Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 07, 2019 15:02

Bilde
Denne siden starter vi med et par bilder av en litt nyere men riktig så stilig bil fra Finland.. Bilen var en andregenerasjons Volvo FH12 84R 460 som jeg vil tro var 2002 eller 2003 mod, og som man ser hadde denne bilen kort hytte noe jeg har inntrykk av at ble mindre og mindre vanlig på andregenerasjons FH-biler.. Bilen tilhørte R. Salo fra Moukijärvi og var bygd opp som tipp/dumperbil og det ser jo ut til at det var kassett-system på dette.. Fabrikat på påbygget ser ut til å ha vært Linkin Kuljetus Oy, det ser iallefall ut til at det var det som stod på logoen på bilens dumperkasse..

Bilde
Vi tar likesågodt med et bilde fra en annen vinkel i samme slengen, og her får vi jo med tilhengeren også som vi kan skimte på det øverste bildet.. For meg ser det ut som den kan ha vært noe eldre enn bilen, hvis ikke var det selve dumperkassa på hengeren som var eldre.. Den har samme type logo som på bilens dumperkasse, så kanskje var hele hengeren fra samme produsent.. Ser forøvrig ut til at vogntoget var lastet med sand da bildene ble tatt, og det var vel plass til endel kubikk på både bilen og tilhengeren.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 08, 2019 13:20

Bilde
Her ser vi et stilig bilde fra Lofoten tatt i ufyselige vær og føreforhold og bildet ble i sin tid brukt i reklamer og annonser.. Bussen vi ser var på vei mot Å ytterst i Lofoten, og dette var en flott Volvo BB57-60 1977 mod som tilhørte A/S Lofoten Trafikklag og som var en busstype LT hadde svært mange av.. LT kan vel dessuten sies å ha vært et typisk "Volvo-selskap" selv om man også hadde noen Scania lastebiler og busser i vognparken.. Derfor er det nok ikke tilfeldig at Volvo lagde endel reklamer med motiver derfra, og i tillegg fikk man vist de utfordrende forholdene LT's Volvo'er ble utsatt for den gangen.. Bussen på bildet hadde M42-karosseri fra VBK med 42 sitte og 11 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 23927 den 25.02.1977. Hvor lenge bussen var i Lofoten Trafikklags eie og bruk er ukjent, men siste eier fra ukjent dato var Anders Grandalen fra Gjøvik som avregistrerte bussen for godt den 04.12.1996.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 09, 2019 15:11

Bilde
I dag tar vi med dette brosjyrebildet som viser en lastebil som i sin tid var hjemmehørende i Nederland.. Bilen var en stilig og tidlig Volvo F1225-46 6x2 som var 1978 mod, og som tilhørte eller kjørte for et nederlandsk firma ved navn K. Olieman Export BV.. Som man ser så hadde bilen skappåbygg, og dette var av ukjent fabrikat.. Har lyst å nevne at de fleste skap og plan/kapellpåbygg på nederlandske kjøretøyer ofte er lett gjenkjennelige på grunn av endel detaljer som er typiske derfra.. Denne bilens skappåbygg syns jeg derimot ikke var like typisk nederlandsk, utseendemessig kunne det nesten minne litt om Bussbygg sine skappåbygg fra samme tid bortsett fra at Bussbygg nesten alltid hadde avrundede skjermer over bakakslene som gjerne gikk opp i en liten bue i nederste del av skapene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 10, 2019 05:16

Bilde
Dagens bilde her på tråden tror jeg er et ganske velkjent bilde som mange har sett før, men vi tar det med likevel.. Her ser vi nesten et helt vogntog der bilen var en relativt tidlig og stilig Volvo FB88-42 som trolig var 1967 eller 1968 mod.. Hengeren var av ukjent fabrikat, og har ikke sett andre bilder av vogntoget enn dette som viser om hengeren var 2 eller 3-akslet.. Vogntoget var jo i sin tid hjemmehørende i Sverige og kjørte for Polar-Express mellom Sverige og Finland.. Likevel ser bilens plan og kapellpåbygg typisk finskprodusert ut, og hengerens påbygg ser likedan ut, kanskje var hengeren et helbygd NTM-produkt, mens bilen hadde fått påbygget derfra.. Bilens regnr N2828 forteller forøvrig at vogntoget var hjemmehørende i Hallands län.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Tir Sep 10, 2019 11:29

Ser ut till att va ASJ påbygg å henger.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 10, 2019 11:49

Jaha.. Men da var jo både påbyggene og hengeren svenskprodusert likevel.. Og det er kanskje mest naturlig også i og med at vogntoget var hjemmehørende i Sverige.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 11, 2019 03:44

Bilde
I dag tar vi med et bilde av en flott brann/redningsbil som er hentet fra en tidlig brosjyre som omhandler Volvo's F82 og F83-modeller.. Bilen på bilet blir presentert som en Volvo F83-34, men både F82 og F83 hadde Volvo-emblem i fronten, noe denne bilen ikke hadde.. Ser derfor for meg at bilen egentlig var en sen Volvo L43013 Trygge med årsmod rundt 1965 som ble brukt i denne brosjyren. Utseendemessig var det jo ikke så stor forskjell på disse modellene, og ikke ellers heller.. Bilens påbygg var av ukjent fabrikat, bak hadde den en Hiab-kran og det er heller ikke kjent hvilket brannvesen i Sverige den tilhørte.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Leffis » Ons Sep 11, 2019 14:08

Torkil Ø skrev:I dag tar vi med et bilde av en flott brann/redningsbil som er hentet fra en tidlig brosjyre som omhandler Volvo's F82 og F83-modeller.. Bilen på bilet blir presentert som en Volvo F83-34, men både F82 og F83 hadde Volvo-emblem i fronten, noe denne bilen ikke hadde.. Ser derfor for meg at bilen egentlig var en sen Volvo L43013 Trygge med årsmod rundt 1965 som ble brukt i denne brosjyren. Utseendemessig var det jo ikke så stor forskjell på disse modellene, og ikke ellers heller.. Bilens påbygg var av ukjent fabrikat, bak hadde den en Hiab-kran og det er heller ikke kjent hvilket brannvesen i Sverige den tilhørte.. :)

Hej Torkil ,
brandbilen kan nog höra hemma på Solnas brandförsvar (ligger strax intill Stockholm) och bokstaven B var tidigare länsbokstav för Stockholms Län
(Stockholm Stad hade bokstaven A ).

.........Leffis ...
Leffis
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 11, 2019 18:04

Hei Leffis -fint å få med dette -mange takk skal du ha nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 12, 2019 15:17

Bilde
I dag tar vi med dette nostalgiske bildet som ble tatt på en eller annen utstilling -trolig i Sverige og årstallet var 1954.. Da kunne volvo presentere turbomotor med 185 hk i sin største lastebilmodell Volvo L395 Titan, og vi ser to slike lastebiler på bildet.. Et toakslet chassis til høyre nærmest kamera og bak til venstre en treakslet bil som var oppbygd som tippbil med påbygg av ukjent fabrikat.. Det sies jo at Volvo var først ute med turbo i lastebilmotorer, men etter hva jeg har forstått diskuteres det litt også. Ut fra det jeg har lest har hvertfall konklusjonene vært at da Titan-modellene fikk turbomotor i 1954 var Volvo først ute med å serieprodusere lastebiler med turbomotor.. Hva som er riktig og galt ifht dette skal ikke jeg påstå.. På dette bildet ser vi også bakenden på at par Volvo PV personbiler i front og omtrent midt på en varevogn av typen Volvo Express.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 13, 2019 13:14

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som jeg syns er ganske stilig.. Bildet er trolig tatt rundt 1975, er ikke sikker på i hvilken havn, men slett ikke umulig at det var i Göteborg og at lastebilchassisene som ses på bildet skulle til et annet land en Sverige.. Er vel kanskje mulig man fraktet lastebilchassis fra Sverige med båt til naboland som Danmark, Norge og Finland også, man fikk vel med flere ombord i en lastebåt enn på tog f.eks, og til nabolandene tok det ikke lang tid med båt heller.. Vi ser 4-5 Volvo N-biler på dette bildet, og den lys gule i "hivet" ser ut til å ha vært en Volvo N720-46 4x2.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Leffis » Fre Sep 13, 2019 20:19

Torkil Ø skrev:I dag tar vi med dette nostalgiske bildet som ble tatt på en eller annen utstilling -trolig i Sverige og årstallet var 1954.. Da kunne volvo presentere turbomotor med 185 hk i sin største lastebilmodell Volvo L395 Titan, og vi ser to slike lastebiler på bildet.. Et toakslet chassis til høyre nærmest kamera og bak til venstre en treakslet bil som var oppbygd som tippbil med påbygg av ukjent fabrikat.. Det sies jo at Volvo var først ute med turbo i lastebilmotorer, men etter hva jeg har forstått diskuteres det litt også. Ut fra det jeg har lest har hvertfall konklusjonene vært at da Titan-modellene fikk turbomotor i 1954 var Volvo først ute med å serieprodusere lastebiler med turbomotor.. Hva som er riktig og galt ifht dette skal ikke jeg påstå.. På dette bildet ser vi også bakenden på at par Volvo PV personbiler i front og omtrent midt på en varevogn av typen Volvo Express.. :)

Hej Torkil,
Volvo Expressen på bilden är nog en PV 830 serien (tillverkades mellan 1950 - 58) och var grunden tlll LV340 , den första lätta lastvagnen
efter kriget - LV 340 tillverkades i ca 4900 enheter mellan 1950-56. Personvagnen till höger i bilden PV 444 har en blinkers på taket, allmänt
kallad göken i Sverige - tillverkades av Flixfabriken i Göteborg som även har tillverkat blinkers till Volvo:s lastvagnar.

.....Leffis ...
Leffis
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 14, 2019 09:27

Hei igjen Leffis og mange takk til deg for enda mer god info på denne siden.. :) Har vært litt lite aktivitet fra meg på forumet de siste dagene, bruker noen fridager til å skanne nytt billdematreiale m.m, og har tenkt å komme tilbake for fullt over helga..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 14, 2019 13:53

Bilde
I dag tar vi med et ganske flott bilde som viser et par anleggskjøretøy fra Volvo i sving i et grustak e.l.. Til høyre ser vi en Volvo BM LM640 hjullaster som jeg kan huske at "fantes overalt" for noen år tilbake -blant annet slik som denne med skuffe påmontert, men svært ofte med gafler påmontert der som skuffa på den på bildet var.. Da fungerte slike hjullastere som ganske store trucker på terminaler o.l.. Dumperen ser ut til å ha hatt typbenevnelsen Volvo BM DR631, og den var toakslet.. Selv kan jeg ikke huske noen slike, men husker de noe større etterkommerne med tre aksler som i fronten var ganske like den vi ser her.. Vet ikke når dette bildet ble tatt, men vil tippe på andre halvdel av 1960-tallet eller deromkring.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 14, 2019 19:27

Bilde
Da avslutter vi denen siden, men før vi begynner på en ny side tar vi med denne illustrasjonen.. Den stammer fra en brosjyre som nå er rundt 70 år, og som man kan se så forestiller tegningen et hytteinteriør, og det er jo en riktig flott tegning dette.. Hva slags hytte dette var er ukjent, men instrumentene osv og dermed bilen den skulle ha sittet på stammet fra en lastebil fra Volvo "rundsnute"-serien.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest