Sunnmørsk transporthistorie

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Sunnmørsk transporthistorie

Innlegg StianH » Søn Nov 29, 2015 16:56

Bildet er nok fra Sjøholt ja, liten tvil om det. Denne hadde jo eier fra Bud lenge etter den var ute av Mørebil, og jeg har bilde av den seinest fra i sommer hvor den sto der med grå lakk. Vil gjerne se dine bilder av bussen også, SvB, hvis du har anledning til å legge de ut her? :)
Stian B Hansen
StianH
Lærling

Innlegg Tysnes`n » Ons Des 02, 2015 01:49

Torkil Ø skrev:Da har det endelig dukket opp et bra bilde av denne flotte bilen som jeg har fått låne.. Bilen eksisterer jo fortsatt på Haugalandet i mer eller mindre original stand om enn noe falmet i lakken. Det har vært lagt ut bilder av den både her på forumet og på Facebook med spørsmål om mer historikk, regnr osv.. Selv husker jeg bilen godt, men har hatt trøbbel med å huske regnr og derfor vite årsmod osv..
Men da viser det seg at dette var og er en Scania L50S-54 1971 mod tilhørende Skodjeruta/Elias P. Ytrelid i Skodje som ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UE 12650 den 21.07.1971. Er usikker på hvem som stod for bilens skappåbygg, men lurer på om det kan ha vært Otterlei Karosserifabrikk. Skapet var jo ellers typisk for en bil som gikk i gods/melkerute på den tiden, kanskje noe "gammeldags" for 1971 siden det hadde såpass til hjulkasser. Skyvedører på sidene var det også, og dette var nok greit da denne bilen i sine første år fraktet endel melkespann fra melkeramper langs ruta til Sunnmøre Meieri i Ålesund.. Ruta var Skodjerutas godsrute mellom Skodje og Ålesund og her gikk bilen alle hverdager i over 12 år fram til det ble kjøpt ny bil i november 1983. Etter dette var bilen reserve, og sikkert brukt i tilfeldig kjøring som da dette bildet ble tatt der bilen var lastet med høy.. Bilen var i Skodjerutas eie fram til den ble utrangert og avregistrert for godt så sent som den 23.02.1996 -alltid like velholdt og fin.. Etter dette har bilen blitt solgt til Audun Kalveland i Vindafjord der den fortsatt befinner seg etter som jeg har forstått, men der har det ikke vært skilter på den.. :) Foto: RHF Sunnmøre. Copyright.

Et bilde av Skodjeruta i Vats sommeren 2010, det er vel et par år siden den "forsvant" derfra.

Bilde
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 05, 2015 14:28

Bilde
På dette bildet ser vi to avregistrerte biler/vogntog fra Aarønes Transportservice A/S på Sjøholt -en Volvo FH16 62R 470 med et slags kapellpåbygg til venstre og en Volvo FH12 62R med Bussbygg-skap til høyre.. Når det gjelder FH16-bilen til venstre, så lurer jeg på om dette kan ha vært UE 91416 som var en 1997 mod, førstegangsregistrert i Ålesund den 01.08.1997 og avregistrert for godt den 04.11.2005.. FH12-bilen til høyre vet jeg ikke regnr på foreløpig, Aarønes hadde vel muligens flere av denne typen.. :) Foto: Tor Sindre Grønningsæter. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg dabj » Søn Des 06, 2015 00:31

Jeg tror at bilen til høyre hadde reg nr DH 94498. Førstegangsregistrert 13.02.97 og avregistrert 06.10.05. Jeg har bilde av denne bilen med regnr. Veldig lett å identifisere med teksten på solskjermen.
dabj
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 06, 2015 00:43

Det tror jeg må være riktig dabj -litt av DH 94498 er med på et annet bilde jeg har fått låne her, og den har samme tekst på solskjermen.. Men om du har et bilde av bilen så er det jo bare å legge det ut.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 05, 2016 12:05

Bilde
dabj -du har nok rett i at den avregistrerte Volvo FH12-bilen fra Aarønes til høyre på bildet i innlegg nr 11 på denne siden var DH 94498.. Her ser vi begge bilene -UE 91416 inkludert og med henger på et bilde som trolig var tatt noen mnd tidligere og der begge bilene hadde skilter enda.. Stilige biler dette, UE 91416 hadde jo et noe spesielt påbygg også -det kan vel kanskje regnes som et kapellpåbygg dette her..? :) Foto: Tor Sindre Grønningsæter. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 23, 2016 16:10

Bilde
Da avslutter vi denne siden omtrent der vi begynte den, og viser et bilde som viser hvertfall litt av bilen som overtok godsruta etter Scania L50-bilen vi ser bilde av i innlegget øverst på siden.. Dette var en ganske flott Scania P82M4x2LS-54 1983 mod med ukjent skappåbygg som ble levert ny til Skodjeruta/E.P Ytrelid og satt inn i selakpets godsrute mellom Skodje og Ålesund -men den ble innimellom brukt på noen lengre turer også. Bilen ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UE 60482 den 01.11.1983 og var i selskapets eie fram til 1999. Fra den 29.12.1999 og fram til bilen ble avregistrert for godt den 24.01.2008 var den eid av Lydkjeller'n ved Erik Valderhaug i Ålesund.. :) Foto: RHF Sunnmøre. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 23, 2016 16:24

Bilde
Her har vi et flott bilde som viser tre av gods/melkerutebilene til Rekord og Vigra Rutelag A/S på Vigra.. Bilen hadde en del likhetstrekk og var vel i utgangspunktet av samme sort Mercedes selv om det var noen år mellom dem. Fra venstre ser vi internnr 4 som var en Mercedes L1113-483, trolig 1963 eller 1964 mod og med regnr T-1139. Ukjent skappåbygg på denne bilen som den 29.09.1977 ble omregistrert og fikk regnr UE 44995, og utrangert og avregistrert før 1981 etter en kollisjon der bilen ble ganske skadet..
Bilen i midten var også en Mercedes L1113-483, men den var 1965 mod og hadde skappåbygg fra Bussbygg med byggnr 183. Som man ser så hadde bilen internnr 7 hos RVR, og regnr på den var T-1073 -tidspunkt for utrangering/avregistrering og om bilen ble omregistrert er ukjent..
Bilen til høyre var en Mercedes L322 1961 mod, den hadde også skappåbygg fra Bussbygg som hadde byggnr 101, og denne bilen hadde regnr T-1141. Internnr hos RVR er ukjent, og det er også ukjent når denne bilen ble utrangert/avregistrert og om den på noe tidspunkt ble omregistrert.. :) Foto: T. Remme/RHF Sunnmøre. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 02, 2016 19:18

Bilde
Som nevnt i innlegget over så ble bilen som ses til venstre på bildet der skadet i kollisjon en tid senere, og på dette bildet ser vi hvordan "elendigheta" så ut etterpå.. Så ikke noe særlig bra ut dette, og uten at jeg vet det sikkert så går jeg ut fra at bilen som på dette tidspunkt var rundt 15 år gammel ikke ble reparert. Bilen var vel ikke det mest kurante kjøretøyet Rekord og Vigra Rutelag hadde lenger heller på slutten av 1970-tallet -blant annet med skap med hjulkasser osv selv om u.t syns dette opprinnelig var en stilig bil.. :) Foto: T. Remme/RHF Sunnmøre. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 09, 2016 20:54

Bilde
Er det noen som husker denne bilen..? Det gjør jeg, men husker ikke regnr på den, og er usikker på hvem som fikk den ny.. Bilen var en Volvo F85S-52 1977 eller 1978 mod som i sin tid var ganske fin, og jeg mener den som ny og i endel år framover tilhørte et agentur-firma i eller rundt Ålesund, og at den var UE-registrert.. Er også ganske sikker på at når bilen gikk for dette agenturfirmaet så hadde den logo/reklame for Dollar-kaffe på skapsidene og muligens bak.. Senere ble bilen tydeligvis solgt brukt til Aarønes Transport, når dette var og hvor lenge den var der før den ble avregistrert er imidlertid ukjent.. :) Foto: Tor Sindre Grønningsæter. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Ons Feb 10, 2016 00:42

Den Volvo F85`en tror jeg først tilhørte firmaet Brandtzæg & Co i Ålesund, stiftet i 1966.
Drev med agentur for matvarer etc. og de hadde sist lager i Flatholmveien, " bak fjellet " i Ålesund.
De driver ikke med agentur nå, men firmaet eksisterer fortsatt, men er oppført med 0 kr i omsetning, men det er bevegelser i regnskapet da, da med kapital.
Husker ikke reg. nummer på bilen, men mulig noe på UE- 48.... , eller sånn?
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Feb 10, 2016 12:47

Snuten -dette tror jeg må være riktig.. Det passer veldig godt med at jeg er ganske sikker på at bilen hadde reklame/logo for Dollar-Kaffe på skapet også. Var en ganske fin bil da den var ny denne her -finner ikke noe regnr rundt UE 48xxx som passer, men det kan likevel stemme at den hadde noe sånt.. Da var i så fall bilen 1978 mod og det skulle hvertfall stemme veldig bra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 19, 2016 17:30

Bilde
Vi tar med enda et bilde av en avregistrert Volvo F85S på denne siden.. Kan huske bilen og tror muligens jeg har funnet regnr på den, i så fall var dette en Volvo F85S-47 1977 mod, førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UE 41611 den 12.01. samme år -og det som er helt sikkert er at bilen ble levert ny til Ellingsøy Ferje og Billag på Ellingsøy nordøst for Ålesund.. Der gikk bilen i godsrute mellom Ålesund og Ellingsøy fram til 1985 da EFB ble endel av Ålesund Bilruter A/S, mens godsruta og bilen ble overtatt av A/S Sunnmøre-Romsdal Billag i Ålesund.. Bilen ble værende hos SRB noen år, og har jo SRB's logo på skapet (som var av ukjent fabrikat), men den ble aldri omlakkert og beholdt EFB's farger som den fortsatt har på dette bildet.. Det ser dessuten ut til at den har hatt Kystverket som eier far den 25.05.1989 og fram til bilen ble avregistrert for godt den 03.09.1990.. Som siste eier står imidlertid Ola Sveinung Rørvik fra Giske kommune oppført -må ta et forbehold rundt historikken da jeg ikke er 100 prosent sikker på at UE 41611 var riktig regnr på bilen, men tror det.. :) Foto: RHF Sunnmøre. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Hjelle » Man Apr 04, 2016 22:09

Torkil Ø skrev:Bilde
På dette bildet ser vi en Scania F82CL-60 1985 mod som visstnok skal ha vært levert som kombinertbuss -noe jeg syns er vanskelig å se ut fra dette bildet hvertfall.. Ser jo ut til at den hadde "saftblander" på taket også, uten at årsaken til det er kjent.. Uansett, bussen var levert ny til Sørøy Buss A/S, og det er dette selskapets farger den har på dette bildet selv om den da var blitt overtatt av Mørebil.. Bussen hadde M4-karosseri fra Vest, og ble levert som byggnr 987 fra fabrikken i Stryn før den også ble førstegangsregistrert i Stryn på regnr UA 13799 den 15.11.1985.. Hvor lenge den gikk hos Mørebil før den ble solgt er ukjent, men bussen ble solgt til Drammensområdet for ca 2 mnd siden uten at u.t har sett noe til den så langt. Fra den 14.09.2015 er det Bjarne Haug i Røyken som er eier av bussen som nå er registrert med 10 sitte og 12 ståplasser.. :) Foto: RHF Sunnmøre. Copyright.

Tidligare intern-nummer i Sørøy-Buss er 201, kva bruksområdet var når den var ny veit eg ikkje, men frametter 90-talet trafikkerte den ruta Fosnavåg-Volda-Fosnavåg, men det er vel ikkje usansynlig at den gjekk på den ruta heilt ifrå levering. Når Volvo Carrus-kombien kom (UE84582) gikk UA 13799 over i mindre lokale trafikerte ruter med minimalt behov for godsrom.
UA13799 er som det vert skrive noko snodig oppbyggd for å vere kombibil. Etter det eg hugsar hadde den dører bak som gikk heile vegen opp, altså ikkje berre dører opp til bakruta slik som på monge av dei andre bilane med godsrom bak. Ellers hugsar eg den hadde 4 seterekker bak bakdøra, so godsdelen var ikkje so veldig stor egentlig. Baksetet var også bygd opp ca 20-30 cm iforhold til resten av seta framover, sikkert for å få litt ekstra volum i godsromet. Saftblandar kan eg aldri hugse den hadde i trafikk for Sørøy-Buss, det er nok noko som har kome på heilt på tampen i tilfelle.
Bussen vart nok seld so tidleg som våren 2005 ifrå Mørebil. Den var på den tia observert nokre gongar i Kristiansund med "Team Lien" i skiltkassa, og den vart lakka om i ein sølvfarge.
Uansett er nok dette min favoritt blandt vognene frå Sørøy-Buss. Kombinasjonen høgbygt kombibil, flott Vest-karosseri med ordentlige bakdører og foldedører for passasjerar og med eit snev av nostalgi med motorkassa gjer dette til ein vinnar i mine auge iaf! :)
2015 Scania R580 6x2 Topline
Brukerens avatar
Hjelle
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 04, 2016 23:23

Hjelle -takk skal du ha for ekstra og god info om denne kombinertbussen fra Sørøy-Buss.. :) Den har det jo vært flere kommentarer på så det er nok ingen tvil om at den må ha vært spesiell.. Lurer på om jeg kan ha tilgang på noen flere bilder av den, så det får jeg sjekke litt nærmere etterhvert. Kunne for min egen del tenkt meg å sett bussen fra en annen vinkel for man ser jo ikke særlig til godsdelen på bildet over her.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest