NSB

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 17, 2019 20:31

Bilde
På forrige side her på tråden, nærmere bestemt innlegg nr 9 ble det lagt ut et bilde av dette vogntoget med nokså "kornete" kvalitet.. Kort tid etter sendte Rolfsal meg dette bildet som også viser vogntoget og som jeg tenkte kunne legges øverst på denne siden.. Bilen var som nevnt en Scania LBS110S-46 1969 mod med regnr L-9444 tilhørende NSB Karmøyruten i Haugesund, og gjentar ikke alt ifht historikk nå da det står på forrige side.. Tar likevel med at bilen var i bruk i nesten 20 år hos NSB i Haugesund, og dette bildet viser jo også at den var ganske velbrukt.. Hengeren som var en Damm 2 D 20 var nok nyere enn bilen og et helbygd produkt med planpåbygg som hadde integrerte containerfester og de fleste av bilavdelingene til NSB hadde en eller flere slike hengere.. Årsmod og regnr på tilhengeren er imidlertid ukjent.. :) Foto: Sveinung Nesheim utlånt av Rolf Saltvedt.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Tysnes`n » Fre Feb 22, 2019 01:57

Mulig den er registrert i 69, men etter bokstavene og dekalene å bedømme, er dette førsteversjon av 110 bulldog, produsert fra februar til september 1968, med G671 gearkasse med to gearspaker.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran
 
Innlegg: 1316
Registrert: Søn Jun 07, 2009 02:57
Bosted: Verdens Navle

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 22, 2019 02:55

Dette med disse små dekalene på de tidligste Scania LB110-bilene mener jeg vi har diskutert flere ganger før Petter.. Etter hva jeg har forstått så ble ikke dekalene endret til de større før litt ut i 1969 samtidig med at de frambygde LB80-modellene kom som hadde de større dekalene fra starten av..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 26, 2019 20:57

Bilde
Dette bildet ble tatt av u.t på Åndalsnes sommeren 1985, og er et av flere bilder som ble lagt ut tidlig her på tråden og som i ettertid er forsvunnet.. Derfor tar vi det med på nytt og får samtidig med bilens historikk som ikke var med den gangen.. Er ganske fornøyd over å ha fått tatt dette bildet og et par bilder til av bilen siden den var avregistrert da de ble tatt, og året etter var det for sent for da forsvant bilen som forøvrig var en meget stilig Scania-Vabis LB76S-50 1967 mod.. Bilen var levert ny til NSB Ålesundruten og hadde skappåbygg fra VBK, og den ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr T-1117 på ukjent dato i 1967.. Etter dette gikk bilen med stykk og vognlastgods for NSB mellom Åndalsnes og Ålesund både med og uten henger i 16 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 07.11.1983.. Har lyst til å nevne at bildet ble tatt på baksiden av NSB's verksted og garasjeanlegg på Åndalsnes.. Som man ser var det en rampe ved siden av bilen, og på bildet vises det ikke så godt men langs den gikk et av mange sidespor fra Åndalsnes stasjon. I 1985 da bildet ble tatt var nok ikke dette mye i bruk lenger, men tidligere tror jeg NSB hadde kjørt godsvogner hit og at NSB's lastebiler rygget inntil denne rampen for å laste og losse inn og ut av disse godsvognene.. SvB husker kanskje om det var dette som ble gjort ved dette sidesporet og rampen som såvidt jeg vet er borte nå.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 03, 2019 20:21

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig Volvo B70501 1960 mod tilhørende NSB Karmøyruten i Haugesund som hadde flere av denne lille Volvo "Bamse"-bussmodellen.. Akkurat denne bussen hadde karosseri av type 98/59 fra Larvik Karosserifabrikk, og den ble førstegangsregistrert i Haugesund på regnr L-9051 den 24.02.1960.. Hos NSB Karmøyruten ble bussen værende i 15 og et halvt år inntil den ble solgt og omregistrert til regnr SC 32214 i Haugesund den 19.11.1975.. Ny eier var Langskudd Tenåringsklubb på Karmøy som deretter hadde bussen i 6 og et halvt år til fram til den ble avregistrert for godt den 05.04.1982.. :) Foto: Walther J. Wold utlånt av Tore Jensen.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 08, 2019 20:36

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt i forbindelse med at NSB Odal-Eidsvollrutene stilte med 9 busser for et turoppdrag for passasjerer på et sovjet-russisk cruiseskip i Oslo på slutten av 1970-tallet.. Det ser ut som de fleste bussene hadde Vest og VBK-karosserier, men det kan også ha vært en eller to Arna-karosserte busser lengst til høyre.. Bussen nærmest kamera til venstre var en Volvo B58-60 1976 mod med Vest M3-karosseri som ble førstegangsregistrert i Kongsvinger på regnr HJ 26664 den 18.02 samme år.. Bussen ved siden av var av samme sort og årsmod, men denne ble levert og førstegangsregistrert på samme sted noe senere på året -den 06.09.1976 og da fikk bussen regnr HJ 28332.. :) Foto: NSB/Vidar Såtvetds samling.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 21, 2019 20:42

Bilde
Tar med dette bildet i redigert utgave i og med at det er et av flere bilder som har forsvunnet her fra tråden i årenes løp.. Bildet ble tatt i Trondheim på begynnelsen av 1990-tallet og viser en flott Volvo F10-46 6x2 Intercooler 1985 mod med en treakslet henger som muligens var et helbygd produkt fra Atka R. Simensen, men mer husker jeg ikke rundt den.. Bilen derimot hadde containerrammepåbygg fra Atka R. Simensen, og ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr VE 53714 den 26.11.1985.. Ser ut til at bilen var hos NSB Trondheimsrutene til 2000, og den 13.11 samme år ble den overført til Nettlast A/S i Oslo og der ble bilen utrangert og avregistrert for godt den 15.08.2001.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 08, 2019 19:19

Bilde
På dette bildet ser vi en flott Volvo B57-60 1966 mod som tilhørte NSB Karmøyruten i Haugesund fra den var ny.. Bussen hadde M1965-karosseri fra VBK som var bygd på lisens hos Arna Bruk, det var 40 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Haugesund på regnr L-9076 den 18.02.1967.. Deretter var bussen i bruk hos Karmøyruten i over 20 år fram til den ble solgt til ny og ukjent eier og omregistrert til regnr SC 67153 den 20.11.1987. Der ble bussen værende fram til den ble avregistrert for godt den 29.01.1992, og deretter ble den stående i nesten 6 år fram til den ble solgt til Ragnar Enge fra Svei den 13.09.1998, men der har det ikke kommet skilter på bussen igjen.. :) Foto: Tore Jensen. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 01, 2019 17:28

Bilde
Her ser vi et egenprodusert bilde som ble tatt i Kongsvinger sommeren 1993.. Til venstre ser vi en buss som det er vanskelig å tyde regnr på i og med at bokstaver og tall var ganske utvikset, men den var HJ-registrert i Kongsvinger, og det var en Volvo B9M-60 med årsmod rundt 1985 og Vest M4-karosseri.. Til høyre ser vi en Volvo F86-49 1973 mod som jeg mistenker at opprinnelig var en Volvo F86-54 som hadde plan og kapellpåbygg.. Senere kortet man muligens inn akselavstanden med 0,5 meter og kortet også inn planpåbygget bak før man monterte det lenger bak på bilen for å gi plass til Hiab-krana bilen hadde da bildet ble tatt.. Bilen ble uansett førstegangsregistrert i Kongsvinger på regnr HJ 18953 den 18.06.1973, og var hos NSB Kongsvingerrutene fram til den ble solgt til Arne Bonnerud fra Eidskog den 26.09.1994.. Der var bilen deretter i bruk et halvt års tid fram til dne ble avregistrert for godt den 09.03.1995.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Man Mai 06, 2019 09:27

Bilde
Her ser vi et bilde med to busser fra NSB Vestfoldrutene som tydeligvis var ute på et turoppdrag en gang tidlig eller på midten av 1970-tallet.. Bussen lengst til vestre var en Volvo B58-60 1969 mod med M1968-karosseri fra VBK som ble førstegangsregistrert på regnr Z-8068 på ukjent dato, og utrangert og avregistrert for godt den 10.12.1987.. Bussen til høyre var en litt nyere Volvo B58-60 1971 mod med M41-karosseri fra VBK som ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 13768 den 29.11 samme år.. Bussen hadde 50 sitteplasser og ble utrangert og avregistrert for godt den 09.10.1990.. :) Foto: ukjent.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: NSB

Innlegg Vidar S » Tir Mai 07, 2019 17:51

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde med to busser fra NSB Vestfoldrutene som tydeligvis var ute på et turoppdrag en gang tidlig eller på midten av 1970-tallet.. Bussen lengst til vestre var en Volvo B58-60 1969 mod med M1968-karosseri fra VBK som ble førstegangsregistrert på regnr Z-8068 på ukjent dato, og utrangert og avregistrert for godt den 10.12.1987.. Bussen til høyre var en litt nyere Volvo B58-60 1971 mod med M41-karosseri fra VBK som ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 13768 den 29.11 samme år.. Bussen hadde 50 sitteplasser og ble utrangert og avregistrert for godt den 09.10.1990.. :) Foto: ukjent.


Den til venstre er Z-8066, 68 var bygget hos Larvik
Vidar S
Hjelpemann
 
Innlegg: 30
Registrert: Tir Apr 29, 2008 19:56
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Tir Mai 07, 2019 17:56

Aha.. Takk skal du ha Vidar, ikke alltid like lett å se forskjell på 6 og 8-tall når man har kommet i alderen for lesebriller.. :D

Z-8066 var også 1969 mod og ble utrangert og avregistrert for godt den 03.04.1987..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 31, 2019 15:40

Torkil Ø skrev:Dette bildet ble tatt av u.t på Åndalsnes sommeren 1985, og er et av flere bilder som ble lagt ut tidlig her på tråden og som i ettertid er forsvunnet.. Derfor tar vi det med på nytt og får samtidig med bilens historikk som ikke var med den gangen.. Er ganske fornøyd over å ha fått tatt dette bildet og et par bilder til av bilen siden den var avregistrert da de ble tatt, og året etter var det for sent for da forsvant bilen som forøvrig var en meget stilig Scania-Vabis LB76S-50 1967 mod.. Bilen var levert ny til NSB Ålesundruten og hadde skappåbygg fra VBK, og den ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr T-1117 på ukjent dato i 1967.. Etter dette gikk bilen med stykk og vognlastgods for NSB mellom Åndalsnes og Ålesund både med og uten henger i 16 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 07.11.1983.. Har lyst til å nevne at bildet ble tatt på baksiden av NSB's verksted og garasjeanlegg på Åndalsnes.. Som man ser var det en rampe ved siden av bilen, og på bildet vises det ikke så godt men langs den gikk et av mange sidespor fra Åndalsnes stasjon. I 1985 da bildet ble tatt var nok ikke dette mye i bruk lenger, men tidligere tror jeg NSB hadde kjørt godsvogner hit og at NSB's lastebiler rygget inntil denne rampen for å laste og losse inn og ut av disse godsvognene.. SvB husker kanskje om det var dette som ble gjort ved dette sidesporet og rampen som såvidt jeg vet er borte nå.. :) Eget foto.

Bilde
Tok tre bilder sommeren 1985 av denne utrangerte Scania-Vabis LB76-bilen som vi også ser i innlegg nr 4 på denne siden.. En stilig bil dette selv om den ikke hadde vært i bruk på nærmere 2 år da bildene ble tatt.. Til høyre ser vi en av NSB Ålesundsrutens to Volvo L495 Titan trekkvogner fra 1966 som fortsatt var i bruk i 1985, denne bilen hadde fortsatt regnr T-1435 da bildet ble tatt men ble omregistrert og fikk regnr UR 41896 noen uker senere -finnes et bedre bilde av denne på side 63 her på tråden.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Tir Jun 11, 2019 14:16

Torkil Ø skrev:Bilde
På dette bildet ser vi en flott Volvo B57-60 1968 mod som ble levert ny til og tilhørte NSB Karmøyruten i Haugesund så lenge den var registrert,, Bussen hadde Larvik-karosseri med byggnr 1229, det var 43 sitteplasser i den , og bussen ble førstegangsregistrert i Haugesund på regnr L-9085 den 30.04.1968.. Deretter fulgte drøyt 18 års tjeneste hos Karmøyruten fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 09.09.1986.. :) Foto: Tore Jensen. Copyright.

Bilde
Siterer innlegg nr 7 far side 60 her på tråden og tar med et bilde til av den samme Volvo B57-60-bussen med regnr L-9085 fra 1968 som er omtalt der.. Når det gjelder bussens historikk så er det ikke mer å tilføye enn det som ble skrevet i det siterte innlegget -begynner å bli endel år siden denne bussen var i trafikk for NSB Karmøyruten nå.. :) Foto: Tore Jensen. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg SvB » Ons Jun 12, 2019 07:29

Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:Dette bildet ble tatt av u.t på Åndalsnes sommeren 1985, og er et av flere bilder som ble lagt ut tidlig her på tråden og som i ettertid er forsvunnet.. Derfor tar vi det med på nytt og får samtidig med bilens historikk som ikke var med den gangen.. Er ganske fornøyd over å ha fått tatt dette bildet og et par bilder til av bilen siden den var avregistrert da de ble tatt, og året etter var det for sent for da forsvant bilen som forøvrig var en meget stilig Scania-Vabis LB76S-50 1967 mod.. Bilen var levert ny til NSB Ålesundruten og hadde skappåbygg fra VBK, og den ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr T-1117 på ukjent dato i 1967.. Etter dette gikk bilen med stykk og vognlastgods for NSB mellom Åndalsnes og Ålesund både med og uten henger i 16 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 07.11.1983.. Har lyst til å nevne at bildet ble tatt på baksiden av NSB's verksted og garasjeanlegg på Åndalsnes.. Som man ser var det en rampe ved siden av bilen, og på bildet vises det ikke så godt men langs den gikk et av mange sidespor fra Åndalsnes stasjon. I 1985 da bildet ble tatt var nok ikke dette mye i bruk lenger, men tidligere tror jeg NSB hadde kjørt godsvogner hit og at NSB's lastebiler rygget inntil denne rampen for å laste og losse inn og ut av disse godsvognene.. SvB husker kanskje om det var dette som ble gjort ved dette sidesporet og rampen som såvidt jeg vet er borte nå.. :) Eget foto.

Bilde
Tok tre bilder sommeren 1985 av denne utrangerte Scania-Vabis LB76-bilen som vi også ser i innlegg nr 4 på denne siden.. En stilig bil dette selv om den ikke hadde vært i bruk på nærmere 2 år da bildene ble tatt.. Til høyre ser vi en av NSB Ålesundsrutens to Volvo L495 Titan trekkvogner fra 1966 som fortsatt var i bruk i 1985, denne bilen hadde fortsatt regnr T-1435 da bildet ble tatt men ble omregistrert og fikk regnr UR 41896 noen uker senere -finnes et bedre bilde av denne på side 63 her på tråden.. :) Eget foto.

Her var det mye å mimre over! Det har skjedd mye på jernbaneområdet gjennom tidene!

T-1117 ble registrert 23.01.1967. Den hadde 4,8 tonn lasteevne og kostet 171.490 kr. Den gikk 43.180 km i 1967 (vognkm i rute). Jeg antar at dette var siste skapvogn, og siste større lastebil uten boggi, levert til NSB Ålesundruten. I 1968 kom første serie med containerbiler, først Scania LS110, så en lang periode dominert av Volvo F88. Heretter ble det bare biler med containerramme. Før 1968 ble det kjørt en container på semitrailer.

NSB Ålesundruten hadde først bare single biler, og semitrailer fra 1954. Først etter 1960 kom det vogner med firehjulstilhenger. På 60-tallet kom det flere semitrailere, til NSB og de andre fra Sunnmøre som hadde godsruter til Åndalsnes. Det var mye møbler med disse rutene, og NSB hadde mye transport av porolon som ble lagret på Åndalsnes for videre transport.

NSBs anlegg i Troa/Troaveien stod ferdig ca. 1963. Det var kai i nærheten, og NSB hadde kullterminal til ca. 1965. Det kom kullbåter fra Svalbard som losset kull, for distribusjon til særlig Dombås og Otta. I 1965 var det slutt på dampdrift i ordinære tog på Dovre-/ og Raumabanen. Kullterminalen ble revet og Kr. Stokke (seinere Tollpost) fikk terminal ved kaia, med hovedsakelig var det omlasting bil/tog. Tidlig på 1970-tallet ble også ekspedisjonen av lokale godsruter flyttet hit. Da var bare Linjegodsterminalen igjen ved jernbanestasjonen.

Jeg husker ikke denne rampen som vises her, men den er nok borte for lenge siden. Virksomheten ved anlegget ble større, og arealene rundt garasjen ble brukt til parkering av lastebilene m/ tilhenger. NSBs bildrift drev stort på Åndalsnes etter at personrutene gikk inn i Ålesund Bilruter i 1985. I 2000 ble dette til Nettlast, og for noen år siden overtatt av Bring. Godstrafikken ble etter hvert flyttet til Øran, og det ble ny vei langs jernbanesporet fra Troa til Øran. Anlegget var hensiktsmessig plassert så lenge det gikk containertog på Raumabanen. NSB/Nettlast hadde jo en stor andel av denne trafikken. Bilene kom til Åndalsnes utover ettermiddagen, losset og stod klar til å laste containere igjen tidlig neste morgen.

I dag er det bare dette anlegget som minner om godstrafikken i denne delen av Åndalsnes. Rauma Helsehus med parkeringsplasser og plener har overtatt i Troa der det tidligere var godsterminaler. Så får vi se om det noengang blir godstog igjen på Raumabanen. Jeg vet ikke hvem som eier anlegget i dag, men det er iallfall Bring som leier og bruker. Hvor lenge får vi se. Grunnlaget for dette storbilanlegget er jo mer eller mindre borte i dag, og på Øran ble det jo også parkeringsplasser for storbiler.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1069
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest