Transporthistorie ifra Østlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 12, 2019 21:28

Bilde
Her ser vi et flott bilde som trolig ble tatt ved leveransen av en stilig Büssing 4000 med årsmod rundt 1955 til A/L Gjøvik og Vardal Bilruter i Gjøvik.. Bilen hadde underliggermotor, så førerhuset skal ha vært ganske stort og rommelig på disse bilene, men underliggermotoren egnet seg lite på datidens grusveier her til lands.. Og akkurat denne bilen skulle nok gå på mange grusveier da det lange planpåbygget av ukjent fabrikat med lave lemmer var beregnet for melkespanntransport i melkerutene til GVB.. Bilen hadde regnr E-15660, den hadde fargene til GVB som var lys gul nederst og mørk rød øverst. GVB var et av rutebilselskapene som ble endel av Vestoppland Bilselskap A/S da dette selskapet ble etablert i 1965, men tror ikke denne bilen ble med over dit.. :) Foto: Per Hasselknippe.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26025
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 17, 2019 20:37

Bilde
Dette vinterlige bildet viser to flotte Bedford TK-lastebiler som tilhørte hvert sitt bryggeri i Oslo -A/S Schous Bryggeri nederst på Grünerløkka og Frydenlund Bryggeri på Bislett.. Bilen var trolig helt nye, og det som for meg er ganske merkelig er at de var like i fargene på tross av at de tilhørte hvert sitt bryggeri som egentlig hadde ulike farger på bilene sine -hvertfall senere.. De to bilene var ikke helt like heller da den til venstre med regnr 27-48-35 hadde lavere totalvekt enn 27-28-67 til høyre som ogsså hadde større hjul.. Planpåbyggene på begge biler var av ukjent fabrikat, årsmod på dem er også ukjent men tipper de var fra slutten av 1960-tallet.. :) Foto: ukjent.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26025
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 27, 2019 20:51

Bilde
Her ser vi et bilde fra Kontraskjæret i Oslo som ligger nord for Akershus Festning og øst for Rådhusplassen.. Bildet ble visstnok tatt i 1966 av Harriet Flaaten, og da hadde man fortsatt bussparkering der.. Som man se stod det jo en haug med busser på parkeringsplassen, på vei inn til venstre ser vi en buss fra Lommedalsbussen A/S i gul og oransje farge, mulig dette var en tidlig Volvo B57-60, og den hadde M1965-karosseri fra VBK. Kan se ut som det var et par busser til fra Lommedalsbussen innimellom allde de andre, men ellers ser resten av bussen ut til å ha tilhørt ing. M.O. Schøyens Bilcentraler A/S i Oslo. De fleste av disse hadde VBK-karosserier, både av typen M1953 og M1958, og noen var trolig også bygd på lisens hos Per Skøyen Karosserifabrikk i Lillestrøm.. Bussen fra SBC som ses i sin helhet nedenfor plassen til høyre var trolig en DAF TB 160 DS-605 som SBC hadde flere av, og en av disse er bevart som veteranbuss.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26025
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Svein Thore » Søn Des 29, 2019 12:01

27-48-35 er en Bedford KELC3 fra 1968, fikk senere DC 99430
27-28-67 er en Bedford KFSC3 fra 1967, fikk senere DD 23175
Svein Thore
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 724
Registrert: Ons Aug 26, 2009 18:01
Bosted: Nittedal

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 29, 2019 14:36

Svein Thore -ok, jeg trodde bilene var like gamle jeg, men da ser jeg at 29-48-35/DC 99430 ble førstegangsregistrert den 29.08.1968, og avregistrert for godt den 31.03.1987, og dette var forøvrig en 10 tonns-bil (9750 kg totalvekt) fra Bedford.. Antall hk er ikke oppgitt hos veivesenet på denne bilen..

27-28-67/DD 23175 ble førstegangsregistrert den 12.10.1967, og den ble avregistrert for godt den 08.05.1984.. Dette var en 7,5 tonns lastebil fra Bedford, og her har veivesenet heller ikke info om hvor mange hk bilen hadde.. :)

Men nå merker jeg at jeg fikk lyst å kverulere litt her for 27-28-67 er bilen som utseendemessig er størst av disse to bilene og hadde størst hjul. Den burde vel derfor være bilen med totalvekt på 10 tonn..?
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26025
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Svein Thore » Søn Des 29, 2019 18:06

KFSC er en tyngre modell enn KELC fra frabrikk. DD 23175 er nok nedregistert. Det jeg stusset på er at KFSC er et kort chassis. S som tredje bokstav. Modellene gikk fra KA til KM. KA lettest og KM tyngst.
Svein Thore
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 724
Registrert: Ons Aug 26, 2009 18:01
Bosted: Nittedal

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 29, 2019 19:40

Ja da er det nok nedregistrering som må være forklaringen.. Begge disse bilen fikk jo endel år i trafikk -nesten 17 og nesten 19 år, så da er det jo ikke unaturlig at det kan ha skjedd endringer underveis.. Fint å få med litt om modellbenevnelser fra Bedford på disse bilene også, de virker det til å ha vært mange av og jeg må nok innrømme at jeg ikke har oversikt over alle dem.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26025
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 02, 2020 20:30

Bilde
Øverst på side 591 på VBK-tråden ser vi en buss som ble levert til Rutebileier Andreas Dahl fra Jevnaker, og der ble også kombinertbussen som ses på dette bildet nevnt.. Dette var en flott Scania-Vabis B51-53 1958 mod med Lier-karosseri, og den ble førstegangsregistrert på regnr E-15497 den 09.10.1958. I 1972 ble Andreas Dahls ruter mellom Jevnaker og Dokka langs Randsfjordens vestside og 7 kjøretøyer overtatt av Vestoppland Bilselskap A/S i Gjøvik. Kombinertbussen fulgte med over som den nest eldste vogna og ble omregistrert i Gjøvik på regnr JC 23078 den 16.08 samme år. Bildet ble tatt etter den tid, og selv om det er i svart/hvitt ser det ut til at bussen ble omlakkert til VB's farger i hvitt/rødt/hvitt.. Så veldig lang karriere hos Vestoppland Bilselskap fikk denne kombinertbussen likevel ikke da den ble utrangert og solgt til ny og ukjent eier i desember 1973.. :) Foto: Per Hasselknippe.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26025
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 03, 2020 16:12

Bilde
Her ser vi et flott postkort-bilde fra Strømsø i Drammen som jeg vil tippe ble tatt rundt 1966-1967.. Her får vi med endel tidstypiske laste og varebiler samt en god del av tidens personbiler også.. To lastebiler ser vi, nærmest kamera en rød Bedford TK med tipp og planpåbygg som det fantes svært mange av her til lands på dne tiden og i flere år framover.. Rett overfor den ser vi en gul Volvo L430 med planpåbygg og kran som tilhørte Norske Shell og som fraktet oljefat denne dagen.. Vi ser også en Volkswagen varevogn nede til høyre som var profilert slik som bilene fra bakerfirmaet Paagen var senere hvertfall, men klarer ikke å tyde teksten ellers på bilen.. Ellers har det jo skjedd endel forandringer i dette området. Rundkjøringen forsvant for noen år siden til fordel for et større torg, og nå går det bare kollektivtrafikk rett over her og videre over Bybrua fra 1936 som man kan se litt av til venstre på bildet. Brua er i dårlig forfatning nå, og den vil antakeligvis bli revet og erstattet av en ny i løpet av de nærmeste årene, men det er store diskusjoner hvordan dette skal gjennomføres og hvordan ny bru skal se ut.. Forøvrig er det den eldste bygningen på Drammen stasjon som ses i bakgrunnen på bildet, den er ikke lys grå nå, men lys gul av farge.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26025
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 08, 2020 16:45

Bilde
På dette bildet ser vi egentlig tre busser fra A/S Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap på Fagernes, men først skal vi ta med litt tekst rundt bussen som ses i sin helhet til høyre.. Dette var en flott Volvo B57-60 1971 mod med Repstad-karosseri, og den ble førstegangsregistrert i Gjøvik på regnr JC 13548 den 14.07.1971.. Hvor lenge bussen var hos JVB er ikke kjent, men ser ikke bort fra at det kan ha vært rundt 20 år, og siste eier fra ukjent dato var Bjørnar Holm fra Bergen som avregistrerte bussen for godt den 02.03.2007.. Til venstre for JC 13548 ser vi en avregistrert buss som helt sikkert gikk som turbuss for JVB fra den var ny, det var et flott M3-karosseri fra Vest på den, og jeg tror dette kan ha vært en DAF SB 1600 fra rundt 1973-1974.. Bussen man skimter lengst til venstre er det vanskelig å si noe mer om.. :) Foto: Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26025
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: isak og 1 gjest