Sunnmørsk transporthistorie

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Sunnmørsk transporthistorie

Innlegg Goldwinner » Lør Apr 29, 2017 19:33

Hei har tatt bilde av et foto som fotograf Vasboten har tatt på Stranda Kai.har også tatt nær bilde av bussene.Har ingen info om bussene men de er de sikkert andre som har?Ser den som vi ser siden på ikkje er lakkert likt med dei to andre.
Bilde

Bilde
Goldwinner
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Søn Apr 30, 2017 01:30

Bussen man ser litt av til venstre på bildet står det Stadsbussar på så det var trolig en turbuss fra Sverige.. De to andre var begge trloig fra A/S Stranda og Sykkylven Billag, hvertfall den til høyre , for dette var en Volvo 1955 mod med Knudsen-karosseri og regnr T-1075.. Den til venstre klarer jeg ikke å tyde regnr på.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Søn Apr 30, 2017 08:51

Jeg har et godt forslag om identiteten på bussen bak til venstre. Dette er nok også Stranda og Sykkylven Billag (SSB). På "toppen" ser vi linjenummer 12 på begge. Det var linjenummeret SSB brukte. Bussen har påbygg, karakteristisk, fra Ødegård Karosseri, Puskhola i Ålesund. Dette er et gammelt firma som fram til 1954 også bygde busskarosserier. SSB kjøpte flere karosserier fra denne fabrikken. Mest aktuell er en Volvo B627 1951-modell. Den ble registrert T-1163 og jeg synes det kan stemme med det jeg ser på bildet når jeg forstørrer og sjekker med lupe. Fra SSB har vi også veteranbussen T-1031 Bedford OB 1951-modell med karosseri fra Ødegård, men det er en snutebuss.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Goldwinner » Søn Apr 30, 2017 13:01

Hei her er et bilde til, tatt litt ovenfor Stranda sentrum,ser ikkje ene tallet i reg.nr men de er vel noen som veit litt om bussen og kanskje om brøytebilene bak?

Bilde
Goldwinner
Hjelpemann

Innlegg SvB » Søn Apr 30, 2017 15:31

Skiltet viser antakelig T-1852 (vi skimter iallfgall -852 på bildet) som var første bussen til Stranda Bil P/L. Det var en Chevrolet 1934-modell innkjøpt ny. Den hadde 21 seter. I 1947 ble nummer T-1852 brukt på en ny Chevrolet buss. Bussen ble i 1951 overført til Stranda og Sykkylven Billag (SSB) ved overtakelsen av Stranda Bil P/L. Dette selskapet ble startet i 1919 og drev lokalruter i Stranda. Fra 1. januar 1951 altså overtatt av SSB og T-1852 fikk da nytt registreringsnummer.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Goldwinner » Ons Mai 10, 2017 22:40

Her er et bilde til tatt av fortograf Vassboten.Bilde er fra Stranda Kai og det må vel vere en spesiel annledning med så mykje folk,en ser og fire busser men ingen regnr.kan den som står lengst fra vere Bedford snutebussen?

Bilde
Goldwinner
Hjelpemann

Innlegg Goldwinner » Tir Jun 13, 2017 21:02

Her er et bilde til fra Stranda kai

Bilde
Goldwinner
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 15, 2017 15:25

Bilde
På dette bildet ser vi to stilige lastebiler fra Aarønes Transportservice A/S på Sjøholt, og den nærmeste var en Volvo F12 62R 1990 mod som muligens hadde tipp og dumperkassepåbygg fra Sörling montert hos A/S Bilpåbygg i Sande.. Bilen ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UE 74892 den 03.05.1990, og gikk vel muligens i langtransport for Aarønes fra den var ny og ble ombygd til tippbil senere.. Bilen ble avregistrert for godt den 25.06.2008 fortsattt med Aarønes som eier.. Bilen ved siden av skal omtales mer under et bilde senere, men kan nevne at dette var en sen Volvo F12 62R 1993/94 mod med regnr UE 81736.. :) Foto Tor Sindre Grønningsæter. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 31, 2017 20:18

Bilde
Her har vi et herlig bilde fra Ørskogfjellet som trolig ble tatt på andre halvdel av 1960-tallet med Fjellstova slik den så ut den gangen i bakgrunnen.. Trolig var det påskeutffarten som ble foreviget da bildet ble tatt..Her er det jo tidsmessige busser og biler i skjønn forening, og det er noe vanskelig å identifisere alle bussene som er med på bildet.. Bussen omtrent midt på bildet som er blå og grå med rød stripe tilhørte antakelig Rekord og Vigra Rutelag.. Ellers er det flere busser fra Landes Bilruter A/S/Vestnesruten her, og nærmest ses internnr 11 som visstnok var en Volvo B615 1960 mod med Knudsen-karosseri og regnr T-1011.. :) Foto: ukjent.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Lør Nov 11, 2017 18:43

Her ser vi påskeutfarten fra Ålesund, før de skaffet seg hytter på Bjorli, i Stryn og andre steder! Ørskogfjellet passet bra for dagsturer. På denne tida hadde det jo heller ikke tatt av helt med privatbilder.

Bussene er antakelig fra Ålesundområdet. Det var mange selskaper der. Jeg tviler litt på Rekord og Vigra Rutelag. Men dette kan være en NSB-buss fra ca. 1957-60, men karosseri fra Larvik, evt. Knudsen. NSB hadde mange slike, også i Ålesundsruten. Bak til høyre ser vi en grågrønn VBK-buss med oransje midtstripe, modell 1958, som passer med fargene til Indreviks Rutebiler/Vestnesruten. Passer med T-1236 Scania-Vabis B56, 1964-modell, karosseri VBK/KLM. Bak den til høyre ser vi antakelig enda en buss fra Indrevik, ca. 1960-modell. Så ser vi noen busser med grått tak. Antakelig Landes busser.

Så ser vi flere busser med gult tak og ellers noe rødt. Langt framme står en turbuss med høye frontruter i gult og rødt. Disse rød-gule er nok fra Øvrevolls Rute- og Turbiler (Olsvikruta). Det var først og fremst de som drev med turbusser i Ålesund. Blant disse ser vi også to busser type VBK modell 1965. Kan være Arna-bygg på VBK-lisens. Da er vi nok tidligst i 1966.

Det var Vestnesruten (Ålesund-Vestnes) som trafikkerte Ørskogfjellet. De har sikkert forsterket ruta med mange ekstrabusser i påsketrafikken. Da har de nok satt inn egne busser og sjåfører først, men så fått forsterkninger fra andre selskaper i Ålesundområdet. Lande hadde jo Bybussen i Ålesund i tillegg til 2/3 av Vestnesruten. Indrevik hadde 1/3 av Vestnesruten og dermed lite materiell (3-4 busser). Øvrevoll hadde nok en del busser som kunne settes inn. NSB hadde jo en krevende oppgave med togbusser til Åndalsnes og Dombås, men kunne sikkert bistå enkelte dager.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Nov 11, 2017 20:08

SvB -veldig flott å få med en av dine alltid utfyllende og interessante kommentarer rundt dette stilige bildet fra Ørskogfjellet.. Mange takk skal du ha nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Nov 18, 2017 19:48

Bilde
Her har vi et flott bilde fra 1950-tallets Ålesund, og vi ser blant annet en stilig Scania-Vabis B42 som skal ha vært 1952 mod.. Bussen hadde regnr T-1049 og tilhørte Sularuta/Sula Rutelag med tilhold i Mauseidvåg i Sula kommune sør for Ålesund.. Så mye mer er ikke kjent rundt bussen, vet ikke hvem som bygde karosseriet på den -kanskje noe lokalt.. Fargene på bussen er imdlertid kjent -rød nederst og hvit eller sølvgrå øverst med stilig logo i svart.. :) Foto utlånt av Per Birger Eliassen.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Petters » Tor Nov 30, 2017 20:12

Torkil,jeg bøyer meg i støvet over arbeidet du legger ned her. Må nesten kalle deg unik.

Jeg er innom daglig,men dessverre ikke så flink å bidra lenger. Skal muligens bli et nyttårsforsett tror jeg :tommel:
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Nov 30, 2017 20:21

Jamen det var jo veldig hyggelig å høre Roar -mange takk for det, jeg har jo mange å takke for at det lar seg gjøre å holde på her, det hadde ikke blitt sånn ellers.. Det er jo bra du er innom her hver dag hvertfall, og nyttårsforsett er det jo aldri feil å ha.. Særlig hvis man gjennomfører dem.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg dabj » Fre Des 01, 2017 00:33

Henger meg på samme kommentaren. Er inne på denne siden hver eneste dag. Kjempeflott det du legger ut. Gleder meg hver gang jeg logger på. Har hatt lite å bidra med i det siste, men henger meg på hvis det er noe jeg vet noe om, eller gjenkjenner. Takk for fine bilder, Torkil
dabj
Hjelpemann

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest