Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 05, 2018 19:30

Bilde
Bilde
På disse to bildene ser vi en stilig Volvo F16 62R 1988 mod som ikke var helt ny da bildene ble tatt, og trolig var den innom Hengsrød for noe småfiks da bildene ble tatt.. På det øverste bildet ser man litt av hengeren også, men den skal vi nevne mer om senere da det finnes flere bilder av hele vogntoget.. Bilen hadde flispåbygg fra Hengsrød og ifølge det som stod på takspoileren så kjørte den for Haslestad Bruk fra Hof i indre Vestfold.. Om Haslestad Bruk også var eier av bilen er ukjent, på sidene av hytta hadde den jo en logo med to bokstaver som ser ut til å ha vært KW, og som kanskje var initialene til eier eller sjåfør av bilen.. Er sikker på at noen her inne kjenner igjen bilen og vet mer om dette.. Bilen ble forøvrig førstegangsregistrert i Larvik på regnr LS 40277 den 29.09.1988, og den 14.07.2006 ble den solgt til Geir Haugen fra Ringerike kommune som avregistrerte bilen for godt den 28.12.2007.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Fre Okt 05, 2018 23:39

Torkil Ø skrev:Bilde
Bilde
Her ser vi to bilder som ble tatt ved leveransen av en førstegenerasjons Volvo FH12 62R med ukjent årsmod, men som jeg tipper hadde 420 eller 460 hk-motor på tross av manglende dekaler for nettopp det.. Det har vært vist et par bilder av denne bilen for en stund siden, og et av disse var nokså likt det øverste vi ser her selv om vinkelen er litt annerledes.. Mener å huske at Briand mente dette var en bil levert til Br. Mørken Transport, men kan huske feil når her, regnr på bilen mener jeg hvertfall at fortsatt er ukjent.. Det var lapp i frontruta på bilen med chassisnr da bildene ble tatt, men den er det krøll på slik at den blir umulig å lese.. :)

Visst jeg ikke tar helt feil lurer jeg meg på om ikke det var de aller siste bilene av denne serien (2001), som hadde de utstikkende blinklysende på sidene fremme, pga breiere hjuldimensjon på forakselen.
Legg og merke til den ''indre'' hjulskjermen, som mangler på de fleste FH`ene av denne serien.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 06, 2018 05:48

Ja for meg er det lettest å legge merke til de "indre" hjulskjermene, så dette har du nok rett i.. Husker at de fantes på de siste utgavene av første generasjon Volvo FH.. Derfor forundrer det meg heller ikke om bilen i det siterte innlegget over her hadde 460 hk-motor.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 07, 2018 17:59

Goldwinner skrev:
Bilde
Her ser vi to bilder som ble tatt i forbindelse med leveransen av en treakslet tralle med sving på bakre aksel, løft på framre og ukjent modellbenevnelse i januar 1996.. Trekkvogna som dessverre er litt "kuttet" på det øverste bildet var en flott Scania R143MA6x2L420-31 A 1995/96 mod med Streamline/Topline-hytte som ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 75915 den 24.01.1996.. Ifølge veivesenet var den registrert i Bergen Trafikkstasjons distrikt fram til den ble avregistrert for godt den 30.12.2004. Den 19.01.2005 ble trekkvogna solgt og som siste eier står Thor Eddy Hansen A/S i Sandefjord oppført, men det kom ikke skilter på bilen igjen etter dette.. Har fått en ide om at det kanskje kan være en feil hos veivesenet her og at Thor Eddy Hansen kanskje heller var eier av hele semien fra den var ny og til den ble avregistrert i slutten av 2004.. Samtidig minner semien svært om diverse slike semitrailere som har gått for oljeindustrien opp og ned Vestlandet fra Rogaland til Møre i mange år, selv vet jeg ikke hva som er riktig, men håper noen vet det og kan si mer rundt semien.. Kan jo for ordens skyld også nevne at trallas regnr er ukjent.. :)

Kan dette vere bilen og tralle til Per Bortheim,Florø,har søkt etter bilde av den bilen men finner ikkje noe med lesbart reg.nr. Vist de er den bilen var de den først han kjøpte ny og han hadde en toaksla tralle den første tiden,som han hadde etter forige bil,før han kjøpte ny tralle.Er ikkje sikker men ligner på de settet og siden den var regga i Bergen.Den vart etter kvart lakket med sølvstriper og fekk kufanger+++++

Bilde
Her ser vi et bilde til som ble tatt ved leveransen av semitraileren vi ser på bildene over her.. Kan ikke huske at det har kommet fram så mye mer rundt den etter at Goldwinner skrev sin kommentar.. Har heller ikke så mye mer å tilføye om ekvipasjen nå, bortsett fra at tralla ganske sikkert var 1996 mod i likhet med trekkvogna som forøvrig var en sen Scania 143.. Dette fordi tralla har skvettlapper som Hengsrød brukte fram til ca 1996.. Legger også merke til at tralla hadde litt spesiell form for lakkering der den var lakkert.. Rødlakkert platt og understell, men stolpene på planpåbygget var blålakkerte -som regel har disse samme farge som platten.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg briandb@start.no » Søn Okt 07, 2018 19:00

Torkil Ø skrev:På disse to bildene ser vi en stilig Volvo F16 62R 1988 mod som ikke var helt ny da bildene ble tatt, og trolig var den innom Hengsrød for noe småfiks da bildene ble tatt.. På det øverste bildet ser man litt av hengeren også, men den skal vi nevne mer om senere da det finnes flere bilder av hele vogntoget.. Bilen hadde flispåbygg fra Hengsrød og ifølge det som stod på takspoileren så kjørte den for Haslestad Bruk fra Hof i indre Vestfold.. Om Haslestad Bruk også var eier av bilen er ukjent, på sidene av hytta hadde den jo en logo med to bokstaver som ser ut til å ha vært KW, og som kanskje var initialene til eier eller sjåfør av bilen.. Er sikker på at noen her inne kjenner igjen bilen og vet mer om dette.. Bilen ble forøvrig førstegangsregistrert i Larvik på regnr LS 40277 den 29.09.1988, og den 14.07.2006 ble den solgt til Geir Haugen fra Ringerike kommune som avregistrerte bilen for godt den 28.12.2007.. :)

Forkortelsen kan jo også være K N.
Briand
briandb@start.no
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 07, 2018 20:13

Ja det kan det jo sannelig -jeg ser det nå, men så ikke dette da jeg la ut bildene for et par dager siden.. Kommer an på øyet som ser er det vel noe som heter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 08, 2018 15:55

Bilde
Bilde
Som jeg nevnte i det øverste innlegget på denne siden, så finnes det flere bilder av det samme flisvogntoget.. Tar med to av disse på denne siden der vi ser mer av hengeren slik at vi får sagt litt mer om den med det samme.. Hengeren var en Hengsrød Smie 3 X 10-66 1987/88 mod som var et helbygd produkt fra Hengsrød både når det gjelder chassis og påbygg, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr LA 2949 den 31.12.1987.. Den var dermed litt eldre enn Volvo F16-bilen på bildene.. Siden den 16.06.2009 har tilhengeren vært eid av Harald Axel Wold fra Grue i Hedmark, og der er den registrert som slepvogn til traktor og det er ingen opplysninger fra veivesenets side om avregistrering eller om den fortsatt er i bruk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 09, 2018 15:52

Bilde
Bilde
Her ser vi to vinterlige bilder som ble tatt ved leveransen av en Volvo FM7, FM10 eller FM12 62R som hadde fått planpåbygg og HMF 22 20-kran montert hos Hengsrød.. Tror egentlig dette var en førstegenerasjons Volvo FM12 som ble Trondheims-registrert, og som vi isåfall har sett noen andre bilder av tidligere her på tråden.. Bilene er ganske like, men husker ikke i farten regnr på bilen jeg tenker på, og må søke i endel andre bildemapper for å finne regnr og de andre bildene av bilen jeg tenker på.. Kommer derfor tilbake til dette om det blir aktuelt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 10, 2018 19:40

Bilde
Da starter vi ny side, og det gjør vi med disse to leveransebildene som viser en etter min mening meget stilig Scania P94GB 4x2 310 med ukjent årsmod.. Bilen hadde fått påbygd dyretransport-skap som tydeligvis har vært og muligens fortsatt er en av Hengsrøds spesialiteter, og i tillegg hadde den fått montertstor bakløfter fra HMF som trolig hadde endel spesialiteter ifht inn/ut-transport av forskjellige dyr.. Bak på bilen var det klistret prøveskilt med bokstavene LH da bildet ble tatt, det kan jo tyde på at den ble førstegangsregistrert i Tønsberg, men er ikke sikkert siden Tønsberg blir nærmeste trafikkstasjon for å utstede prøveskilt for biler påbygd hos Hengsrød.. Bilen var iallefall flott lakkert i Gilde's farger, så den har nok uansett gått med slaktedyr for et slakteri tilhørende Bøndernes Salgslag, kanskje Vestfold og Buskerud Slakteri.. :)

Bilde
I dag siterer vi innlegget som ligger øverst på side 4 her på tråden med to leveransebilder av en Scania P94GB 4x2 310 dyretransportbil.. Her ser vi et langt nyere bilde av bilen der den var blitt 15-16 år eldre og skulle selges.. Bildet er hentet fra en annonse som var på finn.no, og med dette bildet får vi også identifisert bilen som en 1998 mod som ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 84970 den 17.07 samme år.. Det var Nortura i Tønsberg som skulle selge bilen, men da den var ny var den kanskje levert til Vestfold og Buskerud Slakteri som tidligere antatt.. Den 14.05.2014 ble bilen solgt til Bård Magne Hagen fra Sel kommune i Gudbrandsdalen, og der ble bilen avregistrert året etter -den 02.10.2015.. Som man ser på det nederste bildet var det ikke store forandringer på bilen i løpet av 15-16 år, men fullt så blank som ved leveringen var den nok ikke.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 11, 2018 13:16

Bilde
Bilde
På disse leveransebildene ser vi en Hengsrød Smie 2X10 LBL 1995 mod langboggikjerre som var et helbygd produkt fra Hengsrød både når det gjelder chassis og påbygg.. Må vel kunne sies å ha vært en typisk henger for transport for Felleskjøpet dette her.. Vet ikke hvem første eier av boggikjerra var, men den ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LK 7666 den 25.10.1995. Den 06.05.2008 ble Ole Kristen Karlsrud fra Ski eier av hengeren, og der ble den værende fram til den ble avregistrert den 28.09.2017.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Skredderen » Fre Okt 12, 2018 12:12

Må få lov å skryte litt, Torkil. ;)
Fantastisk arbeid du legger ned i denne og de andre trådene i dette delforumet: Transporthistorie.
Du er virkelig en ressurs for alle som leser her på forumet...
Tommel opp :D :tommel: :tommel: :tommel:

Jeg er ikke så veldig aktiv med legge inn innlegg, men leser ganske mye.
Men "transporthistorie" blir mer og mer interessant som årene går... ;) :D
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from. ~ Charles Schulz.
Brukerens avatar
Skredderen
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 12, 2018 12:26

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en fin Hengsrød Smie AS 3X10 LBL-henger som var 1998 mod og den ene av to svært like tilhengere levert til Tømmerholt Transport i Sarpsborg på samme tid.. Trodde først at det var flere bilder av samme henger, men etter å ha studert dem nøye så er det en del detaljforskjeller på påbyggene selv om disse i utgangspunktet er av samme sort og nokså like.. Hengeren var jo et helbygd produkt fra Hengsrød både når det gjelder chassis og påbygg, og den ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LK 9819 den 27.02.1998.. Siden den 24.06.2015 har tilhengeren vært eid av Tjøstolv Rusten fra Skjåk, og der er den fortsatt ser det ut til.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 12, 2018 12:34

Skredderen skrev:Må få lov å skryte litt, Torkil. ;)
Fantastisk arbeid du legger ned i denne og de andre trådene i dette delforumet: Transporthistorie.

Hei du :) Ja dette var jo veldig hyggelig å få lese, det må jeg virkelig si -mange takk skal du ha, og morsomt at du følger med.. Jeg har jo som mange vet valgt å fortsette her på forumet istedet for å "følge strømmen" over til facebook selv om jeg av og til kommenterer noe der også.. Selv om aktiviteten her på forumet ikke er den samme lenger når det gjelder kommentarer osv så er det likevel en ting jeg har merket meg. Besøkstallene på de ulike trådene er fortsatt svært store -f.eks på VBK-tråden kan det være 6-700 besøk hver dag. Det tyder jo på at det er mange som gjør som deg og leser på forumet, og det syns jeg er veldig bra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kongsberg » Fre Okt 12, 2018 13:16

Torkil Ø skrev:
Skredderen skrev:Må få lov å skryte litt, Torkil. ;)

Hei du :) Ja dette var jo veldig hyggelig å få lese, det må jeg virkelig si -mange takk skal du ha, og morsomt at du følger med.. Jeg har jo som mange vet valgt å fortsette her på forumet istedet for å "følge strømmen" over til facebook selv om jeg av og til kommenterer noe der også.. Selv om aktiviteten her på forumet ikke er den samme lenger når det gjelder kommentarer osv så er det likevel en ting jeg har merket meg. Besøkstallene på de ulike trådene er fortsatt svært store -f.eks på VBK-tråden kan det være 6-700 besøk hver dag. Det tyder jo på at det er mange som gjør som deg og leser på forumet, og det syns jeg er veldig bra.. :)

Helt enig med "Skredderen", jeg er inne på disse sidene omtrent daglig :D
Kongsberg
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 12, 2018 13:51

Kongsberg -mange takk til deg også, det er både godt og motiverende å høre.. Og mange takk til deg for hjelp når jeg står fast med utenlandske regnr.. :)

Nå er det snart 50 sider på denne tråden, og øverst på side 50 har jeg plukket ut to bilder av en sjelden sak.. Kommer snart.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest