Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 22, 2012 15:53

Da er det på tide å starte en ny og forhåpentligvis spennende tråd etter flere måneder med jobbing ifht dette temaet. Roger Grimstad "Fordson Dexta" her inne må ta mye av æren for at jeg nå har muligheten til å starte en slik tråd. Han satte meg på ideen og satte meg samtidig i kontakt med Torgeir Toft Engerud hos Norsk Scania A/S på Skøyen i Oslo som har vært svært behjelpelig med å skaffe til veie arkivbilder og materiell.
I tillegg har jeg fått mye hjelp fra min kompis Pål Ringkilen som er litt av en "datanerd" og alltid like hjelpsom til skanning av bilder. I dette arbeidet har også ikke minst Vidar Såtvedt og hans fetter Oddvar hjulpet svært mye til, så til alle disse retter jeg en stor takk for god hjelp så langt.. Alt arbeid er enda ikke unnagjort, men nok til at tråden kan startes nå.

For at innledningen ikke skal bli for lang, så skriver jeg ikke noe historikk om Scania, den kjenner vel de fleste her inne noenlunde til. Jeg vil derimot skrive litt om hvordan jeg kommer til å "bygge opp" tråden. Den vil bli ganske lik VBK-tråden, både ifht at det blir lagt ut et bilde eller fem ca hver dag og at mange biler som er med på bildene er ukjente, slik at hjelp og engasjement for å identifisere bilene fra Bergli-brukerne vil være fint. Det kan dreie seg om årsmodell, regnr osv.. Mange av bildene er av svenske og andre utenlandske biler, da kan identifisering av slike ting bli mye vanskeligere, men disse bildene blir også tatt med da de er endel av arkivet og i mange tilfeller svært interessante..
Noen av bildene vil også bli lagt ut på andre tråder der det skulle passe slik på samme måte som jeg har gjort med VBK-bildene.
Flere av bildene vil nok gjenkjennes fra ulike reklamekampanjer og brosjyrer, men langt fra alle. Noen vil også være de samme som Asbjørn Rolseth har brukt i sin utmerkede bok "Super, Bulldog og V8", men han og jeg har fått bruke disse bildene av Norsk Scania A/S på like vilkår. Derfor er det ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved det, da bildene blir brukt til forskjellige formål. Om noen skulle ønske å bruke noen av bildene andre steder enn her på forumet, spør meg gjerne først -eller ikke minst skriv en henvisning til hvor bildene er tatt fra og hvem som står bak denne tråden.

Da skriver jeg ikke mer innledning og håper dette i tiden framover vil gi noen hyggelige opplevelser for alle her inne -det er flere 100 bilder, så tråden kan nok komme opp i endel sider etterhvert.. Samtidig benytter jeg anledningen til å ønske alle her inne en riktig GOD JUL! siden vi i dag skriver den 22 desember. :D
Sist endret av Torkil Ø den Søn Des 23, 2012 09:25, endret 2 ganger.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 22, 2012 16:02

Bilde
Siden jeg i innledningen lovte noen bilder omtrent hver dag framover, så får jeg vel legge ut noen med det samme. Starter tråden med en av mine favorittmodeller fra Scania-Vabis, nemlig en Scania-Vabis LB76S-35 1966 mod med ASJ-tralle av samme årsmodell. Dette settet ble den første tiden brukt som demobil for Scania-Vabis i Sverige og bilen er samtidig en jubileumsmodell da Scania-Vabis feiret sitt 75-års jubileum i 1966. Så mye mer vet jeg ikke om den men et riktig flott sett dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 22, 2012 16:20

Bilde
Her har vi en annen svensk demo-bil fra "Tour 63". Dette var en flott Scania-Vabis LS76-50 1963 mod med skap fra Br. Forss i samme gulfarge som semitrailer LB76'n i innlegget ovenfor.. Hytta på denne bilen var derimot lakkert i Scania-vabis originale paprikarøde farge.. :)

Bilde
Fra samme demo-karavane tar vi med en Scania-Vabis 1963 mod som jeg iallefall tror er en DL76.. Samme farger som LS76'n på bildet over..

Bilde
Og til sist men ikke minst fra samme karavane; En Scania-Vabis L56-42 1963 mod tippbil, også den i samme fargesetting som de to foregående.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Lør Des 22, 2012 16:21

Torkil Ø, Blir denne tråden halvparten så interesant som dine andre, da er jeg veldi förnöyd :D . Begynt bra ihvertfall.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Petteranlegg » Lør Des 22, 2012 16:23

Denne tråden gleder jeg meg til¨å følge. Du og flere med deg gjør en kjempejobb med disse flotte trådene.
Petteranlegg
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 22, 2012 16:26

Bilde
Så var det vel absolutt på tide med en norsk bil.. ;) Her ser vi en Scania LBS141S-42 1978 mod tankbil med regnr BL 62290. Som man kan se ble bil og henger satt inn i transport for Texaco da vogntoget var nytt.. Bilen ble avregistrert den 04.12.1998 og siste eier av den var Oddgeier Agnar Kvernevik i Selje.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 22, 2012 16:29

Fiborg og Petteranlegg -mange takk skal dere ha -jo vi satser på at det vil ble endel "godsaker" på denne tråden også.. Jeg tror egentlig det.. ;)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Lør Des 22, 2012 16:39

Dette kommer til å bli en meget interesann tråd :applaus:
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg tommy trailer » Lør Des 22, 2012 17:04

Vil bare si at jeg gleder meg. Og vil takke for den enorme innsatsen du gjør her på bergli. Vil også passe på og ønske deg en rigtig GOD JUL OG ET GODT NYTT ÅR.
tommy trailer
Lærling

Innlegg Petters » Lør Des 22, 2012 17:09

Dette var jo en flott førjulspakke ;)
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg P82 valdres » Lør Des 22, 2012 18:26

Dette var en "super" tråd Torkil :D Gleder meg til fortsettelsen.. Texaco 141`n husker jeg godt.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 22, 2012 19:52

Jo mange takk skal dere ha alle som har skrevet her nå :D Det blir mye mer etterhvert, men det er også endel redigeringsarbeid igjen så det kommer vel litt i rykk og napp..

Bilde
Kom til å tenke på at siden vi fortsatt er på første siden på denne tråden, så bør det vel legges inn et bilde fra virkelig gamle dager.. Her har vi en virkelig "oldtimer" -en Vabis som var den ene av de to vognfabrikkene Scania og Vabis som senere slo seg sammen. Vabis = Vognfabrikks Aktiebolaget i Södertälje.. Så mye mer vet jeg ikke om bilen, den er trolig fra tidlig 1900-tall og om den hadde noen modellbetegnelse vet jeg ikke, bildet er vel ganske kjent fra ulik Scania-litteratur osv.. Men bilen tok da et ganske bra sekke-lass tross alt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 23, 2012 09:38

Bilde
Her har vi et bilde av en tidlig Scania LBS110S-34 med tralle av ukjent merke som ser ut til å ha gått i transport for Norsk Hydro. Årsmodell på bilen må være 1968 eller tidlig 1969 da den har de minste dekalene i fronten som bare fantes på de tidligste modellene av Scania LB/LBS110 -og kun på denne frambygde modellen. LB80/85 og LB/LBS140 hadde de større dekalene far første stund..
Nå står det Sieverts Kabelverk i trekkvognas takskilt, men om dette også var bilens eier vet jeg ikke. Trekkvogna var iallfall Telemarks-registrert på regnr H-605948.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Søn Des 23, 2012 10:26

Torkil Ø, Sieverts Kabelverk trur jeg ennå eksisterer på Liljeholmen i Stockholm... Dem laga förskjellig kabel til elproduksjon der.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg briandb@start.no » Søn Des 23, 2012 11:19

Kan det være B O Tanktransport Porsgrunn/Skien som eide denne ?

PS; SUPERBRA tråd du har startet her, TORKIL !
Briand
briandb@start.no
Veteran

Neste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest