Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 26, 2012 17:32

Bilde
Her har vi et bilde av en Scania LBS110S-42 og henger av ukjent merke muligens Forss-Parator eller Briab. Vet heller ikke årsmod på dette vogntoget, men tror det kan være fra 1970 eller tidlig 1971. Regnr på bilen var iallefall D-70253 og det tyder jo på at vogntoget var hjemmehørende i Hedmark og dessuten kjørte for Roadbroker ifølge takskiltet.. Hvem som var eier av det og videre historikk er ukjent for meg, men et flott sett var det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg P82 valdres » Ons Des 26, 2012 19:37

Wim skrev:I think it's an Automatic instead of an Intercooler.
The first 82 intercooler was introduced at the RAI in 1982, which came on the road in march 1982.

The G chassis was never deliverd with 6x2/4 as far as I know, maybe a costumized after delivering?
The G chassie was delivered as 6x2 :) But only on M chassie i think.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg P82 valdres » Ons Des 26, 2012 19:45

DemonDave skrev:Torkil Ø, svaret ligger nog i att bilen var demobil. Kan väl tänkas att det är en av dom absolut tidigast byggda bilarna, kanske till och med en förseriebil som fått en identitet och registrerats.
det ble levert mange 111 sent i 74 med dekaler og innredning som i 110. I valdres last fikk vi en bl.a. JC33561, den er fortsatt i live mener jeg, muligens som motorredskap.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 26, 2012 20:29

Bilde
I likhet med VBK-tråden, så finnes det nok noen bussbilder i Norsk Scania's arkiv også.. Her kommer den første, en Scania BR112S 1979 mod tilhørende Haga Buss A/S i Hommersåk/Sandnes og med dett selskapets velkjente rosa og hvite fargesetting. Den hadde karosseri fra Brødrene Repstad Karosserifabrikk i Søgne, der Haga Buss fikk karossert svært mange av sine busser gjennom mange år. Bussen hadde som man kan se regnr RE 95284 og den var eide av Haga Buss A/S så lenge den var registrert, og det varte fram til den 16.08.1995 da bussen ble avregistrert for godt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Ons Des 26, 2012 21:55

Hei Torkil!
Får håpe det er greit og legge inn noen Scanninger fra Eldre blader her, har Scanna noen fra Rutebiltidene.
Her kommer uansett et fra Rutebiltidene nr:11 1976 med en lignende buss som den over her.

Bilde
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg tore-buss » Ons Des 26, 2012 22:04

Legger inn en til med Scania Reklame fra eldre Rutebilblader.
Jeg etterlyste dette bildet her tidliger fra et Mil blad, da det var over en helside eller Dobbelt side. Da bare av Tegningen. Bildet har satt seg på netthinna fra en nesten gikk i Bleier :D 8-)

Bilde
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 26, 2012 23:14

Joda Tore, det er greit og takk skal du ha :) Men samtidig så håper jeg det ikke blir tatt ille opp av dere som er innom tråden her og legger inn bilder at jeg allerede nå ser at endel av bildene som legges ut er de samme som jeg har gravd fram i arkivet hos Norsk Scania A/S. Da kan det bli veldig mye "smør på flesk" hvis de samme bildene skal komme opp og opp igjen og mine planer som var å lage en tråd som inneholdt arkivbilder fra Norsk Scania blir liksom "vannet ut".. Håper dere skjønner hva jeg mener og ikke syns dette blir for sært og pirkete da det har vært og fortsatt vil bli mye jobb med bildematerialet til denne tråden..
Jeg skulle kanskje nevnt dette i innledningen på side 1, men ville prøve å la den bli så kort som mulig da den ellers kunne blitt for omfattende og kjedelig..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Ons Des 26, 2012 23:36

Veldig grei anmodning fra Torkil Ø's side. Håper denne tas til følge!
isak
isak
Langtransportsjåfør

scania

Innlegg Dickie » Tor Des 27, 2012 14:56

Jeg har ikke vært inne her siden 18 desember,så her har det virkelig skjedd ting,enda en tråd fra deg Torkil,dette er også en tråd jeg vil følge hver dag,for det du legger ut her inne på Bergli Torkil,står det respekt av.jeg ser at du helst ikke vil ha for mange inlegg av andre da de samme bildene ofte vil komme igjen,men jeg har nå et bidrag her som du garantert ikke har selv.Det første er ei Scaniabrosjyre fra 1952,og det andre bildet er ei prisliste på Scania lastebiler også denne fra 1952.Dette er noe jeg fant i Løvaasarkivet,har lagt det ut på min tråd for lenge siden,men på denne tråden passer dette absolutt.Fortsett med det gode arbeidet ditt Torkil og ha ei fortsatt god jul. :D
Bilde
Bilde
Volvo NB88 :)
Brukerens avatar
Dickie
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 27, 2012 16:04

Hei Ole Johnny takk skal du ha og fortsatt god jul til deg også :D Nei disse hadde jeg ikke, det har du helt rett i.. Nå må jeg bare presisere at det ikke er sånn at jeg ikke vil ha innlegg med kommentarer og slikt, det vil jeg mer enn gjerne. Det jeg tenkte på er at mange av bildene fra Scania allerede finnes der ute i brosjyrer, reklame, på forsiden av ulike tidsskrifter, bransje/fagblader osv.. Om man har slike ting og kjenner igjen en lastebil eller buss som jeg allerede har lagt ut bilde av -DA er det ok om man legger det ut som et eksempel på hva det aktuelle bildet ble brukt til.. Men helst ikke før var min tanke.. Kommentarer og ekstra info om bilene vil jeg som sagt gjerne ha MASSER av.. ;)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 27, 2012 16:18

Bilde
Nå tar vi med et nytt bilde.. Svensk bil igjen, og et ganske stort vogntog i sin tid bestående av en Scania-Vabis LS76S-50 og treakslet henger av ukjent merke, men som var lang nok til at vogntoget ble 24 meter vil jeg tro.. Det ser ut til at bilen må være en 1966 mod da den har Scania-Vabis' jubileumshorn i forbindelse med 75-årsjubileet montert på grillribbene.. Bilen har regnr B5978, vet ikke i hvilken del av Sverige man hadde B-regnr, men hele vogntoget gikk hvertfall i transport for ASG -Aktiebolaget Svenske Godslinjer.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Tor Des 27, 2012 16:53

ASG = Aktiebolaget Svenska Godscentraler ;)
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 27, 2012 19:49

Det var det ja, syns det var noe som ikke stemte helt til slutt der ja.. ;)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Tor Des 27, 2012 21:56

Torkil Ø, B= Stockholm. Trur A var nordre Stockholm, å B sördelen.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 28, 2012 00:05

Takk skal du ha Fiborg -må innrømme at jeg ikke har oversikt over de gamle "läns"-regnr i Sverige. A visste jeg var deler av Stockholm i likhet med at Oslo hadde A her i Norge. Dessuten vet jeg at M skal være fra Malmö/Skåne, men ellers er jeg blank.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest