Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 09, 2019 13:55

Bilde
Bilde
Da begynner vi på en ny side igjen, og det gjør vi med to leveransebilder av en stilig MAN 19.343 4x4 som hadde fått påbygd tipp og planpåbygg samt plogfeste hos Hengsrød.. Er ikke sikker på hva full modellbenevnelse på denne bilen var og når det gjelder årsmod og hvem den ble levert til samt regnr , så er også dette ukjent foreløpig.. Årsmod på bilen mistenker jeg likevel kan ha vært rundt 1996/1997, og da spørs det om ikke Svein Thore kan finne ut mer om denne bilen også da jeg ser for meg at det kanskje ikke ble levert haugevis med MAN 19.343-biler i 4x4-utgave her til lands.. Det er vel dessuten ikke umulig at bilen kan ha blitt levert til kommunal sektor, men også hos Luftfartsverket har det vel blitt levert lignende biler selv om disse som oftest har hatt hytter lakkert i oransje farge.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg briandb@start.no » Lør Feb 09, 2019 14:03

Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:I dag tar vi med et bilde til som ble tatt ved leveransen av denne lastebilen, bildet er ganske likt det første bildet som ble lagt ut av den, men det har en litt annen vinkel på motivet.. Årsaken til at dette bildet også legges ut er flere, selv syns jeg dette var en meget pen bil, og vi får for ordens skyld neven at det var en Volvo FM7 42R 250 som hadde fått fast planpåbygg med opplegg for bakmontert kran hos Hengsrød.. En annen årsak til å ta med bildet er at jeg fortsatt har et ønske om å identifisere bilen.. Man kan jo se lappen med chassisnr osv i frontruta på bilen, men den er vanskelig å tyde.. Har studert begge bildene av bilen sett forfra nå og det ser ut som siste siffer i chassisnr er 5, og nest siste siffer enten er 5, 6, 8 eller 9.. I tillegg er det temmelig sikkert at bilen var 1999 mod og levert på sommerhalvåret.. Svein Thore -hva tror du..? Er det milig å finne fram til en slik bil ved hjelp av såpass sparsomme opplysninger..? :)

Svein Thore har vært snill og sendt meg en liste med oversikt over toakslede Volvo FM7-biler med 250 hk-motor levert og registrert her i Norge mellom 1998 og 2001.. Blant disse bør jo den flotte bilen vi ser i det siterte innlegget over her være, og nå har jeg brukt litt tid og elimineringsmetoden for å finne ut av dette.. Geografisk sett så har jo Hengsrød hatt sitt nedslagsfelt i hele Vestfold, store deler av Østfold og nedre deler av Telemark og Buskerud, så har først og fremst sett på FM7 250-biler registrert i disse områdene.. Der finner jeg en bil som utmerker seg og det er en 1999 mod som jeg antar dette var og som ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 87659 den 10.06 samme år.. Med denne bilen er det mye som stemmer. Dato for førstegangsregistrering stemmer med omgivelsene på bildene ogbilens totallengde på 8,50 meter ser for mitt øyemål ut til å stemme. Bilen hadde likev
el bra akselavstand på 5,60 meter, og slike biler hadde gjerne påbygg som ga dem en totallengde på mer enn 8,50 meter, men på denne bilen var det jo ganske kort overheng bak bakakselen.. I et av innleggene over her ble det jo skrevet at farge som er oppgitt hos veivesenet ikke alltid stemmer, men det har jeg inntrykk av at ofte er tilfelle når originallakk/farge fra fabrikk har blitt lakkert over eller foliert. LH 87659 står oppført som en rød bil, og bilen på bildet hadde nok etter all sannsynlighet rød originallakk fra fabrikk fra Volvo, så da ser jo det ut til å stemme også. Til slutt kan det jo nevnes at LH 87659 fikk ny og ukjent eier den 27.02.2001, og der ble den værende fram til den ble avregistrert på ukjent tidspunkt, men den står oppført som skrotet den 19.06.2018..

Tror Hegg Bruk, Svinevoll, hadde denne.
Briand
briandb@start.no
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 09, 2019 14:10

Ja det høres ut som et bra forslag Briand -det var en ganske typisk sag og høvleri-bil dette.. Har googlet og ser at Hegg Bruk også bruker eller har brukt navnet Svinevoll Sag og Høvleri, og Svinevoll er i midtre/indre deler av Vestfold for de som ikke er lokalkjent.. På mandag skal jeg prøve å huske og ringe veivesenet igjen og høre om de har opplysninger om eierforholdene på LH 87659 -hvis bilen tilhørte Hegg Bruk så passer det jo også med regnr til denne bilen geografisk sett.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Lør Feb 09, 2019 14:26

MAN 19.343 FAK er nok KF 62319
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 09, 2019 15:03

Svein Thore -helt supert, mange takk skal du ha nok engang.. Her passer det meste ser det ut til, og da var bilen 1996 mod og førstegangsregistrert i Drammen den 26.08 samme år.. I de siste innleggene her på tråden har det jo vært skrevet litt om hva som stemmer og ikke på veivesenets sider og KF 62319 står oppført med akselavstand på 4,88 meter og det er nok for lang avstand.. 3,88 meter kan derimot passe på bilen som skal ha hatt totallengde på 6,75 meter noe som virker riktig.. Bilens eierforhold er fortsatt ikke kjent, bilen hadde samme eier fra den var ny fram til den ble solgt til ny eier den 30.09.2008. Der ble bilen avregistrert for godt og sendt til eksport den 29.04.2014.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 10, 2019 20:29

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to bilder til som ble tatt ved leveransen av denne ganske så flotte Mercedes 3343 6x4 Actros-bilen som var 2002 mod og ble levert til en av Forsvarets avdelinger.. Regnr på bilen var 58464 på gule skilter, og bilen hadde fått fast planpåbygg samt en HMF 22 20-kran montert mellom hytta og planpåbygget før den begynte sin tjenseste i det militære.. Kanskje er den der enda da det nå er rundt 17 år siden bilen var ny og siden Forsvaret som regel har sine lastebiler i mange år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Feb 11, 2019 15:27

Torkil Ø skrev:På disse to leveransebildene ser vi en nyere men likevel ganske flott Volvo FM9 62R 300 2002 mod som ble levert ny til Drammen Høvleri som er medlem av Byggkjøp-kjeden.. Bilen hadde fått montert planpåbygg og bakmontert HMF 1320-kran hos Hengsrød, og den ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 98472 den 17.07.2002.. Tror Drammen Høvleri hadde bilen i ca 10 år, mener å huske å ha sett den og tror de har en tilsvarende men nyere bil nå.. Dette kan også stemme med at bilen på bildene ble solgt til Gjøvik Innkjøpslag SA den 19.12.2012, og der er den fortsatt med skiltene på og eu-godkjent fram til februar neste år.. :)

Bilde
Her ser vi et bilde til tatt ved leveransen av denne bilen som også er omtalt i det siterte innlegget fra lenger bak på tråden.. Som nevnt en ganske flott Volvo FM9 62R 300 2002 mod med regnr LH 98472 levert til Drammen Høvleri dette, og en bil som jeg mener å huske å ha sett her i byen og distriktet.. Ingen endringer i historikken på bilen bortsett fra at den har blitt eu-godkjent siden forrige innlegg ble skrevet, og Gjøvik Innkjøpslag er fortsatt eier av den.. Kan neven at bilen er 8,52 meter lang, 2,55 meter bred, totalvekt 27 tonn, akselavstand på 4,30 meter og motoren skal yte 299 hk.. I bakgrunnen til høyre på dette bildet ser vi også litt av et Volvo FH-chassis som stod klart for nytt påbygg hos Hengsrød.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Feb 13, 2019 17:18

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to bilder til som ble tatt ved leveransen av denne flotte Volvo FH16 62R med Globetrotter Royal-hytte til Tømmerholt Transport i Sarpsborg.. Bilen hadde fått tipp og planpåbygg hos Hengsrød, og regnr på denne bilen var det noen som nevnte her på tråden tidligere, men dette har jeg ikke notert meg.. Mener også det ble nevnt at dette var den eneste FH Royal-bilen til Tømmerholt, og jeg lurer på om jeg husker riktig når jeg foreslår at dette var en 1998 mod som fikk regnr AD 81405 i Sarpsborg den 05.05 samme år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 15, 2019 11:31

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som er et av mange interessante tatt ved en messe/utstilling i Danmark for endel år tilbake.. Her ser vi en tettboggikjerre med tipp og planpåbygg og single hjul, og er ikke sikker på hva slags fabrikat det var på henger og påbygg.. På planpåbyggets lemmer kan vi jo se det var logo for Reisch som visstnok er er tysk merke, så det er godt mulig boggikjerra var et helbygd produkt derfra.. At den var solgt til en herremann ved navn Sigurd Pedersen ser iallefall ut til å være sikkert.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 16, 2019 17:47

Bilde
Bilde
Her ser vi to bilder der vi ser deler av en lastebil med påbygg fra Hengsrød og en henger som trolig var et helbygd produkt derfra.. Bildene var nok tatt en stund etter leveransen av dette vogntoget som trolig var inne for noe småfiks.. Bilen var en Scania R144GB6x2 560-43 1998 mod som ble førstegangsregistrert så tidlig det var mulig det året -den 02.01.1998.. Den fikk ny eier fra den 27.04.2004 som står oppført å ha vært DNB NOR Finans A/S i Bergen, mulig den kan ha blitt leaset ut de siste årene fram til den ble avregistrert for godt den 30.12.2008.. Hengeren som vi ser litt av har jeg ikke funnet regnr osv på, og når det gjelder hvem som var første eier av dette settet så lurer jeg på om det kan ha vært Molland Transport, men er ikke sikker på dette.. Bilen hadde iallefall hvit hytte med en grønn stripe midt på.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 17, 2019 16:45

Bilde
I dag tar vi med et bilde som ble tatt på en messe/utstilling i 2003, og i hovedfokus på bildet ser vi en ganske "massiv" tipp/dumpersemitrailer som i tillegg var "pimpet" endel, kanskje særlig trekkvogna.. Sistnevnte ser ut til å ha vært en Volvo FH12 eller FH16 med Globetrotter XL-hytte og akselskonfigurasjon 6x2/4 -dette var vel ikke en vanlig akselkonfigurasjon for en trekkvogn til en dumpersemitrailer eller hur..? Tralla var en Wilcox UTUF.LA 2003 mod som trolig var et helbygd produkt, og den ble førstegansgregistrert i Oslo på regnr DP 1538 den 21.03.2003.. Eier var og er fortsatt Esbjug Transport fra Enebakk, så da har denne tralla vært i bruk der i snart 16 år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Feb 18, 2019 12:55

Bilde
Her ser vi et bilde som i sin tid ble tatt inne i hallen hos Hengsrød.. Blant endel annet ser vi en lastebil under bygging i bakgrunnen sånn omtrent midt på bildet.. Dette var en andregenerasjons Volvo FH 62R med Globetrotter-hytte som trolig var en FH12 og som antakelig var den samme bilen som ble levert til Scandi-Glass.. Den bilen ligger det bedre bilder av lenger bak på tråden, årsmod og regnr på den er fortsatt ukjent, men nevner at bilen fikk kapellpåbygg hos Hengsrød i tillegg til bakløfteren som allerede var montert da dette bildet ble tatt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 19, 2019 19:40

Torkil Ø skrev:Her har vi to av flere bilder som ble tatt av en ikke helt ny henger som muligens var inne for en reparasjon, ombygging e.l da bildene ble tatt.. Hengeren tilhørte Tele-Trans i Porsgrunn og var en Hengsrød Smie 3X10 LBL 1999 mod som ble førstegangsregistrert i Skien på regnr NJ 9628 den 11.03 samme år.. Et helbygd produkt fra Hengsrød dette både når det gjelder chassis og tipp/planpåbygg, og hengeren er fortsatt registrert, og har siden den 19.07.2016 vært eid av Bjarne Gryte i Sandefjord.. :)

Bilde
Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 14 fra side 15 her på tråden, og som nevnt i innlegget ble det tatt flere bilder av denne tilhengeren ved samme anledning.. Her ser vi to til av dem, og det som står av historikk rundt NJ 9628 i det siterte innlegget er det samme nå da hengeren fortsatt er på skilter hos samme eier fra juli 2016.. Kan jo i tillegg nevne at hengeren er 10,42 meter lang, 2,50 meter bred og har en totalvekt på 30 tonn.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Feb 20, 2019 16:50

Bilde
Bilde
Her ser vi to bilder som ble tatt under byggingen av en treakslet tilhenger på andre halvdel av 1990-tallet.. Trolig var dette samme henger som ble levert til en førstegenerasjons Volvo FH12 62R 420 til Hans Myrene Transport i Halden, og vi har jo sett leveransebilder av hele dette vogntoget for ikke så veldig lenge siden her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 21, 2019 09:01

Bilde
I det siste innlegget på denne siden tar vi med et bilde tatt av en lastebil sett bakfra ved leveransen av denne.. Ser ut til at bilen var en Scania R143HL6x2L450-42 med hvitlakkert Streamline-hytte dette, og den har vi sett et par andre bilder av tidligere her på tråden.. Bilen hadde fått tipp og planpåbygg med høye lemmer hos Hengsrød, prøveskilt med bokstavene AE tyder på at den ble levert til Fredrikstad/Sarpsborg-området, men ellers tror jeg ikke noe mer har kommet fram rundt bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest