Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 12, 2018 15:58

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en etter min mening meget stilig Scania R124GB6x2 400-39 som muligens var 1997 mod og som hadde fått tipp og planpåbygg hos Hengsrød som var uvanlig kort for et planpåbygg med slike lemmer og opplegg for bakmontert kran.. Årsaken til at jeg skriver at bilen muligens var 1997 mod må neste begrunnes. Her på tråden har vi sett leveransebilder av to andre Scania R124-biler i 6x2-utførelse med kort hytte og 400 hk-motor som var sjeldne biler på grunn av den korte hytta. Den første ble lagt ut øverst på side to og lenger ned på siden kunne Svein Thore fortelle at det kun ble registrert tre slike biler på Østlandet. Bilen på side 2 viste seg å være AR 70256 som var en av disse tre, og senere har vi også fått sett DH 93173 her på tråden som var den andre. To av disse tre bilene hadde altså fått påbygg fra Hengsrød, og bilen vi ser her hadde prøveklistremerker fra Moss, så derfor lurer jeg på at dette kan ha vært den tredje bilen som ble nevnt på side to og at alle de tre bilene ble påbygd hos Hengsrød.. I så fall er jo det litt av et sammentreff, og i såfall var bilen på disse to bildene 1997 mod og ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 67490 den 27.02 samme år.. Bilen ser ny ut på disse bildene, men den kan ha vært nyere brukt, og det kan ha vært årsaken til prøveklistremerkene den hadde.. Hvis det er riktig bil så fikk den ny eier den 01.07.2011 som var R. K. Graving & Transport A/S fra Sande, og der ble den avregistrert den 21.03,2013. Så tar vi med et tusenkroners-spørsmål til slutt -er det noen som kjenner igjen bilen og som kan bekrefte eller avkrefte at dette var AR 67490..? Det skal bli spennende å se.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Ons Des 12, 2018 19:38

Hei igjen Torkil!
Jeg har ikke noe kjennskap til vogna over her men jeg er ganske sikker på at den er fabrikkny på leveranse bildene her.
Jeg er ganske sikker på at beskyttelses plasten ennå sitter på både Innvendig håndtak og passasjerstolen, og dette blir tatt av før levering.
Det er liksom noe kjent med bilen men greier ikke og plassere den. Hvis den ble levert i 1997 så jobba jeg ennå på Scania, men hadde ikke kontroll på alle vogner som ble levert i Råde ettersom jeg var i Halden. :D :mrgreen: :mrgreen:
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 12, 2018 19:46

Hei Tore -ja jeg tror nok også at bilen må ha vært ny da bildene over her ble tatt.. Ser dessuten at bildene ble tatt på vinters tid, og om bilen var AR 67490, så stemmer jo det godt med at den ble førstegangsregistrert i slutten av februar i 1997.. :)

Kan jo også tilføye at slik bilen framstår på leveransebildene, så kan det jo se ut som den ble levert til noen som hadde behov for å bruke den til mange ulike transportoppdrag. På tross av at bilen var kort, så hadde den jo et planpåbygg med høye nedfellbare lemmer der man kunne frakte mye forskjellig. I tillegg var det jo opplegg for bakmontert kran og bilen hadde tydeligvis tipp, og alt dette gjorde den vel ganske fleksibel..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 13, 2018 21:12

Torkil Ø skrev:Her har vi to leveransebilder av en lastebil som hadde fått nytt skappåbygg hos Hengsrød, det finnes ingen bilder av bilen sett mer forfra, men disse to viser den jo ganske bra likevel.. Bilen var en flott Volvo F10-56 4x2 Intercooler 1984/85 mod som trolig ikke var helt ny da den fikk skappåbygg fra Hengsrød, men vil tippe dette var i 1990 og rett etter at det hadde vært eierskifte av bilen.. Forøvrig ble bilen førstegangsregistrert i Hønefoss på regnr JU 52432 den 04.01.1985, vet ikke hvem første eier av den var, men fra den 17.01.1990 ble Terje John Ormestad fra Re i Vestfold eier av bilen.. Der ble bilen deretter værende i drøyt fem år til fram til den ble avregistrert for godt den 04.08.1995.. Vet ikke hva slags farger det var på bilen siden bildene er svart/hvite, skappåbygget var muligens hvitt, men det ser jo ut som bilen kan ha hatt andre farger på hytta og understellet.. :)

Bilde
Vi tar med et bilde til som ble tatt ved leveransen av skappåbygget til denne flotte Volvo F10-56 4x2 Intercooler fra 1984/85 med regnr JU 52432.. Kan ikke huske om det har kommet fram noe mer rundt denne bilen, verken etter det siterte innlegget far side 12 her på tråden eller et senere.. I det senere innlegget skrev jeg at skappåbygget muligens kan ha blitt påbygd bilen i forbindelse med at Terje J. Ormestad fra Re kommune overtok bilen i 1990, og dette tror jeg fortsatt er en mulighet.. Med det samme kan vi ta med litt flere fakta rundt bilen -299 hk-motor fra Volvo, totalvekt på 17,5 tonn,den var 2,50 meter bred, 9,53 meter lang og med akselavstand på 5,60 meter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 14, 2018 17:41

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to bilder til som ble tatt ved leveransen av dette flotte vogntoget.. Har blitt lagt ut et par andre bilder tidligere av den samme bilen og hengeren, men kan ikke huske at det har kommet noen kommentarer rundt det.. Det hadde vært fint å få vite mer om settet, for her er det mye som er ukjent.. Bilen var en andregenerasjons Volvo FH -enten FH12 eller FH16, men det var ingen dekaler på bilen som kunne fortelle dette da bildene ble tatt.. Hengeren var et helbygd produkt fra Hengsrød, og vogntoget er nok et relativt nytt sett som kan ha hatt årsmod rundt 2003.. Ser dessuten ikke bort fra at bil og henger kan ha blitt satt inn i kjøring for Norgesfor da vogntoget var nytt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 15, 2018 16:36

Bilde
Bilde
Her ser vi en lastebil som det også ble tatt en god del bilder av ved leveransen, vi har sett tre av dem tidligere her på tråden.. Antok at bilen ble levert ny til Br. Nilsen Transport i Sandefjord, noe Hobby etterhvert kunne bekrefte.. Dermed stod det mellom to slike biler registrert i Sandefjord, den ene i februar 1999 på regnr LY 50081, og den andre i februar 2000 på regnr LY 51501.. Selv holdt jeg en knapp på LY 51501 på grunn av bilens totallengde på 9,63 meter kontra den andres på 7,70 meter.. Når man ser på hva slags akselsavstand de to bilene hadde, så må dette ha vært LY 51501, da den hadde akselavstand på 4,60 meter mens LY 50081 hadde på 3,40 meter.. Nå er det jo ikke 100 prosent sikkert at bilen på bildene ble registrert i Sandefjord selv om første eier holdt til der, men tror likevel det og at bilen var en Volvo FM12 6x2-46 2000 mod som ble førstegangsregistrert i Sandefjord på regnr LY 51501 den 24.02.2000.. Den 08.11.2012 ble Bøe & Bjerke Stillasutleie A/S fra Sandefjord eier av bilen og der ble den værende fram til den ble avregistrert den 23.08.2016.. Veivesenet forandrer stadig sine sider, og nå har de sløyfet rubrikken med antall hk i biler -derfor er det vanskelig å vite om bilen hadde 340, 380 eller 420 hk-motor, men tipper på 420.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 16, 2018 12:34

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en stilig Ford F 550 som hadde fått påbygd et ganske kort tipp og planpåbygg hos Hengsrød.. Er usikker på årsmod på denne bilen, men logo på skvettaleppene tyder på at den var nyere enn 1996.. Er heller ikke sikker på hvem bilen ble levert til da den var ny, men vi har jo tidligere sett en ganske lik bil av typen Chevrolet K 3500 1996 mod som Coca-kongen kunne fortelle at ble levert til Horten kommune.. Dette var jo riktig for den bilen går for Horten kommune enda den i en alder av 22 år.. Samtidig ble det nevnt at Horten kommune fikk levert flere slike mindre lastebiler, og da undres jeg på om bilen vi ser på disse to bildene også kan ha blitt levert dit da den var ny selv om dette var en Ford og ikke en Chevrolet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Søn Des 16, 2018 17:20

Kvalifisert gjetning på Ford F 550 - KZ 48420
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 16, 2018 17:57

Svein Thore -der er jeg temmelig sikker på at du traff blink.. KZ 48420 er nemlig en 2000 mod som ble førstegangsregistrert i Horten den 20.07 samme år.. Det stemmer jo med at det var sommer da leveransebildene av bilen ble tatt, og ikke minst at Horten kommune har vært og fortsatt er eier av denne bilen som nå er over 18 år og har skiltene på.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Coca-kongen » Søn Des 16, 2018 19:50

Torkil Ø skrev:Svein Thore -der er jeg temmelig sikker på at du traff blink.. KZ 48420 er nemlig en 2000 mod som ble førstegangsregistrert i Horten den 20.07 samme år.. Det stemmer jo med at det var sommer da leveransebildene av bilen ble tatt, og ikke minst at Horten kommune har vært og fortsatt er eier av denne bilen som nå er over 18 år og har skiltene på.. :D

Bilde
Bildet tok jeg 6. april 2018
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling

Innlegg isak » Søn Des 16, 2018 20:10

Coca-kongen skrev:
Torkil Ø skrev:Svein Thore -der er jeg temmelig sikker på at du traff blink.. KZ 48420 er nemlig en 2000 mod som ble førstegangsregistrert i Horten den 20.07 samme år.. Det stemmer jo med at det var sommer da leveransebildene av bilen ble tatt, og ikke minst at Horten kommune har vært og fortsatt er eier av denne bilen som nå er over 18 år og har skiltene på.. :D

Til å ha lagt bak seg atten og et halvt år i kommunal tjeneste, ser den jo overraskende fresh ut! Har åpenbart hatt ansvarsfulle brukere i alle disse årene! :flire: 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 16, 2018 21:55

Coca-kongen -det var flott å få et nylig bilde av KZ 48420, og samtidig få bekreftet at det var riktig bil vi ser på leveransebildene lenger oppe på siden her.. Mange takk til deg for dette.. :)

isak -ja dette er absolutt et poeng.. Det er vel slik at mange kommunalt eide biler kan bli gående ganske lenge, men både KZ 48420 og den andre Chevrolet K 3500-bilen jeg nevnte har jo blitt gående svært lenge.. KZ 48420 her jeg ikke sett selv, men Chevrolet-bilen med regnr LH 69651 så jeg i Horten for bare et par måneder siden, og den er jo 1996 mod og over 22 år nå..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 19, 2018 15:06

Bilde
Bilde
Her ser vi to bilder som ble tatt under byggingen av en treakslet henger med ukjent årsmod og modellbenevnelse.. Ser ut til at hengeren var kommet ganske langt i byggeprosessen da bildene ble tatt -ramma var blant annet lakkert, skjermer, markeringslys osv osv var også på plass.. Tilhengerens påbygg var imidlertid ikke kommet på plass enda, men mistenker at den fikk tipp og planpåbygg, og at den kan ha blitt levert til Tømmerholt Transport i Sarpsborg da den var ferdig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 20, 2018 14:44

Torkil Ø skrev:Her ser vi to leveransebilder av en etter min mening meget stilig Scania R124GB6x2 400-39 som muligens var 1997 mod og som hadde fått tipp og planpåbygg hos Hengsrød som var uvanlig kort for et planpåbygg med slike lemmer og opplegg for bakmontert kran.. Årsaken til at jeg skriver at bilen muligens var 1997 mod må neste begrunnes. Her på tråden har vi sett leveransebilder av to andre Scania R124-biler i 6x2-utførelse med kort hytte og 400 hk-motor som var sjeldne biler på grunn av den korte hytta. Den første ble lagt ut øverst på side to og lenger ned på siden kunne Svein Thore fortelle at det kun ble registrert tre slike biler på Østlandet. Bilen på side 2 viste seg å være AR 70256 som var en av disse tre, og senere har vi også fått sett DH 93173 her på tråden som var den andre. To av disse tre bilene hadde altså fått påbygg fra Hengsrød, og bilen vi ser her hadde prøveklistremerker fra Moss, så derfor lurer jeg på at dette kan ha vært den tredje bilen som ble nevnt på side to og at alle de tre bilene ble påbygd hos Hengsrød.. I så fall er jo det litt av et sammentreff, og i såfall var bilen på disse to bildene 1997 mod og ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 67490 den 27.02 samme år.. Bilen ser ny ut på disse bildene, men den kan ha vært nyere brukt, og det kan ha vært årsaken til prøveklistremerkene den hadde.. Hvis det er riktig bil så fikk den ny eier den 01.07.2011 som var R. K. Graving & Transport A/S fra Sande, og der ble den avregistrert den 21.03,2013. Så tar vi med et tusenkroners-spørsmål til slutt -er det noen som kjenner igjen bilen og som kan bekrefte eller avkrefte at dette var AR 67490..? Det skal bli spennende å se.. :)

Bilde
Det ble tatt et bilde til ved leveransen av Scania R124-bilen vi ser to andre bilder av øverst på denne siden, og det ser vi her.. Det viser jo ikke mye av bilen, men mer av selve påbygget.. Så mye mer er det ikke å tilføye om bilen nå, men er fortsatt ganske sikker på at bilen var AR 67490 fra 1997, og som man ser så var det også montert hengerfeste på den.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 21, 2018 13:54

Bilde
Til sist på denne siden tar vi med dette bildet som viser bakenden på en nylevert Nissan Diesel MK822 som vi har sett to andre bilder av tidligere her på tråden.. Bilen hadde takskilt for Hydro Gas og hadde fått montert planpåbygg hos Hengsrød.. Årsmod og regnr på bilen er ukjent, men som man ser ble bilen også levert med bakmontert kran. Den var det ingen annen logo enn Hengsrød sin på, men lurer på om krana i sin tid ble produsert hos HMF.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest