Trøndersk Transporthistorie

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Rubber Duck » Søn Aug 11, 2013 18:52

Jeg holder på å scanne og digitalisere min bestefars lysbilder/slides, og kom da over dette bilder tatt en gang på 70-tallet vil jeg tro av en Mercedes 1313. Bildet er tatt på gården til min onkel og tante på Tolga. Jeg har sjekket litt på nettet, men finner ikke så mye info så langt - noen som vet noe mer?

Bilde
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Trøndersk Transporthistorie

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 20, 2014 21:02

Bilde
På dette bildet ser vi en meget stilig og tidsriktig trøndersk melkerute-bil, eller rettere sagt melkerute-vogntog..
Settet tilhørte Hølonda Auto på Korsvegen i Sør-Trøndelag, og bestod av en Volvo L38507 1957 mod og Isachsen-henger med styring på begge aksler (ukjent årsmod på denne). Bilens regnr var U-4549, hengerens er ukjent, og settet hadde datidens farger fra Hølonda Auto, der det meste var grålakkert, bortsett fra bilens panser og øvre del av hytta som var blå. Regner med et var en god del melkespann dette vogntoget fraktet gjennom sin tid hos Hølonda Auto, ruteområdet for selskapets melkeruter kjenner jeg ikke, men det hadde jo vært artig å få vite mer om.. :) Ukjent fotograf.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Trønderjet » Tir Feb 04, 2014 20:56

For den som ønsker å se noen bilder av gamle bilder fra Veglo Transport, senere Veglo Miljøservice på Hell, kan jeg referere til facebooksiden, www.facebook.com/veglomiljoservice - klikk på Bilder og deretter Album og Gamle dager!
Brukerens avatar
Trønderjet
Bileier

Innlegg Kjells » Tir Feb 11, 2014 13:17

Tømmerkjøring fra Jamtland til Trøndelag 1970/80 tallet.Sjåfør Kjell Høilo for Flasnes Transport

Bilde
Scania 111 75 mod Tømmerkjøring Jämtland-Nord-trøndelag 1977

Bilde
Scania 141 Tømmerkjøring fra Jämtland til Trøndelag 1981
Kjells
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 14, 2014 18:02

Bilde
På dette bildet ser vi en Mercedes L1313-45 1972 mod som da bildet ble tatt tilhørte Gauldal Billag A/S på Røros og Støren.. Bilen var imidlertid kjøpt ny av Rutebileier Sigurd Fløttum i Sokndal og enten var bilen da holdt i en av MB's originalfarger, eller så ble den lakkert i Fløttums lysegule farge med noe mørk rødt her og der som f.eks felger og støtfanger.. Sigurd Fløttums rutebilselskap gikk inn i Gauldal Billag i 1974, og da var denne bilen bare 2 år og fulgte med over..
Bilen ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr VD 33362 den 29.06.1972, og den ble omregistrert til gauldal Billag den 18.12.1974, og som vi ser fikk den også billagets farger.. Deretter ble bilen værende hos Gauldal Billag ganske lenge, for det meste stasjonert på Støren der dette bildet ble tatt, og den 20.02.1996 ble bilen utrangert og avregistrert for godt.. :) Foto: Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 03, 2015 13:48

Bilde
På dette bildet ser vi en Volvo B10M-60 B 1989 mod kombinertbuss med boggi fra Fylkesbilene i Nord-Trøndelag, lakkert i dette rutebilselskapets tradisjonelle farger i stedet for kjedelig hvit som begynte å bli vanlig på den tiden.. Bussen hadde og har Delta Star 501-karosseri og var visstnok en av tre slike kombinertbusser som ble levert til FBNT i løpet av våren 1989. Bussen på dette bildet ble førstegangsregistrert i Steinkjer på regnr XD 59010 den 16.02.1989 og fikk ny eier på slutten av 2009 -mulig bussen hadde gått som rutebuss i Nord-Trøndelag fram til da, men dette er ukjent. Fra den 13.11.2009 har bussen vært eid av Tore Johan Frigstad i Tvedestrand og den ble sist eu-kontrollert den 23.12.2014, altså for en drøy uke siden.. :) Foto: FBNT.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 21, 2016 19:14

Bilde
Nå er det svært lenge siden noen har lagt ut noe på denen tråden, så da tar vi med dette bildet i dag.. Her ser vi en ganske stilig Commer QX av ukjent årsmod (trolig slutten av 1950-tallet) tilhørende E. C. Dahls Bryggeri i Trondheim.. Som man ser hadde bilen tipp og planpåbygg som begge deler var av ukjent fabrikat, og undrer meg litt hva bryggeriet brukte denne bilen til, for en tippbil var vel ikke vanlig å distribuere øl og brus med.. Regnr på bilen er ukjent, men den var ganske sikkert U-registrert, og fargene var grønn og hvit, trolig med rødlakkert understell.. :) Foto: Sør-Trøndelag Museum.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Nov 27, 2016 20:24

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig og tidstypisk Scania-Vabis L36S-42 som muligens var 1965 mod og hadde et tipp og planpåbygg som var svært vanlig å se på slike biler.. Det var kanskje ikke like vanlig at de hadde en "knekk" midt på som det ser ut til at dette planpåbygget hadde fått, men det er en annen sak.. Som man ser hadde bilen regnr V-74611, og vet ellers lite om den og når det gjelder opphav til bildet så har jeg fått dette tilsendt for ganske lenge siden, så jeg må innrømme at alt har gått i glemmeboka.. Håper likevel det går greit å legge det ut.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 09, 2017 17:42

Bilde
På dette bildet ser vi en etter min mening meget stilig Scania B111S-63 1981 mod anskaffet ny av A/S Klæburuten med adresse Klæbu sør for Trondheim.. Bussen hadde M4B-karosseri fra Vest, og ble levert som byggnr 685 fra karosserifabrikken i Stryn før den ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr VE 22932 den 29.04.1981 og deretter satt inn på Klæburutens rutenett.. Er ikke sikker på hvor lenge Klæburuten hadde denne bussen, men det ser ut som det var i godt over 20 år.. Bussen ble iallefall solgt til Kaare Johannes Welle fra Vindafjord ved Haugesund den 15.12.2004, og etter et knapt år så ble bussen avregistrert for godt den 29.09.2005.. :) Foto: Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Tor Feb 09, 2017 18:09

Bildet over av Klæburuten er fra sommeren 1998 og Vidar har tatt det på min tidligere arbeidsplass Buss & Bil Service AS på gamle teglverket på Lierstranda. Bussen solgte jeg den sommeren til Karmøy/Haugesund og den skulle brukes som suporterbuss for fotballklubben i Haugesund mener jeg å huske.
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 09, 2017 19:29

Ja det skal stemme at bildet ble tatt der Frank, at det var i 1998 visste jeg ikke.. Da betyr jo det antakeligvis at bussen var i bruk hos Klæburuten fram til da, og at bussens driftstid der var rundt 17 år og ikke over 20 som først antatt, og at den hadde en eier som du solgte bussen til før sistemann tok over den i 2004.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg StianH » Man Feb 13, 2017 15:11

Er det noen som drar kjensel på noen av disse to?

Stripene på den øverste ligner på fargene til gamle Hemne og Orkladal Billag, men jeg har ikke klart å finne ut hvilken buss dette kan være..

Ivecoen på det nederste bildet er det kanskje liten sjanse for at noen kjenner igjen, men jeg prøver ;) Jeg fant den hos huggeriet på Skage utenfor Namsos sommeren 2013, men har ikke klart å finne ut noe om den..

Bilde

Bilde
Stian B Hansen
StianH
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Man Feb 13, 2017 17:40

Volvo-bussen på det øverste bildet ditt mener jeg å ha sett bilde og omtale av en eller annen plass tidligere, men kan ikke huske mer.. Det ser iallefall ut til at den har karosseri fra Bjarne Berg Karosserifabrikk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 14, 2017 17:57

Kåre Karlsen kan fortelle at Volvo-bussen med Berg-karosseri på det øverste av de to bildene fra Stian i innlegget over her, var anskaffet ny av Hølonda Auto.. Trafikksjef Ola Næve i selskapet overtok bussen da den hadde gjort sitt hos Hølonda for mange år siden og bygde den om til campingbuss -nå har visst bussen stått ved Mulekrysset ved E6 i Levanger i lang tid, og mulig den fortsatt står der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg StianH » Tir Feb 21, 2017 16:14

Gammel Hølonda-buss dette altså, da skal det vel kanskje være mulig å finne ut mere nøyaktig hvilken buss dette er :)

Jeg vil samtidig etterlyse bilde av VE 19366 om det kan være noen her inne som sitter på noe sånt? Dette er gamle HOB #38, en liten Vest M4 bygget på Volvo B6F. Jeg lurer nemlig på om det kan være denne som står hensatt ved siden av et bilverksted utenfor Sunndalsøra, ei nøtt som heller ikke eieren vet svaret på..
Stian B Hansen
StianH
Lærling

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest