Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 20, 2019 09:00

Bilde
Denne siden starter vi med et av leveransebildene fra Østfold som er tatt med polaroidkamera og er av litt dårlig kvalitet.. Lastebilen på bildet er derimot såpass spesiell at den fortjener å bli presentert øverst på en av sidene her på tråden på tross av at bildet kvalitetsmessig ikke er av de beste.. Her ser vi nemlig en stilig Scania T113HL4x2L360-54 Z 1988/89 mod som i utgangspunktet var en sjelden bil for Norges del da jeg ikke ser for meg at det ble levert mange toakslede Scania T113-biler med akselavstand på 5,40 meter her til lands.. Slik skulle den ferdig oppbygde bilen imidlertid ikke bli, den endte opp med å bli en Scania T113 med 4,20 meters akselavstand med ettermontert langboggi og i tillegg var det montert singelhjul på boggiakselen.. Jeg for min del har aldri sett maken til en slik bil, så derfor var denne ganske morsom å oppdage blant Østfold-bildene.. Tipp og planpåbygg var av ukjent fabrikat, og når det gjelder ommbyggingen av denne bilen så håper jeg at tore-buss kan fortelle mer om den.. Selv mistenker jeg at man måtte flytte drvakselen 0,80 meter fram for å få plass til langboggien bak på resten av ramma.. Det ble jo dermed en litt lang tippbil med totallengde på 9,0 meter dette, og bilen ble levert til Ingvard Strengen i november 1988 -mistenker at sand og grus kan ha vært det som i hovedsak ble transportert med bilen.. Forøvrig ble bilen førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 54030 den 08.11.1988, den ble overtatt av Azad Karim med adresse Skien på ukjent dato, og avregistrert for godt der den 01.04.2004.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Søn Okt 20, 2019 20:51

Hei igjen Torkil!

Husker godt vogna på bildet over her, en meget sprek bil :D

Husker ikke så mye av opplegget med boggien og dette og oppbyggingen , men mener bestemt det er en Granning Boggi som ble montert der.
Mulig jeg husker feil nå, men mener bilen og Strengen holdt til i Indre Østfold og Skjønhaug/Trøgstad området.

Det er sikkert et bilde av en grønn tømmerbil til Sørlie Transport som var en R143 4x2 med ettermontert Granning boggi fra omtrent samme tiden :D :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Tysnes`n » Søn Okt 20, 2019 21:32

28.000 kg teknisk totalvekt med 7,5 tonns framaksel, i dag hadde totalvekta blitt 26.000 kg uansett, men langt nok tilbake fikk man jo langboggi bilene helt opp i 29,5 tonns totalvekt med 8-tonns foraksel. Stilig og ikke minst sjelden bil :tommel:
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 20, 2019 21:42

Mange takk til der begge to for utfyllende kommentarer rundt den spesielle Scania T113-bilen vi ser øverst på siden her.. :) Må bare presisere at jeg har jo sett en god del lastebiler av ulike merker med langboggi her til lands, men aldri en snutebil som denne T113-bilen var.. Heller aldri en tippbil som bilen var, og heller ikke med supersingel-hjul på boggiakselen som denne bilen hadde -på de bilene jeg har sett har det alltid vært doble hjul på boggiakselen.. Uansett morsomt at det har eksistert en slik bil og at det finnes bilder av den selv om kvaliteten på bildet over her var så som så.. :)

Og tore-buss -vi får se hva som dukker opp ifht tømmerbilen til Sørlie Transport som du nevner.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 21, 2019 15:15

Bilde
På dette bildet ser vi et stilig svensk vogntog som jeg vil tippe at i sin tid fraktet SAAB-deler e.l for SAAB-Scania siden det var såpass mye SAAB-logoer på skapsidene -men ser man nøye etter så var det noen Scania-logoer her og der også.. Bilen var en Scania LBS140S-42, mens hengeren var av ukjent man ganske sikkert svensk fabrikat, og trolig var hele settet 1973 mod.. Skappåbyggene var like, og det kan se ut som disse var produsert hos June Kaross.. Eier av vogntoget var S. Axbom fra Stockholm, og når det gjelder fargene på bil og henger så var disse ukjente.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 22, 2019 16:24

Bilde
Tar med dette bildet i dag som viser to demobiler fra 1984 som vi har sett bilder og omtale av tidligere her på tråden.. Det finnes ofte mange bilder av slike demobiler o.l, men tar med de fleste av disse bildene etterhvert så lenge de ikke er veldig like, men tar ikke med full historikk på bilene hver gang.. Slik blir det nå også, så nevner kort at til høyre ser vi en Scania P112H6x2LS-34 KKL 1984 mod oppbygd som tippbil med påbygg av ukjent fabrikat og førstegangsregistrert i Bærum på regnr BL 93607 den 16.03 samme år.. Bak til venstre ser vi en Scania R142H6x2LC-46 KKL 1984 mod der både henger og plan/kapellpåbygg kom fra Briab.. Skriver ikke så mye mer om denne bilen nå da vi skal komme tilbake til den med et bedre bilde senere som jeg trodde var blitt lagt ut, men som ikke var det likevel.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 23, 2019 14:14

Bilde
Tar med dette reklamebildet i dag der vi ser en flott brannbil av typen Scania P94DB4x2NA-51 310 som trolig hadde årsmod rundt 1996-1997.. Bilen hadde lav sovehytte av typen CP19, og skylift-påbygget var av typen F32 MDT fra Bronto som skal ha hatt max arbeidshøyde på 32 meter, kunne ha max 325 kilo i "kurven", og derfra kunne den spyle 2500 liter vann i minuttet.. Kan jo også nevne at man til denne bilen hadde valgt den sterkeste motoren på 310 hk som var å få i datidens Scania 94-modeller, det var vel ikke uvanlig å velge nettopp den motoren til en slik type bil vil jeg tro.. Som en digresjon vil jeg dessuten nevne at jeg tror at jeg syns røde brannbiler var finere enn dagens signalgule :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 24, 2019 05:16

Bilde
Vi tar med et bilde til fra Østfold, og her ser det ut til at vi er på verkstedet til Sarpsborg Diesel for endel år tilbake.. Vi ser en tippbil som var inne for noe slags reparasjon -kanskje var det en skade på venstre side og foran som skulle rettes opp. Ser ut som det stod en ny dør til høyre i bildet sammen med endel av frontpanelene fra bilen.. Bilen ser forøvrig ut til å ha vært en ganske flott Scania P82H4x2LI-38 med årsmod mellom 1981 og 1984 og påbygg av ukjent fabrikat.. På siden av bilen står det et navn og tlfnr, klarer bare å tyde etternavnet som var Smestad, fornavnet ser ut til å ha vært relativt kort.. Blant leveransebildene fra Østfold kan jeg ikke se en bil med disse fargene selv om det finnes endel Scania P82-tippbiler blant bildene.. Bilens regnr er også ukjent, men ser man nøye etter så ligger bilens framre skilt ved siden av bilens frontpaneler til høyre på bildet.. Med den vinkelen på skiltet er det vanskelig å tyde, men det ser ut som de tre siste sifrene var 554.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Okt 24, 2019 05:56

Hei igjen Torkil!

Dette bildet er tatt ute i oppretter løpet på Iseveien, Oppretter Hardtvig på Bildet :D

Bilen lå til salgs på Finn for ikke så lenge side, det er tipp bil med Kranhylser dette.
Vi holdt på og kjøpe den like før vi kjøpte P112ern våres, den gangen sto den til salgs på Finn da også. Bil med bakmontert kran og henger. Selgeren kom fra Rakkestad.
Men jeg husker ikke reg nr på den. Mener det var et AR nr.
Hvis du ser på siden av døra så er det et spesielt Bildet der av en Indianer, lett og kjenne igjen denne :D :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 24, 2019 06:04

Hei Tore -jamen dette var fint å få med, mange takk til deg nok engang.. :) Jeg klarte ikke å se at det var en indianer som var lakkert på siden av bilen, men lurte fælt på hva det var så det var fint å få oppklart dette.. Jeg regner også med at bilen hadde et AR eller AD-regnr, og som nevnt ser det ut til at de siste sifrene var 554.. Skal prøve å se om jeg finner ut av dette, hvis ikke kan det godt tenkes at Svein Thore klarer å spore opp bilens regnr..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 24, 2019 06:20

Klarte å finne bilens regnr etter et kort søk, og da viser det seg at bilen som fortsatt er registrert opprinnelig var et Scania P82H4x2LI-58 KKL 1984 mod som hadde akselavstand på 5,80 meter.. Denne ble kortet inn til 4,0 meter før bilen ble oppbyd som tippbil, og dette er en akselavstand som ikke ble levert fra fabrikk hos Scania, derfra var 3,80 eller 4,20 meter de nærmeste alternativene, men de passet sikkert ikke for denne bilens eier.. Bilen ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 43554 den 03.09.1984, og har fra ukjent dato tilhørt Johan Martin Tovslid fra Skien.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Okt 24, 2019 09:13

Hei igjen!

Navnet på P82 in over her skal være Atle Smestad.

T 113 til Strengen øverst på siden her skal vist ha blitt solgt til Borregaard i Sarpsborg etter Strengen hadde den.
Strengen byttet den inn i en 4 serie bil.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 24, 2019 11:06

Jamen da syns jeg vi har fått på plass svært mye ifht til begge Østfold-bilene som det er lagt ut bilder av på denne siden.. Mange takk til deg Tore, både jeg og sikkert mange andre setter pris på alt du bidrar med både ifht bildene fra Østfold og alt mulig annet -fortsett med det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 25, 2019 04:44

Bilde
Dette bildet mener jeg viser Norsk Scania's anlegg på Furuset i Oslo, men om jeg tar feil så får noen gjerne rette opp i det.. Nå blir jo alt dette på avstand, men vi ser jo noen Scania-kjøretøyer på bildet som ikke lar seg identifisere. En buss, en snutebil og en treakslet trekkvogn, og siden bildet antakelig var tatt på 1990-tallet, så var vel disse kjøretøyene enten fra Scania's 2 eller 3 serie eller begge deler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 25, 2019 04:47

Bilde

Til slutt på denne siden tar vi med en kopi av to sider fra en brosjyre.. Teksten var på svensk i denne brosjyren som omhandlet Scania's N113 bussmodeller.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest