Transporthistorie fra Sørlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg waaler`n » Søn Aug 09, 2009 11:07

Det stemmer tror bildene er tatt på Stoa ! De kjørte mye øl til Oslo på begynnedlsen av 80 åra i hvertfall !
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 09, 2009 11:18

En av disse bilene eksisterer visstnok ennå,men jeg vet ikke hvem som eier den. I følge en kamerat,så sto den på tomta til Myrvang,så sent som ifjor.... Måtte jo vært et flott prosjekt? For ordens skyld,så står den ikke der lenger,jeg har sjekka! :D
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg waaler`n » Søn Aug 09, 2009 11:21

rolfjohnsen skrev:En av disse bilene eksisterer visstnok ennå,men jeg vet ikke hvem som eier den. I følge en kamerat,så sto den på tomta til Myrvang,så sent som ifjor.... Måtte jo vært et flott prosjekt? For ordens skyld,så står den ikke der lenger,jeg har sjekka! :D

Ok hvet ikke hvor Myrvang holder til men det har hvist stått en på Tromøya også !
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg r1morten » Søn Aug 09, 2009 11:23

Lurer på om ikke det står en bil på tomta til Bjørn,er en tidligere sjåfør der.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 09, 2009 11:31

Skal til Finsland isammen med han fyren idag for å se hva "høggern" har av skatter i grushåla,så da skal jeg undersøke litt mer.
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg r1morten » Søn Aug 09, 2009 11:35

Om vi snakker om samme karen så må du jaggu hilse,treffer han ikke så ofte nå lenger som han kjører buss. :)
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg waaler`n » Søn Aug 09, 2009 11:42

rolfjohnsen skrev:Skal til Finsland isammen med han fyren idag for å se hva "høggern" har av skatter i grushåla,så da skal jeg undersøke litt mer.

:D Kansje det blir ferske bilder av Asbjørnsen bil da ?
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg ksmodels » Søn Aug 09, 2009 11:46

For en del år siden var jeg oppe og lasta på Limtre-en i Marnadal, og da stod en hvit Volvo F86/85 bil og henger med O.C Axelsens skap på, litt bak bygget der. Noen som vet hvor denne tok veien? Den var ikke i så gal stand når jeg var der
www.sparkelmafiaen.com
Har diesel i blodet og i tankene!
Brukerens avatar
ksmodels
Distribusjonssjåfør

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 09, 2009 12:31

Om vi snakker om samme karen så må du jaggu hilse,treffer han ikke så ofte nå lenger som han kjører buss.

Er nok en anna en da....Han jeg tenker på er Dag Anders Bjorvatn,fra Bjorvatn,som hadde noen biler på sent åttitall. Dette var den første bilen hans,opprinnelig en toaksla danske,full av rust og gått LANGT. Men det ble satt på en boggi,og sveisa og sparkla litt,og vips,så så "Gamle Svarten" sånn ut. Den gikk først for Hans Thoresen i Sandefjord etpar år,før den havna i termokjøringa hos Autotransit/Boxaspen.

Bilde

Far til Dag Anders,Nils Jørgen Bjorvatn driver JE-BE Trailer på Bjorvatn,og har de senere år produsert endel støttebein og surrefester og slikt. Men på den tida,var firmaet importør av de spanske Mirofret termotrallene. De brukte denne stasvogna her til å dra trallene hjem med. På slutten kjørte Dag Anders den i trafikk for DFDS Transportservice i Kristiansand.Bildet er lånt fra siden:Padborg Express,og er tatt av Morten Sundt.

Bilde

Til slutt tar jeg like godt med et bilde fra KST terminalen i Kristiansand på tidlig nittitall. Det viser to Leif Hodnemyrbiler i forgrunnen,min til høyre RF63108. I bakgrunnen ser vi den "berømte" tungtrekkeren til Midtstøl,og en Iveco Turbo Star tilhørende Brødrene Johansen på Nedenes. MAN`en med topp,var Øystein Bergstøl i Kristiansand sin,og gikk fast for Transportservice i Arendal. Bildet er tatt da vi hentet et nytt vaskeanlegg for tomflasker til Arendal Bryggeri. Og noen av trallene godset kom på var nye SAMRO traller,som GD Svendsen på Birkeland hadde kjøpt. Disse hadde en helt ny type dekk som var lave(17" ?) og ennå bredere enn supersingel.

Bilde

Og her er vi kommet på losseplass.

Bilde

Midstøls MAN tungtrekker.

Bilde

Disse bildene ligger andre steder her inne og,men jeg synes forsåvidt de hører hjemme her...?

waaler`n hvis jeg finner bilen,så kommer det bilder ja,men det blir ikke idag,for vi skal i feil retning. Skal til Jonny Tønnesland lastebilophugging i Finsland å kikke litt.Tror blant annet han har stående et komplett bulksett,F12 sixpence Royal.....
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg 52pedersen » Søn Aug 09, 2009 13:10

espen har du noen bilder av 143 du kjørte på kaia :D
52pedersen
Hjelpemann

Innlegg Oddbjørn » Søn Aug 09, 2009 13:18

Dette er i likhet med Årikstadbilen en såkalt araber,Midtstøl kjøpte den brukt fra Holvik.
Bilen gikk til å begynne med under navnet hoppetussa men etter at Øystein "Timbus" Johanessen trakk den i rosa skai innvendig ble den hetende "horehuset til Øystein".
Rolf det må ha vært flere enn 3 biler minst 5 GD hadde 1 Øystein Bergstøl 1 også denne da + Årikstad sine.
Morten Sunde kjørte også denne en tid før han fikk 143 husker at Inge Andersen spøkte om å fjerne det rake røret før Morten fikk bilen.
Bilen gikk til Bolivia mener jeg litt innpå på 90tallet.
http://midtstoel.no/images/Bildearkiv/f12mkioskwww.jpg
Brukerens avatar
Oddbjørn
Distribusjonssjåfør

Innlegg ksmodels » Søn Aug 09, 2009 15:17

Bikkja stakk på skauen her igår, så da måtte jeg ut å hente den inn, da kom jeg over denne :D
Eier idag er Harald Bergstøl, men forrige eier var vel fra Evje (kommer ikke på navnet ifarten). Men siden den er Px-reg. har den kanskje en forhistorie i fra Mandal/Lyngdal???

Bilde
www.sparkelmafiaen.com
Har diesel i blodet og i tankene!
Brukerens avatar
ksmodels
Distribusjonssjåfør

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 09, 2009 16:02

Oddbjørn skrev:Dette er i likhet med Årikstadbilen en såkalt araber,Midtstøl kjøpte den brukt fra Holvik.
Bilen gikk til å begynne med under navnet hoppetussa men etter at Øystein "Timbus" Johanessen trakk den i rosa skai innvendig ble den hetende "horehuset til Øystein".
Rolf det må ha vært flere enn 3 biler minst 5 GD hadde 1 Øystein Bergstøl 1 også denne da + Årikstad sine.
Morten Sunde kjørte også denne en tid før han fikk 143 husker at Inge Andersen spøkte om å fjerne det rake røret før Morten fikk bilen.
Bilen gikk til Bolivia mener jeg litt innpå på 90tallet.
http://midtstoel.no/images/Bildearkiv/f12mkioskwww.jpg

Når du sier det,så hadde vel Bergstøl også en ja,men den til Holvik var ukjent for meg.... Og navnet hoppetussa forstår alle som har kjørt disse her.....De var ikke akkurat myke i fjæringa kan du si.. :flire:
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 09, 2009 16:13

Og da kan jeg opplyse at Herr Tønnesland fremdeles er innehaver av Royal bulkbilen,men bildene må vente,for han var ikke hjemme,så vi kom ikke inn på gårdsplassen. Han hadde tidligere ei lita "samling" stående i ei grushåle,men "miljøfolket" hadde vært på besøk,så der var det rydda..... :flire: Det eneste som sto igjen der var etpar FH16 470 (reservebilene til de to Scania 164 480`ene han har i trafikk.....alle har vel en reserve pr aktiv bil...? :mrgreen: ),og endel annet av så ny dato at det var uinteressant i denne sammenhengen.
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 09, 2009 16:24

Bikkja stakk på skauen her igår, så da måtte jeg ut å hente den inn, da kom jeg over denne
Eier idag er Harald Bergstøl, men forrige eier var vel fra Evje (kommer ikke på navnet ifarten). Men siden den er Px-reg. har den kanskje en forhistorie i fra Mandal/Lyngdal???

Dette er nok en bil som Austenaa på Evje har hatt utifra fargene. PX nummeret kan komme av registreringskø ved Biltilsynet i Kr Sand. Siste bilen jeg fikk hos L.Hodnemyr samt den ene 143 pusherbilen hans,var begge registrert i Mandal grunnet vanskeligheter med å få time i Kr Sand.
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest