Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 01, 2019 14:27

Bilde
Da starter vi ny side her på tråden med et bilde som ble tatt ved en eller annen messe/utstilling, og i fokus på bildet ser vi en flott Volvo F12-32 6x2 Intercooler Globetrotter trekkvogn som var 1987 mod og hadde Royal-hytte.. Trekkvogna tilhørte Dahlen Transport i Lillehammer og ble førstegangsregistrert der på regnr HS 63610 den 25.11.1987.. Hvor lenge trekkvogna var i Dahlens eie er ikke kjent, og fra ukjent dato ble Sled Hammo fra Arendal eier av trekkvogna som ble avregistrert for godt der den 22.11.2004.. Ser jo ut som det er en tralle bak bilen også, men at det var et nokså spesielt påbygg på denne.. Er vanskelig å si mer om det siden man ikke ser mer av den på dette bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg dabj » Tir Okt 01, 2019 23:06

Dette er en trekkvogn. Det kan se ut som dette er en uttrekkbar semi. Har flere bilder av denne bilen med forskjellige traller, men ikke denne.
dabj
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 01, 2019 23:29

Ja jeg lurte også på om det kunne være en eller annen form for uttrekkbar tralle det der -tror nesten det må ha vært det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 02, 2019 16:00

Bilde
Her ser vi et stilig og stemningefullt gate-bilde fra 1960-tallets Göteborg.. I fokus omtrent midt på bildet ser vi en flott Volvo L43014 Trygge med regnr O1385 som trolig var en sen utgave av denne modellen før Volvo F83 overtok, og vil tippe bilen hadde årsmod rundt 1964-1965.. Som man ser var det skappåbygg på bilden, dette var av ukjent fabrikat, men kan se ut som det var av typen som ble brukt til salgsdistribusjonsvogner som fraktet matvarer som behøvde kjøling eller var frosne -f.eks, kjøtt, fisk eller iskrem.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Leffis » Tor Okt 03, 2019 15:16

Torkil Ø skrev:Her ser vi et stilig og stemningefullt gate-bilde fra 1960-tallets Göteborg.. I fokus omtrent midt på bildet ser vi en flott Volvo L43014 Trygge med regnr O1385 som trolig var en sen utgave av denne modellen før Volvo F83 overtok, og vil tippe bilen hadde årsmod rundt 1964-1965.. Som man ser var det skappåbygg på bilden, dette var av ukjent fabrikat, men kan se ut som det var av typen som ble brukt til salgsdistribusjonsvogner som fraktet matvarer som behøvde kjøling eller var frosne -f.eks, kjøtt, fisk eller iskrem.. :)

Hej Torkil,
Bilden tagen vid Brunnsparken i Göteborg.Brunnsparken är nästan hjärtat i staden och nu för tiden ingen biltrafik tillåten utan
endast spårvagnar(trikk), bussar och taxibilar . Oftast stort kaos .
Vagnen tillhörde (troligtvis) EOL-bolaget som var ett av Sveriges största grossistfirmor inom främst livsmedel. EOL-bolaget blev
en av hörnstenarna i ICA- gruppen ( tror att ni har ICA i Norge). I början av 1960-talet hade EOL sitt huvudkontor och största lager i
Göteborg . Deras vagnar var ljusgula och man hade ett stort antal Volvo:s . Denna vagn transporterade ,som du sade Torkil, kylprodukter.

........Leffis ---
Leffis
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 03, 2019 15:29

Hei Leffis -jamen dette var jo veldig mye god og interesseant informasjon å få med rundt bildet vi ser over her, mange takk til deg nok engang.. Ica er nok velkjent her i Norge og hadde butikker her til lands inntil for noen år siden, men valgte å trekke seg ut pga den harde konkurransen vi har hatt innen dagligvarebransjen her gjennom flere år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 03, 2019 16:33

Bilde
På dette bildet ser vi en riktig flott Volvo FM9 42R 2003 mod som tilhørte GK Fragt Grejsdalen ApS fra Vejle i Danmark.. Dette firmaet kjørte for Danske Fragtmænd som etter min mening både har et litt morsomt navn og som har en flott profilering på bilene som kjører for dem.. Bilen hadde dessuten et skappåbygg som antakelig er bygd av lettmetall og som jeg på besøk i Danmark har sett på mange lastebiler og hengere der nede.. Er imidlertid ikke sikker på hva slags fabrikat det der på disse skapene, og det kunne vært fint å få vite.. Det ser blant annet ut til at det danske Postverket nesten utelukkende har hatt skapbiler med påbygg fra denne produsenten -både store og små biler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 04, 2019 13:44

Bilde
Her ser vi et ganske stilig bilde fra midten eller andre halvdel av 1950-tallet der et eksport-chassis var i ferd med å losses eller heises ombord i et frakteskip via en god gammeldags havnekran.. Lastebilchassiset var enten en Volvo L385 Viking eller en Volvo L395 Titan, syns det er litt vanskelig å se hvilken type fra denne vinkelen.. Sjekket dekalene på siden av bilens "snute", men der stod det "Diesel", så disse forteller heller ikke om dette var en Viking eller Titan.. Hvor bilen skulle eller kom fra er heller ikke kjent, og forøvrig kan det se ut som den hadde fått en liten transportskade i fronten over grillribbene til høyre.. Frontlyktene ble tydeligvis ettermontert for å unngå enda flere transportskader.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Leffis » Fre Okt 04, 2019 14:27

Torkil Ø skrev:Her ser vi et ganske stilig bilde fra midten eller andre halvdel av 1950-tallet der et eksport-chassis var i ferd med å losses eller heises ombord i et frakteskip via en god gammeldags havnekran.. Lastebilchassiset var enten en Volvo L385 Viking eller en Volvo L395 Titan, syns det er litt vanskelig å se hvilken type fra denne vinkelen.. Sjekket dekalene på siden av bilens "snute", men der stod det "Diesel", så disse forteller heller ikke om dette var en Viking eller Titan.. Hvor bilen skulle eller kom fra er heller ikke kjent, og forøvrig kan det se ut som den hadde fått en liten transportskade i fronten over grillribbene til høyre.. Frontlyktene ble tydeligvis ettermontert for å unngå enda flere transportskader.. :)

Hej Torkil ,
Fartyget som Volvon lastas på är ett av SOL rederiets fartyg (SOL= Svenska Orient Linjen). Detta rederi trafikerade östra Medelhavet och nord
Afrika. Troligtvis är det mörkröd färg på vagnen och jag tippar på (håller en knapp) Turkiet alternativt Syrien.

.......Leffis ---
Leffis
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 04, 2019 15:24

Hei Leffis, dette var fint å få med.. Jeg syns forresten det kan se ut som det var Trilex-feleger på bilen -hvertfall foran, og det passer jo godt med at den var på vei til et av landene du nevner.. Har vel vært mest vanlig med slike felger nedover der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 05, 2019 14:55

Bilde
Tar med litt brosjyremateriell i dag, og her ser vi en Volvo L49513 Titan trekkvogn som var 1964 eller 1965 mod og trolig helt ny da bildet ble tatt.. Var ikke så mye som skjermer, skvettlapper e.l over bakakselene engang, så denne var antakelig rullet rett ut fra fabrikken, og hadde nok også lakk derfra.. Som toakslet trekkvogn var akselavstanden 3,20 meter på denen modellen, og slik ble det også for den mer berømte etterfølgeren Volvo F88 fra høsten 1965.. Vi ser jo dessuten framre del av en planpåbygd tralle her og på den stod det en container som trolig var fra den tidlige tiden med slike containere som transportmiddel rundt om.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Søn Okt 06, 2019 01:21

Torkil Ø skrev:Bilde
Her ser vi et bilde fra en eller annen messe/utstilling som fant sted her til lands på andre halvdel av 1980-tallet.. Til venstre ser vi en Volvo FL7-44 4x2 som var oppbygd som krokløftbil med påbygg fra Hiab Foco.. Til høyre ser vi et tippvogntog der bilen var en Volvo FL10-36 6x2 som hadde tipp og planpåbygg fra Transport-Service A/S samt bakmontert kran av ukjent fabrikat.. Langboggikjerra var trolig et helbygd produkt av ukjent fabrikat, men ikke umulig at den også kan ha hatt noe med Transport-service å gjøre.. På siden av hytta på FL10-bilen står det "280 Power", såvidt jeg vet ble de tidlige Volvo FL10-bilene levert med to motoralternativer der det sterkeste var på 299 hk.. Etter hva jeg husker var det andre motoralternativet på 275 hk, og da er det vel mulig denne bilen hadde denne motoren siden det stod 280 på hytta på den.. :)

Et lite mysterium som det tok sin tid før jeg fant ut av, eller en hard nøtt å knekke med andre ord.
FL10 fikk faktisk etterhvert en ''økonomimotor'' på 284 hk, med betegnelsen TD102FH, det var rundt 1988-89, så det kan ha vært denne også.
Ellers hadde de, som du er inne på, TD101G på 275 og TD101F på 299 hk fra høsten -85.
De fekk senere også motor på 318 hk, samme som i F/N10 TD102F, og helt på slutten TD103ES på 320 hk, 360 hesteren som blei med over i FM10 mener jeg muligens hadde D-betegnelse.
Ørsmå forandringer hele tiden på disse Volvo-motorene, så det dukker stadig opp noe nytt :)
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Tysnes`n » Søn Okt 06, 2019 01:34

Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:Bilde
I dag tar vi med et ganske flott bilde som viser et par anleggskjøretøy fra Volvo i sving i et grustak e.l.. Til høyre ser vi en Volvo BM LM640 hjullaster som jeg kan huske at "fantes overalt" for noen år tilbake -blant annet slik som denne med skuffe påmontert, men svært ofte med gafler påmontert der som skuffa på den på bildet var.. Da fungerte slike hjullastere som ganske store trucker på terminaler o.l.. Dumperen ser ut til å ha hatt typbenevnelsen Volvo BM DR631, og den var toakslet.. Selv kan jeg ikke huske noen slike, men husker de noe større etterkommerne med tre aksler som i fronten var ganske like den vi ser her.. Vet ikke når dette bildet ble tatt, men vil tippe på andre halvdel av 1960-tallet eller deromkring.. :)

Fikk en tilbakemelding for noen dager siden angående Volvo BM-modellene på dette bildet som ligger i innlegget som er sitert fra forrige side her på tråden.. Kom på at jeg må nevne dette nå før jeg glemmer det.. Dumpermodellene Volvo BM DR631 som vi ser til venstre på bildet hadde ganske kort produksjonstid da disse skal ha blitt produsert i 1966 og 1967.. Hjullastermodellen LM640 som vi ser til høyre ble produsert mellom 1965 og 1970 viser det seg.. :)

Den første ''skikkelige'' serieproduserte ledd-dumperen fra Volvo BM, og kalt ''Gruskalle'' på folkemunne.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 06, 2019 08:09

Tysnes`n skrev:
Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde fra en eller annen messe/utstilling som fant sted her til lands på andre halvdel av 1980-tallet.. Til venstre ser vi en Volvo FL7-44 4x2 som var oppbygd som krokløftbil med påbygg fra Hiab Foco.. Til høyre ser vi et tippvogntog der bilen var en Volvo FL10-36 6x2 som hadde tipp og planpåbygg fra Transport-Service A/S samt bakmontert kran av ukjent fabrikat.. Langboggikjerra var trolig et helbygd produkt av ukjent fabrikat, men ikke umulig at den også kan ha hatt noe med Transport-service å gjøre.. På siden av hytta på FL10-bilen står det "280 Power", såvidt jeg vet ble de tidlige Volvo FL10-bilene levert med to motoralternativer der det sterkeste var på 299 hk.. Etter hva jeg husker var det andre motoralternativet på 275 hk, og da er det vel mulig denne bilen hadde denne motoren siden det stod 280 på hytta på den.. :)

Et lite mysterium som det tok sin tid før jeg fant ut av, eller en hard nøtt å knekke med andre ord.
FL10 fikk faktisk etterhvert en ''økonomimotor'' på 284 hk, med betegnelsen TD102FH, det var rundt 1988-89, så det kan ha vært denne også.
Ellers hadde de, som du er inne på, TD101G på 275 og TD101F på 299 hk fra høsten -85.
De fekk senere også motor på 318 hk, samme som i F/N10 TD102F, og helt på slutten TD103ES på 320 hk, 360 hesteren som blei med over i FM10 mener jeg muligens hadde D-betegnelse.
Ørsmå forandringer hele tiden på disse Volvo-motorene, så det dukker stadig opp noe nytt :)

Fint å få med alt dette Petter -som du skriver var det ørsmå forandringer på motorene, og ikke bare på FL10-bilene fra Volvo.. Det er nesten så det blir vanskelig å holde rede på og huske alt, og det er ikke alltid man finner det om man slår opp i brosjyrer o.l heller.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 06, 2019 12:34

Tysnes`n skrev:
Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:I dag tar vi med et ganske flott bilde som viser et par anleggskjøretøy fra Volvo i sving i et grustak e.l.. Til høyre ser vi en Volvo BM LM640 hjullaster som jeg kan huske at "fantes overalt" for noen år tilbake -blant annet slik som denne med skuffe påmontert, men svært ofte med gafler påmontert der som skuffa på den på bildet var.. Da fungerte slike hjullastere som ganske store trucker på terminaler o.l.. Dumperen ser ut til å ha hatt typbenevnelsen Volvo BM DR631, og den var toakslet.. Selv kan jeg ikke huske noen slike, men husker de noe større etterkommerne med tre aksler som i fronten var ganske like den vi ser her.. Vet ikke når dette bildet ble tatt, men vil tippe på andre halvdel av 1960-tallet eller deromkring.. :)

Fikk en tilbakemelding for noen dager siden angående Volvo BM-modellene på dette bildet som ligger i innlegget som er sitert fra forrige side her på tråden.. Kom på at jeg må nevne dette nå før jeg glemmer det.. Dumpermodellene Volvo BM DR631 som vi ser til venstre på bildet hadde ganske kort produksjonstid da disse skal ha blitt produsert i 1966 og 1967.. Hjullastermodellen LM640 som vi ser til høyre ble produsert mellom 1965 og 1970 viser det seg.. :)

Den første ''skikkelige'' serieproduserte ledd-dumperen fra Volvo BM, og kalt ''Gruskalle'' på folkemunne.

Ja det stemmer det, det fikk jeg jo også vite når jeg fikk tilbakemeldingen om typebenevnelsen på denne dumper-modellen men glemte tydeligvis å få med det i teksten jeg skrev.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest