Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 17, 2019 13:52

Bilde
Denne siden starter vi med et stilig bilde av en "klatrende" og riktig flott Volvo FB86-38 med årsmod rundt 1970.. Bilen var hjemmehørende i Finland og tilhørte Armas Mäki fra Äänekoski som kjørte for Harjun Betoni OY med den.. Det stilige betongbalje-påbygget på bilen var av ukjent fabrikat, og her bruker jeg ordet stilig for slike påbygg begynner det å bli noen år siden det var vanlig å se nå.. Har inntrykk av at det var på midten av 1980-tallet at det mer eller mindre ble slutt med slike påbygg på betongbiler.. legge også merke til de "opprullede" skvettlappene bak på bilen.. Kunne vel gjerne være en fordel å gjøre dette ved kjøring på et anleggsområde e.l med svært ujevnt underlag slik at de ikke skulle "rives" av.. Spade hadde man også med på bilen sånn i tilfelle.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 18, 2019 12:31

Bilde
På dette bildet ser vi et stilig tankvogntog som i sin tid kjørte for Mobil Oil Norge A/S.. Vogntoget er fotografert mer eller mindre rett fra siden, så her er det ikke mulig å se regnr m.m verken på bilen eller hengeren.. Det er imdidlertid tydelig at bilen var en Volvo F12-40 6x2 Intercooler i Royal-utgave, og da kan det vel også være sjans for at den var 1987 mod.. På hyttedøra står et navn som jeg nesten klarer å tyde, men en refleks e.l rundt siste etternavn gjør det umulig å se dette.. Det som kan tydes er at navnet var Villy Hansen R...holt -så da spørs det om noen her inne vet hva andre etternavn var og om han var eier av dette vogntoget.. Hengeren var av ukjent fabrikat og årsmod, og det er også ukjent fabrikat på vogntogets tankpåbygg, men disse så jo ganske like ut og kom muligens fra samme produsent.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg dabj » Lør Jan 19, 2019 00:59

Denne bilen tilhørte Willy Hansen fra Råholt ved Eidsvoll. Denne leverte ofte bensin/diesel hos oss da vi drev Mobilstasjonen i Moelv. Dette er enten en 1987 eller 1988 modell. Har ikke reg nr. Denne ble vraket da den kjørte i brukaret på Bergshøgda mellom Brumunddal og Hamar i 1990. Bilen tok fyr og ble helt utbrent.Jeg mener å huske at den hadde vært hos oss og levert denne dagen. Bilen var tom da den kjørte i brukaret. Jeg har bilder av vraket som sto på Hedmark Diesel etter ulykken. Vidar Venner var sjåfør da ulykken skjedde. Han ble noe brannskadet, men såvidt jeg kjenner til gikk det til slutt bra med han. Da jeg fortsatt ikke har lært å legge ut bilder her kan jeg sende deg bilder av vraket på Messenger. Da ulykken skjedde var Royalfargen overlakkert og hytta hadde samme farge som tanken. Denne var oppbygd med Nødinge påbygg. Bil og henger var nytt samtidig
dabj
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 19, 2019 10:25

Jamen dette var jo masse god informasjon å få om tankbil-vogntoget over her.. Har jo fått vite veldig mye interessant rundt bilen og hengeren her, så da er det bare å si mange takk til deg nok engang.. Skal få sjekket messenger om du har sendt bilde senere i dag, så skal jeg få lagt det ut for deg etterhvert.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 19, 2019 16:15

Bilde
På dette bildet ser vi en ganske stilig Volvo NL12 64R (6x4) som visstnok skal ha vært 1991 mod og en tidlig bil av denne modellen.. Oppbygd som tipp og dumperbil hvilket ikke var særlig uvanlig for en slik bil, hva slags fabrikat det var på det kraftige tipp og dumperpåbygget er imidlertid ukjent, men ser ikke bort fra at det var produsert i Sverige.. Lurer på om bilen kan ha vært demobil den første tiden, som man ser hadde bilen svensk regnr, men skiltet foran på den ser liksom litt "påklistret" ut for min del.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 19, 2019 19:30

dabj skrev:Denne bilen tilhørte Willy Hansen fra Råholt ved Eidsvoll. Denne leverte ofte bensin/diesel hos oss da vi drev Mobilstasjonen i Moelv. Dette er enten en 1987 eller 1988 modell. Har ikke reg nr. Denne ble vraket da den kjørte i brukaret på Bergshøgda mellom Brumunddal og Hamar i 1990. Bilen tok fyr og ble helt utbrent.Jeg mener å huske at den hadde vært hos oss og levert denne dagen. Bilen var tom da den kjørte i brukaret. Jeg har bilder av vraket som sto på Hedmark Diesel etter ulykken. Vidar Venner var sjåfør da ulykken skjedde. Han ble noe brannskadet, men såvidt jeg kjenner til gikk det til slutt bra med han. Da jeg fortsatt ikke har lært å legge ut bilder her kan jeg sende deg bilder av vraket på Messenger. Da ulykken skjedde var Royalfargen overlakkert og hytta hadde samme farge som tanken. Denne var oppbygd med Nødinge påbygg. Bil og henger var nytt samtidig

Bilde
Bilde
Bilde
Her har jeg fått tilsendt bildene som dabj nevnte i det siterte innlegget og som viser enden for den flotte Volvo F12-tankbilen som vi ser på bildet i innlegg nr 2 på denne siden.. Hengeren hadde kanskje ikke fått verre medfart enn at den ble rettet opp igjen, men det er jeg ikke sikker på.. Det øverste bildet viser ulykkesstedet kort tid etterpå med skumlegging og det hele og det andre viser noe av selve bergingen av vogntoget.. Det tredje bildet er tatt hos Hedmark Diesel der vogntoget endte opp etter bergingen, og som man ser så hadde bilen fått hard medfart.. Mange takk til dabj både for bilder og god info rundt dette vogntoget, nå er jo mye på plass, men om noen vet regnr på settet så hadde det vært fint å få med også..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 20, 2019 18:59

Bilde
Dette bildet var trolig et leveransefoto, og det viser en ganske flott Volvo BB57-55 som skal ha vært 1972 mod og som var oppbygd som bok/bibliotekbuss hos Kiitokori i Finland.. Det ble bygd opp mange slike bokbusser hos Kiitokori opp gjennom årene som ble levert over hele Skandinavia, men denne bussen ser ut til å ha vært levert til et bibliotek i hjemlandet.. Er imdilertid litt usikker på hvilket, på siden ser det ut til å være et kommunevåpen, og der står det bl. a Kirjasto, mens i fronten står det også Kirjasto men med "auto" i tillegg -finsk Volvo-forhandler kanskje..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 20, 2019 21:43

Fått litt språkopplæring i finsk fra en av mine gode informanter ang bokbussen i innlegget over her i kveld.. Kirjasto betyr bibliotek og Kirjastoauto betyr bibliotekbuss, så da vet man det.. I tillegg ser det ut til at bussen ble levert til Hiittinen kommune helt sørvest i Finland.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg cosmic cowboy » Man Jan 21, 2019 01:17

Mener Mobil-tankbilen lenger opp på siden hadde regnr CE 32682, og hvis det er riktig har bilen i en eller annen form blitt bygget opp igjen etter ulykken (avreg. 29/3-2000) :)
cosmic cowboy
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 21, 2019 05:02

Da var isåfall bilen 1988 mod og førstegangsregistrert i Lillestrøm den 18.03 samme år, og Lillestrøm-registrering på en bil der eieren var fra Eidsvoll er jo ikke utenkelig.. Finner ingen passende henger som var registrert på samme sted rundt samme dato i farten, men det betyr ikke at CE 32682 ikke er riktig bil.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 21, 2019 05:09

Bilde
Her ser vi et brosjyrebilde som er ganske stilig selv om det er noe uskarpt.. Uskarpheten kommer trolig av at bildet skulle vise vogntoget i fart, og det ser jo ut som det gikk litt unna her -så støvskyen stod.. Nok om det, bilen vi ser her var en flott og tidlig Volvo N1225-54 6x2 som muligens var 1974 eller 1975 mod, oppbygd som tømmerbil med påbygg av ukjent fabrikat, og tror bilen er med på flere bilder fra samme tid.. Ser dessuten ut som bilen var såpass ny da bildet ble tatt at den ikke var registrert enda da bildet ble tatt.. Klarer ikke å tyde hva som stod på logoen på døra og bak bilen ser det ut til at det var en tre eller kanskje til og med fireakslet henger som det ikke er så mye mer å si om.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Man Jan 21, 2019 06:55

Det er egentli en N89, gikk som prövebil utten emblemer hos Matssons åkeri i Ånge för lanseringen av N-serien. Husker ikke i farten om det var Einar eller Holger Mattsson som hadde den.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 21, 2019 14:36

Jaha.. Jamen da var det med andre ord en sjelden bil det der, og da var den vel dessuten produsert i 1973 siden det kun var da det ble produsert et fåtall Volvo N89 såvidt jeg har forstått.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Man Jan 21, 2019 21:29

Torkil Ø skrev:Jaha.. Jamen da var det med andre ord en sjelden bil det der, og da var den vel dessuten produsert i 1973 siden det kun var da det ble produsert et fåtall Volvo N89 såvidt jeg har forstått.. :)

Det var en tungberger også som gikk under navnet N 89, ble lagt frem noen detaljer som viste noen forskjeller på den og F 12
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Fiborg » Man Jan 21, 2019 21:56

I fölge Thomas Andersson på Åland ble dem kalla N89 frem till chassinummer 3-400 cirka. Manualer ble trykkt med N89 på forsiden. Han kjöpte en tidlig tippbil i Skåne som han solgt som donor till bergningsbilen i Skillingaryd.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest