Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 02, 2018 03:41

Bilde
Da starter vi ny side her på tråden med en stilig og svenskregistrert demosemitrailer.. Trekkvogna var en flott Scania LB110S-34, mens tralla var et helbygd produkt fra Forss-Parator både når det gjelder chassis og skappåbygget i aluminium.. Modellbenevnelse på tralla er likevel ikke kjent, lurer dessuten på at trekkvogna fikk montert svingskive-påbygg fra Forss-Parator også -har inntrykk av at mange demobiler/vogntog fra Scania ble oppbygd hos F-P på denne tiden.. Årsmod på denne semitraileren er ukjent, men lar seg likevel stadfeste til å ha vært 1973.. Dette fordi trekkvogna ikke hadde de gamle länskiltene fra Sverige, men de nye som kom i 1973, samtidig som den hadde rektangulære lykter i frontfangeren og 1973 var siste årsmod med disse. Fra og med 1974 års-modellene fikk de frambygde Scania 110 og 140-modellene runde lykter plasser rett over frontfangeren -ikke like pent etter min mening selv om de nye lyktene ga bedre lys.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 02, 2018 03:44

NeooplanN138Frank skrev:For å oppklare alle evnt. sammenblandinger ang bilder av DF50300, her er den hos "første eier" L/L Nordfjord og Sunnmøre Billag der den fikk # 148. Scania K113CLB, understellsnummer YS4KC4X2B01813916 og Ajokki Royal karosseri. Royal modellen ble bygget fra 1985 til 1990 da Victor og Regal avløste Royal. I Norge het Royal "Scania Classic" og da kun med Scania chassis under - noen få Royal kom til oss her på berget, da med Volvo B10M under. Bussen DF50300 er Ajokki byggenummer 578 registrert 11/11-1988 og d.v.s. at det om 11 dager er hele 30 år siden Scania slapp "Classic Exclusive" modellen ut til norske kunder........

Fint å få med en slik oppklaring Frank, og fint med bildet du tok med i det siterte innlegget fra nederst på forrige side også.. Mange takk til deg nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 02, 2018 16:10

Bilde
Vi tar med et bilde til her på tråden i dag, og det blir det vi ser over her.. De to bussene som ses på bildet har vært omtalt tidligere med bilder av dem hver for seg, så skal derfor ikke gjenta alt som ble skrevet i de to innleggene nå.. Begge bussene ble levert til Trøgstad Busselskap A/S med noen måneders mellomrom og var lakkert hvite med blå og rødoransje striper/skjørt, og begge var hel/fabrikkbygde fra AB Scania Bussar i Katrineholm.. Til venstre ser vi en Scania CN112CL-60 1988 mod som ble førstegangsregistrert i Mysen på regnr AJ 31068 den 15.04 samme år.. Bussen til høyre var nyere og dermed en Scania CN113CLB-60 1989 mod som ble førstegangsregistrert i Mysen på regnr AJ 32158 den 03.01 samme år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Fre Nov 02, 2018 18:36

Skiltet på 110'a er fejk. Enkelt V har aldri blitt brukt på skilt i Sverige. Så bildet er nok tatt för det ble skifta skilt.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg isak » Fre Nov 02, 2018 19:08

Fiborg skrev:Skiltet på 110'a er fejk. Enkelt V har aldri blitt brukt på skilt i Sverige. Så bildet er nok tatt för det ble skifta skilt.

Helt korrekt! I tillegg er skrifttypen feil. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 02, 2018 19:59

Ja da er det mulig hele semitraileren var litt eldre.. Visste ikke at V aldri har blitt brukt på denne skilt-typen i Sverige så da har jeg lært noe nytt.. Skrifttypen på bokstavene syntes jeg også så litt rar ut, men lot meg overbevise at det var rett på grunn av hvordan tallene på skiltet ser ut -syns jo de ligner på tallene slik de har vært på sånne skilter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Nov 03, 2018 18:56

Bilde
På dette bildet ser vi en riktig så stilig Scania-Vabis L71-38 Regent som skal ha vært tidlig 1958 mod og som man ser var den oppbygd som tipp/dumperbil.. Vet ikke så mye mer om denne bilen, men det er vel ikke til å unngå å legge merke til det ganske så spesielle utseendet på dumperkassa på den.. Selv kan jeg ikke huske å ha sett noe lignende, og jeg vet ikke hvilket fabrikat bilens tipp og dumperkasse-påbygg hadde, men det skulle vært interessant å få vite.. Mulig det var noe slags emblem oppe på venstre side av dumperkassa, men klarer ikke å tyde hva som evt stod der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Lør Nov 03, 2018 19:58

Vet ikke fabrikat på dumperkassa, men lurer på om den kan va laga i aluminium?
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Nov 03, 2018 20:16

Ja det kan godt tenkes selv om jeg trodde at aluminium kanskje ble sett på som et materiale som var for svakt for dumperkasser.. Men bildet av bilen ble jo i sin tid tatt i et sandtak, og har fått tilbakemelding på at dumperkassa kanskje var konstruert for frakt av sand og til det dugde vel aluminium også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Nov 04, 2018 08:14

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt ved leveransen av en Scania R124GB 6x2 420 som jeg tipper kan ha hatt årsmod rundt 2000.. Bilen var ikke registrert enda da bildet ble tatt, så derfor er det litt begrenset hva som kan sies om den.. På det gule takskiltet stod det imidlertid Transportsentralen Finnsnes A/L, så bilen hadde nok uten tvil tilknytning til denne sentralen.. Forøvrig ser det jo ut som bilen primært skulle brukes som brøytebil -det var jo ikke så mye påbygg på den bortsett fra lodd, plogfeste og diverse andre småting.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Nov 04, 2018 10:27

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde som ble tatt ved leveransen av en Scania R124GB 6x2 420 som jeg tipper kan ha hatt årsmod rundt 2000.. Bilen var ikke registrert enda da bildet ble tatt, så derfor er det litt begrenset hva som kan sies om den.. På det gule takskiltet stod det imidlertid Transportsentralen Finnsnes A/L, så bilen hadde nok uten tvil tilknytning til denne sentralen.. Forøvrig ser det jo ut som bilen primært skulle brukes som brøytebil -det var jo ikke så mye påbygg på den bortsett fra lodd, plogfeste og diverse andre småting.. :)

Flott bil som på bildet står parkert utenfor Scania sitt anlegg på Andslimoen i indre Troms. Legg merke til frontplata/grillen og hvordan den delen med "Scania" er trukket frem. Jeg trodde frontplata/grillen besto av èn del? 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Nov 04, 2018 10:32

Ja enig i det -ja om fronten bestod av bare en del skal jeg ikke si sikkert, og jeg la også merke til det der.. Tenkte det kunne ha noe med evt brøytevirksomhet for bilen å gjøre -typedekalene på bilen var dessuten flyttet et hakk opp på grillpartiet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Søn Nov 04, 2018 16:26

Torkil Ø skrev:Jeg vet ikke hvor bildene ble tatt -var derfor jeg spurte i innlegget over her, og Tjeldsundbrua var kun et forslag fra min side..

Bildene av SP 53136 er tatt ved Stalloen, før Kvalsundbrua...
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Nov 04, 2018 16:44

Kjella -okey, det var fint å få vite -mange takk til deg for info nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Nov 04, 2018 16:54

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde som ble tatt ved leveransen av en Scania R124GB 6x2 420 som jeg tipper kan ha hatt årsmod rundt 2000.. Bilen var ikke registrert enda da bildet ble tatt, så derfor er det litt begrenset hva som kan sies om den.. På det gule takskiltet stod det imidlertid Transportsentralen Finnsnes A/L, så bilen hadde nok uten tvil tilknytning til denne sentralen.. Forøvrig ser det jo ut som bilen primært skulle brukes som brøytebil -det var jo ikke så mye påbygg på den bortsett fra lodd, plogfeste og diverse andre småting.. :)

Bilde
Her fant jeg et bilde til av Scania R124-bilen som vi ser litt lenger oppe på siden her.. For meg ser det nesten ut som man hadde vippet ut "panelet" der Scania-dekalet i fronten var plassert, men mulig jeg tar feil og vet ikke om dette var en funksjon disse bilene hadde og evt hvorfor.. Mannen ved siden av bilen var trolig første eier av den, men vet heller ikke hvem han var.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: briandb@start.no og 1 gjest