Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 08, 2017 14:35

Vi starter opp en ny tråd på samme lest som de andre arkivbilde og materiale-trådene mine, og på denne tråden skal vi se litt på hva Hengsrød Smie A/S kan by på av sitt materiale.. Har vært heldig å få låne det de hadde liggende, og må rette en stor takk til daglig leder Øyvind Røste for dette som velvillig lot meg få låne med en hel eske med bilder m.m.. Vidar Såtvedt skal ha en stor takk denne gangen også, for ifht disse bildene er det han som har skannet alle da jeg selv ikke hadde anledning denne gangen. Det ble 1540 bilder i alt, så her blir det litt å holde på med framover.
I innledningen her tar vi med litt historikk angående Hengsrød Smie, og mye av dette er hentet fra firmets hjemmeside. Hengsrød Smie som i dag har to avdelinger -Hengsrød A/S avd Vestfold på Hengsrød og Hengsrød A/S avd. Buskerud på Vestfossen har vært en familiebedrift siden tidlig på 1900-tallet. Firmaet begynte som en landbrukssmie med reparasjoner av landbruksredskap samt noe produksjon. I 1975 kom Hengsrød Smie inn i påbyggerbransjen med de første tipper og lasteplan, og siden 1979 har det også blitt produsert hengere. I 2003 startet Hengsrød Smie Buskerud A/S opp, og både avdelingen i Vestfold og Buskerud-avd. ble slått sammen i 2013 til et firma -Hengsrød A/S. I tillegg er det samarbeid med Hengsrød Lakkering A/S. Firmaet produserer og har produsert nær sagt alle typer påbygg og hengere, en god del spesailpåbygg og dette vil vi få se mye av her på tråden. Nå er det slik at også denne tråden legegs opp som de andre trådene jeg har presentert arkivbilder og materiale de siste årene. Jeg legger ut bilder og materiale som er skannet fra arkivet til Hengsrød, kommentarer tas imot med takk -kompetterende bilder bør helst være tatt av andre enn Hengsrød slik at jeg slipper mye dobbeltposting. Kan jo også nevne at siden Hengsrød startet som påbygger i 1975, så blir det mest bilder av nyere kjøretøyer på denne tråden, men mange av disse er jo likevel i ferd med å bli transporthistoriske eller vil bli det etterhvert. God fornøyelse :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Re: Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 08, 2017 14:42

Bilde
Bilde
Vi får ta med et par leveransebilder nå i oppstartfasen av denne tråden også, og her ser vi en flott Volvo FH16 62R 520 Globetrotter av ukjent årsmod som ble levert ny til Tømmerholt Transport A/S i Sarpsborg.. Vet heller ikke regnr på denne bilen, så videre historikk på den får stå som et åpent spørsmål inntil videre.. Tømmerholt Transport ser forøvrig ut til å ha vært og være en stor kunde hos Hengsrød Smie -det finnes mange bilder av kjøretøyer levert dit, så derfor var det passende å starte tråden med bilder av en av disse bilene som også var lakkert i Tømmerholts stilige fargesetting.. Tipp og planpåbygget med høye lemmer og sikkert endel andre finesser er typisk for mange av Tømmerholts biler og hengere, men også et veldig typisk produkt fra Hengsrød da det finnes mange bilder av ulike vogner med lignende påbygg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tir Aug 08, 2017 21:46

Hei igjen Torkil!
Dette blir moro og følge med på :D
Regner med at det er bilder av en del Biler og hengere til Hans Myrene Transport da. :D :D
Har ikke vært for mye av bilder derfra hittil.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 09, 2017 01:34

Hei Tore -ja det får jeg håpe at det blir.. :) Akkurat nå er jeg på jobb og husker ikke i farten alle biler m.m som er på bildene, men mener å huske at det i alle fall var en bil eller et vogntog fra Hans Myrene Transport blant dem..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 09, 2017 15:47

Bilde
Bilde
Jeg tror kanskje at vi på dise to leveransebildene ser en lastebil som ble levert til Hans Myrene Transport som tore-buss etterlyste i innlegget sitt over her.. Er ikke sikker, men mener å huske at bilene til HMT var slik lakkert på 1990-tallet.. Bilen vi ser var en meget flott Scania R143HL6x2L450-46 med Streamline-hytte som jeg vil tippe hadde årsmod mellom 1992 og 1995.. Regnr osv er foreløpig ukjent på bilen, men det kan jo nevnes at den hos Hengsrød hadde fått påbygd fast planpåbygg bl. a med opplegg for bakmontert kran, det er dessuten mulig at det ble levert henger til bilen samtidig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Ons Aug 09, 2017 19:29

Hei igjen Torkil!
Her har du vogna til Hans Myrene transport ja :D :D
De fikk flere påbygg og hengere derfra, både slike plan, kapell påbygg og helt sikkert Tipp påbygg også.
Hvem bil dette er skal jeg ikke si, de fikk flere som gikk med Bakmontert kran. Kjørte vel mye for Zanda Takstein med disse.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 09, 2017 22:13

Hei Tore -ja jeg fikk litt mer tid til å se gjennom bildene nå i ettermiddag og da fant jeg de vi ser i innlegget over her og la dem ut med det samme.. Ser ut til at det er bilder av flere biler og hengere fra Myrene også, men de kommer etterhvert.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 10, 2017 17:33

Bilde
Bilde
Her har vi to leveransebilder av en flott MAN 26.463 F 6x2 med ukjent årsmod, men vil tippe den kan ha hatt årsmod rundt 1995 eller kanskje litt eldre.. Ser dessuten ut til at det var hvit lakk fra fabrikk på hytta til denne bilen, og det er ukjent om den ble værende slik eller fikk annen lakk/dekor senere.. Er også ukjent hvem bilen ble levert til da den var ny, regnr osv, og det kan vel kanskje bli litt vanskelig å identifisere bilen som så relativt "anonym" ut ved leveransen.. Planpåbygget med ekstra høye lemmer må vel kunne sies å være et typisk produkt fra Hengsrød, det er bilder av mange biler og hengere med lignende påbygg -denne bilen hadde dessuten opplegg for bakmontert kran.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 11, 2017 16:59

Bilde
Bilde
Her har vi to leveransebilder av en stilig Mercedes NG2534-36 6x4 av ukjent årsmod, og det er også ukjent hvem denne bilen ble levert til.. Vil tippe at også denne bilen hadde årsmod rundt 1995 eller litt eldre, og som man ser så hadde den fått påbygd tipp og dumperkasse hos Hengsrød som også har vært et av firmaets mange produkter.. Er kanskje ikke så lett å identifisere denne bilen, da hvertfall jeg mener det har eksistert mange biler med lignende utseende som denne.. Vi har jo et eksempel fra Maur Bilpåbygg-tråden der det finnes flere bilder av en bil som er litt snarlik og som hvertfall har samme rødfarge rundt om og samme stripedesign på hytta.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Fre Aug 11, 2017 17:53

Torkil Ø skrev:
Her har vi to leveransebilder av en stilig Mercedes NG2534-36 6x4 av ukjent årsmod, og det er også ukjent hvem denne bilen ble levert til.. Vil tippe at også denne bilen hadde årsmod rundt 1995 eller litt eldre, og som man ser så hadde den fått påbygd tipp og dumperkasse hos Hengsrød som også har vært et av firmaets mange produkter.. Er kanskje ikke så lett å identifisere denne bilen, da hvertfall jeg mener det har eksistert mange biler med lignende utseende som denne.. Vi har jo et eksempel fra Maur Bilpåbygg-tråden der det finnes flere bilder av en bil som er litt snarlik og som hvertfall har samme rødfarge rundt om og samme stripedesign på hytta.. :)

Dette er nok ingen NG, men en SK (schwere klasse) som ble lansert i 1989 som en etterfølger til NG (neue generation). SK ble avløst av Actros i 1998. Bilen på bildet er en 1994 eller senere - noe man ser på fronten (grillen og vindavviserene på sidene). I tillegg var det vel i 1994 kravet om sidehinder ble innført, uten at det er bestemmende for årsmodell her... 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Svein Thore » Fre Aug 11, 2017 18:03

Det er nok bare kommet tre Mercedes 2534 K 6x4 til Norge, DH 84537, DH 94683 og LH 77776
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 11, 2017 19:18

Jeg sliter nok litt med disse modellbenevnelsene når det gjelder Mercedes, det må jeg bare innrømme -det er et ganske stort virvar av dem.. Når jeg har vært i tvil har jeg derfor har løst det med å f.eks bare skrive "MB 2534", og det tror jeg bare jeg skal fortsette med.. :)

Uansett, mange takk for god info fra dere begge nok engang -når det gjelder dumperbilen på bildene over her så holder jeg en knapp på at det kan være snakk om LH 77776.. Den bilen var 1996 mod og ble førstegangsregistrert i Tønsberg den 12.07 samme år, og årsaken til at jeg tror det kan være den er at ut fra mange av bildene virker det som Hengsrød har den største kundemassen i sitt hjemfylke Vestfold.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 12, 2017 15:34

Bilde
Bilde
Nå er det vel på tide å ta med et par leveransebilder av en henger som det har vært produsert og produseres mange forskjellige typer av hos Hengsrød.. Her ser vi en Hengsrød Smie 3 X 10-66 1987 mod som hadde fått nytt flispåbygg da bildene ble tatt.. Har ganske bra med data på denne hengeren bortsett fra hvem som var eier da bildene ble tatt, men skal komme tilbake med mer om den senere.. Kan likevel nevne at jeg mistenker at henger-chassiet ikke var helt nytt da den fikk nytt flispåbygg, kan kanskje ha vært 3-4 år gammelt og nødvendig å bytte påbygg p.g.a endrede transportoppdrag e.l.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 13, 2017 08:44

Bilde
Her har vi et bilde som ble tatt av deler av bakenden på en nylevert lastebil med tipp og planpåbygg.. Er langtfra sikker, men tror dette kan være den samme Volvo FH16-bilen vi ser på de to bildene øverst på denne siden som ble levert til Tømmerholt Transport i Sarpsborg.. Bildene ligger iallefall i samme mappe.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Coca-kongen » Søn Aug 13, 2017 14:29

Torkil Ø skrev:Her har vi et bilde som ble tatt av deler av bakenden på en nylevert lastebil med tipp og planpåbygg.. Er langtfra sikker, men tror dette kan være den samme Volvo FH12-bilen vi ser på de to bildene øverst på denne siden som ble levert til Tømmerholt Transport i Sarpsborg.. Bildene ligger iallefall i samme mappe.. :)

Detta ser ut til å være made in Hengsrød :D
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling

Neste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest