Transporthistorie ifra Østlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Jul 04, 2019 19:53

Bilde
Her ser vi et stilig bilde fra anlegget til Transportsentralen i Oslo med fire herlige lastebiler og litt til.. Til venstre ser vi en helt ny Volvo FB86-42 som ikke var registrert enda og som trolig hadde årsmod rundt 1970 eller litt nyere.. Neste bil var en Scania-Vabis L56-50 med enakslet henger av ukjent fabrikat. Regnr på bilen tyder jeg til å kunne ha vært H-7106 eller H-7108, og firmanavnet på døra er vanskelig å tyde.. Deretter en Scania LBS110S-42 med årsmod rundt 1970 og med regnr som er vanskelig å tyde.. Siste bil var en flott Scania-Vabis LBS76S-42 som jeg kjenner igjen som den grønn og gråfargede med toakslet henger som var med i den første Olsenbanden-filmen fra 1969 sammen med en rød Volvo NB88 trekkvogn med toakslet planpåbygd Maur-tralle.. Vet ikke regnr på LBS76-bilen og hvem som hadde den, men regner med waaler'n kanskje kan fortelle mer om alle disse bilene.. Alle hadde jo dessuten plan og kapellpåbygg, men alle påbyggene var av ukjent fabrikat.. :) Foto Oslo Byarkiv.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Tor Jul 04, 2019 23:11

Bilde
Foto: Vidar Såtvedts samling

Bussvraket på bildet er som nevnt en av SAS Flybussen sine busser. SAS Flybussen fikk 29/6-1998 10 stykk 14,5 meter lange Mercedes Benz O-404/3 RH-A med Ajokki Regal II 360 karosseri. BP29110 til BP29119. Bussen i fråga er BP29114. Denne ble som nevnt registrert 26/6-1998 og allerede den 10/8-1998 er den avregistrert etter å ha kjørt utfor broen over Nitelva på E-6 på tur mot Oslo. Bussen gikk i elva med sjåføren og en passasjer om bord. Nå var det en historie rundt denne passasjeren og at denne rett og slett angrep sjåføren, rattet ble tatt fatt i og utfor broen bar det. Husker jeg rett så gikk det etter forholdene bra med sjåføren og han som forårsaket ulykken tror jeg ble lagt under en gravstein et eller annet sted......

Vel, bussvraket ble etter hvert kjøpt av Ola Halvorsen/H.M.K. der bildet er tatt, og det ble booket byggeplass hos Jonckheere i Roeselare/Belgia for å bygge opp nytt karosseri på chassiet. Bussvraket ble "pakket sammen", satt på fraktebåt til Belgia og til fabrikken kom chassiet. Og der ble den ståendes og alle "vi" involverte kunne få grå hår av mindre saker enn å prøve å få denne på vegen igjen. "Vi" på Buss og Bil Service (Jonckheere importøren) sto i kontakt med Bertel O. Steen som igjen var pådriver for å få tak i elsystem-skjemaer for disse heller uvanlige chassiene - og DET var lettere sagt enn gjort. Chassiet/vraket ble aldri bygget opp igjen slik planen var da fabrikken i Tyskland ikke kunne eller ville finne frem de forespurte/etterlyste elskjemaene..... .....og hva som videre hendte med chassisnummer WEB61823813089398 - nei si det..... :shock:
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg dabj » Tor Jul 04, 2019 23:21

Denne ulykken husker jeg godt. Passerte der like etter det skjedde. Da kjørte jeg MB Actros 1843 med ASG tralle
dabj
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Fre Jul 05, 2019 05:27

Ja jeg tenkte dette buss-uhelllet måtte ha vært en ganske "heftig" hendelse, mange takk til dere begge for gode og oppklarende opplysninger.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Man Jul 08, 2019 20:59

Torkil Ø skrev:Her ser vi et stilig bilde fra anlegget til Transportsentralen i Oslo med fire herlige lastebiler og litt til.. Til venstre ser vi en helt ny Volvo FB86-42 som ikke var registrert enda og som trolig hadde årsmod rundt 1970 eller litt nyere.. Neste bil var en Scania-Vabis L56-50 med enakslet henger av ukjent fabrikat. Regnr på bilen tyder jeg til å kunne ha vært H-7106 eller H-7108, og firmanavnet på døra er vanskelig å tyde.. Deretter en Scania LBS110S-42 med årsmod rundt 1970 og med regnr som er vanskelig å tyde.. Siste bil var en flott Scania-Vabis LBS76S-42 som jeg kjenner igjen som den grønn og gråfargede med toakslet henger som var med i den første Olsenbanden-filmen fra 1969 sammen med en rød Volvo NB88 trekkvogn med toakslet planpåbygd Maur-tralle.. Vet ikke regnr på LBS76-bilen og hvem som hadde den, men regner med waaler'n kanskje kan fortelle mer om alle disse bilene.. Alle hadde jo dessuten plan og kapellpåbygg, men alle påbyggene var av ukjent fabrikat.. :) Foto Oslo Byarkiv.

Dette bildet har jeg selv lagt ut en gang, F 86`n tilhørte Kjeserud Transport i fra Askim, Riktig den LBS 76`n var den som var med i Olsenbanden filmen og tilhørte Arne Berg. Det var ikke noe N 88, men en LS 76/110 som ble forbikjørt under bygdøy lokket, litt usikker, men tror den tilhørte Ralf Henriksen: de 2 siste bilene vet jeg ingenting om
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 09, 2019 08:30

Ok Erik, dette var fint å få med, mange takk skal du ha.. Må nok innrømme at jeg hadde glemt at du hadde lagt ut dette bildet før, men det er kanskje borte nå hvis du lastet det opp med Photobucket..? Det finnes noen flere bilder fra samme tidspunkt også.. Scania-Vabis L56-bilen med enakselt henger så jo ut til å være H-registrert, så da gikk vel ikke den for Transportsentralen i Oslo, men var kanskje bare innom der og lastet eller losset noe..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Tir Jul 09, 2019 21:00

Torkil Ø skrev:Ok Erik, dette var fint å få med, mange takk skal du ha.. Må nok innrømme at jeg hadde glemt at du hadde lagt ut dette bildet før, men det er kanskje borte nå hvis du lastet det opp med Photobucket..? Det finnes noen flere bilder fra samme tidspunkt også.. Scania-Vabis L56-bilen med enakselt henger så jo ut til å være H-registrert, så da gikk vel ikke den for Transportsentralen i Oslo, men var kanskje bare innom der og lastet eller losset noe..? :)

Ja det var jo en terminal for omlasting, jeg tror det var Bilspedision/Autotransit som leide terminalen i starten og de hadde jo mye gods på den tiden så det var ikke bare TS biler innom der, eneste TS bilen på bildet var Arne Berg sin LBS 76 i fra Olsen banden :-)
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 09, 2019 22:09

Ja det forklarer nok hvorfor de andre bilene var der, Volvo FB86-bilen var jo fra Askim som du nevnte over her.. Artig scene den i Olsenbanden-filmen der disse vogntogene var med, tror hengeren til Arne Berg sin LBS76 kan ha vært av svensk fabrikat, muligens en Härryda men langt fra sikker.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 14, 2019 20:00

Bilde
Her ser vi et stilig bilde fra Fredrikstad som ble tatt tidlig på 1980-tallet.. På den tiden hadde man slått sammen flere av rutebilselskapene i området til Fredrikstaddistriktets Rutebiler A/S, og på dette bildet ser vi busser fra tre av selskapene som ble med inn i FDR.. Flesteparten -de 13 gule og røde bussene kom fra tidligere Fredrikstad Rutenbiler, alle var trolig Volvo busser og alle hadde ulike VBK-karosserier.. Den blå og hvite bussen var en Mercedes med M41-karosseri fra VBK og den kom fra Hvaler-Kråkerøy Bilruter, men var opprinnelig anskaffet ny av Hvaler Bilselskap og hadde fortsatt fargene til dette selskapet. Bussen helt til høyre var en Volvo fra tidligere Borge Kommunale Bilruter som fortsatt hadde BKB's farger, og denne bussen hadde karosseri fra T. Knudsen Karosserifabrikk i Kristiansand.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 15, 2019 16:14

Bilde
Her ser vi et bilde som ser ut til å ha blitt tatt på Drammen Travbane i sin tid, og her ser vi jo flere kjøretøyer.. Blant annet en Mitsubishi-Kato mobilkran som tilhørte Arne Andersen A/S, og den hadde jo heist opp en ganske stilig trekkvogn.. Trekkvogna var en Mack F 786 T 1975/76 mod som ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr KE 42183 den 24.11.1975.. Hvem den tilhørte da bildet ble tatt er ikke kjent, men siste eier fra ukjent dato var Bumar Norge A/S i Drammen og der ble trekkvogna avregistrert for godt den 26.04.1994.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Man Jul 15, 2019 18:07

Hei igjen Torkil!

2 Fine bilder over her, antar at anlegget til FDR var ganske nytt da bildet ble tatt. En ser verksted/Kontorbygget bak bussene og Fredrikstadbrua bak der igjen.
Kan ikke huske disse blå bussene fra Hvaler.

Når det gjelder Bildet fra Drammen travbane så er Macken som henger i Krana Arne Andersen AS sin den også. Har et bildet fra en annen vinkel der en ser navnet i skilt Kassa :D :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 15, 2019 18:20

Hei Tore -ja dette var veldig bra å få med, mange takk skal du ha for god og utfyllende info rundt bildene -ganske spesiell og sikkert relativt sjelden den Mack-trekkvogna.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 22, 2019 16:44

Bilde
Her ser vi et bilde som i sin tid ble tatt under litt vanskelige lysforhold ved Aker Brygge i Oslo.. Vi ser jo flere ting her, men østover på datidens E18 ser vi en semitrailer med en Mercedes 1938S-35 1983 mod som trekkvogn, og den ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DD 81339 den 16.08 samme år.. Hvem som var eier vet jeg ikke, men mulig trekkvogna kan ha hatt samme eier fram til den ble avregistrert for godt den 13.08.1993 da den var akkurat 10 år. Som siste eier står Per Olav Brøndbo fra Nittedal oppført, tralla bak er det lite å si om, vet verken fabrikat, årsmod eller regnr.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kongsberg » Tir Jul 23, 2019 09:33

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde som i sin tid ble tatt under litt vanskelige lysforhold ved Aker Brygge i Oslo.. Vi ser jo flere ting her, men østover på datidens E18 ser vi en semitrailer med en Mercedes 1938S-35 1983 mod som trekkvogn, og den ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DD 81339 den 16.08 samme år.. Hvem som var eier vet jeg ikke, men mulig trekkvogna kan ha hatt samme eier fram til den ble avregistrert for godt den 13.08.1993 da den var akkurat 10 år. Som siste eier står Per Olav Brøndbo fra Nittedal oppført, tralla bak er det lite å si om, vet verken fabrikat, årsmod eller regnr.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.

Trekkvogna husker jeg godt, fargene er Heitmann Spedisjon i Oslo, men kommer ikke på navnet på eier..
Kongsberg
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 23, 2019 15:43

Jamen dette var fint å få med, mange takk skal du ha.. :) Kan godt tenkes det var logo for Heitmann Spedisjon på bilen, men det klarer jeg ikke å se, ser derimot en god del MB-reklame og klistremerker for både det en og andre på trekkvogna..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest