Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Ons Nov 28, 2018 07:56

Bilde
Denne siden starter vi med et av de eldre leveransebildene fra Hengsrød som det dessverre ikke er så mange av.. Men vi har hvertfall dette som viser en stilig tipp/dumperbil som hadde fått montert Dapa-tipp og dumperkasse hos Hengsrød Smie.. Det er egentlig ganske syns at det ikke er et bilde av bilen forfra også, og at døra på den stod åpen da bildet ble tatt.. Hvis ikke kunne man jo både fått sett bilens dekaler og lengden på "snuten", noe man ikke gjør på dette bildet.. Årsaken til at dekalene og lengden på "snuten" hadde vært fine å se på denne bilen er at den mest sannsynlig var en Scania LS111S-42, men den kan også ha vært en langt sjeldnere Scania LS86S-42 som noen få her til lands valgte å bygge opp som tipp/dumperbiler.. Drivakselen på bilen tyder vel kanskje likevel på det var en LS111 dette her.. Noe mer er foreløpig ikke kjent rundt denne bilen, verken hvem den ble levert til, regnr eller årsmod, men årsmod på bilen var trolig rundt 1978/1979.. Bilen hadde dessuten lys grå fabrikklakk på hytta, og vil tro dumperkassa fikk lakk etterhvert for da bildet ble tatt ser det ut til at den var ulakkert enda.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Coca-kongen » Ons Nov 28, 2018 22:17

Torkil Ø skrev:Ja at den ble levert dit eller til et annet sagbruk høres logisk ut ifht hvordan påbygget på boogikjerra var.. Ser gjerne for meg den med et relativt høyt lass med plank.. :)

Er vel samme som på side 2, her på tråden :D
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tor Nov 29, 2018 08:15

Ja tror egentlig det -det har jo som regel blitt tatt mange bilder av de samme kjøretøyene hos Hengsrød ser det ut til.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Nov 29, 2018 09:52

Torkil Ø skrev:Denne siden starter vi med et av de eldre leveransebildene fra Hengsrød som det dessverre ikke er så mange av.. Men vi har hvertfall dette som viser en stilig tipp/dumperbil som hadde fått montert Dapa-tipp og dumperkasse hos Hengsrød Smie.. Det er egentlig ganske syns at det ikke er et bilde av bilen forfra også, og at døra på den stod åpen da bildet ble tatt.. Hvis ikke kunne man jo både fått sett bilens dekaler og lengden på "snuten", noe man ikke gjør på dette bildet.. Årsaken til at dekalene og lengden på "snuten" hadde vært fine å se på denne bilen er at den mest sannsynlig var en Scania LS111S-42, men den kan også ha vært en langt sjeldnere Scania LS86S-42 som noen få her til lands valgte å bygge opp som tipp/dumperbiler.. Drivakselen på bilen tyder vel kanskje likevel på det var en LS111 dette her.. Noe mer er foreløpig ikke kjent rundt denne bilen, verken hvem den ble levert til, regnr eller årsmod, men årsmod på bilen var trolig rundt 1978/1979.. Bilen hadde dessuten lys grå fabrikklakk på hytta, og vil tro dumperkassa fikk lakk etterhvert for da bildet ble tatt ser det ut til at den var ulakkert enda.. :)

Hei igjen Torkil!
Denne bilen tro jeg neste det er bygd Nytt påbygg på en eldre bil. Rust i felger, på Dieseltanken osv.
Også lurer jeg på den Navreduksjonen på driven, kan ikke huske at disse var slik på 1 serien. Da mener jeg at Drivakslen er byttet med en nyere type en gang. Skal ikke banne på at jeg har rett der men :mrgreen: :mrgreen:
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Nov 29, 2018 10:31

Hei Tore -ja der har du et poeng som jeg også har lagt merke til og undret meg over men lot være å skrive mer om for å se om andre kommenterte det, så det var fint at du gjorde.. Det som for min del gjorde at jeg tenkte bilen kunne være relativt ny rundt 1978/79 da bildet ble tatt var bl.a felgene som du nevner.. Disse var jo til slangeløse dekk, og biler av denne typen som var eldre enn 1978/79 hadde jo ofte slangedekk.. Men ingen regel uten unntak, og jeg syns det er spennende å diskutere litt rundt biler som denne.. En ting legger jeg hvertfall merke til og det er at bilen ikke hadde delte sidevinduer med "trekantet" luftevindu, og det betyr at bilen hadde årsmod fra og med 1974 eller nyere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Nov 29, 2018 19:42

Hei igjen Torkil!
Jeg tro bilen er fra før 1977/78 jeg mener og se at det sitter gamle kona Hjulmuttre på den framme. Har ikke så veldig god oppløsning på skjermen se :)
Når det gjelder navreduksjonen så mener jeg den som nevnt tidligere er en nyere utgave. Jeg tro denne kom på 2 serien en gang og da tyder det på at bilen har fått nytt påbygg en gang på 80 tallet.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Nov 29, 2018 21:29

Ja da tror jeg bilen kan ha fått nytt påbygg relativt tidlig på 1980-tallet på grunn av omgivelsene rundt bildet.. Vet heller ikke hvor lenge Hengsrød satte sammen påbygg m.m fra Dapa, men at det var til en bit innpå 1980-tallet vil jeg tro.. Når det gjelder mutterne du nevner så har jeg jo bildet i høy oppløsning og kan muligens se det der -men problemet er at jeg ikke er sikker på hva som er forskjell mellom de som er konede og andre muttere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 30, 2018 11:00

Bilde
Bilde
I dag tar vi med disse to bildene som ble tatt ved leveransen av en andregenerasjons Volvo FM-bil med ukjent årsmod.. Lurer på at dette var en Volvo FM9 62R som vi har sett noen andre bilder av tidligere, og at den ble levert til et byggvarefirma.. Det kan jo ha blitt levert flere lignende biler fra Hengsrød, så vanskelig å vite dette sikkert.. Bilen hadde trolig årsmod rundt 2002/2003, som man ser hadde den svingfunksjon på boggiakselen, og ellers hadde bilen fått planpåbygg og bakmontert HMF 1320-kran fra Hengsrød da den var ny.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Fre Nov 30, 2018 12:02

tore-buss skrev:Hei igjen Torkil!
Jeg tro bilen er fra før 1977/78 jeg mener og se at det sitter gamle kona Hjulmuttre på den framme. Har ikke så veldig god oppløsning på skjermen se :)
Når det gjelder navreduksjonen så mener jeg den som nevnt tidligere er en nyere utgave. Jeg tro denne kom på 2 serien en gang og da tyder det på at bilen har fått nytt påbygg en gang på 80 tallet.

Det ble lansert nye bakaksler høsten 1978,og ved en titt på 111 brosjyrene fra 1979,så har bilene med navreduksjon samme type nav som den på leveransebildet over her.
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 30, 2018 13:43

BR 145 -mange takk for innspill -spennende at denne diskusjonen fortsetter -og nesten synd det er så vanskelig å identifisere bilen øverst på denne siden helt.. Men ut fra det BR 145 skriver i innlegget sitt over her, så ser det jo ut til at min første antakelse at bilen var en Scania LS111S-42 med årsmod rundt 1978/79 er riktig likevel.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Fre Nov 30, 2018 21:48

Da kom denne type Navreduksjon noe tidligere en jeg trodde. Kan ikke si jeg har sett dem på andre en 2 og 3 serie biler se :)
Hjulmutre med Kon er bare en litt høy mutter mens de nye typene er en mutter som sitter i ei tykk skive mot felgen.
En annen måte og se forskjell er og se om Felgen ligger litt ute fra Navet (Gamle typen med Kona muttre og Kona inne mutter mellom trommel og Felgen) eller om felgen ligger helt inne i Navet og styrer på dette (Nye typen).
Uansett så tror jeg kassa ble bygd på bilen på 80 tallet :D :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 30, 2018 22:22

Ja Tore -jeg må nok innrømme at jeg er i tvil rundt egen ferdighet til å se de detaljene der, men jeg skal hvertfall prøve heretter.. Uansett fint å få vite dette og få med litt tekniske beskrivelser også.. Jo selve dumperkassa og trolig tippåbygget kan ha blitt montert på bilen da den var noen år gammel, for sier meg enig med deg i at alt på den ikke så helt nytt ut da bildet ble tatt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Lør Des 01, 2018 13:43

Nye typen hjulmuttere til framhjulene, ble lansert likt med de endrede bakakslene.
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 02, 2018 15:09

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt ved leveransen av en Scania R144GB6x2 530 som vi hars ett et par andre bilder av tidligere her på tråden.. Bilen var av ukjent årsmod og hadde fått montert tipp og planpåbygg med høye lemmer fra Hengsrød, og som man kan se så var det også opplegg for bakmontert kran på planpåbygget til denne bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 02, 2018 15:11

BR 145 skrev:Nye typen hjulmuttere til framhjulene, ble lansert likt med de endrede bakakslene.

Fint å få vite dette også, mange takk for mange interessante og gode innspill rundt Scania-bilen på bildet øverst på denne siden.. Dette har også ført til at vi har kommet nederst på siden ganske fort, så da får vi bare starte på en ny nå straks.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest