Sunnmørsk transporthistorie

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Sunnmørsk transporthistorie

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 18, 2019 22:42

cosmic cowboy skrev:Vet ikke om Mørebil hadde L 110 trekkvogner, men i 1986/87 hadde de minst fire L 80 trekkvogner med åpne enkelakslede hengere. Bruksområde for disse var så vidt jeg vet distribusjon av stål. :)

Aha.. Ja det var det disse semitrailerne jeg så den gangen, var antakelig ikke nære nok til å se at trekkvognene var Scania L80 og har antatt de var L110.. Hadde jo vært veldig fint om det hadde dukket opp noen bilder av en eller flere av dem.. Mange takk skal du ha for oppklaring av dette som jeg har lurt på i mange år.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 15, 2019 19:22

Bilde
Siden de siste innleggene her på tråden har dreid seg om semitrailere til noen av rutebilselskapene på Sunnmøre kan det jo passe å ta med dette bildet.. Det viser en sliten, avregistrert og utseendemessig svært spesiell tralle som i hele sin virksomme tid tilhørte Sula Rutelag.. Tralla var fra Maur, muligens og trolig av typen 104C, årsmod er ikke kjent, men regnr skal ha vært T-29340.. Skappåbygget er jo det som er mest spesielt og iøynefallende ved tralla, og dette var bygd ved Stranda og Sykkylven Billags verksted i sin tid.. Som man ser var det brukt mye treplank til dette skappbygget, men det man også legger merke til at det var ganske høybygd.. Sula Rutelag var jo et av selskapene som kjørte til jernbanen på Åndalsnes fra Sunnmøre, og for å komme gjennom tunellene ved romsdalsfjorden måtte man hvertfall kjøre sentrisk når denne tralla hang på slep.. Når tralla ble utrangert fra Sula Rutelag er ukjent, men det ser ut til at det var før 1981 da veivesenet ikke har noen data på regnr.. Bildet er trolig tatt på vei mot Solavågen fergekai far Ålesund der jeg selv så tralla stå i 1983.. :) Foto: Per Birger Eliassen.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Ons Okt 16, 2019 10:36

Torkil Ø skrev:
cosmic cowboy skrev:Vet ikke om Mørebil hadde L 110 trekkvogner, men i 1986/87 hadde de minst fire L 80 trekkvogner med åpne enkelakslede hengere. Bruksområde for disse var så vidt jeg vet distribusjon av stål. :)

Aha.. Ja det var det disse semitrailerne jeg så den gangen, var antakelig ikke nære nok til å se at trekkvognene var Scania L80 og har antatt de var L110.. Hadde jo vært veldig fint om det hadde dukket opp noen bilder av en eller flere av dem.. Mange takk skal du ha for oppklaring av dette som jeg har lurt på i mange år.. :D

Mørebil kjøpte gjennom årene Scania med minste motoralternativ, til personbuss og lastebil. Trekkvognene som gikk til Åndalsnes og Trondheim var L55, L56 og L80. Samme gjalt for buss. Selv store busser i langrute Ålesund-Volda var BF80, 45-setere med bagasjerom. På 80-tallet kom noen hekkmotorbusser, selvsagt minste motoralternativ. Så kom NOR-WAY og med det andre krav til busser. Mørebil fikk da noen Scania Classic. Med disse kom det selvsagt større motorer.

Jeg var passasjer på en gjennomgangsrute Førde-Ålesund en gang sist på 80-tallet. I Nordfjordeid overtok Mørebil, og en Volvo B6FA dukket opp, med standard om en lokalbuss (lave seterrygger o.l.). Turen på ca. 4 timer gikk greit. For en bussentusiast var det ok med en slik buss som langrutebuss. Bussen slet seg sakte opp bakkene. Dette hørtes ut som symaskin-motorer.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 16, 2019 10:41

Egentlig litt merkelig det der, hvorfor valgte Mørebil både biler og busser med mindre motorer i årevis mon tro..?
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Ons Okt 16, 2019 10:55

Torkil Ø skrev:Siden de siste innleggene her på tråden har dreid seg om semitrailere til noen av rutebilselskapene på Sunnmøre kan det jo passe å ta med dette bildet.. Det viser en sliten, avregistrert og utseendemessig svært spesiell tralle som i hele sin virksomme tid tilhørte Sula Rutelag.. Tralla var fra Maur, muligens og trolig av typen 104C, årsmod er ikke kjent, men regnr skal ha vært T-29340.. Skappåbygget er jo det som er mest spesielt og iøynefallende ved tralla, og dette var bygd ved Stranda og Sykkylven Billags verksted i sin tid.. Som man ser var det brukt mye treplank til dette skappbygget, men det man også legger merke til at det var ganske høybygd.. Sula Rutelag var jo et av selskapene som kjørte til jernbanen på Åndalsnes fra Sunnmøre, og for å komme gjennom tunellene ved romsdalsfjorden måtte man hvertfall kjøre sentrisk når denne tralla hang på slep.. Når tralla ble utrangert fra Sula Rutelag er ukjent, men det ser ut til at det var før 1981 da veivesenet ikke har noen data på regnr.. Bildet er trolig tatt på vei mot Solavågen fergekai far Ålesund der jeg selv så tralla stå i 1983.. :) Foto: Per Birger Eliassen.

Jeg husker både Mørebil, Stranda og Sykkylven (SSB), Sunnmøre-Romsdal Billag (SRB) og Sula Rutelag hadde skappåbygg av denne typen, stålskjelett med treplanker på innsiden. NSBs Bilruter hadde nok først og fremst vogner med skappåbygg i stål og aluminium.

Ellers var det forskjellig standard på trekkvognene. Mørebil og Sula hadde Scania med minste motoralternativ, men ikke firehjulstekk. SSB brukte Magirius til Åndalsnesruta, og iallfall noen av disse hadde firehjulstrekk. Jeg kjenner ikke motortype på disse. Utfordringen for alle selskapene utenom SRB (som kjørte til Åndalsnes via ytre vei, Vatne, Fiksdal, Vestnes) var Ørskogfjellet. Det ble lett kaos i trafikken når det var mye snøfall. NSB fikk firehjulstrekk til semitrailer midt på 50-tallet. De hadde først en med tohjulstrekk, men den tror jeg ble overført til Østlandet, i bytte med firehjulstrekk. Generelt så hadde NSB bedre trekkvogner på 60-tallet enn de andre. Det var flere Volvo med firehjulstrekk, dessuten med største motoralternativ både for Scania og Volvo. Utover 60-tallet ble nok veiene og brøytinga bedre, og forehjulstrekkerne ble faset ut.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg SvB » Ons Okt 16, 2019 10:57

Torkil Ø skrev:Egentlig litt merkelig det der, hvorfor valgte Mørebil både biler og busser med mindre motorer i årevis mon tro..?

Det handlet sikkert om penger, billigere innkjøp. Men totalt sett kan man jo lure. Se ellers annet innlegg med sammenligning av bilmerker for selskapene som drev godsruter over Ørskogfjellet.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 16, 2019 11:56

Ja jeg tenkte også at det kunne ha med billigere innkjøp å gjøre.. Samtidig kan det jo ha hatt litt å si at flere av de nevnte modellene hadde noe lavere totalvekt enn de mer motorsterke fra samme tid -med tanke på veistandarden i området som sikkert var så ymse den gangen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Ons Okt 16, 2019 12:01

Ofte når det gjelder innkjøp av kjøretøy så skjer dette innen kontorets vegger uten at de som skal kjøre bilene blir spurt om råd.
Mer ekspertise bak rattet enn bak en skrivepult, viser det seg, gang på gang.
Ofte er det å kjøpe billig, dyrt i lengden.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 16, 2019 13:20

Ja det er vel typisk -og selv om det er utenfor temaet så kan jeg med min 30-årige bakgrunn som ansatt i helsevesenet si at det er ikke noe bedre der og har aldri vært det.. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om det, men det får bli en annen plass enn her.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Ons Okt 16, 2019 18:14

Torkil Ø skrev:Ja det er vel typisk -og selv om det er utenfor temaet så kan jeg med min 30-årige bakgrunn som ansatt i helsevesenet si at det er ikke noe bedre der og har aldri vært det.. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om det, men det får bli en annen plass enn her.. :)

Dette kan man nok relatere seg til i mange bransjer, dessverre.........
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Søn Okt 20, 2019 13:55

Bilde
Her ser vi et bilde jeg har fått tilsendt, og som jeg ikke kjenner opphavet til så det kan fjernes om det ikke er ønskelig at det skal postes her.. Samtidig håper jeg det ikke ligger her på tråden fra før, for det må jeg innrømme at jeg ikke har oversikt over.. Uansett -her ser vi en flott Scania LBS110S-46 1971 mod med skappåbygg fra VBK som jeg har forstått at opprinnelig ble levert ny til Uhlens Transport og førstegangsregistrert på et ukjent T-regnr den 21.01 samme år.. I 1974 ble bilen solgt til Elias Breivik A/S Transport og omregistrert til regnr UE 26897, og det er i Breiviks eie og farger vi ser bilen her.. Bilen fikk flere eiere senere også, og siste eier fra den 04.09.1986 var Stein Erik Karlsen fra Ringerike kommune som avregistrerte bilen for godt den 23.02.1993.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Jan60 » Fre Nov 01, 2019 22:14

Dette bilde fekk eg med Rune Grodås.Ser det er ein bil med Ringstad reklame ,men veit ikkje meir om bilen.Sikkert nokon her som har eigar og historikk på denne.
Bilde
Jan60
Lærling

Innlegg Svein Thore » Fre Nov 01, 2019 23:04

UE 26897 skal ha hatt T 24652 tidligere
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 01, 2019 23:56

Jan60 skrev:Dette bilde fekk eg med Rune Grodås.Ser det er ein bil med Ringstad reklame ,men veit ikkje meir om bilen.Sikkert nokon her som har eigar og historikk på denne.

Vet ikke hvem som var første eier, men helt sikkert noen far Stranda-området.. Forøvrig en Volvo F1225-43 6x2 1981 mod med Bussbygg-skap dette. Førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UE 54362 den 03.04.1981 og avregistrert for godt den 09.01.1995 med Per Gunnar Bortheim far Flora som siste eier.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 01, 2019 23:57

Svein Thore skrev:UE 26897 skal ha hatt T 24652 tidligere

Det skal være riktig ja, bilen forandret dessuten utseende og eier et par år etter at bildet vi ser lenger oppe på denne siden ble tatt også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest