Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 31, 2019 15:27

Bilde
Bilde
Da starter vi en ny side her på tråden igjen, og det gjør vi med to leveransebilder av en lastebil det føreløpig er lite å fortelle om.. Bilen var en flott Volvo FM10 62R som jeg ser for meg kan ha hatt årsmod rundt 1998/1999, og som vi har vært inne på flere steder på forumet så var jo Volvo's FM10-biler heller sjeldne.. Som man ser hadde bilen fått fast planpåbygg hos Hengsrød, og i tillegg ble det montert en ny HMF 1250-kran på den.. Hvem den ble levert til, regnr osv er ukjent, men bilen var jo en forholdsvis allsidig bil som kunne brukes til så mangt.. Mange ulike bedrifter som har nytte av en slik type bil til mang slags transport og om de ikke eide den selv kunne en lastebileier utføre faste oppdrag for dem med bilen.. Må også nevne at da bildene ble tatt hadde bilen ingen dekaler på sidene som avslørte hva slags effekt motoren hadde.. Derfor er det også ukjent om bilen var en 320 eller en 360-hk FM10.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg briandb@start.no » Tor Jan 31, 2019 16:46

--Den grønne Volvo,n tror jeg tilhørte en lastebileier som bodde på Hvittingfoss.--Husker dessverre ikke navnet..(Hvittingfoss er i Kongsberg kommune,).Haslestad Bruk har i hvert fall ikke hatt denne.
Briand
briandb@start.no
Veteran

Innlegg Svein Thore » Tor Jan 31, 2019 17:21

Volvo FM 10: Kan det være LH 94902?
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 31, 2019 17:43

briandb@start.no skrev:--Den grønne Volvo,n tror jeg tilhørte en lastebileier som bodde på Hvittingfoss.--Husker dessverre ikke navnet..(Hvittingfoss er i Kongsberg kommune,).Haslestad Bruk har i hvert fall ikke hatt denne.

Okey, ja Hvittingfoss stemmer jo bedre med at bilen var KT-registrert.. Kanskje jeg burde prøve å ringe veivesenet ved anledning og høre om de kan gi meg eierhistorikken på bilen så vi fikk vite det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 31, 2019 17:49

Svein Thore skrev:Volvo FM 10: Kan det være LH 94902?

Det er ikke helt umulig nei.. Detter var en 2001 mod, og her er det faktisk veldig mye som passer, den står oppført som hvit, det gjør mange, men den ble i såfall førstegangsregistrert i Tønsberg den 11.06.2001 hvilket stemmer med årstiden leveransebildene ble tatt.. Totallengde på 10,35 meter og akselavstand på 4,90 meter tror jeg også stemmer bra, og bilen LH 94902 hadde 320 hk-motor.. Dessuten var bilen hos samme eier fra den var ny og fram til den ble avregistrert for godt den 29.04.2016, og dette var Eiva-Safex A/S i Sandefjord.. Dette firmaet har vi vel vært inne på tidligere her på tråden i forbindelse med en annen bil, og det er vel kanskje noen av vestfoldingene som er innom tråden her som kan huske mer rundt dette og denne bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 02, 2019 17:39

Bilde
På dette leveransebildet ser vi et meget stilig vogntog levert til Tele-Trans A/S i Porsgrunn, og dette settet ser jo ut til å være det samme som vi har sett mange bilder av tidligere her på tråden.. Vogntoget vi har sett tidligere var NE 96823 og NK 8605 som var en andre generasjons Volvo FH12 62R og en Hengsrød 3 X 10 BL-henger som begge var 2003 mod.. Når jeg ser nærmere på denne bilen så er det noen eksteriørmessige smådetaljer som ikke stemmer helt med NE 96823, og dessuten ser det ikke ut til at de hadde samme chassisnr.. NE 96823 hadde chassisnr som endte på 567349, mens lappen i frontruta på bilen på dette bildet er vanskelig å tyde, men syns det ser ut som den ender på 354 eller 364.. Nå lå heller ikke dette bildet i samme mappe som alle bildene av NE96823 og NK 8605 heller, men påbyggmessig var de temmelig like.. Svein Thore -hva tror du..? Kan dette være det andre av to like vogntog levert til Tele-Trans på omtrent samme tid..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Søn Feb 03, 2019 21:38

Dette er en FH 16 550 eller 610. Det kan man bl.a. se på listene som er i endene av lufteinntaket mellom frontlysene. Tror også dørhåndtaket skiller seg fra FH 12. Fikk ingen NF registert til å passe med 610 motor, men en FH 16 550 med kjennemerke NF 16936 kan være den du leiter etter
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 03, 2019 22:20

Ok, det var fint å få vite for det var en del detaljer som skilte denne bilen og nevnte NE 96823 -hengeren og påbyggene var derimot temmelig like.. Er nok riktig med NF 16936, denne bilen var såpass ny som 2005 mod så bildet over her viser nok et av de nyeste vogntogene som er på bildene jeg fikk låne fra Hengsrød. Bilen står oppført som rød hos veivesenet og de fire siste sifrene i chassinr er 3384 hvilket stemmer med det jeg kan tyde på bildet når det er i høy oppløsning.. Førstegangsregistrering av bilen fant sted den 01.08.2005, og den var trolig i Tele Trans' eie fram til 2012. Den 31.07.2012 ble den solgt til ny og ukjent eier og avregistrert for godt og sendt på eksport den 06.05.2015.. Har prøvd å søke fram hengerens regnr også, men den var det ikke lett å finne hvis den også var Skiens-registrert.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Feb 04, 2019 13:16

briandb@start.no skrev:--Den grønne Volvo,n tror jeg tilhørte en lastebileier som bodde på Hvittingfoss.--Husker dessverre ikke navnet..(Hvittingfoss er i Kongsberg kommune,).Haslestad Bruk har i hvert fall ikke hatt denne.

Nå har jeg fått ringt veivesenet og fått de opplysningene vi var ute etter angående Volvo FM12-bilen med regnr KT 65629 som vi blant annet ser bilder av i innlegg nr 12 på forrige side her på tråden.. Bilen ble levert ny til lastebileier Ole Bjørn Haugmo fra Hvittingfoss, så Briand -der var du absolutt inne på rett spor.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 05, 2019 13:22

Bilde
I dag tar vi med et bilde til som ble tatt ved leveransen av denne lastebilen, bildet er ganske likt det første bildet som ble lagt ut av den, men det har en litt annen vinkel på motivet.. Årsaken til at dette bildet også legges ut er flere, selv syns jeg dette var en meget pen bil, og vi får for ordens skyld neven at det var en Volvo FM7 42R 250 som hadde fått fast planpåbygg med opplegg for bakmontert kran hos Hengsrød.. En annen årsak til å ta med bildet er at jeg fortsatt har et ønske om å identifisere bilen.. Man kan jo se lappen med chassisnr osv i frontruta på bilen, men den er vanskelig å tyde.. Har studert begge bildene av bilen sett forfra nå og det ser ut som siste siffer i chassisnr er 5, og nest siste siffer enten er 5, 6, 8 eller 9.. I tillegg er det temmelig sikkert at bilen var 1999 mod og levert på sommerhalvåret.. Svein Thore -hva tror du..? Er det milig å finne fram til en slik bil ved hjelp av såpass sparsomme opplysninger..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Tir Feb 05, 2019 22:49

LS 51947 har farven feil, men kan ha blitt lakkert senere
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 05, 2019 23:49

Ja dette med farger som står oppført hos veivesenet stemmer ikke alltid.. Ombygginger kan også ha skjedd i løpet av årene, og LS 51947 står oppført som en kortere bil enn den vi ser over her med totallengde på 6,55 meter og akselavstand på 3,95 meter.. Høres jo nesten ut som en toakslet tippbil dette og det kan jo bilen over her ha blitt ombygd til.. Det som imidlertid ikke stemmer er at LS 51947 ble førstegangsregistrert den 12.02.1999, og på et par andre bilder av bilen over her som er lagt ut tidligere ser man masse trær med løv på -kan set ut som slutten av mai, begynnelsen av juni..

Bilen var vel ved leveransen en typisk trelasthandel/sagbruks-bil e.l vil jeg tro, og selv om det ikke alltid er lett å identifisere biler fra slike leveransebilder så er det jo morsomt å prøve.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 07, 2019 16:46

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som viser et nybygd treakslet hengerchassis sett rett bakfra.. I tillegg ser vi jo endel andre lastebiler og chassis på bildet blant annet en Mercedes rett foran hengeren.. Hengeren er trolig det samme chassiset det finnes endel bilder av og som fikk tipp og planpåbygg før det ble levert til Tømmerholt Transport i Sarpsborg.. Rett bak hjørnet til bygningen til venstre på bildet ser vi fronten av en Volvo FH16 62R Globetrotter som trolig var bilen denne hengeren ble levert til.. Ved siden av den ser det ut til at det står et Scania P113H-chassis med rødlakkert hytte og 360 hk-motor.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 09, 2019 13:01

Torkil Ø skrev:I dag tar vi med et bilde til som ble tatt ved leveransen av denne lastebilen, bildet er ganske likt det første bildet som ble lagt ut av den, men det har en litt annen vinkel på motivet.. Årsaken til at dette bildet også legges ut er flere, selv syns jeg dette var en meget pen bil, og vi får for ordens skyld neven at det var en Volvo FM7 42R 250 som hadde fått fast planpåbygg med opplegg for bakmontert kran hos Hengsrød.. En annen årsak til å ta med bildet er at jeg fortsatt har et ønske om å identifisere bilen.. Man kan jo se lappen med chassisnr osv i frontruta på bilen, men den er vanskelig å tyde.. Har studert begge bildene av bilen sett forfra nå og det ser ut som siste siffer i chassisnr er 5, og nest siste siffer enten er 5, 6, 8 eller 9.. I tillegg er det temmelig sikkert at bilen var 1999 mod og levert på sommerhalvåret.. Svein Thore -hva tror du..? Er det milig å finne fram til en slik bil ved hjelp av såpass sparsomme opplysninger..? :)

Svein Thore har vært snill og sendt meg en liste med oversikt over toakslede Volvo FM7-biler med 250 hk-motor levert og registrert her i Norge mellom 1998 og 2001.. Blant disse bør jo den flotte bilen vi ser i det siterte innlegget over her være, og nå har jeg brukt litt tid og elimineringsmetoden for å finne ut av dette.. Geografisk sett så har jo Hengsrød hatt sitt nedslagsfelt i hele Vestfold, store deler av Østfold og nedre deler av Telemark og Buskerud, så har først og fremst sett på FM7 250-biler registrert i disse områdene.. Der finner jeg en bil som utmerker seg og det er en 1999 mod som jeg antar dette var og som ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 87659 den 10.06 samme år.. Med denne bilen er det mye som stemmer. Dato for førstegangsregistrering stemmer med omgivelsene på bildene ogbilens totallengde på 8,50 meter ser for mitt øyemål ut til å stemme. Bilen hadde likevel bra akselavstand på 5,60 meter, og slike biler hadde gjerne påbygg som ga dem en totallengde på mer enn 8,50 meter, men på denne bilen var det jo ganske kort overheng bak bakakselen.. I et av innleggene over her ble det jo skrevet at farge som er oppgitt hos veivesenet ikke alltid stemmer, men det har jeg inntrykk av at ofte er tilfelle når originallakk/farge fra fabrikk har blitt lakkert over eller foliert. LH 87659 står oppført som en rød bil, og bilen på bildet hadde nok etter all sannsynlighet rød originallakk fra fabrikk fra Volvo, så da ser jo det ut til å stemme også. Til slutt kan det jo nevnes at LH 87659 fikk ny og ukjent eier den 27.02.2001, og der ble den værende fram til den ble avregistrert på ukjent tidspunkt, men den står oppført som skrotet den 19.06.2018..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 09, 2019 13:54

Bilde

Nå har vi kommet såpass langt ned på denne siden at det er siste innlegg og på tide og avslutte den og begynne på en ny side.. Det gjør vi med dette bildet som viser en blidspent ansatt hos Hengsrød, men vet dessverre ikke hvem han var og når bildet ble tatt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest