Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 24, 2018 18:18

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig, ganske ny og relativt sjelden Scania L86S-42 1976 mod liftdumperbil som tilhørte Ragn-Sells i Sverige, og som hadde dette firmaets gamle fargesetting.. Bilens liftdumperpåbygg var av ukjent fabrikat, men ser ikke bort fra at dette kan ha kommet fra JOAB, hvis ikke kom et trolig fra en annen svensk produsent av slike påbygg.. Scania's L86-biler var som nevnet relativt sjeldne både som to og treakslede biler -kanskje særlig her i Norge.. Noen flere av dem var det trolig i Sverige hvor bilen på bildet også var hjemmehørende, og tilsammen ble det produsert 739 stk av Scania L86 i toakslet utgave mellom 1975 og 1980.. Bilen på bildet er trolig den samme som har vært med på et annet bilde tidligere her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Ons Okt 24, 2018 19:02

RagnSells å Sellbergs er ikke samme firma. Men grunderen av RagnSells drev Sellbergs för han startet RagnSells. Navnet hans var Ragnar Sellberg.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg tore-buss » Ons Okt 24, 2018 20:59

Torkil Ø skrev:Bilde
Da dette bildet ble tatt ser det ut til at fotografen stod oppe på Filipstad-lokket i Oslo og fikk samtidig knipset tre Scania-lastebiler på E18 vestgående.. Til venstre en Scania R142M4x2LC-34 1985 mod trekkvogn som ble førstegangsregistrert i Sandefjord på regnr LY 33585 den 29.03 samme år.. Ut fra profileringen på hytta kan det nesten se ut som trekkvogna på et eller annet tidspunkt hadde tilhørt Wa-Jens Transport i Oslo, men den gjorde trolig ikke det da bildet ble tatt.. Bak den ses en Scania R112H6x2LC-46 KKL 1985 mod med skappåbygg av ukjent fabrikat. Bilen tilhørte Ulf Elnes Transport og ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr KE 94772 den 05.09.1985.. Til høyre ses en Scania R143H 1991 mod som tilhørte Ragn Sells og som trolig var en krokløft-bil i 6x2-utførelse.. Ser ikke hele regnr på bilen, men den hadde Streamline/Topline-hytte og regnr DF 85xxx.. :)

Hei igjen Torkil!
Når det gjelder Bilen til Ulf Elnes her så tror jeg dette må ha vært en Trekkvogn med skap semi bak, kan ikke huske han hadde noen skap biler.
Dro vel stort sett traller mellom Oslo og Gøteborg, husker i farta ikke hvem han dro disse for. De var Gule og hvite i allefall :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 25, 2018 15:08

Fiborg skrev:RagnSells å Sellbergs er ikke samme firma. Men grunderen av RagnSells drev Sellbergs för han startet RagnSells. Navnet hans var Ragnar Sellberg.

Etter å ha lest innlegget ditt nå så blir jeg sittende og undre på om dette har vært nevnt før.. Jeg kan ikke huske det, men nå er det nok ikek alt jeg husker heller.. Jeg trodde faktisk dette var samme firma, men da vet man hvertfall at det ikke var det, og det er jo bra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 25, 2018 15:12

tore-buss skrev:
Torkil Ø skrev:Da dette bildet ble tatt ser det ut til at fotografen stod oppe på Filipstad-lokket i Oslo og fikk samtidig knipset tre Scania-lastebiler på E18 vestgående.. Til venstre en Scania R142M4x2LC-34 1985 mod trekkvogn som ble førstegangsregistrert i Sandefjord på regnr LY 33585 den 29.03 samme år.. Ut fra profileringen på hytta kan det nesten se ut som trekkvogna på et eller annet tidspunkt hadde tilhørt Wa-Jens Transport i Oslo, men den gjorde trolig ikke det da bildet ble tatt.. Bak den ses en Scania R112H6x2LC-46 KKL 1985 mod med skappåbygg av ukjent fabrikat. Bilen tilhørte Ulf Elnes Transport og ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr KE 94772 den 05.09.1985.. Til høyre ses en Scania R143H 1991 mod som tilhørte Ragn Sells og som trolig var en krokløft-bil i 6x2-utførelse.. Ser ikke hele regnr på bilen, men den hadde Streamline/Topline-hytte og regnr DF 85xxx.. :)

Hei igjen Torkil!
Når det gjelder Bilen til Ulf Elnes her så tror jeg dette må ha vært en Trekkvogn med skap semi bak, kan ikke huske han hadde noen skap biler.
Dro vel stort sett traller mellom Oslo og Gøteborg, husker i farta ikke hvem han dro disse for. De var Gule og hvite i allefall :D

Hei Tore -ja når jeg ser på bildet så ser det egentlig sånn ut.. Ble nok litt "lurt" av at veivesenet oppgir at bilen var en Scania R112H6x2LC-46 -altså en bil med 4,60 meters akselavstand. Men blar man lenger ned og ser hva slags akselsavstand bilen hadde, så står det oppført 3,40 meter, og det er jo typisk for trekkvogn. Trolig har denne bilen blitt ombygd på et eller annet tidspunkt, for den var jo ikke ny da bildet ble tatt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Tor Okt 25, 2018 19:04

RagnSells er mest innrikta på gjennvinning, Sellbergs hadde alle mulige typer biler, spesialtransport, tippbiler m.m.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg isak » Tor Okt 25, 2018 20:32

Fiborg skrev:RagnSells er mest innrikta på gjennvinning, Sellbergs hadde alle mulige typer biler, spesialtransport, tippbiler m.m.

Her er RagnSells historie: https://www.ragnsells.se/om-ragn-sells/det-har-ar-ragn-sells/historia/ 8-)
Sist endret av isak den Tor Okt 25, 2018 20:41, endret 1 gang
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg isak » Tor Okt 25, 2018 20:40

Torkil Ø skrev:
Fiborg skrev:RagnSells å Sellbergs er ikke samme firma. Men grunderen av RagnSells drev Sellbergs för han startet RagnSells. Navnet hans var Ragnar Sellberg.

Etter å ha lest innlegget ditt nå så blir jeg sittende og undre på om dette har vært nevnt før.. Jeg kan ikke huske det, men nå er det nok ikek alt jeg husker heller.. Jeg trodde faktisk dette var samme firma, men da vet man hvertfall at det ikke var det, og det er jo bra.. :)

Har nok vært nevnt før.... http://www.berglitruckstop.no/search.php?keywords=ragnsells&t=11685&sf=msgonly 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 25, 2018 21:00

Ja tydeligvis -og til og med på denne tråden.. Ikke så lett å huske alt, og jeg tør ikke garantere at jeg husker det til neste gang det evt kommer opp noe rundt disse firmaene heller.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 26, 2018 12:57

Bilde
Bilde
På disse to bildene ser vi en flott Scania K82S-60 tidlig 1983 mod demobuss som hadde M83-karosseri fra Arna, og som ble førstegangsregistrert i Bergen på regnr SP 53136 den 30.09.1982.. Vi har sett et par fargebilder av bussen for lenge siden her på tråden, og den var lakkert slik som mange 2-serie-lastebiler -i blå med røde, oransje og gule striper, tekst på sidene var i hvitt.. Etter endt demotid ble bussen solgt til Bilruta Fana-Os-Milde, og derfra ble den noen år senere solgt til Sunnmøre-Romsdal Billag i Ålesund.. Til slutt ble bussen solgt til Mainpoint A/S i Ulstein kommune den 07.06.2006, og der ble bussen avregistrert for godt den 29.06.2007.. Ikke sikker på hvor disse bildene ble tatt, noe sier meg at det var i Nord-Norge, og på det nederste bildet kan man vel skimte en hengebru.. Undres på om det kan være Tjeldsundbrua..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Fre Okt 26, 2018 21:40

Torkil Ø skrev:På disse to bildene ser vi en flott Scania K82S-60 tidlig 1983 mod demobuss som hadde M83-karosseri fra Arna, og som ble førstegangsregistrert i Bergen på regnr SP 53136 den 30.09.1982.. Vi har sett et par fargebilder av bussen for lenge siden her på tråden, og den var lakkert slik som mange 2-serie-lastebiler -i blå med røde, oransje og gule striper, tekst på sidene var i hvitt.. Etter endt demotid ble bussen solgt til Bilruta Fana-Os-Milde, og derfra ble den noen år senere solgt til Sunnmøre-Romsdal Billag i Ålesund.. Til slutt ble bussen solgt til Mainpoint A/S i Ulstein kommune den 07.06.2006, og der ble bussen avregistrert for godt den 29.06.2007.. Ikke sikker på hvor disse bildene ble tatt, noe sier meg at det var i Nord-Norge, og på det nederste bildet kan man vel skimte en hengebru.. Undres på om det kan være Tjeldsundbrua..? :)

Det er jo gamlebussen min.... Hadde gått ca 50000 km når den var ferdig som demobuss...
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 27, 2018 05:06

Ja jeg søkte litt på tidligere innlegg før jeg la ut bildene over her i går, og så du hadde kommentert denne bussen før.. I innlegg nr 6 på side 297 ble det blant annet lagt ut et svart/hvitt-bilde av en lignende buss som tydeligvis hadde annen fargesetting og som jeg likevel lurte på om kunne være samme buss.. Det var det nok ikke, for den bussen hadde annerledes utseende på hjulbuene enn SP 53136.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Lør Okt 27, 2018 06:25

Torkil Ø skrev:
På disse to bildene ser vi en flott Scania K82S-60 tidlig 1983 mod demobuss som hadde M83-karosseri fra Arna, og som ble førstegangsregistrert i Bergen på regnr SP 53136 den 30.09.1982.. Vi har sett et par fargebilder av bussen for lenge siden her på tråden, og den var lakkert slik som mange 2-serie-lastebiler -i blå med røde, oransje og gule striper, tekst på sidene var i hvitt.. Etter endt demotid ble bussen solgt til Bilruta Fana-Os-Milde, og derfra ble den noen år senere solgt til Sunnmøre-Romsdal Billag i Ålesund.. Til slutt ble bussen solgt til Mainpoint A/S i Ulstein kommune den 07.06.2006, og der ble bussen avregistrert for godt den 29.06.2007.. Ikke sikker på hvor disse bildene ble tatt, noe sier meg at det var i Nord-Norge, og på det nederste bildet kan man vel skimte en hengebru.. Undres på om det kan være Tjeldsundbrua..? :)

Har studert og fundert noe over koblingen mellom bildene her og Tjeldsundbrua. Det er fort å se seg blind på noe, men jeg klarer ikke helt å kjenne meg igjen her. Har du noe som kobler bildene med Tjeldsundet og brua? Hvis ikke, vil jeg mene at bildene ikke kan være derfra. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Kjella » Lør Okt 27, 2018 08:33

isak skrev:
isak skrev:
Torkil Ø skrev:

Har studert og fundert noe over koblingen mellom bildene her og Tjeldsundbrua. Det er fort å se seg blind på noe, men jeg klarer ikke helt å kjenne meg igjen her. Har du noe som kobler bildene med Tjeldsundet og brua? Hvis ikke, vil jeg mene at bildene ikke kan være derfra. 8-)

Det kan ikkje vere lenger nord da? Over fra Hammerfest?
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 27, 2018 08:38

Jeg vet ikke hvor bildene ble tatt -var derfor jeg spurte i innlegget over her, og Tjeldsundbrua var kun et forslag fra min side..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest