Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 28, 2020 06:13

Bilde
Denne siden starter vi med et flott bilde som viser en meget stilig semitrailer der trekkvogna var en tidlig Volvo FB88-32.. Vil tippe den kan ha vært 1967 mod da den hadde F88-dekaler i i det bakre nedre hjørnet av sidedørene, det kom jo foran litt senere.. Som man ser hadde trekkvogna regnr A-15310 fra Oslo, og den tilhørte Nor-Fra Transport som jeg mener hadde noe med Oslo og Follo Busstrafikk å gjøre, men nå kan det tenkes jeg blander sammen og husker feil her.. Mener iallefall det hadde noe med et av busselskapene i Oslo å gjøre, og mener også at noen her på forumet vet mer om dette.. På trekkvognas takskilt stod et imidlertid et annet navn som ser ut til å ha vært El-Trade Transport-Spedisjon.. Som man ser hadde semitraileren en ganske massiv tralle som var treakslet med doble hjul, kan vel kanskje kalles en trippelboggi-tralle denne, vet ikke fabrikat og regnr på den, men tralla var trolig et helbygd produkt både når det gjelder chassis og plan/kapellpåbygg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kongsberg » Tor Mai 28, 2020 10:38

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en demosemitrailer fra Volvo der trekkvogna var en tidlig Volvo FH16 42T 1994 mod med Globetrotter-hytte.. Usikker på fabrikat på tralla, og dette gjelder både chassis og skappåbygg, og tror det ble bygd opp flere slike demosemitrailere rundtomkring da det finnes flere bilder av en som er lik denne.. Den var iallefall ikke registrert i Sverige, og i farten er jeg usikker på hvor trekkvognas regnr/skilt kom fra.. Ser heller ikke om det var en FH16 med 470 eller 520 hk-motor dette.. :)

Denne er nok fra Italia, tror BG er Bergamo.
Kongsberg
Lærling

Innlegg Kongsberg » Tor Mai 28, 2020 10:42

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde fra en utgave av "Volvo på väg" fra høsten 1980, og bildet viser den sørlige åpningen av den over 16 km lange St. Gotthard-tunellen i Sveits som da nettopp var åpnet.. På vei sørover var også et vogntog med en Volvo F89-46 6x2 som forvogn og henger av ukjent fabrikat.. Er usikker på hvilket land dette vogntoget var hjemmehørende i.. :)

Litt usikker jeg også, men ser veldig Sveitsisk ut..
Kongsberg
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 28, 2020 13:30

Ok da vet vi iallefall hvor den nyeste av de to lastebilene på bildene nederst på forrige side kom fra, og det er flott -mange takk skal du ha! :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Tor Mai 28, 2020 20:16

A 15310 fikk senere TV 14165, så tippingen på årsmodell var bra, Torkil. Jeg mener også det var OFB som eide den. Kjennemerke var et typisk buss (rutebil)kjennemerke.
Svein Thore
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 28, 2020 20:37

Ja der tippet jeg ganske bra, 1967 mod og førstegangsregistrert den 10.10 samme år.. Sitt nye regnr TV 14165 fikk trekkvogna i Førde den 03.11.1971, og det var nok da den ble solgt fra Nor-Fra/OFB vil jeg tro.. Fra den 28.06.1983 ble Jermund Barsnes med ukjent adresse eier av bilen, og der ble den avregistrert for godt den 15.11.1989, så det ble jo over 22 år på veien for denne bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 29, 2020 10:18

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig Volvo FL7-52 4x2 Intercooler som jeg vil tippe hadde årsmod rundt 1990 eller litt nyere.. En typisk tung distribusjonsbil for noen år tilbake dette, både i Sverige som her og i Norge og mange andre land.. Bilen kjøret for eller var trolig eid av Carlsberg-Pripps der den hadde internnr 81, men er ikke sikker på hvor i Sverige bildet ble tatt og hvor bilen holdt til.. Bilens skappåbygg kom fra SKAB -Specialkarosser AB, som man ser hadde den bakløfter også, men denne var av ukjent fabrikat.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 30, 2020 14:41

Bilde
Vi tar med litt fra en brosjyre i dag, og det vi ser her kommer fra Volvo-forhandler Bjarne Wist A/S i Trondheim.. Som tidligere nevnt og vist hadde man der en ganske allsidig påbygger-virksomhet med produkter av lettmetall-aluminium under produktnavnte AluWi, det var tipp og planpåbygg, vanlige planpåbygg med og uten kapell, skappåbygg og bulktankpåbygg blant annet.. Teksten under disse to bildene skal jeg ikke gjenta, men nevner at til venstre ser vi en flott Volvo FB86-42 fra det tidlige 1970-tallet som hadde fått påbygd bulktank.. Den var levert til samme transportfirma i Stjørdal som den toakslede Volvo F86-bilen på side 170 her på tråden og skulle gå for Felleskjøpet, men klarer ikke å tyde hele firmanavnet som stod på døra på bilen.. Til høyre ser vi en Volvo F88-49 med årsmod rundt 1970 som jeg ikke vet mer om, men som hadde fått påbygd plan og kapellpåbygg.. Trolig en midt-norsk bil dette da AluWi virker å ha hatt mesteparten av sitt marked der og i sørlige deler av Nordland.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 31, 2020 12:30

Bilde
Her ser vi et fint bilde fra Finland som viser en flott og andregenerasjons Volvo FH12 62R 460 som var oppbygd som melketankbil (tror jeg).. Usikker på bilens årsmod, men tror den kan ha vært fra rundt 2002-2003.. Vet heller ikke fabrikat på bilens påbygg, det kan jo dessuten som den hadde pumpe-maskineri og lignende i "skapet" bak hytta.. Er vanskelig å tyde navnet som stod på firmalogoen på bilens hytte, men på den blå logoen som fantes både på hytta og tanken stod det Valio.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 01, 2020 11:17

Torkil Ø skrev:Vi tar med litt fra en brosjyre i dag, og det vi ser her kommer fra Volvo-forhandler Bjarne Wist A/S i Trondheim.. Som tidligere nevnt og vist hadde man der en ganske allsidig påbygger-virksomhet med produkter av lettmetall-aluminium under produktnavnte AluWi, det var tipp og planpåbygg, vanlige planpåbygg med og uten kapell, skappåbygg og bulktankpåbygg blant annet.. Teksten under disse to bildene skal jeg ikke gjenta, men nevner at til venstre ser vi en flott Volvo FB86-42 fra det tidlige 1970-tallet som hadde fått påbygd bulktank.. Den var levert til samme transportfirma i Stjørdal som den toakslede Volvo F86-bilen på side 170 her på tråden og skulle gå for Felleskjøpet, men klarer ikke å tyde hele firmanavnet som stod på døra på bilen.. Til høyre ser vi en Volvo F88-49 med årsmod rundt 1970 som jeg ikke vet mer om, men som hadde fått påbygd plan og kapellpåbygg.. Trolig en midt-norsk bil dette da AluWi virker å ha hatt mesteparten av sitt marked der og i sørlige deler av Nordland.. :)

Kåre Karlsen kan fortelle at Volvo FB86-bulkbilen vi ser på bildet i reklamen fra AluWi over her og Volvo F86-bulkbilen som ligger på bildet øverst på side 170 begge tilhørte Røes Transport fra Soknedal -ikke Stjørdal.. Det passer jo også bedre med at bilen på side 170 var U-registrert, for Soknedal ligger jo i tidligere Sør-Trøndelag fylke.. Firmaet driver fortsatt men kjører ikke for Felleskjøpet lenger nå etter at den type transport ble lagt ut på anbud for en tid tilbake og Børstad Transport vant anbudsrunden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 01, 2020 17:35

Bilde
På dette bildet ser vi en ganske flott sistegenerasjons Volvo N10-38 4x2 som var oppbygd som trekkvogn, og som trolig hadde årsmod rundt 1987-1988.. Hvilke farger den hadde er jeg ikke sikker på, og en slik N10 trekkvogn var jo mest vanlig i afrikanske land, land i den tredje verden generelt og særlig i Sør-Amerika.. I de fleste slike land ville en sånn trekkvogn ha hatt Trilex-felger, men det hadde ikke trekkvogna på bildet.. I Europa og kanskje særlig her i Skandinavia var det vel likevel ganske sjeldent med trekkvogner av denne typen, og som i tillegg hadde kort hytte.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jun 02, 2020 06:55

Bilde
Her ser vi et bilde som trolig ble tatt på begynnelsen av 1950-tallet der vi blant annet ser to Volvo "rundsnute"-lastebiler fra Hakonbolaget (Ica).. Bildet er trolig tatt ved et av lagrene til Hakonbolaget på den tiden, og ser man på regnr og nr ved portene kan det se ut til at de hadde faste plasser ved lasterampen.. Vet ikke modellbenevnelsen på disse bilene, men det ser ut til at de var av de mindre variantene i "rundsnute-familien" fra Volvo.. Den ene hadde dessuten et litt spesielt påbygg som så ut som en blanding av skap og plan/kapell -halvparten hver.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 03, 2020 09:29

Bilde
Disse to bildene er liksom "flettet sammen" og stammer fra en brosjyre utgitt i 1991.. Bildene viser to stk Volvo FL617 4x2 med årsmod rundt 1990-1991, og bilen på det øverste bildet tror jeg var hjemmehørende i Sveits med Trilex-felger og det hele.. Bilen på det nederste bildet er jeg ikke sikker på hvor hørte hjemme, men det ser jo ut til å ha vært et engelskspråklig land.. Morsom profilering på denne bilen, nesten som en svart og hvit ku, og det var kanskje meningen da det er tydelig at den fraktet melk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 03, 2020 16:12

Bilde
Her ser vi en kopi av en avisartikkel som ble publisert i flere av landets aviser i februar 1979, får ikke med hele teksten da resten tydeligvis stod på side 7.. Men får vel med ganske mye likevel, og som man ser handlet det om oppgradering av Volvo's N7, N10 og N12-biler som da hadde vært på markedet i noe over 5 år.. På bildet ser vi en Volvo N1233-38 6x4 dumperbil som var en 1979 mod demobil, og som det muligens finnes noen andre bilder av tidligere her på tråden..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 04, 2020 10:06

Bilde

Tar med denne illustrasjonen til slutt på denne siden.. Den skal forestille en Volvo F12 8x4 med kort hytte og skal vel muligens være en bil med krokløftpåbygg e.l som har fått på en dumperkasse nederst.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest