Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 24, 2018 15:49

Bilde
På dette bildet ser vi en meget stilig og nylevert Volvo N1225-50 6x2 tømmerbil som hadde ukjent årsmod, men vil tippe rundt 1975.. Bilen var levert til en norsk kunde som muligens var fra Akershus/Romerike siden bilen hadde prøveskilter fra Lillestrøm.. Dette kan jo også hatt sammenheng med bilens påbygg som var av ukjent fabrikat, men bak på bilen hadde man montert en Jonsered-kran.. Ser heller ikke helt bort fra at bilen kan ha gått som demobil den første tiden, og bildet har tydeligvis vært festet i en ringperm da det er ringpermhull til venstre på det.. Legger merke til at stakene på påbygget til denne bilen og biler fra samme tid var nokså lave, men regner med at de kunne "dras opp" så de ble høyere når det var nødvendig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Man Sep 24, 2018 19:08

Den N12:a ligner veldi på en som kameraten min på Åland kjöpte uttaför Elverum för ett par år sen. Er det den er den tidligere,gikk som demobil först hvis jeg husker rett.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 25, 2018 00:24

Dette er interessant Thomas.. Jeg har tenkt på to demobiler det ble lagt ut bilder av på Maur Bilpåbygg-tråden for en tid tilbake som hadde samme fargesetting som N12-bilen over her.. Dette var en Volvo N7 og en N10 som begge var tidlige utgaver og registrert i Hønefoss på regnr JU 23466 og JU 23468 i september samme år.. Det finnes også to biler til som tydeligvis hørte til samme demoserie -en Volvo FB86-49 med regnr JU 23467, og en med 12-liters-motor som ikke står oppgitt med modellbenevnelse hos veivesenet. Bilen hadde imdilertid 5,0 meters akselavstand, så da må det være en N12, da verken Volvo G eller F89 i treakslet utgave fantes med den akselavstanden.. Denne bilen ble førstegangsregsitrert i Hønefoss på regnr JU 23464 den 10.09.1973, og var fra den 19.03.2001 registrert som motorredskap hos Gunnar Gravingen fra Våler ved Elverum. Der ble den avregistrert den 14.02.2017.. Er vel ikke umulig at dette er samme bil vel..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Tir Sep 25, 2018 02:09

Torkil Ø skrev:Bilde
Her ser vi et stilig og ganske interessant bilde som jeg lurer på at kan ha blitt tatt rundt 1982/1983, og det var vel sikkert meningen å få med så mye som mulig av Volvo's produksjon på den tiden her.. Det er likevel ikke sikkert alt ble med for selv legger jeg merke til at lastebilmodellen Volvo F616S manglet, om det da ikke er den som ses med henger ved siden av den hvite og røde leddbussen -men henger bak Volvo F616S var vel heller sjelden.. Skal heller ikke nevne hva alt vi ser her var for noe, for vet rett og slett ikke hva alt var.. :)

Her er sannsynligheten ganske høy for at vi snakker 1982, i og med at Volvo 760 ble introdusert dette året, og sixpence, i tillegg til Volvostreken uten firkant i midten ble innført som ''grillpryd'' i august 1983.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Tysnes`n » Tir Sep 25, 2018 02:10

Torkil Ø skrev:På dette bildet som trolig ble tatt i 1973 ser vi inn gjennom døra til en Volvo N7, N10 eller N12 som alle ble presentert dette året.. Fargen på bilens hytte tyder på at dette var en av flere lastebilchassis fra Volvo's nye N-serie som ble fotografert fra alle mulige vinkler og steder før man skulle bruke bildene i introduksjonen av bilene.. N-serien fra 1973 fikk jo etterhvert endel kritikk for trange hytter, det kan man vel egentlig se på dette bildet, og det ble jo rettet på etter ca 6 år da hyttene ble noe lengre bak fra 1979.. :)

Volvo N-serie MARK II ble innført høsten 1980 som 81-modell, med blant annet 15 cm hytteforlengelse.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Fiborg » Tir Sep 25, 2018 04:50

Kameraten fikk se bildet igår å mener det er samme. Navnet på siste eier höres riktig å.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 25, 2018 05:48

Da satser vi på at det er riktig inntil noe annet blir bevist, men jeg tror at JU 23464 er rett bil.. Og dette var jo egentlig ganske morsomt, jeg hadde ikke ventet at bilen skulle la seg identifisere såpass da jeg la ut bildet i går.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 26, 2018 18:31

Bilde
I dag tar vi med et brosjyrebilde -med en liten sideskjøt som man gjerne får når bildene går over to sider.. Et ganske stemningsfullt bilde dette egentlig som tydeligvis er tatt i sentrum av en av de svenske byene -vet ikke hvilken.. Lastebilen vi ser var en flott Volvo FL614-52 4x2 av ukjent men tidlig årsmod siden den hadde blink og markeringslys plassert i grillen.. Det svenske postverket var eier av både denne og trolig mange likedane biler, og den hadde skappåbygg fra Specialkarosser AB -SKAB samt bakløfter av ukjent fabrikat.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 27, 2018 09:05

Fiborg skrev:Den N12:a ligner veldi på en som kameraten min på Åland kjöpte uttaför Elverum för ett par år sen. Er det den er den tidligere,gikk som demobil först hvis jeg husker rett.

Bilde
Thomas (Fiborg) har sendt meg dette bildet av JU 23464 som vi tror og håper på at er samme bil som den Volvo N1225 som vi ser på bildet i det øverste innlegget på denne siden.. Noen små forskjeller er det å se uten at jeg skal gå i detalj på dem, men annet er vel heller ikke å vente med tanke på at bildene er tatt med over 40 års mellomrom.. Selv er jeg uansett overrasket at bilen fra 1973 i alle år har blitt beholdt som tømmerbil og ikke ombygd til f.eks tippbil -bilen var jo registrert dom motorredskap i flere år, og dette har vel trolig noe med saken å gjøre.. Hva mener dere folkens -er det samme bil eller ikke..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 28, 2018 15:29

Bilde
Her ser vi et presse/promotion-bilde som var et av mange slike som ble laget da man skulle presentere Volvo's nye lastebilmodeller F6S og F7 høsten 1978.. På dette bildet ser vi en flott Volvo F717-32 4x2 trekkvogn med sovehytte som var tidlig 1979 mod, og tydeligvis ment for et marked med venstrekjøring.. I Storbritannia ble jo Volvo F7 svært populær både som trekkvogn og alt mulig annet, noe jeg har forstått at bl.a kom av totalvekt-bestemmelser på vogntog o.l.. Bilen på bildet hadde ikke noe intercooler-dekal, så det skulle bety at den hadde den minste motoren med turbo uten intercooler som ytte 212 eller 213 hk -det oppgis ofte 1 hk forskjell i forskjellige skriv rundt denne motoren.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 29, 2018 16:32

Bilde
På dette bildet ser vi en fin og kjekk liten Volvo F82-34 som skal ha vært 1971 mod og som tilhørte Mohlins Spedition A-B i Halmstad.. Plan og kapellpåbygg var av ukjent fabrikat, og bilen som var den minste i Volvo's modellprogram i 1971 ble vel i dette tilfellet brukt i en av de mest vanlige oppgavene for en Volvo F82 -nærdistribusjon.. Ingen moderne bil lenger i 1971 dette med ikke tippbar hytte og mange komponenter fra 1956 da Volvo L420 Snabbe.. Noen forbedringer ble gjort med Volvo F82 og den større F83 året etter i 1972, og i 1975 ble begge etterfulgt av de nye Volvo F4 og F6-modellene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Lør Sep 29, 2018 16:51

Ser det er både T.I.R-kapell å ekstralys på den, kunne nok bli lengre turer og da.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 29, 2018 18:35

Ja TIR-kapellet la jeg rett og slett ikke merke til -men det har du jo rett i.. Undres på hvor ferden gikk hen da, kan jo ikke ha vært verdens beste bil å dra på langturer med det der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Lør Sep 29, 2018 18:58

Torkil Ø skrev:Ja TIR-kapellet la jeg rett og slett ikke merke til -men det har du jo rett i.. Undres på hvor ferden gikk hen da, kan jo ikke ha vært verdens beste bil å dra på langturer med det der.. :)

Kanskje bare et kapell man hadde liggende... Bilen er jo ikke merka med T.I.R 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Fiborg » Lør Sep 29, 2018 19:22

Kann ha blitt brukt för gods med höyt verdi, bedre inlukking. Eller otolla gods innenlands.T.I.R-skiltet satt ikke altid frem på bilen heller
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest