Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Innlegg Torkil Ø » Fre Apr 19, 2019 08:24

Bilde
På dette bildet ser vi noe som jeg vil kalle et svært uvanlig vogntog men nettopp derfor ganske stilig.. Bilen var en Mercedes LP1317B-483, mens hengeren som av alle ting var treakslet til en slik bil var av ukjent fabrikat og begge deler hadde årsmod rundt 1970.. Hele settet var jo oppbygd som melketankbil, og var eid av Fyns Mejeriselskab, tankpåbyggene var av ukjent fabrikat og så like ut og trolig var hengeren helbygd fra påbyggerfirmaet som stod for tankene.. Er vel bare i det flate Danmark at man kunne se slike spesielle kombinasjoner med en lastebil med 13-14 tonns totalvekt, motor på ca 168 hk og treakslet henger.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 22, 2019 19:27

Bilde
Her ser vi et presse/promotion-bilde av en stilig MAN 20.170 som skal være fra midten av 1960-tallet.. En ganske kraftig 6x6-bil dette som var oppbygd som tipp/dumperbil med påbygg fra tyske Meiller.. Regner med den hadde motor på rundt 170 hk, så slik sett var vel ikke bilen så kraftig, men regner likevel med at denne bilen kunne ta seg godt fram siden den var allhjulsdrevet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Søn Apr 28, 2019 01:28

Gammel MAN er jeg lite inne på, men vil tro den hadde større motor, de gamle modellbetegnelsene stemmer ikke alltid overens, hverken med totalvekt eller motoreffekt.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Søn Apr 28, 2019 07:47

Har ikke så mye peiling på slike biler selv.. I dette tilfellet ville det vel si at 20-tallet i modellbenevnelsen stod for totalvekt, og det virker kanskje også litt lite selv om slike allhjulsdrevne lastebiler var lettere den gangen..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Søn Apr 28, 2019 15:50

MAN typesbetegnelser

Når dette karosseriet kom i 1959 så betydde modellbetegnelsen

770 H = 7 tonns nyttelast og 170 hk

415 H = 4 tonns nyttelast 115 hk

Avbildet 6x6 er sannsynligvis en 2170 DHKA. 21 tonns nyttelast 170 hk. Senere ville denne hatt følgende typesbetegnelse 30.170 DHAK. 1570 DHKA var vanligere, kunne vært 22.170 DHAK

D= Dreiachser (treakslet)
H=Haubenfahrerhaus (snutebil)
A=Allrad (allehjulsdriftl)
K= Kipper (tipp)
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Apr 28, 2019 16:20

Svein Thore -se her ja, burde vel sette meg ned og pugge det der for senere anledninger, men ting fester seg ikke like godt nå som før.. Uansett flott å få med, og jeg holder også en knapp på at rett modellebenevnelse på bilen dermed var 2170 DHAK, for i grillen på den stod nok tallene 2170, ikke 22.170 som jeg først syntes det så ut som.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 04, 2019 14:16

Bilde
Her ser vi et ganske flott presse/promotion-bilde som viser en stilig Mercedes L1113-42 fra 1960-tallet.. Denne bilen var vel hjemmehørende i Tyskland, men her i Norge var vel dette en av de mestselgende modellene fra Mercedes på 1960-tallet -svært ofte som tippbiler i grønn originalfarge fra MB både på hytta og påbygget.. Hva slags påbygg bilen på bildet hadde er jeg ikke helt sikker på, og selv om dette var et promotion-bilde fra MB så hadde det jo også sneket seg med en Volvo BM til høyre på bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 12, 2019 19:13

Bilde
Her ser vi et presse/promotion-bilde av en flott og tyskregistrert MAN 26.256 med ukjent årsmod, men vil tippe på at den kan ha vært fra rundt 1975.. Oppbygd som tippbil med påbygg av ukjent fabrikat -kanskje fra Meiller, og med akselkonfigurasjon 6x4 så var vel dette en bil som hadde ganske god framkommelighet i diverse anleggsområder og lignende.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 25, 2019 19:39

Bilde
På dette presse eller brosjyrebildet ser vi en stilig Mercedes L1620 fra 1960-tallet som var oppbygd som trekkvogn og som dro på en bulktank-tralle e.l der sistnevnte var av ukjent fabrikat.. Kanskje er L1620 feil modellbenevnelse for en slik trekkvogn fra MB, dette husker jeg ikke i farten, men dette vet jeg at flere kan mer om -blant annet Svein Thore.. Trekkvogna var tyskregistrert som på mange slike bilder fra lastebilprodusentene derfra.. Den blå lakkfargen tror jeg var original fra fabrikk fra MB.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jun 14, 2019 18:20

Bilde
Her ser vi et bilde hentet fra en brosjyre om Palfinger-kraner.. Samtidig får vi med en tyskregsitrert og planpåbygd Mercedes LP913 med årsmod rundt 1980 som også hadde fått montert kran fra Palfinger som var lakkert i samme farge som bilens hytte.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Fre Jun 14, 2019 21:14

Sannsynligvis en LS 1620.
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Jun 15, 2019 04:34

Ja LS var vel betegnelsen man brukte på trekkvogn-chassiser hos MB på den tiden, husker det når jeg ser det "på trykk".. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Jun 16, 2019 09:57

Torkil Ø skrev:Ja LS var vel betegnelsen man brukte på trekkvogn-chassiser hos MB på den tiden, husker det når jeg ser det "på trykk".. :)

Ja, L for Lastkraftwagen (lastebil), og S for Sattelzug (trekkvogn). Som et apropos til bildet på samme side (med Palfingerreklamen), var det slik at frembygde lastebilmodellene helt frem til NG serien ble lansert i 1983, het LP hvor P'en sto for Pullman. En frembygget trekkvogn het da LPS. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Jun 16, 2019 10:39

Jeg er kanskje ikke den rette til å svare på dette, men jeg mener å ha lest at det var slik det var selv om Pullman visstnok ikke var et ord som betydde frambygd på tysk..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Jun 16, 2019 15:13

Torkil Ø skrev:Jeg er kanskje ikke den rette til å svare på dette, men jeg mener å ha lest at det var slik det var selv om Pullman visstnok ikke var et ord som betydde frambygd på tysk..

Nei det er helt korrekt, Pullman betyr ikke frembygd på tysk - Mercedes har brukt tre betegnelser på sine modeller; langhauber (langt panser), kurzhauber (kort panser) og frontlenker (frembygd). Pullman synes første gang å ha vært brukt ved lanseringen av LP315 i juni 1955. Pullman betegnelsen ble brukt på grunn av den romslige førerhytten på disse bilene. Og etter det hang betegnelsen LP ved deres frembygde bilder helt til NG lanseringen.

Pullmanbetegnelsen har også vært brukt på Mercedes sine personbiler - eller en av deres mest eksklusive - Mercedes 600 som med lang akselavstand het 600 Pullman. https://www.autozine.org/Archive/Mercedes/classic/600_Pullman.html 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest