Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Ons Feb 06, 2019 15:02

Bilde
På dette bildet ser vi en etter min mening ganske så stilig Volvo N84-41, men påbygget på denne bilen var jo temmelig merkelig.. Vet rett og slett ikke hva slags påbygg dette var, ser jo ut som planpåbygget hadde framovertipp og hvorfor vet jeg ikke.. Mulig det kunne tippes både forover og bakover, og platten var jo temmelig kort.. Må vel ha hatt sammenheng med den delen av påbygget som finnes rett bak hytta på bilen, vet ikke hva dette var for noe heller, men på logoen stod det Epoke ser det ut til.. Bilen hadde logo for Renhållningsvärket ser det ut til, og i og med at den var O-registrert var den trolig hjemmehørende i Göteborg-området.. Noen som kan si mer om bilen og påbygget på den..? En ting til kan jeg tilføye -siden bilen bare hadde seks hjulbolter på framakselen så hadde den årsmod mellom 1965 og 1967. Fra 1967 fikk modellen kraftigere framaksel med ti hjulbolter og totalvekten økte samtidig fra 10,7 til 11,5 tonn på denne modellen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Ons Feb 06, 2019 15:15

Det er så simpelt som en sandströere. Har bladet PåVäg der den vises. Husker ikke å ha sett flere med den lösningen.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Feb 06, 2019 16:49

Jaha Thomas.. Så da fylte man opp planpåbygget med strøsand og tippet dette "motsatt vei" så sanden kom inn i sandstrøerapparatet bak hytta på bilen med andre ord..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Ons Feb 06, 2019 17:02

Akkurat! Men vet mener det blev ingen suksess, dersom jeg bare sett den der.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Feb 06, 2019 17:08

Okey, men da var vel dette noe man likevel kan kalle en fiffig løsning.. Som en av mine gode informanter skrev til meg så var vel en av fordelene at bilen strødde foran egne trekkhjul.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 07, 2019 16:59

Bilde
Dagens bilde her på tråden er hentet fra en brosjyre og viser to tidlige demobiler fra Volvo's F10 og F12-serie som ble introdusert høsten 1977.. Nærmest kamera ser vi en flott Volvo F1225-46 6x2 som var tidlig 1978 mod og oppbygd som tømmerbil med påbygg av ukjent fabrikat, men bilens tømmerkran kom fra Jonsered.. Ved siden av stod det et typisk svensk vogntog, og her er bilens typedekaler på dørsiden vanskelig å tyde.. Det betyr at dette enten var en Volvo F1025-46 6x2 eller en Volvo F1225-46 6x2 som begge var tidlige 1978 mod.. På de fleste bilder som finnes av et vogntog som ser slik ut er bilen en Volvo F12, men det finnes også noen der den er en F10.. Det vil vel si at enten ble det oppbygd to demovogntog som så like ut med både en Volvo F10 og en F12 som forvogn, eller så byttet man om på dekalene på det samme vogntoget.. Henger og plan/kapellpåbygg på begge deler har jeg forstått at kom fra Kilafors om jeg husker riktig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 07, 2019 19:00

Nevner bare kort litt mer om sandstrøeren på Volvo N84-bilen på bildet øverst på denne siden.. Dette var jo av fabrikat Epoke, og det har jeg fått tilbakemelding på at er et dansk merke som har produsert ulike sandstrøer-apparater gjennom flere år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 08, 2019 16:55

Bilde
I dag tar vi med et bilde av denne mindre turbussen som det finnes noen bilder av, vi har sett et i farger tidligere her på tråden og det kan nevnes at den var lakkert hvit og blå med røde striper.. Bussen var en Volvo B54-47 fra slutten av 1960-tallet med Ikarus-karosseri som tilhørte Fred's Busstrafik i Nyköping der den hadde fått navnet "Loke".. Husker ikke om det kom fram regnr osv på denne bussen da det forrige bildet ble lagt ut, og skal prøve å søke fram og se om det finnes noe mer rundt bussen som kan tas med i dette innlegget.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 09, 2019 13:30

Bilde
Her ser vi et ganske fint bilde som er hentet fra en brosjyre og som viser en flott Volvo F86-42 renovasjonsbil med årsmod rundt 1973/1974 som var ute og samlet inn søppel i et svensk boligområde da bildet ble tatt.. Bilens påbygg var av ukjent fabrikat, men på svenske søppelbiler har jo som regel påbyggene kommet fra svenskproduserte Norba, så ser ikke bort fra at dette påbygget kom derfra også.. Bilen tilhørte eller kjørte for et firma ved navn Allfrakt, men vet ikke hvor i Sverige dette firmaet holdt til.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Lør Feb 09, 2019 15:16

Torkil Ø skrev:Her ser vi et ganske fint bilde som er hentet fra en brosjyre og som viser en flott Volvo F86-42 renovasjonsbil med årsmod rundt 1973/1974 som var ute og samlet inn søppel i et svensk boligområde da bildet ble tatt.. Bilens påbygg var av ukjent fabrikat, men på svenske søppelbiler har jo som regel påbyggene kommet fra svenskproduserte Norba, så ser ikke bort fra at dette påbygget kom derfra også.. Bilen tilhørte eller kjørte for et firma ved navn Allfrakt, men vet ikke hvor i Sverige dette firmaet holdt til.. :)

Allfrakt ligger i Mölndal, utenfor Göteborg. Firmaet driver bredt innenfor transport - bilene er fortsatt orange, og logoen er lik den på F86'a på bildet her. Lenke til selskapet:http://www.allfrakt.se/ 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 09, 2019 16:52

Ja sannelig, og selskapet har den samme logoen som på F86-bilen enda også ser jeg.. Mölndal går vel nærmest i ett med Göteborg, og det ser ut som lastebilfirmaene i det området der har vært begeistret for oransje-farger i årevis. GLC -Göteborg Lastbilcentral har jo og har jo også hatt biler med mye oransje lakk i årevis.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 10, 2019 07:33

Bilde
Her ser vi et flott bilde med flere ulike motiver, men vi ser også en stilig Volvo L341 med ukjent årsmod som tilhørte eller kjørte for Trelleborgs Gummifabrik, og som hadde planpåbygg av ukjent fabrikat.. Volvo's L340-biler ble produsert mellom 1950 og 1956 med to alternative akselavstander kalt L341 og L342, og de var vel stort sett utpregede distribusjonsbiler som blant annet hadde ramme som var bøyd over bakakselen som i sin tur ga mulighet til mange slags påbygg.. De var levert med doble hjul på bakakselen, noe bilen på bildet ikke hadde, totalvekt lå på 5,2 tonn og dette var den letteset lastebiserien fra Volvo på denne tiden.. Som man ser hadde bilen også et stort og relativt bredt stigbrett, og dette var visstnok ikke standard fra fabrikk så det var trolig påbygd senere.. Hvor bildet i sin tid ble tatt er jeg ikke sikker på, men i bakgrunnen ses jo en ganske markant og flott jernbanestasjonsbygning.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 10, 2019 10:09

Har fått tilbakemelding på at bildet i innlegget over her skal være fra 1950-tallets Göteborg og det stemmer jo med at bilene var O-registrerte.. Kjenner ved nærmere ettersyn også igjen Göteborg Centralstation i bakgrunnen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Feb 10, 2019 10:49

Torkil Ø skrev:Okey, men da var vel dette noe man likevel kan kalle en fiffig løsning.. Som en av mine gode informanter skrev til meg så var vel en av fordelene at bilen strødde foran egne trekkhjul.. :)

Epoke, det danske firmaet som for mange år siden testet denne noe snodige løsningen, lever fortsatt, og er i dag en stor leverandør av sand/saltspredere internasjonalt. http://www.epoke.dk/om-epoke/historie/ 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 10, 2019 13:40

Ja det stemmer.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie