Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 23, 2012 15:15

Bilde
Her har vi en Scania-Vabis L75-50 av ukjent årsmod og henger av ukjent merke og årsmodell fra det velkjente firmaet Joh. Evensen & Sønner i Sandefjord. Dette transportfirmaet var jo gjennom en årrekke trofast Scania-kunde. Bilen har regnr Z-12301 og det ser ut som skapene på både bil og henger er montert direkte oppå vogntogets plan.. Går ut fra at hvertfall bilen gikk i fargene rød og hvit.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 23, 2012 15:25

briandb@start.no skrev:Kan det være B O Tanktransport Porsgrunn/Skien som eide denne ?

PS; SUPERBRA tråd du har startet her, TORKIL !

Jo takk skal du ha Briand :) Jeg tenkte litt på B O Tanktransport da jeg har et bilde av en nyere bil derfra. Hytta på den er hvitlakkert med langt mindre blått, men de forandret vel kanskje på lakkeringen og gikk over til mer hvitt på hyttene senere..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Vabisdilla » Søn Des 23, 2012 17:04

Flott at du står på og oppretter flere gode tråder her Torkil. :)
Brukerens avatar
Vabisdilla
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 23, 2012 18:33

Takk skal du ha Arve, jeg har nok tenkt å fortsette med det enda en stund framover siden det fortsatt er like morsomt å holde på med.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg john guddal » Søn Des 23, 2012 19:17

Ja her er det bare å henge seg på og takke og bukke! Meget interessant å følge med! :)
john guddal
Sykkelbud

Innlegg DeLutte » Søn Des 23, 2012 20:43

Denne tråden vil bli virkelig interessant.
Du er nok den personen som gjør mest for norsk Transporthistorie for tiden.

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg guff1 » Søn Des 23, 2012 21:02

helt unikt at du gidder å gjøre dette for :-P oss
kjempefint
;) ;)
guff1
Brukerens avatar
guff1
Distribusjonssjåfør

Innlegg DemonDave » Søn Des 23, 2012 21:39

Torkil Ø skrev:Her har vi et bilde av en tidlig Scania LBS110S-34 med tralle av ukjent merke som ser ut til å ha gått i transport for Norsk Hydro. Årsmodell på bilen må være 1968 eller tidlig 1969 da den har de minste dekalene i fronten som bare fantes på de tidligste modellene av Scania LB/LBS110 -og kun på denne frambygde modellen. LB80/85 og LB/LBS140 hadde de større dekalene far første stund..
Nå står det Sieverts Kabelverk i trekkvognas takskilt, men om dette også var bilens eier vet jeg ikke. Trekkvogna var iallfall Telemarks-registrert på regnr H-605948.. :)

Det här blir en tråd jag gläder mig till, och som jag tror har ännu mer potential enn skåptråden. Visserligen bara ett märke här, men stora möjligheter att se utvecklingen på bilar och påbygg över tid, med större bredd på påbyggen.

Angående bilden här, PVC som ju Hydro producerar i Porsgrunn och Stenungsund är ett viktigt råstoff för kabelfabrikker. Isoleringen/höljet på kabeln är ju av just PVC. Så takskylten kanske är mottagaren, kanske bilen gick i fast trafik för att hålla fabriken med PVC från Norvinyl?

Har ett svagt minne av att bilen finns avbildad på utlastningskontoret på Heröyafabrikken. Borde vara en Kockums eller Flyindustritralle i alla fall. Då den ser ut att vara bottenlossande, alltså uten tipp, skulle jag gissa på en gammal god Kockums, det som senare kom att bli Interconsult.
DemonDave
Langtransportsjåfør

Innlegg Langtransport » Søn Des 23, 2012 21:44

Først vil jeg også takke for et flot iniativ til å starte opp denne interssante tråden fra Norsk Scania sin historie.

Torkil Ø skrev:Bilde
Her har vi en annen svensk demo-bil fra "Tour 63". Dette var en flott Scania-Vabis LS76-50 1963 mod med skap fra Br. Forss i samme gulfarge som semitrailer LB76'n i innlegget ovenfor.. Hytta på denne bilen var derimot lakkert i Scania-vabis originale paprikarøde farge.. :)

Bilde
Fra samme demo-karavane tar vi med en Scania-Vabis 1963 mod som jeg iallefall tror er en DL76.. Samme farger som LS76'n på bildet over..

Bilde
Og til sist men ikke minst fra samme karavane; En Scania-Vabis L56-42 1963 mod tippbil, også den i samme fargesetting som de to foregående.. :)

Legger ut to bilder fra Scania-Vabis tour 63 da de besøkte Bergen. Vi ser alle tre bilene som er vist over hvor de er gjort om til reklamebilder. Bildene er tatt på en plass i Marken i Bergen som ikke finnes lengre, og vi ser Bergen Offentlige Bibliotek i bakgrunnen. Bilden tilhører min venn Erling Antonissen.

Bilde

Bilde
Lastebiler, alt av interesse
Langtransport
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 23, 2012 21:52

Jo mange takk skal dere ha alle sammen, blir nesten flau her -men når det er sagt så kommer jo ikke tingene helt av seg selv, og da er det jo veldig bra med gode medhjelpere som nevnt i innledningen.. :) Vi får ta med et bilde til i kveld også siden det er lillejulaften:

Bilde
Her har vi en demo-bil fra Scania, trolig gul-lakkert med blå eller røde striper og trolig svensk. Det er en Scania LBS111S-46 1975 mod -en ganske tidlig LBS111 da den har samme dekaler som fantes på Scania 0-serie noe bare et fåtall LB/LBS111 ble levert med. Scania 111-serien ble dessuten introdusert som 1975 mod høsten 1974 og overtok da etter 110-serien som hadde vært på markedet siden 1968.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 23, 2012 21:58

Langtransport skrev:Først vil jeg også takke for et flot iniativ til å starte opp denne interssante tråden fra Norsk Scania sin historie.

Torkil Ø skrev:Her har vi en annen svensk demo-bil fra "Tour 63". Dette var en flott Scania-Vabis LS76-50 1963 mod med skap fra Br. Forss i samme gulfarge som semitrailer LB76'n i innlegget ovenfor.. Hytta på denne bilen var derimot lakkert i Scania-vabis originale paprikarøde farge.. :)

Fra samme demo-karavane tar vi med en Scania-Vabis 1963 mod som jeg iallefall tror er en DL76.. Samme farger som LS76'n på bildet over..

Og til sist men ikke minst fra samme karavane; En Scania-Vabis L56-42 1963 mod tippbil, også den i samme fargesetting som de to foregående.. :)

Legger ut to bilder fra Scania-Vabis tour 63 da de besøkte Bergen. Vi ser alle tre bilene som er vist over hvor de er gjort om til reklamebilder. Bildene er tatt på en plass i Marken i Bergen som ikke finnes lengre, og vi ser Bergen Offentlige Bibliotek i bakgrunnen. Bilden tilhører min venn Erling Antonissen.

Mange takk skal du ha Per Egil -ikke minst for bildet, det kom i to omganger ser jeg, men det er jo lett å fikse. Der var bilene ja, og i tillegg en Scania-vabis LB76 fra samme tour. Morsomt å se, det kommer dessuten noen flere bilder fra både denne touren og andre etterhvert her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg DemonDave » Søn Des 23, 2012 22:13

Torkil Ø skrev:Her har vi en demo-bil fra Scania, trolig gul-lakkert med blå eller røde striper og trolig svensk. Det er en Scania LBS111S-46 1975 mod -en ganske tidlig LBS111 da den har samme dekaler som fantes på Scania 0-serie noe bare et fåtall LB/LBS111 ble levert med. Scania 111-serien ble dessuten introdusert som 1975 mod høsten 1974 og overtok da etter 110-serien som hadde vært på markedet siden 1968.. :)

Helt klart svensk, och fortfarande i livet. Registrerad som årsmodell 1974, tagen i trafik 1974-04-10.
Den står faktiskt som "I trafik" i registret, alltså besiktad, skattad och försäkrad. Nu är det ju en veteranbil, så skatten är lätt att bära, det borde väl bli 65:- registerhållningsavgift om året på en sådan.
Senaste besiktning enligt registret var 2008, då hade bilen gått 645542 km.
Färgen står uppförd som flerfärgad, så ingen hjälp med striperna där. Flerfärgad måste för övrigt vara sveriges vanligaste färg, krävs ganska lite striper för bilen noteras som flerfärgad snarare än med basfärgen.
DemonDave
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 23, 2012 22:19

Aha, det var interessant Demondave -da ble bilen faktisk registrert samme dag som jeg fylte 6 år.. :) Samtidig viser det seg at den ble registrert som årsmodell 1974 og det var litt overraskende da jeg trodde disse bilene bare ble presentert i 1974 og ble registrert som 1975 mod..
Uansett -morsomt at bilen fortsatt eksisterer.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg DemonDave » Søn Des 23, 2012 22:36

Torkil Ø, svaret ligger nog i att bilen var demobil. Kan väl tänkas att det är en av dom absolut tidigast byggda bilarna, kanske till och med en förseriebil som fått en identitet och registrerats.
DemonDave
Langtransportsjåfør

Innlegg LB76 » Søn Des 23, 2012 22:38

Gratulere med ny og spennende tråd :applaus:
LB76 Lom
48205113
Brukerens avatar
LB76
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet