Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 06, 2019 12:36

Bilde
Denne siden starter vi med et bilde som stammer fra baksiden av en brosjyre utgitt i 1968, og som dessverre har blitt litt "flimrete".. Likevel ser vi jo en meget stilig Volvo NB88-52 med regnr K1004 her, den var trolig 1966 eller 1967 mod og tilhørte Karlshamns Expressbyrå som kjørte for ASG, men som hadde biler i egne farger som for det meste gikk i mørk grønn og litt lys gul.. Som man ser var det plan og kapellpåbygg på denne bilen, detet var av ukjent men trolig svensk fabrikat, og bak ser vi litt av en åpen henger som man kan si det samme om.. Er ikke sikker på om jeg skal kalle en slik oppbygd Volvo NB88 som linje/langtransport-bil for sjelden, den var jo en tidlig Volvo NB88 og da fantes det vel flere slike enn i de siste årene denne modellen var i produksjon fram til og med 1973.. Men ser ikke bort fra at det var vanligere for forgjengeren Volvo L495 Titan å bli oppbygd og gå som linje/langtransport-biler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 07, 2019 13:59

Bilde
På dette bildet ser vi en etter min mening ganske stilig Volvo F613-36 4x2 1976 mod som da den var helt ny deltok på Transportdagene *76 som Volvo arrangerte, trolig både i Sverige og Norge med både svensk og norskregistrerte lastebiler.. Man ser den runde logoen for arrangementet på siden av bilens hytte.. Bilen vi ser her var jo en av de norske og tiltenkt Linjegods, den hadde både påbygg og LLB-container fra Lagab, og det var jo flere kjøretøyer på Transportdagene '76 som hadde påbygg derfra.. Blant annet har vi tidligere her på tråden sett en Volvo FB86-49 som tok to slike LLB-containere.. Regnr på bilen på bildet og videre historikk på den er ukjent, det var jo Linjegods selv som hadde slike biler på de største av sine terminaler her til lands. I Oslo hadde de jo mange Fiat-lastebiler av denne typen, men i Bergen hadde de hvertfall en Volvo F613, og kanskje er det den vi ser på dette bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 08, 2019 15:08

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt ved leveransen av en svært spesielt utseende semitrailer som var hjemmehørende i Danmark.. Trekkvogna var en tidlig Volvo F1020-32 4x2 som skal ha vært 1978 mod, mens den enakslede lav og høybygde tralla var av ukjent men trolig dansk fabrikat -muligens Nopa.. At denne tralla hadde et spesielt påbygg er det jo ingen tvil om, hva dette påbygget skal kalles vet jeg ikke, og jeg vil jo tro den øverste delen av en eller annen grunn var hev og senkbar og at man ikke kjørte rundt med tralla slik den ses på bildet.. Semitraileren var levert til eller skulle kjøre for K. Balling Engelsen A/S i Maribo som bl.a leverer produkter til møbelindustrien som f.eks skumplast.. Det er jo noe som er lett og som kan transporteres i store volum samtidig som det kan presses sammen, så det var vel kanskje litt av hensikten med trallas påbygg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 09, 2019 15:45

Bilde
Dagens bilde her på tråden viser en ganske stilig og kraftig Volvo N1027-38 6x4 som var oppbygd som dumperbil med tipp og dumperkasse-påbygg av ukjent fabrikat.. Var trolig en relativt tidlig Volvo N10 dette, muligens med årsmod rundt 1975.. I tillegg kan man jo se at bilen var høyrestyrt, og det første jeg tenker på da er jo England.. Nå var nok bilen ny da bildet ble tatt, og det var ingen skilter på den så selv om den var høyrestyrt trenger ikke det å bety at den var hjemmehørende i England.. Der borte var det jo heller ikke så vanlig med snutebiler lenger på den tiden, men det ble levert endel Volvo N10 og N12 likevel, og mange av disse hadde akselkonfigurasjon 6x4 som bilen på bildet hadde.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 10, 2019 05:54

Bilde
På dette bildet ser vi et flott vogntog fra Gran Taraldrud der bilen var en Volvo FH12 62R-46 Globetrotter 2002 mod, og det ser ut til at det var skappåbygg fra Bussbygg på både bilen og tilhengeren.. Bilen som hadde 460 hk ble førstegangsregistrert i Gjøvik på regnr JD 29504 den 29.05.2002, og det ser ut til at den ble værende hos Gran Taralrud så lenge det var skilter på den, og bilen ble avregistrert for godt den 01.04.2009.. Er ikke sikker på hva slags chassis hengeren hadde, finner ikke noe regnr fra Gjøvik på den som passer med samem dato dom bilen ble førstegangsregistrert.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 11, 2019 12:30

Bilde
Her ser vi et brosjyrebilde som viser en ganske stilig og tidlig Volvo F616S-48 som trolig var 1979 mod.. Bilen var hjemmehørende på Island der den gikk som distribusjonsbil, og regner med det var i Reykjavik den hadde tilhold.. Hva slags firma den tilhørte eller kjørte for er ikke så godt å si eller se da det er vanskelig å tyde hva som stod på siden av skappåbygget bortsett fra at det så både fargerikt og livlig ut.. Når det gjelder selve skappåbygget så var dette av ukjent fabrikat, vet ikke om det finnes eller har eksistert karosserifabrikker på Island som har bygd lastebilpåbygg, men det er vel ikke umulig at det er eller har vært noen av dem der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 12, 2019 15:03

Bilde
På dette bildet ser vi en ganske stilig og ny Volvo F89-32 6x4 med Trilex-fleger ukjent årsmod som var oppbygd som tippbil med påbygg av ukjent fabrikat.. Er heller ikke sikker på hvor denne bilen var hjemmehørende, syns kanskje skiltet lignet på et sveitsisk skilt men det får jeg ikke helt til å stemme da en egen og smalere F89-modell ble levert dit såvidt jeg kan huske.. Kanskje vet Kongsberg eller noen andre hvor bilens skilt/regnr kom fra.. I fronten kan man se det stod HESS Samen som muligens var firmaet den ble levert til da den var ny.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 13, 2019 15:25

Har fått en tilbakemelding på at F89-bilen på bildet i innlegget over her likevel kan ha vært modifisert for det sveitsiske markedet med både påbygg og det hele.. Hess Samen som står på bilen kan være firmaet som hadde gjort dette slik som f.eks Terberg har gjort for andre markeder med endel av Volvo's lastebilmodeller.. Det var jo ingen Volvo eller F89-dekaler på bilen da bildet ble tatt, men det tenkte jeg kunne være fordi den var ny.. Trolig ble denne bilen bygd før den smale F89-varianten for Sveits kom på markedet, den kom nemlig til på slutten av produksjonstiden for F89 og ble kalt Volvo CH230.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 13, 2019 16:28

Bilde
Her ser vi et bilde som blant annet viser den tidlige produksjonen av Volvo FH-biler i 1993 eller 1994.. Vi ser jo tre Volvo FH-biler her, og de hadde vel også de tre hyttealternativene som var å få på disse modellene i begynnelsen.. Til venstre en bil med Globetrotter-hytte, deretter en bil med kort hytte og lengst til høyre en bil med "vanlig" sovehytte.. Det er ingen dekaler som viser om disse bilene var FH12 eller FH16-biler og hva slags motorstyrke de hadde.. Helt til høyre ser vi dessuten framre del av en nyprodusert Volvo NL10 med turbomotor også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 14, 2019 13:41

Bilde
I dag tar vi med et brosjyrebilde som går over to sider og som dermed får med en sideskjøt.. På bildet ser vi en ganske flott og trolig ny Volvo FL7 42R som hadde årsmod fra det tidlige 1990-tallet, og som man ser så var den oppbygd som renovasjonsbil.. Påbygget ser ut til å ha hatt et fabrikat ved navn Folvaler med typebenevnelse X2, og dette er isåfall et fabrikat av slike renovasjonspåbygg jeg ikke har hørt om.. Er heller ikke sikker på hvor i verden denne bilen var hjemmehørende da den har et skilt/regnr som jeg er usikker på hvor kom fra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 15, 2019 05:18

Bilde
På dette bildet ser vi en tidlig Volvo F16-32 6x4 Intercooler som var oppbygd som trekkvogn på høsten 1987, trolig som en tidlig 1988 mod.. Som man kan se så var trekkvogna høyrestyrt, så da var nok ikke den tiltenkt verken det svenske, skandinaviske eller mesteparten av det europeiske markedet.. På taket av hytta hadde den dessuten fått et lysarrangement som jeg ikke kan huske å ha sett maken til da det ser ut som det var tre firkantede grønne lamper der.. Mulig det skulle monteres et firmanavn e.l over disse lysene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Leffis » Tir Okt 15, 2019 10:27

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en tidlig Volvo F16-32 6x4 Intercooler som var oppbygd som trekkvogn på høsten 1987, trolig som en tidlig 1988 mod.. Som man kan se så var trekkvogna høyrestyrt, så da var nok ikke den tiltenkt verken det svenske, skandinaviske eller mesteparten av det europeiske markedet.. På taket av hytta hadde den dessuten fått et lysarrangement som jeg ikke kan huske å ha sett maken til da det ser ut som det var tre firkantede grønne lamper der.. Mulig det skulle monteres et firmanavn e.l over disse lysene.. :)

Hej Torkil ,
Jag har för mig att Volvo Lastvagnar tog fram några testvagnar för den japanska marknaden . I Japan har tunga fordon (även i
Syd Korea) vanligtvis tre lampor på hyttaket (gröna) . Vagnen var även högerstyrd - Japan har vänstertrafik. .

.........Leffis ---
Leffis
Distribusjonssjåfør

Innlegg Leffis » Tir Okt 15, 2019 10:36

Torkil Ø skrev:I dag tar vi med et brosjyrebilde som går over to sider og som dermed får med en sideskjøt.. På bildet ser vi en ganske flott og trolig ny Volvo FL7 42R som hadde årsmod fra det tidlige 1990-tallet, og som man ser så var den oppbygd som renovasjonsbil.. Påbygget ser ut til å ha hatt et fabrikat ved navn Folvaler med typebenevnelse X2, og dette er isåfall et fabrikat av slike renovasjonspåbygg jeg ikke har hørt om.. Er heller ikke sikker på hvor i verden denne bilen var hjemmehørende da den har et skilt/regnr som jeg er usikker på hvor kom fra.. :)

Hej Torkil ,
Skulle gissa på att vagnen hör hemma i Italien . Där finns en mängd tillverkare av sopaggregat - kanske det kan vara från Ferrid ?

------------Leffis ---
Leffis
Distribusjonssjåfør

Innlegg Kongsberg » Tir Okt 15, 2019 11:30

Leffis skrev:I dag tar vi med et brosjyrebilde som går over to sider og som dermed får med en sideskjøt.. På bildet ser vi en ganske flott og trolig ny Volvo FL7 42R som hadde årsmod fra det tidlige 1990-tallet, og som man ser så var den oppbygd som renovasjonsbil.. Påbygget ser ut til å ha hatt et fabrikat ved navn Folvaler med typebenevnelse X2, og dette er isåfall et fabrikat av slike renovasjonspåbygg jeg ikke har hørt om.. Er heller ikke sikker på hvor i verden denne bilen var hjemmehørende da den har et skilt/regnr som jeg er usikker på hvor kom fra.. :)

Hej Torkil ,
Skulle gissa på att vagnen hör hemma i Italien . Där finns en mängd tillverkare av sopaggregat - kanske det kan vara från Ferrid ?

------------Leffis ---[/quote]
Tror skiltene er fra Portugal.
Kongsberg
Lærling

Innlegg isak » Tir Okt 15, 2019 11:41

Kongsberg skrev:
Leffis skrev:
Torkil Ø skrev:I dag tar vi med et brosjyrebilde som går over to sider og som dermed får med en sideskjøt.. På bildet ser vi en ganske flott og trolig ny Volvo FL7 42R som hadde årsmod fra det tidlige 1990-tallet, og som man ser så var den oppbygd som renovasjonsbil.. Påbygget ser ut til å ha hatt et fabrikat ved navn Folvaler med typebenevnelse X2, og dette er isåfall et fabrikat av slike renovasjonspåbygg jeg ikke har hørt om.. Er heller ikke sikker på hvor i verden denne bilen var hjemmehørende da den har et skilt/regnr som jeg er usikker på hvor kom fra.. :)

Hej Torkil ,

------------Leffis ---

Tror skiltene er fra Portugal.

Det samme tror jeg. Og påbygget er tysk av merket Haller. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Petteranlegg og 1 gjest