Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 12, 2019 07:39

Bilde
Denne siden starter vi med et flott bilde av et nytt og stilig tømmervogntog som i sin tid var noe av det største man kunne ha i de svenske skoger.. Bilen var en Scania-Vabis LS71-50 Regent med årsmod mellom 1954 og 1958 som også var den relativt korte produksjonstiden for denne lastebilmodellen fra S-V som likevel ble ganske "berømt".. Skal jeg tippe så tror jeg denne bilen kan ha vært nærmere 1958 mod enn 1954, men det er usikkert.. Fabrikat på bilens påbygg og kran er ukjent, det samme gjelder tilhengeren, men ser ikke bort fra at alt var svenskprodusert.. På bilens takskilt kan man se at det stod Sibo og Kilafors uten at det er kjent hva dette referert til.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Tor Des 12, 2019 09:01

Står sikkert Skogens kol på takskiltet, litt vansklig å se. Men litt rart att den har pröveskilt fra Stockholm,B, gikk sikkert runt Bollnäs/Kilafors,da skulle den hatt X.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 12, 2019 13:54

Ja det stod sikkert noe i feltet over der det stod Sibo og Kilafors på takskiltet, men det er helt umulig å tyde selv med bildet i høy oppløsning.. Kanskje vogntoget en kort periode gikk som demosett og at det var derfor bilen hadde B i prøveskiltet.. B'n ble vel f.eks brukt i Scania's hjemby Södertälje i Stockholms län.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 12, 2019 16:45

Bilde
Vi tar med et bilde til her på tråden i dag.. Jeg må bare innrømme at jeg syns det er morsomt å legge ut bildene fra Østfold selv om kvaliteten er litt ymse på dem siden det er mange bilder som er tatt med polaroidkamera.. Likevel er det masse flotte biler med fine farger som her f.eks -her ser vi en stilig Scania R113ML6x2L380-34 A 1994 mod trekkvogn som ble levert til Holm Transport A/S.. Tidligere var det jo litt diskusjon her på tråden rundt hvor i Østfold dette firmaet holdt til, men såvidt jeg husker ble det antatt at det var i området rundt Elvestad. Trekkvogna ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regn AR 60205 den 10.03.1994, og ble overtatt av Utne Transport A/S i Sarpsborg på ukjent dato. Der ble bilen værende fram til den ble avregistrert for godt den 06.08.2001.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Des 12, 2019 19:43

Hei igjen Torkil!

Fint Bilde av Holm bilen over her. Det var sikkert en av den serien biler de kjøpte på den tiden. Bildet er tatt i Råde og da må jo bygget være ganske så nytt.
John Røne tok mange fine bilder opp igjennom tiden han :D :D
Jeg hadde feil om hvor de holdt til da jeg menet i Rygge, de holdt til som det kom fram sist opp langs RV120 mellom Moss og Elvestadkrysset et sted. Husker ikke om det var rundt Ringvoll, i allefall oppover i området der.

Når det gjelder Frithjof Paulsen bilen på forrige side så er de i drift ennå og holder til på samme stedet i svingen ute i Onsøy :D

Når det gjelder ADR Bilen for et par sider siden så husker jeg ikke denne, men de 142 bilene de hadde etter på (Eventuelt om det var disse 142 vognene som gikk til de fikk 3 serie bilene) og de 143 bilene etter det igjen.
Løfta flere motorer med den Elefantkrana der, men når vi tok V 8 erne så måtte det stå på noen bak på krana som motvekt eller så tippet den :D :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 12, 2019 21:01

Hei Tore -der hadde du vært inne med ekstra info igjen ser jeg, og det er veldig bra -mange takk skal du ha.. :)

Jo enig i at Holm-bilen over her var flott, jeg liker i grunnen fargene, kanskje mest fordi dette var farger som var sjeldne å se på Scania's 3 og 4-serie-biler.. Nå har jeg dessuten sett litt på nett hva Frithjof Paulsen driver og har drevet med, og der står det heller, beleggningsstein, blokker og bygningsartikler.. Både fra Holm Transport, Frithjof Paulsen og ADR-Transport skal vi nok få se flere biler fra etterhvert her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 13, 2019 15:05

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som viser en flott Scania LS110S-38 tipp dumperbil 1973 mod med påbygg av ukjent fabrikat og regnr B3177.. Bildet ble i sin tid tatt på et anleggsområde i Södertalje eller Stockholms-ormrådet, og bilen var også registrert der.. Det ble nok tatt flere bilder både av bilen og fra samme anleggsområde da jeg mener det finnes flere lignende bilder, og noe av dette er trolig lagt ut før.. Mener det finnes et fargebilde også, men er isåfall ikke helt sikker på hva slags farger bilen hadde -det kan kanskje ha vært hvit og mørk brun.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Fre Des 13, 2019 16:54

110´a var gul å grönn, å tillhörte Gösta? Fröberg, stort GF på döra. Er nok tidligar enn -73, m.h.t nummerskiltet.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 13, 2019 19:17

Gul og grønn var den ja -nå husker jeg det.. Jeg trodde også bilen var eldre enn 1973 på grunn av regnr.. Men så er det to detaljer ved bilen som likevel tyder på at den var 1973 mod, og det er utseendet på blinklysene på skjermene og at den hadde sidevinduer med åpningsbart "trekantvindu". Det var kun 1973 modellene som hadde denne kombinasjonen, fra 1974 var det slutt med "trekantvinduene" og tidligere hadde man andre blinklys.. Kan dette ha vært en tidlig 1973 mod som hadde fått slikt regnr sent i 1972..? Var det fra januar 1973 man fikk de nye regnr med tre bokstaver og tre tall..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Fre Des 13, 2019 19:30

Ja, det har du sikkert rett i. Tok flere måneder för alle skilt ble skifta.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 14, 2019 16:36

Bilde
Det er vel plass til et Østfold-bilde til på denne siden, og da tar vi med dette.. Det viser en flott og nylevert Scania P94DB4x2 260 som trolig var en tidlig 1988 mod da det under bildet står at den ble levert den 30.12.1997.. Eier var Terje Holmskau, og bilen står oppført med regnr AR 70179, men ifølge veivesenet så stemmer ikke dette da det regnr stod på en Volkswagen.. Derfor er det vanskelig å tilføye mer rundt historikken på denne bilen foreløpig.. Bilens skappåbygg var av ukjent fabrikat, og ser man på hvordan bilen var lakkert så ser det jo ut til at den skulle gå for HSD Transport som såvidt jeg husker var blitt mer landsomfattende på den tiden enn Sunnhordland og deler av Nord-Rogaland som var selskapets utgangspunkt og opprinnelige område.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Lør Des 14, 2019 17:00

Hei igjen Torkil!

Terje Holmskau hadde HSD Terminal nede på Rolvsøy i mange år, Bring/Posten er der nå.

Jeg har et bilde av en helt lik bil som jeg tok bilde av på Rasteplassen nede på E6 rett sør for Rabbalsede i Sverige, Bilen sto der forlatt ganske lenge.
Den hadde fått svenske skilt DEU 671.

Det var flere lignende biler der nede så det bør ikke være den samme da :D

Jeg får ikke lastet opp bildet, veit jeg fa... hva det er med den Flikr en.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 14, 2019 17:07

Hei Tore -det går bra om du ikke får lastet opp bildet her og nå, vi har jo fått vite endel fra deg om bilen og eieren over her likevel og sier mange takk for det.. :)

Når jeg får litt bedre tid så skal jeg gå gjennom bilende en gang til og se om det er flere bilder av denne bilen, jeg fant ikke flere i stad.. Da kan det tenkes at riktig regnr på bilen dukker opp også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Lør Des 14, 2019 17:19

Hei ja!

Ser på bildet mitt at det står SKAB (Mener jeg ganske sikkert) og skapet er helt likt med den døra på siden osv.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 14, 2019 18:14

Ja kan godt tenkes det er samme bilen det der.. SKAB er jo svensk, forkortelse for Specialkarosser AB, og det er mange her til lands som har fått levert skappåbygg derfra -ASKo bl.a..

Nå gikk det ganske kjapt å komme seg til bunns på denne siden, så da får vi bare ta fatt på en ny side igjen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest