Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 04, 2019 16:01

Bilde
Denne siden starter vi med et riktig flott reklamebilde fra nabolandet der vi blant annet ser et stilig vogntog der bilen var en DAF FAS 95.380 W21-445 1989 mod med Spacecab-hytte.. Hele vogntoget var trolig nylevert da bildet ble tatt siden jeg ikke kan se noe skilt/regnr på bilen, skappåbyggene skal ha kommet fra AB Specialkarosser -SKAB, men hvilket fabrikat henger-chassiset hadde er ikke kjent. Vil vel likevel tro dette var et svenskprodusert tilhenger-chassis.. Ser dessuten ut til at det skulle transporteres Doggy hundefor med vogntoget, og da var det jo passende å ta med et hundespann ved siden av settet for å få til et bra reklamebilde.. Hvem vogntoget tilhørte er ukjent, på bilens solskjerm stod det jo Vårgårda, så kanskje var det et åkeri derfra -kanskje Fiborg eller noen andre vet mer om dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Fiborg » Lør Mai 04, 2019 17:19

Han som hadde DAF'en ble gravmaskineigar senere. Husker ikke navnet i farten, men har flytta maskin hans et par ganger. Vårgårda er en plass nord för Göteborg ihvertfall.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier
 
Innlegg: 3027
Registrert: Søn Sep 07, 2008 09:23
Bosted: Älvros

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg isak » Lør Mai 04, 2019 18:18

Torkil Ø skrev:Ja her fikk vi mye interessant tilleggsinformasjon om den militære semitraileren lenger oppe på siden her.. Det finnes jo endel bilder av militære DAF-lastebiler for det har jo vært endel av dem opp gjennom årene. Kan likevel ikke si det er mange bilder av biler som ligner denne DAF YTZ 3300-bilen. Nå ser jeg ut fra det du skriver at utgaven hadde de fleste komponenter ganske like som de sivile utgavene av DAF F 3300, men en ting til som er interessant med dette er at tralla også var produsert hos DAF.. F 3300-modellene fra DAF kom jo på markedet i 1982, mens hengerproduksjonen hos DAF ble lagt ned i 1979. Hvis tralla ble levert ny til trekkvogna vil det si at den var bygd etter at DAF la ned sin hengerproduksjon, og da er det vel mulig man fortsatt bygde slikt materiell til militær bruk hos DAF etter 1979.. :)


Nå trengte jo ikke den tralla som ble brukt på bilen være ny... Nårtid produksjonen opphørte har jeg ikke funnet ut, men noe googling avslører at den tralla som het DAF YTS10050 ble brukt av det Nederlandske forsvaret fra 1965 (med Faun L1212/45VSA trekkvogn) og til 1989 da den synes å blitt faset ut til fordel for ei Kögel-tralle som ble trukket av en Mercedes 2648 (med ukjente detaljer omkring typebetegnelse, akselkonfigurasjon mv.). Senere (1995) ble Kögeltralla erstattet av en syv-akslet Broshuis tralle, som ble trukket av en DAF med betegnelsen YTZ95.530. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 897
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 04, 2019 18:55

Nei at den tralla var ny samtidig med bilen er jo slett ikke sikkert, interessant syns jeg dette er uansett, og det er veldig fint å få med all informasjonen rundt det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 04, 2019 18:58

Fiborg skrev:Han som hadde DAF'en ble gravmaskineigar senere. Husker ikke navnet i farten, men har flytta maskin hans et par ganger. Vårgårda er en plass nord för Göteborg ihvertfall.

Ok da vet man det, syns det er fint at det finnes noen bilder av svenske DAF-kjøretøyer også.. DAF etablerte seg vel for fullt i Sverige på 1980-tallet, og det var sikkert ingen enkel oppgave med tanke på at man i vårt naboland produserer både Volvo og Scania.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Fiborg » Lør Mai 04, 2019 19:25

Helt riktig. Men de fleste som kjöpte dem var förnöyd. Det var vel tilgangen på verksted som egentlig var störste problemen.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier
 
Innlegg: 3027
Registrert: Søn Sep 07, 2008 09:23
Bosted: Älvros

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg isak » Lør Mai 04, 2019 21:01

Fiborg skrev:Helt riktig. Men de fleste som kjöpte dem var förnöyd. Det var vel tilgangen på verksted som egentlig var störste problemen.


Ja det er vel ikke bare bare å komme inn på et nytt marked... Jeg er nokså overrasket over hvor mange DAF busser som har vært i trafikk i Norge (ref bla annet VBK tråden). Her nordpå var det knapt en Daf lastebil/buss å se før Troms Innland Rutebiler på åtti/nittitallet fikk en rekke DAF produkter i sin kjøretøypark. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 897
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 05, 2019 07:19

Slik var det i Kristiansund der jeg kommer fra også.. I min oppvekst der på 1970-tallet kan jeg huske bare en DAF-lastebil, og det var en FA 2000 eller FA 2200 fra rundt 1970 som Yrkesjåførlinja ved St. Hanshaugen vid. skole anskaffet da denne linja ble startet rundt 1977/78.. Dette var en toakslet bil med planpåbygg og kran samt en enakslet planpåbygd henger.. Fra 1976 begynte det lokale rutebilselskapet Kristiansund Frei Billag å anskaffe DAF-busser av typen MB 200, og fram til 1981 fikk KFB fem slike busser, og noe mer DAF kan jeg ikke huske -heller ikke fra resten av Nordmøre.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 05, 2019 07:46

Fiborg skrev:Helt riktig. Men de fleste som kjöpte dem var förnöyd. Det var vel tilgangen på verksted som egentlig var störste problemen.

Ja tilgangen til verksteder var vel også noe det tok tid å bygge opp, men det er vel bedre nå til dags etter hva jeg har forstått.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg SvB » Søn Mai 05, 2019 10:51

Jeg har også undret med en del over omfanget av DAF, buss og lastebil. DAF hadde suksess hos flere selskaper fra ca. 1960: Hamar og Omland Bilruter (HOB), Engeseth Busslinjer, dels også Schøyen på 60-tallet, Veøy Billag og dessuten flere småselskaper. Mange selskaper hadde dessuten en og annen DAF, både buss og lastebil. Østerdal Billag hadde mange. HOB hadde flest (ca. 210 DAF-busser) og var svært fornøyd. Både HOB, Engeseth og Veøy hadde egne verksteder som kunne spesialisere seg om DAF.

DAF-busser var lette (betydning for avgifter) og relativt rimelige. Sammenlignet gjerne med Scania og Volvo. På 60-tallet hadde DAF TB160 ca. 150-160 hk. Ikke langt unna de svenske alternativene, men de fikk jo større motorer utover 60-og 70-tallet. Et selskap som HOB hadde ruter på flatlandet rundt Hamar. Ulempen med frontmotor var heller ikke så merkbar der. Men DAF midtmotor ble jo vanlig tidlig på 70-tallet.

I Møre og Romsdal var det DAF-forhandler i Ålesund, en tid også på Åndalsnes. Otrøy Auto hadde DAF fra 1960, men selskapet gikk inn i SRB i 1973. og da gikk det mest i Volvo. Veøy kjøpte Volvo lastebiler til ca. 1980 og busser til 1991. Så ble Volvo dominerende og Volvo overtok verkstedet av Veøy, men drev i se samme lokalene på Veøy-anlegget. Litt mer "merkelig" av KFB kjøpte noen DAF, før det ble Mercedes.

TIRB kom seint inn som DAF-kunde, og de ble jo også forhandler. Kjøpte jo både DAF buss og lastebil i flere år. Jeg snakket med en tidligere ansatt som fortalte av de var godt fornøyd. Men det var to problemer: 1) Pga. lite verkstednett var det vanskelig å få gode priser for brukt DAF-materiell. 2) Selskapet var både forhandler og kunde, og det var vanskelig å gå gode pristilbud fra konkurrentene. Så ble jo både salg og merkeverksted oppgitt, og det ble satset på andre merker igjen.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1030
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer


Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 05, 2019 15:38

Ja det kan man undre seg over, men den største årsaken til omfanget av DAF-lastebiler og busser hos landets rutebilselskaper var nok RSA som denne tråden delvis omhandler.. RSA står jo for Rutebileierenes Standardiserings Aksjeselskap, og var jo i mange år DAF importør og forhandler her i Norge. Det opprinnelige selskapsnavnet var jo enda lenger -Rutebileierenes Garanti og Standardiserings Aksjeselskap, og etter som jeg har forstått så stod RSA for gunstige garanti og finansieringsordninger for rutebilselskapene, og når man samtidig forhandlet DAF så hadde nok alt dette en sammenheng med omfanget av DAF-kjøretøyer her til lands.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Man Mai 06, 2019 16:18

Bilde
Tar med et bilde hentet fra en utgave av "DAF Trucks Magazine" fra 1989 i dag, og her ser vi en ganske flott distribusjonsbil av typen DAF FA 1900 DNS-485 med årsmod fra rundt samme tid.. Bilen hadde den kraftigste motoren som DAF F 1900 kunne leveres med, og den hadde både turbo og intercooler og ytte 212 hk.. Skappåbygget på bilen var av ukjent men muligens nederlandsk fabrikat, og det kan jo se ut som det var noen slags italienske produkter som ble fraktet med den.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 08, 2019 11:22

Bilde
På dette brosjyrebildet ser vi en flott semitrailer som trolig var demobil i starten og som hadde en DAF FT 3300 DKX-325 1985 mod som trekkvogn.. Som man ser så hadde trekkvogna Spacecab-hytte, og dette var nok en av de første bilene fra DAF med denne typen romslige hytte da den ble lansert på F 3300-modellene nettopp i 1985.. Den treakslede tralla var muligens også 1985 mod, men av ukjent fabrikat både når det gjelder chassis og plan/kapellpåbygg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 09, 2019 20:44

Bilde
Her ser vi to bilder fra en utgave av "DAF Trucks Magazine" utgitt på høsten i 1978..Til venstre ser vi et DAF FA 2100-chassis med kort hytte, og DAF F 2100-modellene var da ganske nye og hadde kommet til for å erstatte de tidligere DAF F 2000-modellene fra 1969/70.. Til høyre ser vi et DAF FT 2300-trekkvognchassis med sovehytte, og F 2300-modellene ble presentert allerede høsten 1976 da kun som toaklsede trekkvognchassier, og DAF brukte et par år på å komplettere sin DAF F 2300-modell til mange forskjellige chassis-utgaver.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 10, 2019 17:04

Torkil Ø skrev:Denne siden starter vi med et riktig flott reklamebilde fra nabolandet der vi blant annet ser et stilig vogntog der bilen var en DAF FAS 95.380 W21-445 1989 mod med Spacecab-hytte.. Hele vogntoget var trolig nylevert da bildet ble tatt siden jeg ikke kan se noe skilt/regnr på bilen, skappåbyggene skal ha kommet fra AB Specialkarosser -SKAB, men hvilket fabrikat henger-chassiset hadde er ikke kjent. Vil vel likevel tro dette var et svenskprodusert tilhenger-chassis.. Ser dessuten ut til at det skulle transporteres Doggy hundefor med vogntoget, og da var det jo passende å ta med et hundespann ved siden av settet for å få til et bra reklamebilde.. Hvem vogntoget tilhørte er ukjent, på bilens solskjerm stod det jo Vårgårda, så kanskje var det et åkeri derfra -kanskje Fiborg eller noen andre vet mer om dette.. :)

Til slutt på denne siden tar vi med noen ord ifht hvor den begynte.. Har fått et tips om at hengeren til det flotte svenske vogntoget på bildet øverst på denne siden kom fra Briab.. Da starter vi på en ny side om litt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24023
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest