Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 15, 2019 19:34

Bilde
Da ble det ny side her på tråden igjen og vi starter med dette flott bildet.. Her ser vi to nokså like tømmerbiler, den vi ser i sin helhet nærmest kamera var en stilig Scania-Vabis L75-46 som var 1958 eller 1959 mod, og dermed en tidlig L75.. Hele dette settet skal ha vært oppbygd hos Ludv. Isachsen i Larvik -den enakslede hengeren inkludert og selvfølgelig tømmerpåbygget på begge deler.. Som man ser hadde bilen regnr D-14457, og det skyldes at bilen tilhørte Kåre Boger fra Roverud i Hedmark.. Bak ser vi litt av nok en Scania-Vabis L75-42 med regnr 29-99-41, og denne var med sikkerhet 1959 mod. Den hadde samme slags type påbygg og enakslet henger som settet foran, og dette settet tilhørte Thorleif Brodahl fra Oslo da det var nytt.. Begge kjørte forøvrig for Løvenskiold-Vækerø, og begge bilene hadde takskilt deretter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 16, 2019 14:59

Bilde
Her ser vi et flott bilde av en stilig Scania BR85S 1971 mod demobuss, og det ser ut til at den gikk som demovogn i Finland den første tiden.. Dermed passer det jo også godt at man hadde finskbygd Kutter 8-karosseri til denne bussen.. Karosseriet var jo lakkert i de hvite og rosa-lilla demfargene som Scania trolig begynte å bruke på busser fra samme år som denne bussen var ny -i 1971 og i 3-4 år framover.. Som tidligere nevnt kom jo Scania's hekkmotormodell BR85 på markedet nettopp i 1971, og dette var busser som ble levert med valgfri akselavstand innenfor 4,80 til 7,0 meter.. Bussen på bildet så jo såpass lang ut både ifht totallengde og akselavstand at den hadde nok antakelig akselavstand som lå nær opptil eller var på 7,0 meter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Man Sep 16, 2019 19:06

29-99-41 fikk senere ND 23626 og deretter L 7664
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 16, 2019 21:09

Svein Thore -ok, dette var fint å få med, mange takk skal du ha nok engang.. Da ble L75-bilen førstegangsregistrert den 19.09.1959, og den 60 år gamle bilen ser ut til å være "still going strong" med Johannes Dyrøy fra Austrheim som eier siden den 15.09.2014.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 17, 2019 14:31

Bilde
I dag tar vi med et bilde fra Østfold -et bilde tatt med polaroidkamera ved leveransen av en stilig Scania T113HL6x2L360-42 Z 1990 mod til Jan Edvardsen A/S i Sarpsborg.. Bilen hadde tipp og dumperkasse av ukjent fabrikat, men på denne var det nok et snabblås-system e.l slik at dumperkassa kunne tas av og bilen brukes som trekkvogn ved behov.. Derfor var det nok også montert svingskive-påbygg under dumperkassa på denne bilen.. Bilen ble førstegangsregistrert i Sarpsborg på regnr AD 66444 den 08.05.1990, og var deretter i Jan Edvardsen A/S' eie og bruk i drøyt 15 og et halvt år fram til bilen ble avregistrert for godt den 30.12.2005.. Flotte farger på denne bilen syns jeg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 18, 2019 16:11

Torkil Ø skrev:Er det noen som husker at det for en tid tilbake ble lagt ut et bilde av en lastebil som var klin lik den vi ser på dette brosjyre-bildet.. Bilen på både dette og bildet som ble lagt ut tidligere var en stilig Scania-Vabis L51-50 Drabant 1958/59 mod med planpåbygg av ukjent fabrikat.. Da det forrige bildet ble lagt ut kan jeg huske det ble mye diskusjon rundt bilen da noen mente det var en restuarert bil, andre ikke.. Selv var jeg blant de som trodde bilen var original, og jeg mener forsatt det etter å ha sammenlignet bilene.. Uansett -dette er jo et svært flott bilde med et par gamle flyvemaskiner i tillegg til alt det andre.. Bak lastebilen ser man litt av et karosseri med lykt i noenlunde samme farge som lastebilen, men dette var et flyplasskjøretøy av et eller annet slag, og ikke endel av L51-bilen.. :)

Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 5 fra side 474 her på tråden for å ta med en side til fra den samme brosjyren som dreide seg om de sene utgavene av Scania-Vabis' L51-modeller.. Det er jo mye tekst her som jeg ikke skal gjengi, men se på de fire flotte små-bildene som nesten må være såpass små siden de blir veldig uskarpe ellers.. Her ser vi jo tilsammen fem meget stilige Scania-Vabis L51-biler der bildene faktsik også forteller at dette var en lastebilmodell som ble brukt til nær sagt alt.. På bildet lengst til venstre ser vi en L51-42 Drabant tankbil, på bildet nederst en L51-42 tippbil (svært vanlig) og på bildet til høyre en L51-38 betongbil med "balje"-påbygg.. En slik L51-38 finner vi på det øverste bildet også, og ikke minst en L51-42 med enakslet henger med bulktankpåbygg på begge deler som kjørte for Gullhögen Cement.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 19, 2019 08:01

Bilde
Her ser vi et av mange bilder som ble tatt ved Norsk Scania-Vabis' anlegg på Skøyen i Oslo i forbindelse med lanseringen av Scania's 0-serie i februar 1968.. Det var fire biler som var stilt ut ute for anledningen, blant annet en Scania LBS110S-46 demobil fra Sverige som var oppbygd som tømmerbil som ikke er med på dette bildet.. I tillegg tre chassiser som alle ses på dette bildet og disse var en Scania L50S-42, en Scania L80S-42 og en Scania LB110S-50.. LB/LBS/LBT110-bilene var jo den største nyheten blant 0-serie-bilene den gangen -blant annet med helt ny hytte som var den første tippbare hytta fra Scania.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 20, 2019 10:23

Bilde
På dette bildet ser vi en ganske stilig svensk militærbil av typen Scania P124CB6x6HZ-47 som trolig hadde årsmod rundt 1996-1997.. Den var oppbygd som krokløftbil, noe som etterhvert begynte å bli ganske vanlig på militære lastebiler, da dette trolig var ganske fleksible påbygg å ha på slike biler.. Selve krokløftpåbygget kom fra Multilift, om flaket som stod oppå bilen da bildet ble tatt også kom derfra kan vel være en mulighet, men er ikke helt sikker på det.. Oppå der ser man at det var plass til to beltevogner, disse to vognene vet jeg ikke mer om ifht fabrikat osv så langt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 20, 2019 12:18

Torkil Ø skrev:Bilde
Vi tar med et av leveransebildene fra Østfold i dag også, og her ser vi mesteparten av en stilig Scania LS111S-42 tipp og dumperbil som ble levert ny fra Scania-forhandler Sarpsborg Diesel A/S.. I motsetning til mange av de andre bildene derfra så er det ingen tekst til dette som kan fortelle mer om selve bilen.. Jeg har lyst å tippe på at den kan ha hatt årsmod rundt 1976-1977, men er langtfra sikker på dette.. Når det gjelder fabrikat på bilens påbygg så ser det ut til at det stod et emblem på dumperkassa, men klarer ikke å tyde hva som stod på den.. Kan kanskje minne litt om Sörling, men er ikke sikker på dette heller. Regnr på bilen er ukjent, men den hadde vel trolig et Østfold-regnr.. :)

Bilde
Vi siterer innlegg nr 2 fra forrige side og tra med et bidle til av den samme Scania LS111-bilen vi ser der.. På dette bildet ser vi jo hele bilen, men bildet er ikke så bra da det trolig har blitt skadet på en eller annen måte slik at det har blitt nærmest "flammete".. Årsaken til at jeg tar med både dette bildet og mer om denne bilen nå er at Bjørn Ivar Nilsen med all sannsynlighet har klart å identifisere den, og han har også sendt meg noen andre bilder av den som vi tar med under her:

Bilde
Bilde
Jeg mener dette må være den samme bilen, det øverste bildet har Bjørn Ivar tatt selv, det nederste er fra en Finn-annonse etter at bilen hadde blitt restaurert.. Bjørn Ivar forteller at bilen i flere år var eid av Bjørn Tobiassen fra Fåberg ved Lillehammer, og trolig hadde han kjøpt den brukt fra Østfold og han skal ha brukt den slik den ser ut til å ha vært ved leveransen og slik den ser ut på bildet Bjørn Ivar har tatt. Bilen var 1975 mod og ble førstegangsregistrert i Sarpsborg på regnr AD 34076 den 24.06 samme år. Da ble den trolig registrert noen uker etter at bildene fra Østfold ble tatt av den i og med at det ikke var løv på trærne enda, men det er jo godt mulig.. Bilen skal ha blitt fikset opp til utseendet den har på det nederste bildet i Gjøvik/Dokka-området, den er fortsatt registrert og fra den 11.06.2019 har Guttorm Vennesland fra Birkenes vært eier av den.. Mange takk til Bjørn Ivar for alt dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 20, 2019 12:29

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en ganske stilig svensk militærbil av typen Scania P124CB6x6HZ-47 som trolig hadde årsmod rundt 1996-1997.. Den var oppbygd som krokløftbil, noe som etterhvert begynte å bli ganske vanlig på militære lastebiler, da dette trolig var ganske fleksible påbygg å ha på slike biler.. Selve krokløftpåbygget kom fra Multilift, om flaket som stod oppå bilen da bildet ble tatt også kom derfra kan vel være en mulighet, men er ikke helt sikker på det.. Oppå der ser man at det var plass til to beltevogner, disse to vognene vet jeg ikke mer om ifht fabrikat osv så langt.. :)

Har fått en tilbakemelding på at beltevognene på bilen skal ha vært av typen Hägglunds Bv206 som var svenskproduserte og ble utviklet på slutten av 1970-tallet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Fre Sep 20, 2019 18:04

Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en ganske stilig svensk militærbil av typen Scania P124CB6x6HZ-47 som trolig hadde årsmod rundt 1996-1997.. Den var oppbygd som krokløftbil, noe som etterhvert begynte å bli ganske vanlig på militære lastebiler, da dette trolig var ganske fleksible påbygg å ha på slike biler.. Selve krokløftpåbygget kom fra Multilift, om flaket som stod oppå bilen da bildet ble tatt også kom derfra kan vel være en mulighet, men er ikke helt sikker på det.. Oppå der ser man at det var plass til to beltevogner, disse to vognene vet jeg ikke mer om ifht fabrikat osv så langt.. :)

Har fått en tilbakemelding på at beltevognene på bilen skal ha vært av typen Hägglunds Bv206 som var svenskproduserte og ble utviklet på slutten av 1970-tallet.. :)

Er bare ei beltevogn....ledd på midten..
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 20, 2019 18:19

Så ikke det jeg -i tilbakemeldingen jeg fikk angående fabrikat på beltevogna fikk jeg jo opplyst at det bare var en, men likevel gikk det meg hus forbi.. Jaja, sånt skjer iblant.. :flire:
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 21, 2019 14:32

Bilde
I dag tar vi med et bilde fra et av Scania-forhandlernes verksteder her til lands på 1960-tallet.. Tror dette må ha vært i Bergen i og med at varebilen/minibussen vi ser litt av til venstre på bildet hadde regnr R-123.. Varebilen/minibussen var antakelig en Borgward B 1500, altså fra et merke som NSV var importør og forhandler av i noen år.. Ved siden av den stod det en lastebil av ukjent merke, men ingen Scania-Vabis. Dette var jo ikke uvanlig da disse verkstedene var tungbil-verksteder slik at man også tok på seg å fikse på andre lastebilmerker ved behov.. Bak der igjen ser vi deler av en Scania-Vabis L36-42 som var oppbygd som betongbil, muligens med "Mosse-trommel" som påbygg.. Bak den kan det tenkes det var en enakslet planpåbygd henger e.l som var inne til reparasjon.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 22, 2019 16:25

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som nærmest kamera viser litt av et par Scania-chassiser fra rundt 1985.. Bilene var nok trolig av typen Scania P82, P92 eller P112, og så mye mer er det egentlig ikke å si om dem.. Legg også merke til kjøretøyene i bakgrunnen oppe til høyre på bildet.. Vi ser jo litt av en fireakslet plan og kapellpåbygd henger helt til høyre og bak til venstre for den en ganske flott Volvo F10 eller F12 4x2 med kort hytte og plan/kapellpåbygg som var ganske typisk svensk som f.eks linjebil på den tiden -gjerne med henger.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 23, 2019 07:45

Bilde
Til slutt på denne siden tar vi med dette bildet.. Det ble tatt på andre halvdel av 1960-tallet tror jeg, og jeg tror det er fra Nord-Norge og viser et av de mindre forhandler-anleggene som fantes der på den tiden.. Er derimot ikke sikker på hvilket og hvor for det har jeg ikke notert da bildet ble digitalisert, men man kan vel fastslå at dette var et anlegg som hadde en relativt enkel standard.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest