Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 27, 2018 08:39

Bilde
Bilde
Da starter vi ny side her på tråden med to bilder av en stilig og nylevert Scania P82H4x2LI-42 som var en tidlig 1982 mod.. Bilen var nok tolig også en tidlig utgave av Scania's 82-modeller med intercooler-motor på 231 hk etter som jeg har forstått at denne motoren kom etter at både Scania P og T82 det første produksjonsåret kun ble produsert med turbomotor på 211 hk.. Bilen på bildet hadde tipp og planpåbygg fra O.L. Engen, og lurer på om det var av typen man kunne montere blåseutstyr på slik at man kunne frakte mel, kraftfor o.l.. Selv om bilen tydeligvis ikke hadde Felleskjøpets farger, så virker den likevel til å ha vært en typisk "Felleskjøpet-bil".. Når det gjelder fargene på bilen så er det jo vanskelig å vite, men hytta så ut til å ha hatt metallic-lakk som bunnfarge. Av en eller annen grunn ser jeg for meg at bilens hytte var sølvgrå med rød eller blå farge i tillegg og planpåbygget i grå og med rød eller blåfarge på platten -men har egentlig ingen anelse på om det er riktig.. Bilen ble førstegangsregistrert i Gjøvik på regnr JC 61381 den 25.11.1981, og vet ikke hvem første eier var. Fra den 03.03.1989 ble Hadeland Bilselskap A/S eier av bilen og der ble den værende fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 25.02.1997.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg P82 valdres » Lør Okt 27, 2018 13:21

Torkil Ø skrev:Da starter vi ny side her på tråden med to bilder av en stilig og nylevert Scania P82H4x2LI-42 som var en tidlig 1982 mod.. Bilen var nok tolig også en tidlig utgave av Scania's 82-modeller med intercooler-motor på 231 hk etter som jeg har forstått at denne motoren kom etter at både Scania P og T82 det første produksjonsåret kun ble produsert med turbomotor på 211 hk.. Bilen på bildet hadde tipp og planpåbygg fra O.L. Engen, og lurer på om det var av typen man kunne montere blåseutstyr på slik at man kunne frakte mel, kraftfor o.l.. Selv om bilen tydeligvis ikke hadde Felleskjøpets farger, så virker den likevel til å ha vært en typisk "Felleskjøpet-bil".. Når det gjelder fargene på bilen så er det jo vanskelig å vite, men hytta så ut til å ha hatt metallic-lakk som bunnfarge. Av en eller annen grunn ser jeg for meg at bilens hytte var sølvgrå med rød eller blå farge i tillegg og planpåbygget i grå og med rød eller blåfarge på platten -men har egentlig ingen anelse på om det er riktig.. Bilen ble førstegangsregistrert i Gjøvik på regnr JC 61381 den 25.11.1981, og vet ikke hvem første eier var. Fra den 03.03.1989 ble Hadeland Bilselskap A/S eier av bilen og der ble den værende fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 25.02.1997.. :)

Sølvgrå med røde striper er nok riktig, tror denne tilhørte en Mathisen fra Jaren, hadde flere biler han.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 27, 2018 15:18

Mange takk skal du ha Terje -dette var supert å få vite.. Vet ikke hvorfor jeg tenkte sølvgrå med røde striper som farge på bilen, men det kan vel kanskje være fordi jeg har sett bilen eller bilde av den og at det ligger i underbevisstheten.. At eieren var fra Jaren passer jo dessuten godt med at bilen ble overtatt av Hadeland Bilselskap også, og da tok vel muligens HB over kjøringa Mathisen hadde hatt med både den og de andre bilene. En av disse bilene skal vi komme tilbake til senere her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg P82 valdres » Lør Okt 27, 2018 15:21

Torkil Ø skrev:Bilde
Da starter vi ny side her på tråden med et flott bilde av en meget stilig semitrailer vi har sett flere bilder av tidligere.. Har nevnt at det finnes svært mange bilder av denne semien og de fleste dette inkludert er såpass fine at de etter min mening gjør seg best når de blir presentert et og et.. Derfor har denne semitraileren dukket opp med ujevne mellomrom her på tråden, og fortsatt vil den nok dukke opp noen ganger til.. Gjentar ikke full historikk på semien her og nå, men nevner at den bestod av en Scania LBS110S-34 trekkvogn og en Forss-Parator P23 LLFT 130 X-tralle der begge deler var 1971 mod og førstegangsregistrert i Førde på regnr TV 10204 og TV 1248 den 26.04 samme år.. Tralla var dessuten et helbygd produskt fra Forss-Parator både når det gjelder chassis og planpåbygg.. Semitraileren tilhørte Einar Kristiansen Transport fra Årdalstangen, og man må jo kunne si at dette var et meget pent sett uten at det var nødvendig å bruke mange pynteeffekter av noe slag.. :)

Sjåføren her er Arne Nygård.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 27, 2018 15:22

Da vet vi det også, og jeg sender over enda et takk til Valdres og til deg Terje.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg P82 valdres » Lør Okt 27, 2018 15:33

Bilde
Her har vi to bilder som i sin tid ble tatt av en helt ny og stilig Scania Classic Exclusive-buss, og så mye mer er ikke kjent rundt bussen ut fra disse to bidlene hvertfall.. Men -den ligner på an buss om jeg mener ble overtatt av Jevnaker Bilruter i ettertid, så kanskje er det den samme bussen.. Går ut fra at det var Carrus/Ajokki-karosseri på den, og at chassiset muligens var en sen Scania K112 CL60 eller en tidlig Scania K113 og at bussen kan ha hatt årsmod rundt 1987/88.. Ganske stilig fargesetting på bussen også i grå metallic lakk med rosa og blå striper, ikke helt vanlig kombinasjon det.. :)

Jevnaker bilruter ja. Mener det var 89 mod.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 27, 2018 16:34

NeooplanN138Frank skrev:Dette er DF 50300 registrert som demobuss 11/11-1988. Dette skulle være Scanias "Exclusive" utgave av den populære "Classic" modellen med litt extra fint interiør og ikke minst fremste bagasjeromsluka på høyre side var "el-operert" - noe som slettes ikke var vanlig i 1988 :shock: Vel, bussen som var litt finere og litt dyrere enn en vanlig "Classic" slo ikke helt an da markedet for extra-luxusturistbusser gikk trått og tregt, og interessen forble heller kjølig..... Vel, DF 50300 havnet hos L/L Nordfjord og Sunnmøre Billag som deres buss nummer 148 og kjørte i disse fargene en god stund etter overtakelsen, og husker jeg rett, så ble denne brukt på "Tauck" kjøringen. Jevnaker Bilruter ble nevnt og det er Ajokki som står for stripene/layouten som både Scania brukte og som Jevnaker Bilruter hadde på sine nyeste busser før selskapet ble til Engeseth/Nettbuss.....

Ja nå kom jo Frank med denne opplysningen rundt bussen jeg trodde var Jevnaker Bilruter sin.. Men som du ser hadde dette selskapet en slik buss også, og den finnes det bilder av som jeg skal legge ut senere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg P82 valdres » Lør Okt 27, 2018 20:00

Torkil Ø skrev:Mange takk skal du ha Terje -dette var supert å få vite.. Vet ikke hvorfor jeg tenkte sølvgrå med røde striper som farge på bilen, men det kan vel kanskje være fordi jeg har sett bilen eller bilde av den og at det ligger i underbevisstheten.. At eieren var fra Jaren passer jo dessuten godt med at bilen ble overtatt av Hadeland Bilselskap også, og da tok vel muligens HB over kjøringa Mathisen hadde hatt med både den og de andre bilene. En av disse bilene skal vi komme tilbake til senere her på tråden.. :)

Stemmer det. Hadde selv en 82, 81 mod som kom derfra, var skapbil først, senere tank på for utkjøring av revemat. Jeg bygde den om til trekkvogn.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg waaler`n » Søn Okt 28, 2018 09:10

tore-buss skrev:
Da dette bildet ble tatt ser det ut til at fotografen stod oppe på Filipstad-lokket i Oslo og fikk samtidig knipset tre Scania-lastebiler på E18 vestgående.. Til venstre en Scania R142M4x2LC-34 1985 mod trekkvogn som ble førstegangsregistrert i Sandefjord på regnr LY 33585 den 29.03 samme år.. Ut fra profileringen på hytta kan det nesten se ut som trekkvogna på et eller annet tidspunkt hadde tilhørt Wa-Jens Transport i Oslo, men den gjorde trolig ikke det da bildet ble tatt.. Bak den ses en Scania R112H6x2LC-46 KKL 1985 mod med skappåbygg av ukjent fabrikat. Bilen tilhørte Ulf Elnes Transport og ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr KE 94772 den 05.09.1985.. Til høyre ses en Scania R143H 1991 mod som tilhørte Ragn Sells og som trolig var en krokløft-bil i 6x2-utførelse.. Ser ikke hele regnr på bilen, men den hadde Streamline/Topline-hytte og regnr DF 85xxx.. :)

Hei igjen Torkil!
Når det gjelder Bilen til Ulf Elnes her så tror jeg dette må ha vært en Trekkvogn med skap semi bak, kan ikke huske han hadde noen skap biler.
Dro vel stort sett traller mellom Oslo og Gøteborg, husker i farta ikke hvem han dro disse for. De var Gule og hvite i allefall :D

Ulf Elnes hadde biler som gikk for Ferrymaster, men tror også han var innom Nortrail, jeg kjørte en bil han hadde hos Linje spedisjon først når jeg kjørte hos han, men skulle få en bil som skulle gå linje Oslo Kjøbenhavn for Olson & Wreight, men den linja kom ikke i gang så lenge jeg var hos han
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 28, 2018 10:36

Ok Erik, da har vi fått vite enda litt mer om virksomheten til Ulf Elnes og det er flott -mange takk skal du ha nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Søn Okt 28, 2018 11:46

Hei Erik!
Ferrymaster var det ja, kom ikke på navnet. Begynner og bli lenge siden dette nå :mrgreen:
Vi hadde bilene til Ulf fast inne på Scania på Iseveien når jeg var der. Det passa jo greit med kjøringa mellom Gøteborg og Oslo.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 28, 2018 12:12

Bilde
Som tidligere nevnt er det veldig kjekt med gode hjelpere og informanter.. Bjørn Ivar Nilsen som også er medlem her på forumet er en av de som hjelper meg mye, og her har han sendt meg et bilde av JC 61381 som vi ser på bildene øverst på denne siden, og som har vært kommentert videre nedover siden.. Polaroidbildet stammer fra påbygger O.L. Engen, og her ser vi jo hvordan bilen så ut i farger -samtidig kommer det fram at det er helt riktig at bilen ble levert ny til Herr Mathisen fra Jaren, og han het Kjell Arne til fornavn.. Mange takk til Bjørn Ivar for både bilde og bekreftelse rundt denne flotte bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 29, 2018 16:27

Bilde
Her ser vi to bilder som antakelig ble sammensatt i forbindelse med introduksjonen av Scania's nye 4-serie-biler høsten 1995.. Bildene bærer kanskje litt preg av "klipp og lim" hvilket er litt merkelig i og med at de ikke er så svært gamle.. Uansett så ser vi en Scania P124C 400 med kort hytte til venstre og en Scania P124G 400 til høyre og sistnevnte hadde tankpåbygg av ukjent fabrikat.. Ser dessuten ut til at begge disse bilene var treakslede.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Nov 01, 2018 15:08

Bilde
På dette bildet ser vi fire lastebil-chassis som trolig var klare for frakt med jernbane e.l eller nettopp var blitt fraktet og losset.. Går ut fra at lastebilene var av samme modell, men det er bare den lengst til venstre man kan se hva slags type var, og dette var en Scania-Vabis L56-42 og/eller L56-46.. Jubileumsmerke på bilens grill tyder dessuten på at den var 1966 mod, og det vil jeg dermed tro at de tre andre bilene også var.. Bilene var dessuten trolig fra andre halvdel av 1966 på grunn av hyttetypen de hadde.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Tor Nov 01, 2018 22:54

For å oppklare alle evnt. sammenblandinger ang bilder av DF50300, her er den hos "første eier" L/L Nordfjord og Sunnmøre Billag der den fikk # 148. Scania K113CLB, understellsnummer YS4KC4X2B01813916 og Ajokki Royal karosseri. Royal modellen ble bygget fra 1985 til 1990 da Victor og Regal avløste Royal. I Norge het Royal "Scania Classic" og da kun med Scania chassis under - noen få Royal kom til oss her på berget, da med Volvo B10M under. Bussen DF50300 er Ajokki byggenummer 578 registrert 11/11-1988 og d.v.s. at det om 11 dager er hele 30 år siden Scania slapp "Classic Exclusive" modellen ut til norske kunder........
Bilde[/url]
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest