Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 08, 2020 19:04

Bilde
Vi får starte på en ny side, og det gjør vi med dette meget flotte bildet som viser en meget stilig Volvo L48506 Viking med ukjent årsmod, men mulig det kan ha vært en litt sen utgave av denne modellen dette.. Som man ser var bilen oppbygd som tippbil med dumperkasse, sistnevnte var vel og ble vel kalt lettdumper.. Vet ikke fabrikat på bilens påbygg, men hos Maur ble det jo bygd endel slike påbygg der hele påbygget med tipp og kasse ble produsert hos Maur i Svelvik -så det kan jo være et alternativ.. Bilen var registrert på anleggsregnr K-7076 fra gamle Vest-Agder fylke og bildet er antakelig tatt i de indre deler av dette fylket der bilen kanskje deltok på noe slags kraftverkutbygging som f.eks Sira-Kvina.. Kanskje har Svein Thore noe mer å bidra med ifht bilens regnr, og tar gjerne imot flere opplysninger rundt den fra alle.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 09, 2020 11:26

Ser ikke ut til at det var noe mer som var kjent ifht til Volvo Viking-bilen på bildet i innlegget over her.. Er vel ikke alltid å vente heller det, bilen på bildet over her var jo tross alt ny for rundt 55-60 år siden -tiden går.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 09, 2020 14:22

Bilde
Nå går ferden til Finland der dette bildet ble tatt i sin tid.. Her ser vi et flott tømmervogntog som tilhørte J. Pettoniemi Oy, og der bilen var en andregenerasjons Volvo FH12 500 Globetrotter med årsmod rundt 2003.. Vanskelig å se om dette var en 6x2 eller en 6x4-bil, men påbygget kom iallefall fra Alucar -krana var av ukjent fabrikat.. Hengeren var trolig fireakslet men den ser man ikke mye av så det er ikke lett å si mer om den.. Over frontruta på bilen ser man det stod logo for Metsähallitus som jeg antar var et finsk skogssamvirke eller noe lignende.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 09, 2020 19:31

Bilde
Her ser vi et flott bilde fra Bergen der vi ser en stilig og tidlig Volvo F406-33 4x2 1975 mod som enten var eid av eller gikk med godsaker fra Diplom Is.. Kan også tenkes at bilen var eid av Bergensmeieriet som hadde mange biler som gikk for Diplom Is.. Bilens skappåbygg var av ukjent fabrikat, og bilen ble førstegangsregistrert i Bergen på regnr SN 77669 den 19.09.1975.. Fra den 13.04.1984 ble Leif Erling Birkeland fra Osterøy eier av bilen, og der ble den værende i litt over fire år fram til den ble avregistrert for godt den 16.06.1988.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Tor Apr 09, 2020 20:07

Trur nok heilt sikkert at den var eigd av Bergensmeieriet...
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 09, 2020 20:11

Ja blant leveransebildene fra VBK er det jo svært mange slike iskrembiler som ble levert til Bergensmeieriet, så var derfor jeg kom til å tenke på dette.. Men Volvo F406-bilen på bildet over her hadde ikke VBK-skap, men det kan kanskje ha vært fra ARKA.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Tor Apr 09, 2020 21:50

Torkil Ø skrev:Ja blant leveransebildene fra VBK er det jo svært mange slike iskrembiler som ble levert til Bergensmeieriet, så var derfor jeg kom til å tenke på dette.. Men Volvo F406-bilen på bildet over her hadde ikke VBK-skap, men det kan kanskje ha vært fra ARKA.. :)

Det har eg ikkje tenkt på, men tviler igrunnen på ARKA..
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 09, 2020 23:15

Ja jeg vet som nevnt ikke, men hvis du tviler på at bilens skappåbygg kom fra ARKA så kunne det jo vært fint om du begrunnet hvorfor..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Fre Apr 10, 2020 02:09

Perkins-motor i Diplomisvolvoen, D39 rekkefirer diesel på ''brutale'' 80 hk :)
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg isak » Fre Apr 10, 2020 07:52

Tysnes`n skrev:Perkins-motor i Diplomisvolvoen, D39 rekkefirer diesel på ''brutale'' 80 hk :)

...og i følge annonsen fra Wist på forrige side - med automatgear som standard! Distribusjonssjåførene fra den tiden kan være glad for at prikkene på førerkortet ennå ikke var innført...

Skikkelig racer! 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Kjella » Fre Apr 10, 2020 08:23

Torkil Ø skrev:Ja jeg vet som nevnt ikke, men hvis du tviler på at bilens skappåbygg kom fra ARKA så kunne det jo vært fint om du begrunnet hvorfor..? :)

Har igrunnen aldri sett isbiler på ARKA, men kanskje andre som veit bedre? Var iallfall noen som var Norfrig.. ARKA bygget ikke frysebiler heller. De fikk ikke bygge dei på 2,60 bredde når det blei lov. Da kom skapene fra Norfrig, var vel noe samarbeid med VBK?
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Apr 10, 2020 09:35

Kjella -jo ARKA har bygd termoskappåbygg for biler som har gått for Diplom Is og Bergensmeieriet, har ikke bilde.eksempel på det på stående fot nå, men det finnes både rekalmer og annet som beviser det.. Som nevnt er det likevel ikke sikkert at Volvo F406-bilen oppe på siden her hadde skappåbygg derfra, det var bare et forslag fra meg.. Norfrig var en dansk produsent da bilen lenger oppe på siden var ny, samarbeidet med VBK m.m kom vel først noen år senere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Apr 10, 2020 09:38

isak skrev:
Tysnes`n skrev:Perkins-motor i Diplomisvolvoen, D39 rekkefirer diesel på ''brutale'' 80 hk :)

...og i følge annonsen fra Wist på forrige side - med automatgear som standard! Distribusjonssjåførene fra den tiden kan være glad for at prikkene på førerkortet ennå ikke var innført...

Skikkelig racer! 8-)

Ja nå er jeg kanskje litt pirkete her -i annonsen fra Wist på forrige side dreide det seg om en Volvo F408 som var etterfølgeren til både F406 og F407.. Volvo F406 ble jo ingen storselger -den var bare i produksjon i noe over 2 år, og jeg vet ikke om den ble levert med automatgear som standard, men det kan jo tenkes.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Apr 10, 2020 18:59

Bilde
Dette bildet stammer fra en serie lysbilder og uten å være helt bombesikker så tror jeg det viser en girkasse med modellnavn R 6 -det står jo også på den.. Etter som jeg har forstått var dette Volvo's første range-låda som det heter på svensk og den ble brukt i Volvo's 88-modeller.. Alt dette må tas med en klype salt da jeg ikke er sikker, så om det er noen som vet det er feil så rett det gjerne opp.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Apr 10, 2020 19:01

Bilde

Denne illustrasjonen stammer visstnok fra samme lysbildeserie som bildet vi ser i innlegget over.. Her vet jeg enda mindre ifht hva det dreide seg om så forslag eller aller helst fasit mottas med takk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest