Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 08, 2018 13:20

Bilde
På dette bildet ser vi en etter min mening meget stilig Volvo G88-45 6x2 melketankbil med årsmod rundt 1975.. Bilen kjørte for meieriselskapet Arla i Sverige og hadde dette selskapets farger på hytta, er også noe tekst under Arla-logoen på bilens hytte, men bildet er noe uskarpt så derfor er den vanskelig å tyde.. Melketankpåbygget var av ukjent fabrikat, men mistenker at det kan ha kommet fra Wedholms.. Ellers må man jo si at Volvo's G88 og G89-modeller hadde et ganske "amerikansk stuk" over seg med den framflyttede framakselen.. Det at denne bilen hadde kort hytte syns jeg bare er med på styrke dette inntrykket da det var en god del bulldog-biler med slike framaksler i USA som i en periode nærmest hadde "ståhytter".. Så kort var dog ikke den korte hytta på Volvo's F/G88 og F/G89-modeller.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Man Okt 08, 2018 17:55

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en etter min mening meget stilig Volvo G88-45 6x2 melketankbil med årsmod rundt 1975.. Bilen kjørte for meieriselskapet Arla i Sverige og hadde dette selskapets farger på hytta, er også noe tekst under Arla-logoen på bilens hytte, men bildet er noe uskarpt så derfor er den vanskelig å tyde.. Melketankpåbygget var av ukjent fabrikat, men mistenker at det kan ha kommet fra Wedholms.. Ellers må man jo si at Volvo's G88 og G89-modeller hadde et ganske "amerikansk stuk" over seg med den framflyttede framakselen.. Det at denne bilen hadde kort hytte syns jeg bare er med på styrke dette inntrykket da det var en god del bulldog-biler med slike framaksler i USA som i en periode nærmest hadde "ståhytter".. Så kort var dog ikke den korte hytta på Volvo's F/G88 og F/G89-modeller.. :)

Ikke bare stilig, men rent sagt barsk! 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 08, 2018 18:43

Ja barsk er jo også et bra uttrykk for den bilen der.. :) Jeg tror forøvrig bilen hadde tilhold i Götene i Sverige -ser ut til at det er det som står nederst på døra..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Man Okt 08, 2018 19:17

Mener den var fra Småland,syns det står Finnvedens mjölktransport på döra.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 08, 2018 20:21

Ja det tror jeg det gjør -var vanskelig å se dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 09, 2018 15:32

Bilde
Dagens bilde her på tråden viser en ganske flott Volvo FL616 som var oppbygd som søppelbil og etter min mening pent lakkert for en slik bil å være.. Vet ikke så mye om bilen, men den skal ha vært norsk, og trolig en relativt tidlig utgave av Volvo's FL-serie fra andre galvdel av 1980-tallet.. Bilens regnr er umulig å se fra denne vinkelen om den i det hele tatt var registrert da bildet ble tatt, og det er heller ikke kjent hvilket fabrikat det var på renovasjons-påbygget på denne bilen.. Men kanskje noen kjenner igjen bilen og kan fortelle mer om den.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 10, 2018 06:48

Bilde
Her ser vi et presse/promotion-bilde som viser en ganske stilig og kraftig Volvo FM10 64R 360 tipp/dumperbil.. Trolig var bilen demobil også, ikke sikker på årsmod, men mulig det var en 1998 mod dette og dermed en tidlig utgave.. Tippåbygget og den kraftige dumperkassa var av ukjent fabrikat, og bilen hadde den sterkeste motoren på 360 hk som Volvo FM10 kunne fås med.. Vi har jo ved noen anledninger her på forumet vært inne på Volvo's FM10-modell som ikke ble solgt og produsert i særlig stort antall ifht den mindre Volvo FM7 og ikke minst den større Volvo FM12.. Sistnevnte hadde jo i starten 3 motoralternativer der de to minste var på 340 og 380 hk -altså ganske nær alternativene til FM10 som var 320 og 360 hk.. Den sterkeste Volvo FM7-motoren lå på 290 hk, og ble senere økt til 310, så derfor var heller ikke denne så langt unna den minste motoren til Volvo FM12.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Ons Okt 10, 2018 17:10

FL6`en er vel trolig 91 modell eller nyere med tanke på lysa i frontfangeren, tror ikke det luftinntaket var på de første modellene heller.
FM10`en har mest sannsynlig Meiller-Kipper dumperkasse.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 10, 2018 19:45

Ja dette med lysene i frontfangeren på Volvo FL6-bilen har du rett i.. De burde jeg jo ha sett, men gjorde ikke det i farten, er så mye lettere å legge merke til det når vinkelen på bilene er litt mer forfra på bilder.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 11, 2018 18:49

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig og trolig ganske ny Volvo L42011 Snabbe frysebil med årsmod rundt 1960.. Bilen med regnr A10194 kjørte for ICA i Stockholm og tilhørte trolig denne dagligvarekjeden i Sverige da de stort sett hadde egne biler da bilen på bildet var ny.. Det lille og kanskje noe klumpete skappåbygget var av ukjent men trolig svensk fabrikat og stilmessig stod det jo ganske godt til bilen.. Regner dessuten med at skapet var ganske tykkvegget så det er ikke sikkert det var allverdens plass inne i det.. Bilen hadde trolig V8 bensinmotor på 120 hk, og disse var sett på som kjappe biler i trafikken den gangen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 12, 2018 18:13

Bilde
Dagens bilde her på tråden er hentet fra en brosjyre utgitt i 1968, og bildet er nokså lite i brosjyren -derfor presenteres det slik her for at det ikke skal bli altfor uskarpt.. På bildet ser vi en stilig, tidlig og ganske tidstypisk Volvo N86-44 med tipp pg planpåbygg av ukjent fabrikat samt Hiab-kran.. Var tydeligvis en kommunal-bil dette -en ikke uvanlig plass for en slik bil.. Ser ut som det står Byggnadskontoret under kommunevåpenet på bilens dør, men sistnevnte lar seg ikke tyde.. Ser dessuten ut til at denne kommunen hadde en Volvo N86 til som ses i bakgrunnen til høyre på bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 13, 2018 16:31

Bilde
Vi tar med et brosjyrebilde i dag også, og dette bildet er hentet fra en brosjyre utgitt i 1994 som omhandlet Volvo's FL7 og FL10-modeller.. På bildet ser vi en lastebil som vi har sett på et annet bilde fra samme brosjyre tidligere her på tråden, og dette var en Volvo FL10 62R Intercooler 1994 mod demobil.. Den hadde containerrammepåbygg av ukjent men trolig svensk fabrikat, og oppå ramma hadde man plassert et vekselskap som var bygd hos Sala Kaross.. Når jeg ser på denne bilen så minner den utseendemessig veldig om endel Volvo FL10-biler med noenlunde likt påbygg som Coca-Cola Norge distribuerte sine drikkevarer med her til lands i endel år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Lør Okt 13, 2018 20:30

Trur ikkje Cola hadde sideåpning...
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 13, 2018 20:37

Nei akkurat det er jeg ikke sikker på -det var jo Cola-reklame over det hele på begge skapsidene så var nesten litt vanskelig å se.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 13, 2018 20:47

Bilde

Da avslutter vi denne siden med et bilde som visstnok viser ramme og akseloppsett med luftfjæring på en tredjegenerasjons Volvo F10 eller F12 produsert fra 1987/88.. Her får noen rette meg om jeg er helt på jordet og bildet viser noe annet enn jeg tror.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest