Transporthistorie ifra Østlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 02, 2019 20:04

Bilde
På dette bildet ser vi et stilig tankvogntog som tilhørte eller kjørte for Rescon, og bilen var en Scania R143HL6x2L450-46 1988 mod med Topline-hytte.. Den ble førstegangsregistrert i Kongsvinger på regnr HJ 53628 den 07.07.1988, fra den 30.04.2002 ble Nore og Uvdal Kranservice A/S eier av bilen og der ble den avregistrert for godt den 12.11.2009.. Hengeren var trolig levert til bilen og 1988 mod, men har ikke funnet noe regnr på den, og vet heller ikke fabrikat på chassis og påbygg. Mulig hengeren var et helbygd produkt, og bilens tankpåbygg kom trolig fra samme produsent.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg BR 145 » Søn Mar 03, 2019 12:51

Ruuds transport, Sagstua som hadde denne flotte 143èn,de har fortsatt en meget flott bilpark.
:tommel: :tommel:
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1059
Registrert: Man Nov 30, 2009 21:55
Bosted: Skjåk

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 03, 2019 15:42

BR 145 -dette var fint å få vite, da kjørte tydeligvis Ruuds Transport for Rescon med vogntoget, og Sagstua er jo i Odal så da forklarer jo det hvorfor bilen var Kongsvinger-registrert.. Mange takk til deg for god info nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 09, 2019 22:17

Bilde
Tar med dette flotte bildet i dag som stod på trykk i en tidlig utgave av "Rutebiltidede" fra 1982.. Men det skulle vise seg at det ikke ble så lett å identifisere bussen for den hadde skiltene til en Mercedes personbil fra 1982 da bildene ble tatt.. Regner likevel at Mercedes O303-bussen var 1982 mod, og fargene minner jo litt om turbuss-fargene som Oslo og Follo Busstrafikk A/S brukte og det var kanskje en mini-logo derfra på siden også.. Hvem kan fortelle mer om denne bussen..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Vidar S » Søn Mar 10, 2019 07:53

Torkil Ø skrev:Tar med dette flotte bildet i dag som stod på trykk i en tidlig utgave av "Rutebiltidede" fra 1982.. Men det skulle vise seg at det ikke ble så lett å identifisere bussen for den hadde skiltene til en Mercedes personbil fra 1982 da bildene ble tatt.. Regner likevel at Mercedes O303-bussen var 1982 mod, og fargene minner jo litt om turbuss-fargene som Oslo og Follo Busstrafikk A/S brukte og det var kanskje en mini-logo derfra på siden også.. Hvem kan fortelle mer om denne bussen..? :)


Det er et skilt som hørte til en Mercedes personbil som dem satte på for å ta bilder av bussen
Vidar S
Hjelpemann
 
Innlegg: 30
Registrert: Tir Apr 29, 2008 19:56
Bosted: Drammen


Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 10, 2019 09:27

Ja det var nok noe som tydeligvis ble gjort fra tid til annen før i tiden -det finnes jo endel eksempler på det både på bilder av busser og lastebiler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg NeooplanN138Frank » Søn Mar 10, 2019 10:15

Det lånte skiltet, JU47265, er fra 6/1-1982. Da er bussen registrert som BL79348 den 28/1-1982, dette med 100% sikkerhet da det er en Mercedes Benz O-303 15 RHS som er avbildet. Oslo og Follo Busstrafikk # 617, solgt til Helge Nilsen Bilruter/HNB Buss 24/10-1988 og der fikk bussen kallenavnet "pengemaskinen" da den men sine totalt 55 seter om bord kunne ta store grupper i en og samme buss - :D BL79248 ble solgt fra HNB i 2001 til Jø-Tek ANS og var der til den ble eksportert til Polen den 22/9-2005.
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 633
Registrert: Fre Feb 08, 2008 04:24

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 10, 2019 13:41

Da fikk vi jo vite alt som trengs rundt bussen over her Frank, og det var jo glimrende.. Mange takk til deg nok en gang.. Som du nevner var jo 55 sitteplasser et bra antall så der har de nok utnyttet plassen maksimalt skulle man tro.. Vinkelen på bussen er jo litt spesiell på bildet, men man kan jo se at akselavstanden var relativt lang, den var på 6,30 meter ifølge veivesenet, men bussen nådde ikke helt opp til datidens tillatte totallengde på 12,40 meter da den var 11,95 meter lang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 15, 2019 17:31

Bilde
Her ser vi et bilde tatt på Rudshøgda av u.t den 20.07.2016, og selv om semitraileren ikke er så gammel og transporthistorisk enda så tar vi den med for det er jo en ganske sjelden kombinasjon å se nå til dags dette da det er en toakslet trekkvogn med enakslet tralle.. Trekkvogna er en MAN TGA 18.320 4x4H BLS 2007 mod som altså står oppført som en fierhjusltrekker selv om den på meg virker lavere enn slike biler vanligvis gjør.. Trekkvogna som også har kran av ukjent fabrikat ble førstegangsregistrert i Hamar på regnr FT 23536 den 27.07.2007, og har siden den 12.12.2014 tilhørt Stål og Specialtransport A/S som visstnok også holder til på Rudshøgda.. Tralla er av ukjent fabrikat da jeg ikke noteret regnr på denne, derfor er heller ikke årmod på den kjent, men det er vel mulig den kan ha blitt levert sammen med trekkvogna som et sett.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Fiborg » Fre Mar 15, 2019 20:06

Hydrodrive på fremakselen på MAN-trekkern. Virker under 30 km/h
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier
 
Innlegg: 3063
Registrert: Søn Sep 07, 2008 09:23
Bosted: Älvros


Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 15, 2019 21:38

Jaha.. Det er noe jeg faktisk ikke har hørt om, men det kan jo være en fordel å ha på en trekkvogn til en slik type semitrailer.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 21, 2019 21:09

Bilde
Tar med dette bildet som er et av to ganske like som ble tatt i Kr.sund på 1990-tallet, og som er nokså mørkt pga at det var dårlig vær.. Bilen som er i fokus på bildet var en Volvo N720-50 4x2 1974 mod som på dette tidspunkt ganske nylig var overtatt av Thomas Tivoli.. Bilen virket å være en bil som hadde vært godt ivaretatt av forrige eier særlig var lakken på hytta blank og fin, og det gikk lang tid før hytta ble lakkert rosa som resten av tivoliets biler.. Planpåbygget på bilen kom fra A/S Habil i Hokksund, og ble beholdt av tivoliet, men lemmene ble etterhvert fjernet og det ble montert en kasse av noe slag på platten istedet.. Bilen ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DB 11846 den 11.12.1973, og med understellsnr 279 var dette en tidlig Volvo N7.. Thomas Tivoli overtok bilen den 10.04.1992, og brukte den hver sesong i drøyt 20 år fram til bilen ble avregistrert den 28.09.2012.. Er forøvrig ikke sikker på hvem som var første eier(e) av bilen.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 31, 2019 10:14

Bilde
Her ser vi et bilde tatt for tre år siden, og til venstre ser vi en Volvo N720-42 4x2 1975 mod som har fortid som militær lastebil/tippbil med regnr 45183.. Da den ble utrangert av Forsvaret ble den solgt og omregistrert på Eidsvoll til regnr CV 27730 den 03.02.1998, og som den hadde da dette bildet ble tatt.. Fra den 08.11.2000 har bilen vært eid av Basen Entreprenør A/S i Oslo.. :) Foto: Pål Ringkilen.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Apr 14, 2019 21:38

Bilde
Her ser vi et ganske stilig bilde som visstnok skal ha blitt tatt i Hønefoss.. Er vel mest trolig at tømmeret ble losset fra tømmerbil-settet og over på jernbanevogna og ikke motsatt, men man vet jo aldri.. Tømmerbil-settet var muligens oppbygd hos Isachsen, og bilen var muligens en Maigurus Deutz 156 D 16 eller noe sånt, blir for smått til å kunne tyde dekaler, regnr osv, men et tidstypisk sett dette som muligens var fra andre halvdel av 1960-tallet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25121
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg L475 » Man Apr 15, 2019 09:26

Tror bildet er tatt på Follum. Tømmeret er nok på vei ut i vannet. Jernbanevognene er nok også kommet med tømmer. Bodde på Hønefoss i en periode midt på 1970 tallet. Var flere slike biler som gikk med tømmer, og noen av disse hadde et rundt hvitt merke på døra med store L V bokstaver i blått. Bilene kjørte for eller var eid av Løvenskjold Vekerø.
L475
Lærling
 
Innlegg: 116
Registrert: Lør Aug 15, 2009 18:54

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest