Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 17, 2020 13:02

Bilde
Ny side igjen, og denne siden starter vi med et av bildene fra Østfold.. Her ser vi et leveransefoto av en meget stilig Scania LB81S-50 1980 mod med lavbygd og frambygd hytte som blant annet var ment for og egnet seg til renovasjonsbiler, noe denne bilen var oppbygd som.. For å ta påbygget først, så kom dette fra Heil og var av typen Collectomatic, og det var jo tydeligvis en kran e.l bak på denne bilen.. På denne krana stod det FMV 2500-H, der jeg tror 2500-H var selve modellbenevnelsen, mens jeg lurer på om forkortelsen FMV faktisk stod for Fredrikstad Mekaniske Verksted, men er slett ikke sikker på det.. Som man ser så hadde bilen også fått montert løftbar løpeaksel eller "mageboggi" av ukjent fabrikat midt på, og bilen ble levert ny til Hvaler Kommune Ingeniørvesenet selv om ikke alle bokstavene til denne kommunale etaten var kommet på plass på døra enda da bildet ble tatt.. Hvaler kommune valgte slangedekk på mesteparten av bilen så sent som i 1980, og når det gjelder bilens regnr så er dette dessverre ukjent foreløpig.. Bilen ser ut til å ha blitt levert på våren 1980, så da spørs det om kanskje Svein Thore kan ha en oversikt over en slik type bil med mageboggi som trolig hadde et AD-regnr.. Det kan jo tenkes bilen var registrert da bildet ble tatt, men da var den isåfall registrert som motorredskap med firesifret regnr og kun skilt bak som ikke vises på dette bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Fre Jan 17, 2020 13:37

Dessverre er krana svensk, Forshaga mekaniska verkstad. Veldi vanli på små tömmervagner innen landbruket.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 17, 2020 15:42

Aha.. Forshaga Mekaniska Verkstad husker jeg ikke om jeg har hørt om før, men mange takk Thomas, dette var fint å få vite.. Har tenkt litt på hvorfor man hadde montert en slik kran på søppelbilen, og lurer på at det kan ha vært flere steder med trange forhold på Hvaler-øyene med masse fritidshus o.l som hadde vanskelig tilgjengelighet for en såpass stor bil.. Da kunne det vel i noen tilfeller være greit å kunne heise opp eller ned dunkene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Fre Jan 17, 2020 23:26

Eneste LB 81 S 6x2 jeg har oversikt over fra Østfold er AD 41406 og AR 36828
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 18, 2020 07:39

Svein Thore -da fant du faktisk bilen siden det viser seg at det var AR 36828 dette her.. Bilen ble førstegangsregistrert i Fredrikstad den 12.05.1980, og Hvaler Kommune Ingeniørvesenet var eier av den så lenge det var skilter på bilen, og bilen ble avregistrert for godt den 25.08.1993.. Dette var supert, mange takk til deg nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Lør Jan 18, 2020 08:28

Torkil Ø skrev:Aha.. Forshaga Mekaniska Verkstad husker jeg ikke om jeg har hørt om før, men mange takk Thomas, dette var fint å få vite.. Har tenkt litt på hvorfor man hadde montert en slik kran på søppelbilen, og lurer på at det kan ha vært flere steder med trange forhold på Hvaler-øyene med masse fritidshus o.l som hadde vanskelig tilgjengelighet for en såpass stor bil.. Da kunne det vel i noen tilfeller være greit å kunne heise opp eller ned dunkene.. :)

Hei igjen Torkil!

Var en del borte i den vogna der på Iseveien og de andre Bilene til Hvaler Kommune.
Er ganske sikker på at Boggien var en Granning.
Grunn til Krana er vel at Hvaler er en typisk hyttekommune :D og det er en del avfalls stasjoner / oppsamlings punkter og da i form av større konteiner osv så da vil jeg tro den ble brukt til og tømme disse opp i komprimatoren.
Også er det som du skriver ganske mange trange veier, steder, hushjørner og takutspring på Hvaler så de må nok tenke på framkommelighet når de handler redskap der ute :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg isak » Lør Jan 18, 2020 09:37

Til selve tømmingen brukte man nok vinsjen som "alle" komprimatorbiler på denne tiden nok var utstyrt med. Jeg kan tenke meg at krana ble brukt til å løfte bokser/mindre containere i posisjon for tømming. Narvik kommune hadde i sin tid to nær identiske biler som denne. Dog ikke frembygget hytte, og heller ikke kran i tillegg til vinsj bak. Disse hadde samme fargeskjema, og samme type Granning boggi. Flotte biler for sin tid. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 18, 2020 12:00

Mange takk skal dere ha begge to for gode kommentarer til søppelbilen -tore-buss, Granning-boggi kan jeg gjerne tenke meg at den hadde, var vel ganske vanlig merke dette blant de som ble montert både foran og bak drivakselen på 4x2-biler på den tiden.. :)

Og isak -vi har jo sett flere bilder tidligere her på tråden av en Scania LB81 1978 mod med regnr BL 60950 som hadde samme type påbygg som den vi ser øverst på denne siden.. Forøvrig hadde bilen den normale hytta, og boggien plassert lenger bak, men fargene var de samme bare med litt mer blått nederst på komprimatorpåbygget, og bilen kjørte for Transportsentralen Asker og Bærum.. Når det gjelder bilen på bildet øverst på denne siden, så er jo bildet litt falmet, fargen var nok mer knall oransje, og blåfargen var litt mer blå om man kan si det slik.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 18, 2020 20:29

Bilde
På dette bildet ser vi en ny, stilig og helbygd Scania CR110L-70 1969 mod som ble levert ny til TGOJ, og hele navnet til dette selskapet var Trafikförvaltningen Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar så kanskje ikke så rart man valgte å bruke forkortelsen som firmanavn her.. TGOJ holdt til i Eskilstuna i Sverige, og bussen på dette bildet var trolig ment for langrutetrafikk, var i sin helhet bygd hos AB Scania Bussar i Katrineholm, og hadde den lengste akselavstanden det var mulig å få på hele 7,0 meter.. Bussen ble førstegangsregistrert på regnr D940 på ukjent dato i 1969, og fikk etter 1973 nytt regnr EMA 810, men så mye mer er ikke kjent rundt bussen, er heller ikke sikker på hvilke farger den hadde men det er mulig den var rødoransje nederst med blå midtstripe og sølvfarget overdel.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 19, 2020 13:16

Bilde
Her ser vi et riktig flott bilde som viser et Scania R142H6x2LC-46 KKL-chassis med Royal-hytte.. Har hele tiden gått ut fra at dette var samme 1987 mod med regnr BN 31431 som ble bygd opp som demobil med skappåbygg og henger fra Närko, men helt sikker er det vanskelig å være da det ble levert flere slike Scania R142-biler med Royal-hytte.. Nå ser jeg at BN 31431 ble førstegangsregistrert den 23.03.1987, og det finnes endel bilder av den med nokså vinterlig bakgrunn -noen av dem lagt ut tidligere her på tråden.. Det var jo vinterlig bakgrunn da dette bildet ble tatt også, så muligheten for at dette var BN 31431 før påbygg av skap og registrering er jo absolutt til stede.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 20, 2020 12:50

Bilde
Vi tar med et bilde som er hentet fra en brosjyre som ble utgitt i 1987, og som omhandler militære kjøretøyer -primært fra Sverige.. På dette bildet som ble litt "rastrert", ser vi en nokså sjelden bil, da dette var en Scania T112H6x2LS-50 med fast planpåbygg og Tico-kran, og det er nettopp påbygget som gjør at jeg mener bilen var litt sjelden.. Kanskje ikke for det svenske forsvaret som trolig hadde flere slike biler som ikke var ment for terrengkjøring, men som sivile biler var det vel ikke overflod av T112-biler med den type påbygg. Var det kran og planpåbygg på slike biler så hadde de gjerne tippåbygg i tillegg.. Nok om det -bilen på bildet hadde ukjent årsmod, men den var nok antakelig fra mellom 1985 og 1987, og det svenske forsvaret hadde nøyd seg med 305 hk turbomotor uten intercooler i denne bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 21, 2020 16:14

Bilde
I dag tar vi me det av bildene fra Østfold igjen, og dette har jo svært dårlig kvalitet på flere måter, men man kan jo se hva det er.. Årsakene til den dårlige kvaliteten på noen av bildene er at de er tatt med poaloridkamera, og i tillegg har de fleste av de tydeligvis hengt på en vegg og fått falmet slik som dette bildet.. At dette bildet i tillegg er uskarpt skyldes nok ingen av de to nevnte årsakene, det skyldes nok en litt ustødig hånd.. Nok om det, på bildet ser vi en Scania P124GB6x2L400-43 1999 mod som ble levert ny til Norsk Gjenvinning Østfold A/S og førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 74306 den 09.03 samme år.. Bilens påbygg var av ukjent fabrikat, den er fortsatt registrert, og har siden den 17.10.2017 vært eid av Tevo Dekk A/S i Verdal.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 22, 2020 14:30

Bilde
Her ser vi en kopi av to sider fra en brosjyre utgitt i 1984/1985 som omhandlet Scania's K112 bussmodeller med hekkmotor.. Det store bildet viser et slikt Scania K112T-chassis i 6x2-utgave som visstnok var ganske nytt den gangen.. Teksten ble kanskje litt liten å lese, men der står det blant annet at dette var en luftfjæret boggi som ga chassiset en vekt på 16 tonn bak. Denne modellen var dessuten utstyrt med turbomotor med 313 hk som må sies å ha vært bra i en buss den gangen, og som toetasjers turbuss som den på det lille bildet var det plass til 70 passasjerer i den, som mer "vanlig" buss med en etasje -50 passasjerer.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Tor Jan 23, 2020 00:36

Bussen vi ser på det lille bildet i brosjyren over er denne; Scania K112TL med chassisnummer 1803811. Karosseriet er bygget hos Jonckheere og modellbetegnelsen er Jubilée P99. Byggenummeret er 18839 og ble førregistrert den 8/2-1984 registrert for trafikk den 11/9-1984 som FWD 607. 74 passasjerplasser pluss fører og reiseleder. Motoren var 305 hesters Scania DS11 15 B02 med girkassen GS771. Levert ny til Club Continental AB i Stockholm og overtatt av Wasatrafik AB en gang før 1989. Mener å huske at denne bussen var brukt av Scania som demobuss før første eier satte den i trafikk. Siden har bussen hatt mange eiere, privatpersoner siden år 2000 og ferden endte så sent som 6/11-2019 - da ble bussen skrotet.....
Sist endret av NeooplanN138Frank den Tor Jan 23, 2020 11:15, endret 2 ganger.
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 23, 2020 06:53

Ok Frank, fint å få vite mer om den bussen også.. Jeg får finne fram til innlegget ditt senere da det jeg kom på at jeg har det lille bildet i større utgave men i svart/hvitt, og sitere innlegget ditt når jeg skal legge ut bildet.. :)

Ellers viser det seg at Scania CR110-bussen far TGOJ som vi ser bilde og omtale av i innlegg nr 9 på denne siden hadde fargene rødoransje nederst, blå midtsripe og sølv øverst.. Nå skal vi ganske snart begynne på en ny side igjen her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest