Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.
Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond
Torkil Ø » Ons Aug 15, 2018 22:39

På dette bildet ser vi en stilig Scania LS141S-46 slamsugerbil tilhørende Simon Moos A/S fra Sønderborg i Danmark.. Bilen var en tidlig Scania LS141 -en 1977 mod som ble førstegangsregistrert på regnr DV 96 364 på høsten i 1976.. Bilens påbygg var av ukjent fabrikat, og med tanke på at dette var en slamsugerbil, så var jo dette en svært kraftig bil til den slags.. Til den type biler ble det gjerne valgt noe mindre biler på den tiden og gjerne toakslede som f.eks Scania 81.. I tillegg var jo dette i Danmark hvor man i enkelte tilfeller klarte seg med nevnte Scania 81-biler i kombinasjon med toakslede henger osv..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Tor Aug 16, 2018 09:17

I dag tar vi med dette bildet som er ganske flott, og som er hentet fra en brosjyre slik at vi får med ringpermhull og sideskjøt.. Lastebilen var en stilig Scania LB80S-38 1970/71 mod som tilhørte Verdal Samvirkelag, og helt i starten av denne tråden ble det lagt ut et flott fargebilde av denne bilen som hadde hytte lakkert rødoransje og hvit.. Tipp og planpåbygget hadde lemmer i som var grå og var ellers av ukjent fabrikat. Bilen ble forøvrig førstegangsregistrert på regnr V-44776 den 01.12.1970, og var i Verdal Samvirkelags eie og bruk til den ble avregistrert for godt så sent som den 04.09.1995.. Deretter har bilen tydeligvis blitt stående i nesten 10 år før den ble solgt til Erik Haugen fra Ringerike kommune den 09.04.2005, men der ser det ikke ut til at det har kommet skilter på bilen igjen.. I teksten til bildet står det bl.a at Verdal Samvirkelag på den tiden hadde 5 Scania-lastebiler hvorav to av typen LB80, den ene med kran og den har vi også sett bilde av tidligere her på tråden.. Samvirkelaget hadde egen rør og sanitæravdeling, så dette var noe av lasten bilene fraktet, særlig bilen med kran. Ellers bestod lasten av kraftfor, mel og alle slags varer i Samvirkelagets sortiment. Transporten foregikk mest lokalt i Verdal og mye mellom Verdalsøra og Steinkjer, gjerne 4-5 turer for dag -slik var det den gangen..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Tor Aug 16, 2018 09:37
Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en stilig Scania LS141S-46 slamsugerbil tilhørende Simon Moos A/S fra Sønderborg i Danmark.. Bilen var en tidlig Scania LS141 -en 1977 mod som ble førstegangsregistrert på regnr DV 96 364 på høsten i 1976.. Bilens påbygg var av ukjent fabrikat, og med tanke på at dette var en slamsugerbil, så var jo dette en svært kraftig bil til den slags.. Til den type biler ble det gjerne valgt noe mindre biler på den tiden og gjerne toakslede som f.eks Scania 81.. I tillegg var jo dette i Danmark hvor man i enkelte tilfeller klarte seg med nevnte Scania 81-biler i kombinasjon med toakslede henger osv..

Litt mer rudnt slamsugebilen på bildet øverst på denne siden.. En av mine gode informanter har funnet ut en god del mer om firmaet som eide bilen Simon Moos A/S. Det eksisterer fortsatt og har tydeligvis flere ben å stå på, både en enterpriseavd med slamsugerbiler og annet og en maskinavdeling som bygger lastebilpåbygg av ulik art bl.a slamsugerpåbygg.. Derfor er det vel stor sannsynlighet for at påbygget på Scania LS141-bilen var egenprodusert..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Fre Aug 17, 2018 12:56

Her ser vi et høstlig bilde fra de svenske skoger, og ser ikke bort fra at det i sin tid ble tatt i morgentimene.. Nok om det, vi ser jo et flott tømmervogntog her også der bilen var en Scania R144GB6x2 460 1997 mod med regnr BGG 683.. Noe særlig mer er det ikke mulig å finne ut om bilen da bilens regnr ble tatt i bruk på nytt på en personbil i fjor.. Både hengeren og påbyggene på begge deler hadde ukjent fabrikat, og hengeren var også av ukjent årsmod.. Ifølge takskiltet på bilen så kjørte vogntoget for Skogsåkarna, og noe mer rundt eierforholdene til bil og henger er ikke kjent..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
isak » Fre Aug 17, 2018 13:57
Torkil Ø skrev:Her ser vi et høstlig bilde fra de svenske skoger, og ser ikke bort fra at det i sin tid ble tatt i morgentimene.. Nok om det, vi ser jo et flott tømmervogntog her også der bilen var en Scania R144GB6x2 460 1997 mod med regnr BGG 683.. Noe særlig mer er det ikke mulig å finne ut om bilen da bilens regnr ble tatt i bruk på nytt på en personbil i fjor.. Både hengeren og påbyggene på begge deler hadde ukjent fabrikat, og hengeren var også av ukjent årsmod.. Ifølge takskiltet på bilen så kjørte vogntoget for Skogsåkarna, og noe mer rundt eierforholdene til bil og henger er ikke kjent..

Litt facts om Skogsåkarna...
"Skogsåkarna AB bildades 1993 genom en sammanslagning av Dala Skogstransport AB (med verksamhet i Dalarna) och Åkeriskog ek. för. (med verksamhet i Gästrikland, Södra Hälsingland och norra Uppland).
Det främsta motivet för sammanslagningen var att samla de båda företagens transportresurser för att bättre än tidigare utnyttja möjligheterna till samordnade rutt- och returtransporter. Förutsättningarna var goda med stora virkesförbrukare och därmed stora virkesströmmar både i till/från inlandet och vid till/från kusten."
Kilde: Skogsåkarnas egen nettside
isak
-
isak
- Langtransportsjåfør
-
- Innlegg: 925
- Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
- Bosted: narvik
Torkil Ø » Fre Aug 17, 2018 16:02
Dette var veldig fint å få med, da går jeg ut fra at tømmervogntoget på bildet over her var hjemmehørende i de områdene der..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Lør Aug 18, 2018 15:08
Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 18:43

På dette bildet ser vi et flott og finskregistrert/eid tipp-vogntog der bilen var en Scania R143HL8x2L 500 1991 mod med Streamline-hytte.. Tar litt forbehold om 8x2 er riktig akselkonfigurasjon på bilen, da dette er litt vanskelig å se sikkert.. Går ut fra at hengeren også kan ha vært 1991 mod og levert sammen med bilen da dette ser ut til å ha vært et typisk "kassett"-ekvipasje.. Vet derimot ikke hva slags fabrikat det var verken på hengerchassiset eller påbygget på begge deler.. Bilen hadde dessuten firmanavn på sidene, men dette er svært vanskelig å tyde selv med bildet i høy oppløsning da det var brukt en slags løkkeskrift på logoen..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 21:21
Ifht det finske vogntoget på bidlet i innlegget over her, så har jeg fått et tips om at påbyggene på bil og henger pluss selve hengeren trolig kom fra SLP.. Der produserers fortsatt "automatkasetter" som de kaller det, og tre, fire eller femakslede hengere til dem. De påbygges konvensjonelle dumperkasser eller halvrunde "flak" til asfaltkjøring o.l.. De utrustes med kapell om ønskelig og kan fås i både manuell, pneumatisk og hydraulisk utgave.. Fint å få med..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Man Aug 20, 2018 14:46
Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
NeooplanN138Frank » Man Aug 20, 2018 21:06
Dette er DF 50300 registrert som demobuss 11/11-1988. Dette skulle være Scanias "Exclusive" utgave av den populære "Classic" modellen med litt extra fint interiør og ikke minst fremste bagasjeromsluka på høyre side var "el-operert" - noe som slettes ikke var vanlig i 1988

Vel, bussen som var litt finere og litt dyrere enn en vanlig "Classic" slo ikke helt an da markedet for extra-luxusturistbusser gikk trått og tregt, og interessen forble heller kjølig..... Vel, DF 50300 havnet hos L/L Nordfjord og Sunnmøre Billag som deres buss nummer 148 og kjørte i disse fargene en god stund etter overtakelsen, og husker jeg rett, så ble denne brukt på "Tauck" kjøringen. Jevnaker Bilruter ble nevnt og det er Ajokki som står for stripene/layouten som både Scania brukte og som Jevnaker Bilruter hadde på sine nyeste busser før selskapet ble til Engeseth/Nettbuss.....
-
NeooplanN138Frank
- Distribusjonssjåfør
-
- Innlegg: 643
- Registrert: Fre Feb 08, 2008 04:24
Torkil Ø » Man Aug 20, 2018 22:21
Jaha Frank.. Ja dette var veldig flott å få med, jeg var helt sikker på at dette var noe du visste og der fikk jeg faktisk rett..

Mange takk skal du ha, og vi kan jo også ta med at DF 50300 var en Scania K113 CLB, så med andre ord en tidlig 3-serie-buss også dette..
Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Tir Aug 21, 2018 15:28

Her ser vi en samling på fire bilder hentet fra en brosjyre utgitt i 1981 eller 1982 som omhandlet Scania's 2-serie-biler.. De to nederste bildene har vi sett i sin helhet her på tråden for lenge siden, og bildet til venstre viser en Scania R142E6x4LS-34 trekkvogn ned Hafo-tralle, samt en Scania T142E6x4LS-38 trekkvogn, og alle disse kjøretøyene var 1981 modeller.. Til høyre ses en Scania P112H6x2LS-42 tankbil som også var 1981 mod.. På bildet øverst til høyre se den ganske så spesielle Scania T82M4x2LS-38-trekkvogna fra Nederland som var 1980/81 mod med enakslet tralle, og som er omtalt på de to foregående sidene her på tråden. Bildet som ble brukt av denne semien her er imdilertid et annet enn det vi har sett tidligere..
Til venstre øverst ses et bilde som ikke har vært vist her på tråden før, og her ser vi en flott Scania G82M4x2LS-50 1981 mod med automatkasse og skappåbygg av ukjent fabrikat, og som fraktet melkeprodukter for svenske Arla..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Ons Aug 22, 2018 13:13

Her ser vi en illustrasjon som skulle vise fargesettingen på Scania's demobiler fra 1-serien på slutten av 1970-tallet.. Som man ser var det varianten i rød og oransje man ser her, men man hadde også en variant i tre grønnfarger.. Tror dessuten det fantes noen i tre blåfarger også, men er mer usikker på det.. Har dessuten inntrykk av at disse fargene først og fremst ble brukt på norsk demobiler i en periode på 2-3 år, da jeg i farten ikke kan huske å ha sett dem på demobiler registrert i andre land..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Torkil Ø » Ons Aug 22, 2018 14:37

Vi tar med en illustrasjon til før vi starter på ny side, og dette er jo en riktig så flott tegning av en tidstypisk Scania-Vabis L51-42 Drabant.. Vet ikke hvem tegneren var, men ser man nøye på bilen som hadde vært modell for tegningen, så ser man at den hadde Scania-Vabis 51-dekaler på "snuten".. Da var nok dette en bil av siste årsmod 1958-1959 for L51-modellen da det bare var disse bilene som hadde slike dekaler..

Torkil
-

Torkil Ø
- Bileier
-
- Innlegg: 25605
- Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
- Bosted: Drammen
Gå til Transporthistorie
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: briandb@start.no, getz og 1 gjest