Transporthistorie fra Sørlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Niceguy » Fre Aug 21, 2009 06:17

Dette var utrolig artig å se, veldig bra når det kommer både tekst og bilder .... så kan vel ikke si annet enn at jeg håper det kommer mer .... :D :D
Niceguy
Langtransportsjåfør

Innlegg DeLutte » Fre Aug 21, 2009 07:04

Fornøyelig skrevet :) Takk til Rolf og Karl Erling for å ha laget til og postet dette.

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg rolfjohnsen » Fre Aug 21, 2009 09:09

jeg håper det kommer mer ....

Hvis Karl har mer på lager,så poster jeg gjerne. Skal høre med han når vi snakkes igjen. Det hender vi treffes noen stykker og drammer og ljuger litt,så da skal jeg spør. :D
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg Sandvik`s » Fre Aug 21, 2009 10:23

Fine bilder og bra fortalt, venter i spenning på mer..
J. Sandvik
Brukerens avatar
Sandvik`s
Distribusjonssjåfør

Innlegg r1morten » Fre Aug 21, 2009 19:01

Hehe,typisk Karl ja. Er han hos Stoa Transport fremdeles tro?
Sist jeg prata med han var han mekaniker for de,var utenom der i forbindelse med motor til en Pontiac jeg hadde...
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg rolfjohnsen » Lør Aug 22, 2009 03:03

Han skrudde for de sist vi hadde "ljugarmøte" i sjøbua hos meg ihvertfall,og det er bare et lite år siden...Skal ha "årsmøte" igjen før jul ei gang,og jeg har vel en ti-elleve senger i hus,så det er bare å melde seg på! Du er hjertelig velkommen! :mrgreen:
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg espen » Søn Aug 23, 2009 19:06

Da prøver jeg meg litt igjen. Ikkje så gamle bilder det her, fra 2002. Men både bil og firma er historie :sad: , så poster det her.

PX38498 var en Scania 144, 1999 modell. Tilhørte Grimestad Transport. Bildene har jeg tatt første (og foreløpig siste) turen som jeg har vært i Ungarn. Lastet ploger og deler på Kverneland, til en Kverneland forhandler i Mosonmagyaróvár. En by som ligger helt nordvest i Ungarn! Dette var jo før Ungarn ble medlem i EU, husker det gikk med nærmere to døgn til grensepassering/fortolling...

Bilde

Ved siden av bilen her kan en skimte Tore Rognsø, han var med og skulle lære meg opp...
Bilde
Bilde

En usedvanlig flott kranbil de brukte for å losse. Gikk LITT lengre tid på å få det av, i forhold til å laste det med truck på Kverneland :flire:
Bilde

Noen som vett hva slags merke den kranbilen er?
Bilde

Håkull hadde dårlig med returlass i Ungarn, endte opp med å kjøre noen mil tom! Tilbake til Tyskland, og laste garasjeporter på en Hörmann avdeling..., i Ichtershausen hvis ikkje jeg tar heilt feil.
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 23, 2009 19:17

Ved siden av bilen her kan en skimte Tore Rognsø, han var med og skulle lære meg opp...

Vakke mange stille minutter i den bilen da... :mrgreen:

Øhh..jeg mener....den kranbilen er en IFA... :flire:
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg espen » Søn Aug 23, 2009 19:22

rolfjohnsen, he he... Hadde en 4-5 turer sammen med Tore! Var skikkelig moro, ordentlig trivelig kar det! Alltid noen sprell på gang :flire:
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 23, 2009 19:25

Helt klart! Har ikke sett han på lenge,tror han seiler for det meste. Vi er like glad i gamle båter begge to,så vi har kjasa vekk noen timer... :D
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg espen » Søn Aug 23, 2009 19:29

Han er styrmann eller noe sånn ja, på ein eller annen båt. Som jeg ikkje husker navnet på! Snakka med han for noen måneder siden... Sendte han akkurat ei melding nå også, kom plutselig på at han sikkert har noen bilder jeg kunne lånt :)
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør

Innlegg espen » Søn Aug 23, 2009 21:10

PX40397 importerte Aanen Grimestad i 2001, fra Holland. (Som chassi) Sikkert mange som kjenner igjen lakkeringa :) Stilig bil, som de beholdt i de fargene! Dette bildet her tok jeg en lørdag på vei til Oslo. Står inni Reddal, i Grimstad. Lastet poteter/grønnsaker hos bøndene her, og inn til Bama i Oslo.

Bilde

Etter at Johs Lunde kom inn i bildet på eiersiden, så blei bilen eksportert. (I 2004 tror jeg). Men den forsvant ikkje lengre enn til Danmark, såvidt jeg vett. Den havnet hos Bjarne Nilsen i Hjørring. Eller tar jeg feil navn?! Blei plutselig litt i tvil... Han holder til rett på sida av motorveien. Står Danmark - Nord Norge på bilene... Bilen blei renovert, og lakket opp i de blå/hvite fargene!
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør

Innlegg briandb@start.no » Søn Aug 23, 2009 21:23

rolfjohnsen skrev:

Vakke mange stille minutter i den bilen da... :mrgreen:

Øhh..jeg mener....den kranbilen er en IFA... :flire:

Helt enig,,,dette er en gammel IFA, (98 % sikker)
Briand
briandb@start.no
Veteran

Innlegg adri » Søn Aug 23, 2009 22:10

Tror du tenker på Ingvartsen i Danmark. Og ser ut som van den Mark farger :)
Bjarne Nielsen har røde og hvite biler.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg DeLutte » Søn Aug 23, 2009 22:18

Det er Jens Ingvardsen som ligger på en gård kloss ved motorveien i Hjørring. Står Danmark - Nord Norge på de bilene.
Han parkerte hele bilparken i påvente av bedre tider. Men det gikk ikke bra, så en konkurs ble resultatet der.

Bilene er borte, men han driver firmaet videre som spedisjonsfirma, der han samarbeider med en kar som kjøpte noen av bilene hans.

De Lutte
Sist endret av DeLutte den Søn Aug 23, 2009 22:39, endret 1 gang
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest