Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 19, 2020 20:41

Bilde
På dette bildet ser vi et etter min mening meget stilig demovogntog, der bilen var en Volvo F1025-40 6x2 1979 mod med kort hytte av første generasjon.. Den korte hytta til første generasjon F10 og F12 var visstnok ikke så populær da den ble ansett som vel trang, dette bedret seg høsten 1983 da andre generasjon F10 og F12 kom med noe lengre kort hytte og "sixpence"-tak.. Nok om det, bilen på bildet ble førstegangsregistrert den 07.08.1979 og hadde krokløft/lastveksler-påbygg av type LV316 fra Hiab Foco med grusflak oppå.. Hengeren var en Närko TP-R-200 1979 mod som hadde påbygg fra Plåt & Smide i Rydaholm, og dette var et kombinert grus og maskintransportflak for lastvekslere.. Nå er jo bildet i svart/hvitt, men undrer meg på om lemmene på begge disse flakene var i ulakkert finèr-materiale.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Søn Jan 19, 2020 23:48

Torkil Ø skrev:Aha.. Nå ser jeg jo at hovedlyktene var midtplassert i fronten på den på bildet så ut fra det du skriver Petter, så burde jo dette være en Volvo BM DR860.. Jeg har liten peiling på disse kjøretøyene jeg, men ser også du skriver at den ene hadde 150 hk og den andre 170 hk -det var vel uansett ikke mye ifht tømmerlasset på ekvipasjen på bildet.. :)

Jeg må legge til at de siste 860`ene var lik 861 i fronten, mener de hadde samme motor også, men den på bildet er så gammel, at det er uten tvil en 860 :)
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 20, 2020 12:10

Ok Petter -jeg har som nevnt lite peiling på slike kjøretøyer fra Volvo, men syns likevel det er morsomt å ta med det som finnes av bilder av dem, og fint at det blir litt diskusjon rundt dem også.. Om jeg ikke har misforstått helt så fikk jeg inntrykk av at isak hadde en litt annen oppfatning enn deg på dette med DR860 og DR 861, men vet ikke hva du isak mener om dette nå..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 20, 2020 14:47

Bilde
Her ser vi et brosjyrebilde som viser en ganske stilig Volvo F85S-38 1977 mod tippbil.. Bilen ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DC 35932 den 09.03.1977, og det var tipp og planpåbygg fra Ohna Last på denne bilen.. Volvo F85S har vel ikke vært med på så mange bilder og omtale her på tråden tidligere, men dette var altså den siste og forbedrede versjonen av Volvo's velkjente F85-modeller mellom 1976 og til modellen ble erstattet av Volvo F6S høsten 1978.. Endringene fra tidligere F85-modeller var bl.a høyere totalvekt fra 13,5 til 15 tonn, takluke og endret interiør i hytta som ga bedre komfort.. Bilen på bildet var nok en av flere slike Volvo F85S som ble oppbygd som mellomstore tippbiler som var fleksible til så mangt. Hvem som var første eier av bilen er ikke kjent, men siste eier var Trygve Øverdal med ukjent adresse som overtok bilen den 19.08.1991, og der ble bilen avregistrert for godt den 06.08.1998.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Man Jan 20, 2020 18:51

Torkil Ø skrev:Ok Petter -jeg har som nevnt lite peiling på slike kjøretøyer fra Volvo, men syns likevel det er morsomt å ta med det som finnes av bilder av dem, og fint at det blir litt diskusjon rundt dem også.. Om jeg ikke har misforstått helt så fikk jeg inntrykk av at isak hadde en litt annen oppfatning enn deg på dette med DR860 og DR 861, men vet ikke hva du isak mener om dette nå..? :)

Jeg hadde nok litt mer fokus på dette "TC-chassiset" enn på forskjellen mellom DR860 og DR861 versjonene. Dog enig med Tysnes'n i at hovedlyktene har forskjellig plassering, hvor de nok var mer utsatte på DR860 enn på etterfølgeren. TC chassiset var forøvrig tilgjengelig til begge versjonene. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 20, 2020 19:42

Men da er vel alle ganske enige og fornøyde vil jeg tro.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Man Jan 20, 2020 20:02

Torkil Ø skrev:Men da er vel alle ganske enige og fornøyde vil jeg tro.. :D

Helt sikkert! Og det er fortsatt like gøy å være med å finne den antatt riktige løsningen på de utfordringer som presenteres i de ulike trådene! 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 21, 2020 16:32

Bilde
I dag tar vi med et bilde fra Australia som viser et temmelig heftig roadtrain derfra.. Trekkvogna var en førstegenerasjons Volvo FH16 84R 520 med akselkonfigurasjon 8x4 som ikke er så vanlig for trekkvogner, men som sikkert var nødvendig for en slik ekvipasje.. Alt av hengermateriell bak trekkvogna så ut til å være ganske likt både når det gjelder chassisene og tankpåbyggene, og kanskje var alle helbygde produkter fra en og samme produsent.. Kjenner egentlig ikke til noen australske tilhenger og påbygger-produsenter, men regner med at det bådefinnes og har vært endel av dem der også, og at alt dette hengermateriellet kanskje var produsert "down under".. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg I-shift » Tir Jan 21, 2020 22:30

Utruleg flott bilde av den tøffe ekvipasjen!

Kristian
I-shift
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 22, 2020 08:45

Ja må bare si meg enig i det -det var nok en dyktig fotograf som tok det bildet der i sin tid.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 22, 2020 22:36

Bilde
Her ser vi et ganske flott bilde fra en brosjyre utgitt i 1992.. Tror bildet er tatt mot en viadukt og en innsjø i søndre del av Tyskland, Sveits eller Østerrike, og lastebilen på brua var en Volvo FL614-56 4x2 med årsmod rundt 1991-1992.. Som man kan se så hadde den skappåbygg som i sin tur var av ukjent fabrikat, og det var vel også bakløfter på bilen som også hadde ukjent fabrikat.. Bilen kjørte for eller var eid av Vitakraft som er et firma som driver med ulike produkter for kjæledyr, både mat, kattesand osv osv.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 23, 2020 07:57

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig og fargerik Volvo L42012 Snabbe med årsmod rundt 1960 som tilhøre Äggcentralen i Sverige, og da er det vel ikke vanskelig å forstille seg hva den leverte i sin tid.. Bilens regnr O5422 avslører i tillegg at det var i Göetborg at eggleveransene fant sted.. Skappåbygget på bilen var av ukjent fabrikat og ligner veldig på andre slike påbygg på lignende biler fra samme tid.. Vil dessuten tro at sjåføren stort sett var fornøyd med denne bilen, kanskje ikke på grunn av alt det ergonomiske, men bilens V8 bensinmotor på 120 hk virker det som de fleste var fornøyd med på den tiden.. Volvo L420 skal ha levd opp til "Snabbe"-navnet den hadde fått tildelt fra sin produsent.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 24, 2020 13:20

Bilde
Er litt usikker på om dette er et fotografi eller en illustrasjon -eller om det er en blanding av begge deler.. Uansett så skulle det i sin tid vise en Volvo L385/485 Viking eller en Volvo L395/495 Titan der hytta ble utsatt for endel av den velkjente svenske kollisjonstesten.. Ser ut som det var en Nyström-hytte på bilden, og så mye mer er det vel egentlig ikke å si om dette bildet, illustrasjonen eller hva det nå var.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Fre Jan 24, 2020 17:30

Torkil Ø skrev:Er litt usikker på om dette er et fotografi eller en illustrasjon -eller om det er en blanding av begge deler.. Uansett så skulle det i sin tid vise en Volvo L385/485 Viking eller en Volvo L395/495 Titan der hytta ble utsatt for endel av den velkjente svenske kollisjonstesten.. Ser ut som det var en Nyström-hytte på bilden, og så mye mer er det vel egentlig ikke å si om dette bildet, illustrasjonen eller hva det nå var.. :)

Det var vel kravene i disse testene som gjorde at både Volvo og Scania standardiserte hyttetypene - mener jeg å ha lest. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 24, 2020 18:39

Ja det mener jeg også å ha lest så det tror jeg er riktig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Fiborg og 1 gjest