Transporthistorie fra Sørlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Hartly » Tir Aug 18, 2009 13:31

espen skrev:Hvem var forhandler for Ford på Sørlandet den ganga?


Autolast AS. Eid av Bay Gundersen. Starta i Søgne og flytta til sørlandsparken. Nabo til Scania Sør.
Hartly
Lærling
 
Innlegg: 89
Registrert: Fre Aug 08, 2008 12:49
Bosted: Vennesla

Innlegg rolfjohnsen » Tir Aug 18, 2009 21:52

Her er et bilde av den ene av Holviks Transcontier. Bildet har jeg fått låne av fotografen som og var sjåfør på bilen,Karl Erling Lundstrøm fra Arendal. Bildet er tatt ved et krigsminnesmerke i Frankrike(en Sherman tanks),og illustrerer vel hva enkelte eiere ønsket å gjøre med sine Transcontier..... :flire:

Karl Erling skulle se om han hadde flere interessante bilder liggende,så kanskje det blir mer fra østfylket etterhvert. :)

Bilde
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran
 
Innlegg: 1742
Registrert: Søn Jan 06, 2008 20:24
Bosted: Søgne

Innlegg Niceguy » Ons Aug 19, 2009 05:27

Ettersom jeg kan komme på ble der tilsammen kjøpt 15 nye Ford Trans. på sørlandet fra 1977-82:
Kåre Rosseland( Mosby Transportforretning ) 2
Olsen Godstransport, Grimstad 2
Holvik Transport , Grimstad 2
Sven Olav Stiansen, Vennesla Trsp. 3
Harald Karlsen, Vennesla Trsp. 1
Harry Haugland,Vennesla Trsp. 1
Arvid Honnemyr,Vennesla Trsp. 1
John Heggtveit, Transportservice Arendal 1
HK Solberg ,Kr.Sand 1
Thorbjørn Svendsen, Birkeland 1

HARTLY, det er mulig jeg ikke husker helt rikitig her, men hadde ikke Sigurd Fjermeros fra Vennesla også en Ford Transcontinental? Du husker sikkert dette bedre enn meg ..... :) :)
Niceguy
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 972
Registrert: Ons Aug 27, 2008 11:11

Innlegg Hartly » Ons Aug 19, 2009 07:51

Niceguy skrev:
Ettersom jeg kan komme på ble der tilsammen kjøpt 15 nye Ford Trans. på sørlandet fra 1977-82:
Kåre Rosseland( Mosby Transportforretning ) 2
Olsen Godstransport, Grimstad 2
Holvik Transport , Grimstad 2
Sven Olav Stiansen, Vennesla Trsp. 3
Harald Karlsen, Vennesla Trsp. 1
Harry Haugland,Vennesla Trsp. 1
Arvid Honnemyr,Vennesla Trsp. 1
John Heggtveit, Transportservice Arendal 1
HK Solberg ,Kr.Sand 1
Thorbjørn Svendsen, Birkeland 1

HARTLY, det er mulig jeg ikke husker helt rikitig her, men hadde ikke Sigurd Fjermeros fra Vennesla også en Ford Transcontinental? Du husker sikkert dette bedre enn meg ..... :) :)


Stemmer det. Ny trekkvogn i 1980 som etter et par år ble forlenget til planbil med frontmontert kran.
Hartly
Lærling
 
Innlegg: 89
Registrert: Fre Aug 08, 2008 12:49
Bosted: Vennesla

Innlegg Niceguy » Ons Aug 19, 2009 08:27

Niceguy skrev:
Sitat:

Ettersom jeg kan komme på ble der tilsammen kjøpt 15 nye Ford Trans. på sørlandet fra 1977-82:
Kåre Rosseland( Mosby Transportforretning ) 2
Olsen Godstransport, Grimstad 2
Holvik Transport , Grimstad 2
Sven Olav Stiansen, Vennesla Trsp. 3
Harald Karlsen, Vennesla Trsp. 1
Harry Haugland,Vennesla Trsp. 1
Arvid Honnemyr,Vennesla Trsp. 1
John Heggtveit, Transportservice Arendal 1
HK Solberg ,Kr.Sand 1
Thorbjørn Svendsen, Birkeland 1


HARTLY, det er mulig jeg ikke husker helt rikitig her, men hadde ikke Sigurd Fjermeros fra Vennesla også en Ford Transcontinental? Du husker sikkert dette bedre enn meg .....


Stemmer det. Ny trekkvogn i 1980 som etter et par år ble forlenget til planbil med frontmontert kran.

Da husket jeg ikke så feil likevel da, det er jo alltid betryggende de få gangene det skjer .... :) :)
Niceguy
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 972
Registrert: Ons Aug 27, 2008 11:11


Innlegg espen » Ons Aug 19, 2009 19:28

Her er to MANer samlet, på Hunsfos i Vennesla!
Bilen til venstre tilhørte Grimestad Transport, PX31785. 1995 modell. Sjåfør/fotograf: Roy Lie. Vennesla bilen til høyre tilhørte Iglebæk, PP13370. Registrert 21.01.96. Denne kjørte rute på Bergen, for Nor Cargo.

Bilde
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg espen » Ons Aug 19, 2009 19:38

PP13370 har jeg ikkje flere bilder av. Bortsett fra disse 4, som jeg fant i fotoalbumet til Tommy Årikstad. Bilen endte sine dager oppi Setesdalen en plass... En søndag på vei mot Bergen! Gikk bra med både sjåfør og passasjer.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg Hartly » Ons Aug 19, 2009 20:07

espen skrev:Her er to MANer samlet, på Hunsfos i Vennesla!
Bilen til venstre tilhørte Grimestad Transport, PX31785. 1995 modell. Sjåfør/fotograf: Roy Lie. Vennesla bilen til høyre tilhørte Iglebæk, PP13370. Registrert 21.01.96. Denne kjørte rute på Bergen, for Nor Cargo.

Bilde


I bakgrunnen skimtes 142´en som Sigurd Narvestad kjørte for Olaf Aas.
Hartly
Lærling
 
Innlegg: 89
Registrert: Fre Aug 08, 2008 12:49
Bosted: Vennesla

Innlegg rolfjohnsen » Ons Aug 19, 2009 23:18

Kommer med mer bilder fra Karl Erling Lundstrøm på Fredag,og Dagfinn Svendsen,far til Robert,hadde og noe på lager. Så det er mer Svendsen biler og i vente. ;)
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran
 
Innlegg: 1742
Registrert: Søn Jan 06, 2008 20:24
Bosted: Søgne

Innlegg Niceguy » Tor Aug 20, 2009 11:58

Den MANen ble ordentlig ødelagt, så vidt jeg husker lå vel passasjeren og sov i køya ..... men der er vel mulig her også at historien har blitt verre og verre etter at den er blitt viderefortalt .....
Niceguy
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 972
Registrert: Ons Aug 27, 2008 11:11


Innlegg espen » Tor Aug 20, 2009 21:05

Her er en gammel T. Fredriksen bil, PP12944. 1995 modell.

Bilde

Bildet er tatt i Mandal i 95-96.
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg espen » Tor Aug 20, 2009 21:07

rolfjohnsen skrev:Kommer med mer bilder fra Karl Erling Lundstrøm på Fredag,og Dagfinn Svendsen,far til Robert,hadde og noe på lager. Så det er mer Svendsen biler og i vente. ;)


Tror det er stor enighet her inne om at vi liker bilder :) Så det er bare å gi på :tommel:
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg rolfjohnsen » Tor Aug 20, 2009 23:01

Ja...da var det jo Fredag...

Vi begynner med Karl Erling Lundstrøms 73 LBS 140,med Ds14 og Holset turbo....Bildet er tatt høsten 87 på et tysk jernverk.

Bilde

Så kommer F12`en hans. Bildet tatt i Haugesund rundt 89-90.. Lastet med en livbåt til jørgensen & Vik.

Bilde

Så ett av Anders Hellums F12,tatt i Holland sommeren 88. Sjåfør var Karl Erling,og ho foran bilen ....veelll.... :mrgreen:

Bilde

Og så to til av/fra Forden til Holvik begge tatt i Frankrike i 91. Sjekk høydeforskjellen til Renaulten....

Bilde

Nummer to viser unge lovende Lundstrøm under intens planlegging av dagens etappe... :D

Bilde
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran
 
Innlegg: 1742
Registrert: Søn Jan 06, 2008 20:24
Bosted: Søgne

Innlegg DeLutte » Tor Aug 20, 2009 23:33

Så Lundstrøm har også hatt PC 46609.
Kan aldri ha rukket å ruste, den bilen. Har tydeligvis blitt lakka om hvert 3dje år :)


Da den var ny, så gikk den i Myrvang farger. Siden lakkerte Oddvar Breimoen den rosa og hvit.

Og her har den blitt trekkvogn, samt blå og hvit.



De Lutte - ho foran bilen står i veien for regnummeret, grrr :evil:
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4415
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg rolfjohnsen » Tor Aug 20, 2009 23:55

Om de første tre bildene sier Karl Erling: F12'en er en gammel Olandbil. Oland hadde to stykker, denne
og en 1986 F12 på Transportservice. Begge ble i 1990
solgt til Jan Olav Gjesdal som i dag driver Stoa Transport.
Bildene er fra en utforkjøring mesterlig utført av den største idioten som
noengang har tatt i et lastebilratt.Han gikk utfor veien ved Temsevannet
langs gamle E18 klokka ~0600en tirsdagsmorgen.i ca 1990.
Han ringte meg og fattet seg som vanlig i korthet.
Han meddelte følgende: "Du - det e' me' - develen - e' gjekk ud." :mrgreen:

Bilde

Bilde

Bilde

Om bergingsbilene her sier Karl Erling følgende: Bergerene til Roar Josephsen har vel også en plass i tråden. Scania 141'en og
Volvo 88'en kjenner vel de fleste igjen. Fullt så kjent er kanskje ikke
International lettbergeren. Den kjørte jeg som 18-åring i 1983 på mange
for meg den gangen krevende oppdrag. Skrekkblandet fryd er en bra
beskrivelse her. Scaniaen til Roar er også historie: Opprinnelig en
Transportservicebil som kolliderte i sørlandsporten ganske ny i 1981
- 1982 en gang om hukommelsen tjener meg rett. Roar kjøpte vraket
og byttet hytte på den Dermed var grunnlaget lagt for denne vognens
mange elektrofeil og småbranner. Roars filosofi mht. sikringer er: "Hvis
man i det hele tatt bruker en, er det den største tilgjengelige som velges".
Påbygget var det velkjente svenske Bro wrecker, og vognen fremsto som
innsatsberedt i 1984.

Bilde

Bilde

Bilde

Og da sier ihvertfall jeg MANGE TAKK til Karl Erling Lundstrøm! :banger:

Som forøvrig skulle beskrive en ny sjåfør i et lokalt firma en gang,og kom med følgende gullkorn: "FINNE FRAM....? Den gutten fant FAENKJE en pinne eigang,om han hadd`an i rauhålet..... :mrgreen:

edit: Skal rette meg sjøl her før Karl gjør det: Det skulle være som følger:"FINNE FRAM....? Han fant FAENKJE sitt eget rauhål eigang,om det sto en pinne i det"! Husken spilte meg et lite puss der mht. ordlyden. men ingen var vel i tvil om meninga.... ;)
Sist endret av rolfjohnsen den Fre Aug 21, 2009 09:05, endret 1 gang
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran
 
Innlegg: 1742
Registrert: Søn Jan 06, 2008 20:24
Bosted: Søgne

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest