Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 15, 2020 16:36

Bilde
Da starter vi ny side her på tråden med et flott om enn noe falmet bilde av en stilig Volvo FB86-38 med årsmod rundt 1975 som var oppbygd som tankbil og hjemmehørende i Finland.. Når det gjelder bilens tankpåbygg, så var dette av ukjent men trolig fink fabrikat, og en slik 3-akslet Volvo FB86 tankbil ble vel muligens brukt til å frakte det meste, kanskje både fyringsolje og annet, og kanskje ble det tidvis brukt enakslet kjerre eller boggikjerre bak bilen.. Bilen kjørte for eller tilhørte E -Öljyt som jeg går ut fra at var/er et fink oljeselskap.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 16, 2020 16:53

Bilde
I dag tar vi med et bilde av en nyere norsk bil -eller rettere sagt en semitrailer.. Trekkvogna var en Volvo FH12 62T 460 2002 mod med Globetrotter-hytte -muligens Globetrotter XL dette, og den ble førstegangsregistrert i Elverum på regnr HB 60362 den 11.04 samme år.. Nå var jo tralla profilert for Kingsrød Transport, men tror trekkvogna kan ha tilhørt en undertransportør siden den var rødlakkert og registrert i Elverum, men vet ikke hvem.. Trekkvogna ble avregistrert for godt så tidlig som den 14.03.2006 med Eika Forsikring A/S i Hamar som siste eier, så kanskje hadde den vært utsatt for et uhell e.l..Når det gjelder tralla så var den av ukjent fabrikat både når det gjelder chassis og kapellpåbygg. Det er også ukjent hvilken årsmod og hvilket regnr den hadde, men godt mulig den ble levert noenlunde samtidig som trekkvogna.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Skredderen » Tor Jan 16, 2020 19:30

Hei godtfolk. Og godt nyttår.

Jeg er på facebook, og så dette bilde av en Globetrotter, i ei transporthistorie-gruppe.
Transporthistorie 1970-2000.

https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5E9BC246

Bilde er uten navn på fotograf. Derfor legger jeg ved link til bilde.

Klarer noen å se hva slags type dette er?

Ser ut som en slags kort GT utgave. På samme tid synes jeg akselavstanden mellom a1 og a2 er litt kort...
Kan bilde være manipulert...?
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from. ~ Charles Schulz.
Brukerens avatar
Skredderen
Lærling

Innlegg tore-buss » Tor Jan 16, 2020 19:48

Skredderen skrev:Hei godtfolk. Og godt nyttår.

Jeg er på facebook, og så dette bilde av en Globetrotter, i ei transporthistorie-gruppe.
Transporthistorie 1970-2000.

https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5E9BC246

Bilde er uten navn på fotograf. Derfor legger jeg ved link til bilde.

Klarer noen å se hva slags type dette er?

Ser ut som en slags kort GT utgave. På samme tid synes jeg akselavstanden mellom a1 og a2 er litt kort...
Kan bilde være manipulert...?

Hei Skreddern!

Nå er vi inne og roter på tråden til Torkil men :D

BildeEPSON019 by Tore Johansen, on Flickr
Her har du bildet av vogna, som jeg har tatt på Drammen Travbane en gang mitt på 80 tallet. 1984??? Var transport messe/Utstilling der. :D :D :mrgreen:
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Skredderen » Tor Jan 16, 2020 20:01

Takk for svar, Tore.
Flott bilde :D

(Skal bli ett engangstilfelle dette her...,
å rote til i denne tråden.... ;) )
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from. ~ Charles Schulz.
Brukerens avatar
Skredderen
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 16, 2020 22:17

Jeg godtar dette jeg -og jeg må jo innrømme at det der var en ganske spesiell trekkvogn som jeg ikke har sett maken til.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg timmy67 » Fre Jan 17, 2020 11:37

Om jag kommer ihåg rätt så tillhörde bilen Karl-Arnes Åkeri i Munkedal. Bilen är ett specialbygge som bestod utav en F10 med daghytt och sedan påbyggd med en Globetrotter topp. Åkeriet körde mycket på Norge och hade flera specialbyggda trailar ifrån Närko för detta ändamål och bilen var ett försök till att få med mer last. Föregångaren till denna bil var en f12 som var med i Trailer runt 1984.
timmy67
Sykkelbud

Innlegg timmy67 » Fre Jan 17, 2020 11:44

Här är bild på F12:an:

Bilde
timmy67
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 17, 2020 12:08

Og da kan man vel si at Volvo F10-bilen med kort hytte og Globetrotter-hytte var en forgjenger til F10 og F12 med Eurotrotter-hytte som kom litt senere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 17, 2020 20:09

Bilde
Tar med dette bildet i dag, som etter min mening er riktig så fint og som viser et nokså spesielt "tømmervogntog".. Trekkrafta her var en Volvo BM med ukjent modellbenevnelse og ukjen årsmod og som var en modell som vanligvis var oppbygd som dumper med dertil kassepåbygg, men her ser vi altså en med tømmerpåbygg og kran.. Akkurat det tror jeg ikke var helt uvanlig, slike Volvo BM tror jeg man fant i skogen både her i norge, Sverige og Finland, men med henger som på dette bildet har jeg aldri sett før.. Hvor en slik type henger som stod i stil med resten var produsert vet jeg heller ikke.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Fre Jan 17, 2020 20:42

Dumperen hadde vel DR861 som betegning. Heile greja ble kalla Livab, ihvertfall her i Sverige. Livab hadde gjort påbygg og henger. Gikk flere i området her. En kjörte ganske lange strekkninger med sin, og ble spurt hva lang tid det tok till en spesiell plass. - 7 pipstopp ble svaret, han likte å röyke pipa :-)
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 17, 2020 21:17

Ja jeg kan gjerne tenke meg at en slik ekvipasje ikke gikk i racerfart, så at det måtte bli 7 pipstopp var nok sikkert nødvendig.. :D

DR861 ser jeg forøvrig at ble produsert mellom 1976 og 1986, og mange takk til deg Thomas for mer info rundt påbygg osv rundt det nokså spesielle settet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Lør Jan 18, 2020 09:50

Torkil Ø skrev:Ja jeg kan gjerne tenke meg at en slik ekvipasje ikke gikk i racerfart, så at det måtte bli 7 pipstopp var nok sikkert nødvendig.. :D

DR861 ser jeg forøvrig at ble produsert mellom 1976 og 1986, og mange takk til deg Thomas for mer info rundt påbygg osv rundt det nokså spesielle settet.. :)

Modellen uten dumperkasse ble kalt DR861TC - hvor TC stod for terrengchassis. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 18, 2020 11:52

Ok, da er det nok en slik Volvo BM DR861TC vi ser på bildet lenger oppe på siden her vil jeg tro.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 18, 2020 12:28

Bilde
Da var vi kommet til veis ende på denne siden allerede, men vi tar med dette bildet før vi begynner på en ny.. Bildet ble tatt på en utstilling der man hadde denne bilen utstilt i forbindelse med introduksjonen av Volvo's 343 personbil-modell i 1977.. Bil og bil.. Det er vel ikke sikkert denne bilen noengang ble kjørbar da man hadde åpnet hele venstre siden på den for å vise ulike komponenter ved modellen på utstillingen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Freddy Lykkås og 1 gjest