VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 02, 2019 14:50

Bilde
Bilde
Denne siden starter vi med to flotte leveransebilder av en meget stilig Scania B110-63 1972 mod som ble levert som byggnr 4056 fra VBK til Tvedestrand Dampskibsselskaps Rutebiler A/S i Tvedestrand den 07.03 samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og det var såpass mye som 50 sitte og 5 ståplasser i den.. Bildene er jo i svart/hvitt, men bussen hadde Tvedestrand D/S Rutebilers fargesetting i relativt mørk grønn nederst og lys gul øverst.. Bussen ble førstegangsregistrert i Arendal på regnr PC 16183 den 16.03.1972, og i 1974 ble TDR sammenslått med A/S Risør og Opland Automobilselskap til Risør og Tvedestrand Bilruter A/S.. I RHF's bussdatabase står det ingenting om at bussen fulgte med over dit, men med en alder på 2 år, så tror jeg nok den gjorde det.. Hvor lenge bussen isåfall ble værende hos RTB er ukjent, den har trolig vært innom flere eiere etterpå og ble skrotet den 01.03.2019 etter å ha vært hos siste eier som er ukjent fra den 12.04.2002.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg F-86 » Man Sep 02, 2019 20:22

Torkil Ø skrev:Bilde
Her ser vi litt av framre del på et busschassis som var klart for karosseribygging hos VBK.. Er ikke sikker på hvilken buss dette ble og heller ikke hva slags chassis det var, men det kan se ut som det var et par bittesmå Volvo-emblemer på to små "luker" e.l som ses litt til høyre for rattet og dashbordet.. Kanskje noen har et forslag til hva dette kan ha blitt slags buss, og tar et forbehold rundt de nevnte Volvo-emblemene i tilfelle jeg ser feil.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Dette er en Volvo B54 som egentlig er et F85-chassis tilpasset for påbygging av busskarrosseri. Motoren er TD50. Rutebilhistorisk Forening avd. Lillehammer og Gudbrandsdal har en slik som er bygd opp som kombinert, halv buss og resten lasteplan. Det er en 1970 mod. bygd hos Vest, regnr. E-6125 og gikk for Fåvang Ysteri.
F-86
Lærling
 
Innlegg: 159
Registrert: Tir Des 08, 2009 18:43
Bosted: Vinstra

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg tore-buss » Man Sep 02, 2019 21:02

Torkil Ø skrev:Bilde
Til slutt på denne siden tar vi som så mange ganger før med et bilde som viser et bussinteriør.. Som regel er det ikke så lett å si hvilke busser mange av disse bildene ble tatt i, og det er også tilfelle med dette bildet.. Det ser imidlertid ut til at det var en velutstyrt buss for tur eller langruter, og som man ser hadde den bl. a overlysvinduer i takbuen.. Mulig det kan ha vært en buss med M1965-karosseri fra VBK dette -alternativt M1958-karosseri.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Hei igjen Torkil!

Detta er en buss med Underligger Motor, så da er det spørs når Volvo eller Daf kom med dette. Det er ikke jeg sikker på, i forhold til hvor gammel Vogna kan være :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 727
Registrert: Ons Des 17, 2008 20:08
Bosted: Rolvsøy-Østfold

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 03, 2019 04:28

F-86 skrev:
Torkil Ø skrev:Her ser vi litt av framre del på et busschassis som var klart for karosseribygging hos VBK.. Er ikke sikker på hvilken buss dette ble og heller ikke hva slags chassis det var, men det kan se ut som det var et par bittesmå Volvo-emblemer på to små "luker" e.l som ses litt til høyre for rattet og dashbordet.. Kanskje noen har et forslag til hva dette kan ha blitt slags buss, og tar et forbehold rundt de nevnte Volvo-emblemene i tilfelle jeg ser feil.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Dette er en Volvo B54 som egentlig er et F85-chassis tilpasset for påbygging av busskarrosseri. Motoren er TD50. Rutebilhistorisk Forening avd. Lillehammer og Gudbrandsdal har en slik som er bygd opp som kombinert, halv buss og resten lasteplan. Det er en 1970 mod. bygd hos Vest, regnr. E-6125 og gikk for Fåvang Ysteri.

Veldig fint å få med dette, mange takk skal du ha, jeg tenkte både på Volvo B609, B54 og BB57 når det gjaldt dette chassiset.. Fikk det ikke til å stemme med B609 siden det virket eldre enn den modellen, og hadde det vært en BB57 av relativt tidlig modelle hadde den vel gjerne hatt hvitt ratt.. Fåvang Ysteri sin kombinerte buss som du nevner er jo forøvrig en av de stiligste kombinertbussene som er bevart her til lands etter min mening.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 03, 2019 04:32

tore-buss skrev:
Torkil Ø skrev:Til slutt på denne siden tar vi som så mange ganger før med et bilde som viser et bussinteriør.. Som regel er det ikke så lett å si hvilke busser mange av disse bildene ble tatt i, og det er også tilfelle med dette bildet.. Det ser imidlertid ut til at det var en velutstyrt buss for tur eller langruter, og som man ser hadde den bl. a overlysvinduer i takbuen.. Mulig det kan ha vært en buss med M1965-karosseri fra VBK dette -alternativt M1958-karosseri.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Hei igjen Torkil!

Detta er en buss med Underligger Motor, så da er det spørs når Volvo eller Daf kom med dette. Det er ikke jeg sikker på, i forhold til hvor gammel Vogna kan være :D

Hei Tore -ja jeg mente å se at det var heller dårlig med motorkasse lengst framme der.. Det kan som du nevner være både en Volvo eller en DAF dette og da hhv Volvo B58 eller DAF MB 200.. Begge disse modellene kom på markedet i 1966, og hvis bussen på bildet hadde M1965-karosseri fra VBK, så var dette trolig en tidlig Volvo B58 eller DAF MB 200.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Vidar S » Tir Sep 03, 2019 06:39

Torkil Ø skrev:Bilde
Dette bildet kan se ut til å ha blitt tatt ut av et hotell eller restaurantvindu, og ut fra vinduet ser man en ny Leyland-buss med M1965-karosseri fra VBK.. Denne bussen var muligens på en demo-tur da både dette og flere andre ble tatt, men tror den skulle leveres ny som bybusss til Oslo Sporveier, hadde årsmod rundt 1965/1966 og var lakkert sølvgrå med mørk blå stripe midt på.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Denne bussen ble solgt til Vaagsbygdruta etter at den var demo buss med regnr K-3065, Leyland Panther
Vidar S
Hjelpemann
 
Innlegg: 30
Registrert: Tir Apr 29, 2008 19:56
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Vidar S » Tir Sep 03, 2019 06:43

Torkil Ø skrev:
F-86 skrev:
Torkil Ø skrev:Her ser vi litt av framre del på et busschassis som var klart for karosseribygging hos VBK.. Er ikke sikker på hvilken buss dette ble og heller ikke hva slags chassis det var, men det kan se ut som det var et par bittesmå Volvo-emblemer på to små "luker" e.l som ses litt til høyre for rattet og dashbordet.. Kanskje noen har et forslag til hva dette kan ha blitt slags buss, og tar et forbehold rundt de nevnte Volvo-emblemene i tilfelle jeg ser feil.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Dette er en Volvo B54 som egentlig er et F85-chassis tilpasset for påbygging av busskarrosseri. Motoren er TD50. Rutebilhistorisk Forening avd. Lillehammer og Gudbrandsdal har en slik som er bygd opp som kombinert, halv buss og resten lasteplan. Det er en 1970 mod. bygd hos Vest, regnr. E-6125 og gikk for Fåvang Ysteri.

Veldig fint å få med dette, mange takk skal du ha, jeg tenkte både på Volvo B609, B54 og BB57 når det gjaldt dette chassiset.. Fikk det ikke til å stemme med B609 siden det virket eldre enn den modellen, og hadde det vært en BB57 av relativt tidlig modelle hadde den vel gjerne hatt hvitt ratt.. Fåvang Ysteri sin kombinerte buss som du nevner er jo forøvrig en av de stiligste kombinertbussene som er bevart her til lands etter min mening.. :)


VBK bygge om flere chassis for Volvo som ble bygget opp hos andre karosserifabrikker ca 60 chassis av type B 54, også for bygging i Sverige
Vedlegg
Dmg_0154 – Kopi.jpg
Dmg_0154 – Kopi.jpg (200.49 KiB) Vist 1162 ganger
Vidar S
Hjelpemann
 
Innlegg: 30
Registrert: Tir Apr 29, 2008 19:56
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 03, 2019 09:14

Hei Vidar -alt dette var jo veldig fint å få med, mange takk skal du ha.. :) Tenkte det kunne være greit å ta med et bedre bilde og litt mer info rundt Leyland Panther-demobussen med det samme, så det tar vi med under her:

Bilde
Her ser vi bussen i sin helhet, og dette var altså en Leyland Panther PSUR1/L1 som VBK bygde "til seg selv" og brukte som demobuss en tid presentert som bybuss.. Bussen var 1966 mod med M1965-karosseri som hadde byggnr 2045 fra VBK, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr Z-18393 den 28.05.1966. Ut fra andre bilder av bussen som skal legges ut senere, så ser det ut til at man la ut på en lengre demotur i Norge etter at den var ferdigbygd og registrert. Etter dette ble bussen som Vidar har nevnt solgt til Vaagsbygdruta i/ved Kristiansand der den ble omregistrert til regnr K-3065, men dette fant sted først den 07.06.1968 ifølge RHF's bussdatabase.. Noe annet regnr fant jeg ikke på bussen, og veivesenet har heller ingen opplysninger om den, så da kan det være sjans for at den ble avregistrert før 1981.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 05, 2019 19:25

Bilde
Bilde
Det øverste av disse to leveransebildene ble lagt ut på Surnadal Billag tråden i en annen variant for lenge siden, det nederste er jeg usikker på om har vært vist tidligere.. Uansett så var denne bussen en flott Volvo B10M-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45805 fra VBK til Mørelinjen A/S i Surnadal på Nordmøre der den fikk internnr 45.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 46 sitteplasser, og var den siste av flere busser med både høybygd og lavbygd M42-karosseri som ble levert til SB/Mørelinjen A/S.. Førstegangsregistrering fant sted i Kristiansund der bussen fikk regnr UX 27041 den 24.07.1980, og bussen var også den siste av flere med M42-karosseri fra VBK på UX-skilter.. Bussen ble gående som rute og skolebuss i mange år, 23 og et halvt for å være eksakt, i løpet av tiden var den gjennom flere eierskifter, og det var vel Nettbuss Møres som var siste eier da bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 13.01.2005.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Coca-kongen » Tor Sep 05, 2019 21:58

Torkil Ø skrev:Det øverste av disse to leveransebildene ble lagt ut på Surnadal Billag tråden i en annen variant for lenge siden, det nederste er jeg usikker på om har vært vist tidligere.. Uansett så var denne bussen en flott Volvo B10M-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45805 fra VBK til Mørelinjen A/S i Surnadal på Nordmøre der den fikk internnr 45.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 46 sitteplasser, og var den siste av flere busser med både høybygd og lavbygd M42-karosseri som ble levert til SB/Mørelinjen A/S.. Førstegangsregistrering fant sted i Kristiansund der bussen fikk regnr UX 27041 den 24.07.1980, og bussen var også den siste av flere med M42-karosseri fra VBK på UX-skilter.. Bussen ble gående som rute og skolebuss i mange år, 23 og et halvt for å være eksakt, i løpet av tiden var den gjennom flere eierskifter, og det var vel Nettbuss Møres som var siste eier da bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 13.01.2005.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Detta må vel være noe av det siste i modell-42. Modell 50 var vel godt i gang i 1980.
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling
 
Innlegg: 235
Registrert: Tor Jul 02, 2009 08:43
Bosted: Skoppum


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 06, 2019 05:57

Ja du har rett i at det er en av de siste bussene med M42-karosseri i det som kan kalles ordinær produksjon fra VBK.. Det ble likevel levert noen busser med M42-karosseri både i 1981 og 1982, noe vi skal se eksempler på senere.. Når det gjelder M50-karosseriet så kom jo dette på andre halvdel av 1975, ca et år etter at M42-karosseriene kom.. M42 og M50-karosseriene ble derfor produsert/bygd parallelt fram til tidlig på 1980-tallet der M50-karosseriene primært var ment for by og fortstadsbusser.. M42 ble erstattet av M600-karosseriene i en overlappingsperiode fra andre halvdel av 1980, og M50 ble på samme måte erstattet av M500-karosseriene i løpet av 1981.. Verken M600 eller M500-karosseriene fikk dermed noen lang produsksjonstid eller ble produsert i store antall i og med at bussproduksjonen opphørte hos VBK i Horten i 1982 og i Danmark i 1983.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 06, 2019 16:34

Bilde
Her ser vi et bilde som i sin tid ble tatt ved Rutebilene Farmand A/S sitt anlegg.. Regner med det var i Tønsberg dette -vel og merke om ikke RF hadde flere anlegg rundt omkring i sitt område.. Vi ser to busser her, og til venstre ser vi noe av framdelen på en Volvo B57-60 1971 mod som ble levert som byggnr 3869 fra VBK til RF.. Bussen hadde M41-karosseri med 46 sitte og 27 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 11722 den 08.06.1971. Deretter fulgte nesten 16 års bruk hos RF fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 02.04.1987.. Til høyre ser vi en Volvo B58-60 1968 mod som ble levert som byggnr 2855 fra VBK til RF.. Denne bussen hadde et sent M1965-karosseri fra VBK og den ble førstegangsregistrert på regnr Z-11673 den 01.10.1968. I denne bussen var det 41 sitteplasser, og den fikk nesten 13 års tjeneste hos RF fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 11.06.1982.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re:

Innlegg SvB » Lør Sep 07, 2019 15:26

Torkil Ø skrev:Bilde
Det første året Linjegods eksisterte (1973), så ble biler som skulle kjøre for Linjegods lakkert heloransje. Dett var også tilfelle for denne Scania LBS110S-46 1973 mod som antakeligvis ble levert til et eller annet rutebilselskap. I og med at det ble levert flere slike som var ganske like i 1973, så er det vanskelig å vite til hvilket.. -Vest Telemark Bilruter kan være en mulighet.. Regnr er også ukjent.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt.

Oppdaget tilfeldigvis et gammelt bilde som jeg ikke har reagert på. Men Øst-Telemarkens Automobilselskab hadde også en bil som dette, og som gikk svært lenge i denne fargesettingen. Selskapet var jo ellers VBK-kunde gjennom mange år.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1105
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 07, 2019 15:39

Ja nå har du vel vært og sett ganske tidlig her på tråden.. Senere har det blitt lagt ut en god del flere bilder av Scania LBS110-biler som den vi ser på bildet over her.. Og så å si alle disse ble levert til Øst-Telemarkens Atomobilselskab i 1973 og tidlig i 1974, noen også med skappåbygg lakkert i mer velkjente Linjegods-farger i todelt oransje og hvit. Bilen over her var en av ØTA-bilene fra 1973, og det er riktig som du sier at en av disse ble beholdt av ØTA svært lenge og den hadde toakslet Maur-henger med samme type VBK-skap. Dette settet ble visstnok brukt i opplæring o.l og stod avregistrert ved Årnes mellom Ulefoss og Gvarv tidlig på 2000-tallet.. I tillegg beholdt ØTA en slik bil til i mange år som fikk byttet påbygg til planpåbygg, den er veteranbil nå såvidt jeg vet. De andre bilene -5-6 stk ble faset ut mot slutten av 1970-tallet da ØTA overlot godsrutene sine til andre selskaper i nærheten -Vest Telemark Bilruter og NSB Lågendalsruten overtok noen av dem og en ble solgt til Risør og Tvedestrand Bilruter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Vidar S » Lør Sep 07, 2019 15:55

Torkil Ø skrev:Ja nå har du vel vært og sett ganske tidlig her på tråden.. Senere har det blitt lagt ut en god del flere bilder av Scania LBS110-biler som den vi ser på bildet over her.. Og så å si alle disse ble levert til Øst-Telemarkens Atomobilselskab i 1973 og tidlig i 1974, noen også med skappåbygg lakkert i mer velkjente Linjegods-farger i todelt oransje og hvit. Bilen over her var en av ØTA-bilene fra 1973, og det er riktig som du sier at en av disse ble beholdt av ØTA svært lenge og den hadde toakslet Maur-henger med samme type VBK-skap. Dette settet ble visstnok brukt i opplæring o.l og stod avregistrert ved Årnes mellom Ulefoss og Gvarv tidlig på 2000-tallet.. I tillegg beholdt ØTA en slik bil til i mange år som fikk byttet påbygg til planpåbygg, den er veteranbil nå såvidt jeg vet. De andre bilene -5-6 stk ble faset ut mot slutten av 1970-tallet da ØTA overlot godsrutene sine til andre selskaper i nærheten -Vest Telemark Bilruter og NSB Lågendalsruten overtok noen av dem og en ble solgt til Risør og Tvedestrand Bilruter.. :)


NSB Vestfoldruten fikk en også
Vidar S
Hjelpemann
 
Innlegg: 30
Registrert: Tir Apr 29, 2008 19:56
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest