Transporthistorie ifra Østlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 30, 2019 15:25

Bilde
Her ser vi et flott bilde fra Økern i Oslo som ser ut til å være tatt der bensinstasjonen lå inntil noen år siden -den gangen BP, senere Norol og til slutt Statoil.. En av mine nærmeste bensinstasjoner da jeg jeg bodde på Sinsen mellom 1998 og 2007.. Nok om det, her ser vi et stilig og nylevert tankvogntog der bilen var en Mercedes L1620-45 med regnr A-47757 mens hengeren var av ukjent fabrikat -det samme gjelder tankpåbyggene som så like ut.. Årsmod på settet vil jeg tippe til rundt 1965 eller litt nyere, og tror nok vogntoget var ganske stilig i BP's grønne, gule og hvite fargesetting.. Vet ikke hvem som var eier av vogntoget, kanskje var det han eller en sjåfør som stod ved siden av bilen da bildet ble tatt.. :) Foto: ukjent.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 30, 2019 15:27

waaler`n skrev:
Torkil Ø skrev:Her ser vi et stilig bilde fra tidligere E18 "Korketrekkeren" ved Langangen rett før Porsgrunn en gang på slutten av 1970-tallet.. Ikke lenge etter ble denne veistrekningen trolig til manges lettelse erstattet av to høye bruer eller viadukter om man vil, og jeg tenker det fram til da skal ha vært mye kø og mange situasjoner langs den gamle veien.. Den var jo likevel imponerende og ligger der og kan fortsatt kjøres, jeg gjorde det i fjor sommer.. På bildet ser vi tre lastebiler/vogntog.. En Volvo FB88 som muligens hadde Maur-henger, en semitrailer med en Scania LS110S eller LS111S som trekkvogn og tralle av ukjent fabrikat og bak den en Ford D-serie med skappåbygg.. Vet ikke mer om noen av disse kjøretøyene, men det er det kanskje noen som gjør.. :) Foto: ukjent.

Den oransje Scania LS 110`n var det Leif Sølvberg i fra Moss som eide, Han kjørte fro B. Brynildsen i Moss

Mange takk til deg for dette Erik, fint å få med.. Kanskje du vet mer om BP-vogntoget på bildet i innlegget over her også..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 30, 2019 15:30

tore-buss skrev:Den Volvoen Først, er det en som kjører Isolasjon for Glava tro?

Politien på Motorsykkelen ser ut som har stoppet trafikken :D :D

Ja jeg tror det kan ha vært Glava Isolasjon det der, men det er litt vanskelig å se.. Ja det kan vel tenkes politiet både måtte stoppe og dirigere trafikken i Korketrekkeren ganske ofte.. Særlig om det kom en bred tranport eller en transport med en viss høyde så man måtte kjøre midt i og på feil side av veien her og der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Fre Mai 31, 2019 07:23

Torkil Ø skrev:
waaler`n skrev:
Torkil Ø skrev:Her ser vi et stilig bilde fra tidligere E18 "Korketrekkeren" ved Langangen rett før Porsgrunn en gang på slutten av 1970-tallet.. Ikke lenge etter ble denne veistrekningen trolig til manges lettelse erstattet av to høye bruer eller viadukter om man vil, og jeg tenker det fram til da skal ha vært mye kø og mange situasjoner langs den gamle veien.. Den var jo likevel imponerende og ligger der og kan fortsatt kjøres, jeg gjorde det i fjor sommer.. På bildet ser vi tre lastebiler/vogntog.. En Volvo FB88 som muligens hadde Maur-henger, en semitrailer med en Scania LS110S eller LS111S som trekkvogn og tralle av ukjent fabrikat og bak den en Ford D-serie med skappåbygg.. Vet ikke mer om noen av disse kjøretøyene, men det er det kanskje noen som gjør.. :) Foto: ukjent.

Den oransje Scania LS 110`n var det Leif Sølvberg i fra Moss som eide, Han kjørte fro B. Brynildsen i Moss

Mange takk til deg for dette ERik, fint å få med.. Kanskje du vet mer om BP-vogntoget på bildet i innlegget over her også..? :)

Beklager den bilen vet jeg ingenting om, men bilde er tatt på Økern i Oslo der var det bensinstasjon BP, Norol og Statoil på begge sider av Østre Aker vei til krysset ble bygget om for noen få år siden, nå er det Cirkle K på andre siden av vegen litt lengre nord.
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 31, 2019 07:47

Ok Erik, da får vi se om noen andre kanskje vet mer om dette tankvogntoget.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 31, 2019 16:21

Torkil Ø skrev:Tar med dette bildet som er et av to ganske like som ble tatt i Kr.sund på 1990-tallet, og som er nokså mørkt pga at det var dårlig vær.. Bilen som er i fokus på bildet var en Volvo N720-50 4x2 1974 mod som på dette tidspunkt ganske nylig var overtatt av Thomas Tivoli.. Bilen virket å være en bil som hadde vært godt ivaretatt av forrige eier særlig var lakken på hytta blank og fin, og det gikk lang tid før hytta ble lakkert rosa som resten av tivoliets biler.. Planpåbygget på bilen kom fra A/S Habil i Hokksund, og ble beholdt av tivoliet, men lemmene ble etterhvert fjernet og det ble montert en kasse av noe slag på platten istedet.. Bilen ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DB 11846 den 11.12.1973, og med understellsnr 279 var dette en tidlig Volvo N7.. Thomas Tivoli overtok bilen den 10.04.1992, og brukte den hver sesong i drøyt 20 år fram til bilen ble avregistrert den 28.09.2012.. Er forøvrig ikke sikker på hvem som var første eier(e) av bilen.. :) Eget foto.

Bilde
Siterer innlegg nr 12 fra side 87 her på tråden da jeg fant enda et bilde jeg hadde tatt av denne Volvo N720-bilen med regnr DB 11846 som gikk for Thomas Tivoli i over 20 år fram til bilen var 39 år.. Ganske mørkt dette bildet som ble tatt i Kristiansund i sin tid, det får jeg bare beklage, men man klarer vel å se bilen.. Lurer forøvrig fortsatt på hvem som var eier(e) av denne bilen før Thomas Tivoli kjøpte den i 1992.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 20, 2019 14:08

Bilde
Her ser vi et nostalgisk og flott bilde fra Drammen, og vi ser en stilig Volvo B65508 1958 mod fra Drammen Kommunale Trikk.. Bussen hadde karosseri fra Lier Karosserifabrikk og ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr F-1694 den 17.11.1958, den var opprinnelig levert til Drammen Turistbil og ble overtatt av DKT ved nyttår i 1969.. Spørs om ikke bildet ble tatt samme år eller året etter før man kan se Drammens høyeste boligblokk Skistadbygget under oppføring i bakgrunnen, og dette bygget stod ferdig i 1970.. Bussen var i bruk i Drammens-området i 13 og et halvt år og ble utrangert og avregistrert for godt den 25.04.1972 og deretter hugget.. :) Foto: Walther J. Wold utlånt av Tore Jensen.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Tor Jun 20, 2019 18:52

A 47757 fikk senere CC 17994. LK 1620 fra 1967
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 20, 2019 21:07

Aha.. Men da kommer man et godt stykke videre ifht tankbilen vi ser øverst på denne siden.. En MB L1620-46 dette som ble førstegangsregistrert i Oslo den 24.08.1967.. Bilen har nok hatt flere eiere etter den tid, og siste eier var Victor Dahle fra Halden som avregistrerte bilen for godt den 03.07.1995.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 26, 2019 17:18

Bilde
Her ser vi et riktig flott bilde som viser de fleste lastebilene til Trysil Bilruter A/S i 1975, og som ble tatt ved TB's hovedanlegg i Trysil.. TB hadde i mange år trelast og fliskjøring fra området sitt i tillegg til noen godsruter som også ble kjørt med lastebiler.. Bilen vi ser framre del av helt til høyre på bildet var en av godsrutebilene, og dette var en toakselt Volvo N88-52 med årsmod rundt 1970 som også hadde toakslet henger med samme type plan og kapellpåbygg der alt muligens kom fra Maur.. Ut fra det jeg vet gikk dette vogntoget i godsrute mellom Trysil-Elverum-Hamar og Oslo.. De 17 andre bilene på bildet gikk stort sett med trelast og flis, og her var det flest Scania, både LBS110, LBS111 og LBS140, LS110 og L/LS76.. I tillegg en Volvo F88 og en Volvo F89.. Her var det både semitrailere og kombinasjonen bil + henger.. Trysil Bilruter skal på dette tidspunktet også ha hatt en Scania-Vabis LBS76, men den var ikke med på dette bildet.. Tar for ordens skyld med bilenes farger som var olivengrønn nederst, rød midt på og hvit øverst.. :) Foto: Trysil Bilruter.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jun 28, 2019 16:16

Bilde
Trekkvogna vi ser på dette bildet er jeg ikke sikker på om var hjemmehørende på Østlandet, men det var trekkvogna vi ser i bakgrunnen siden den tilhørte Knut Enger i Enebakk.. Dessuten ble bildet trolig tatt på Bjerke Travbane i Oslo i sin tid, så da tar vi det med på denne tråden.. Tror bildet ble tatt på 1980-tallet, og når det gjelder Iveco-trekkvogna så har jeg ikke så mye mer å si om den siden det ikke var skilter på den annet enn at det var en 6x2-bil.. Modellbenevnelse stod vel på siden under sidevinduet på den, men klarer ikke å tyde hva som stod der.. Noen som kjenner igjen denne og kan fortelle mer om den..? Enger-trekkvogna i bakgrunnen ser ut til å ha vært en av flere Scania R142H6x2LC-31 som han hadde.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 01, 2019 19:29

Bilde
Her ser vi et stilig bilde som i sin tid ble tatt på Hadeland Bilselskaps anlegg, og blant det vi ser her så ser vi jo også to for Norges del trolig sjeldne busser.. Begge var av typen Leyland 10951-2L 1974/75 mod, og nå har jeg vært lat og ikke sjekket alle fakta rundt disse bussene på RHF's bussdatabase, for her syns jeg noen andre eksperter kan fortelle hvem de tilhørte først og om dette var hel/fabrikkbygde busser fra Leyland.. Det ser ut til at HB kjøpte bussene brukt i 1981, og det er trolig rundt den tiden at bildet ble tatt.. Bussen til ventre ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DB 54284 på ukjent dato på slutten av 1974, ble overtatt av HB den 23.01.1981 og utrangert og avregistrert der den 21.06.1984. Ved siden av står DB 51732 som ble førstegangsregistrert i Oslo den 05.11.1974, og videresolgt fra HB til Jarle Vestrheim fra Ulvik den 24.08.1990. Der ser det ut til at det fortsatt er skilter på bussen, og jeg undres på om ikke disse to bussene var anskaffet nye av Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler i Oslo.. I bakgrunnen ser vi dessuten to velbrukte og VBK-karosserte busser, den til høyre muligens en Volvo B635, den andre en Mercedes med original front.. Bak den kan man også skimte en Linjegods-farget Volvo F7 som HB kjørte containere med.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Man Jul 01, 2019 19:47

Torkil Ø skrev:Her ser vi et stilig bilde som i sin tid ble tatt på Hadeland Bilselskaps anlegg, og blant det vi ser her så ser vi jo også to for Norges del trolig sjeldne busser.. Begge var av typen Leyland 10951-2L 1974/75 mod, og nå har jeg vært lat og ikke sjekket alle fakta rundt disse bussene på RHF's bussdatabase, for her syns jeg noen andre eksperter kan fortelle hvem de tilhørte først og om dette var hel/fabrikkbygde busser fra Leyland.. Det ser ut til at HB kjøpte bussene brukt i 1981, og det er trolig rundt den tiden at bildet ble tatt.. Bussen til ventre ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DB 54284 på ukjent dato på slutten av 1974, ble overtatt av HB den 23.01.1981 og utrangert og avregistrert der den 21.06.1984. Ved siden av står DB 51732 som ble førstegangsregistrert i Oslo den 05.11.1974, og videresolgt fra HB til Jarle Vestrheim fra Ulvik den 24.08.1990. Der ser det ut til at det fortsatt er skilter på bussen, og jeg undres på om ikke disse to bussene var anskaffet nye av Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler i Oslo.. I bakgrunnen ser vi dessuten to velbrukte og VBK-karosserte busser, den til høyre muligens en Volvo B635, den andre en Mercedes med original front.. Bak den kan man også skimte en Linjegods-farget Volvo F7 som HB kjørte containere med.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.

Det ble kjøpt en del Leyland-busser til Oslo, av Schøyen og Oslo Sporveier, i 1974/75. Det ble levert en del Leyland til Oslo også sist på 50-tallet og tidlig 60-tallet, men de hadde norske karosserier. Hadeland Bilselskap overtok iallfall DB51254, DB51732, DB52410 og DB54284. Det skjedde ca. 1980-1982. Men hva brukte de bussene til? Skoleruter? Bussene var ikke spesielt populære, men jeg kjenner ikke grunnen. De fleste hadde visstnok ikke noe langt liv i rutetrafikken. Schøyen gikk over til Mercedes i 1975 og holdt ved det lenge.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 02, 2019 04:33

Ja nå har jeg tatt meg tid til å sjekke bussdatabasen, og da viser det seg at både de to bussene på bildet over her og de to du nevner var levert nye til SBC i Oslo.. Alle var helbygde busser fra Leyland kalt National, og når det gjelder hva Hadeland Bilselskap brukte dem til så tror jeg som du også er inne på at de ble brukt til skoleruter.. Dette var jo typiske bybusser, og såvidt jeg vet så hadde ikke HB noen direkte bybussruter selv om ruteområdet omfattet flere større tettsteder på Hadeland.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jul 04, 2019 19:46

Bilde
Til slutt på denne siden tar vi med et bilde som viser en av SAS' flybusser i hovedstadsområdet som hadde vært ute for et skikkelig uhell.. Ikke noe hyggelig bilde, men er vel endel av transporthistorien dette også.. Har så langt ikke flere opplysninger om hva slags buss dette var (type, årsmod, regnr osv) og hva som skjedde med den videre.. Foto: Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest