Transporthistorie fra Sørlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg espen » Søn Aug 09, 2009 17:15

rolfjohnsen, står mye tøft oppi Finsland ja! Lenge siden jeg har kjørt forbi der... Måtte jo vært en drøm å få lånt nøkkelen til hallen han har på Heddeland, der inne står mye tøft. Husker jeg var inne der for mange år siden, sammen med pappa når han kjørte for Jonny. Jeg ser det står en F88 eller noe der ennå, og endel andre F serier. Jeg har stått på tå, og kikket gjennom vinduene :knegg:
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 09, 2009 17:25

Han inviterte meg opp på kaffi en dag jeg var hjemme,så jeg skal ihvertfall passe på å spørre om det er mulig. Han er glad i ræger så det kan hende jeg må ta med etpar kilo med "smøring"... :D
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg espen » Søn Aug 09, 2009 19:34

Her er et bilde av litt nyere dato, men like fullt historie for det. Bildet er tatt mellom Evje og Arendal, i 2003 tror jeg. På vei med brakker fra Konsmo Hus til Sandefjord!

Jeg står heilt bakerst med KH16555, Scania 164 2002 modell. En bil som jeg hadde en periode, etter at Johs Lunde kom inn i bildet, og kjøpte opp Grimestad Transport.

Bilen i midten er vanskelig å se, er bare døra som er synlig. PL17000, en Scania 144, 1998 modell. Den tilhørte Kjell Moi på Evje (Indre Agder Transport). Ei stund etter bildet her her tatt, blei den byttet inn på Scania i Kr Sand. Tom Löchen i Søgne kjøpte den da, og trakk DHL traller med den en periode. Tror den gikk på eksport etterpå! Meiner å huske den sto i Hirtshals, og ventet på transport videre sydover.

Bilen som står forrerst tilhørte Thorsland Transport, i Åseral (en del av Indre Agder Transport idag). PX41005 var en Scania 144, 2001 modell. Bilen gikk av veien på E18 ved Danebo. (Tror det var i 2003) Etter smellen var den så ødelagt at den havnet hos Jonny Tønnesland, dvs hugging :sad:

Bilde
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør

Innlegg r1morten » Søn Aug 09, 2009 20:44

rolfjohnsen skrev:
Om vi snakker om samme karen så må du jaggu hilse,treffer han ikke så ofte nå lenger som han kjører buss.

Er nok en anna en da....Han jeg tenker på er Dag Anders Bjorvatn,fra Bjorvatn,som hadde noen biler på sent åttitall. Dette var den første bilen hans,opprinnelig en toaksla danske,full av rust og gått LANGT. Men det ble satt på en boggi,og sveisa og sparkla litt,og vips,så så "Gamle Svarten" sånn ut. Den gikk først for Hans Thoresen i Sandefjord etpar år,før den havna i termokjøringa hos Autotransit/Boxaspen.

Far til Dag Anders,Nils Jørgen Bjorvatn driver JE-BE Trailer på Bjorvatn,og har de senere år produsert endel støttebein og surrefester og slikt. Men på den tida,var firmaet importør av de spanske Mirofret termotrallene. De brukte denne stasvogna her til å dra trallene hjem med. På slutten kjørte Dag Anders den i trafikk for DFDS Transportservice i Kristiansand.Bildet er lånt fra siden:Padborg Express,og er tatt av Morten Sundt.

Hehe. Du kan hilse han også. Dag Anders kjenner jeg godt,vi har skåla mange ganger på Grand bar i Arendal selv om det begynner å bli noen år siden nå. Han kjørte vel for nettlast den gangen.
Nils Jørgen har jeg spurt om han vil kjøre for meg noen ganger når jeg har hatt bruk for hjelp,møter han stadig vekk langs veien. Hengerene mine har bl.a. støttebein produsert av han.
Lisbeth,tror jeg hun heter,er søsteren til Dag Anders,henne gikk jeg i klasse med på yrkesskolen på slutten av 80 tallet.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg rolfjohnsen » Søn Aug 09, 2009 20:49

Hehe. Du kan hilse han også. Dag Anders kjenner jeg godt,vi har skåla mange ganger på Grand bar i Arendal selv om det begynner å bli noen år siden nå.

He he.....var greit i baren hos Gabriella og døtrene til Kåre..... :mrgreen: Hilsninger overbringes ved første anledning.
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg r1morten » Søn Aug 09, 2009 21:02

Også så greit å ringe Kåre på søndagen når enn fant ut hvor enn hadde lagt fra seg visa kortet... ;)
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg espen » Søn Aug 09, 2009 22:18

Hvem som er eier/sjåfør på disse kan sikkert Harald Karlsen svare på! Kjenner jeg han rett, så er han inne her og leser. Så jeg sender stafettpinnen videre til han, bare sett igang å lag deg en profil Harald:

PN93645, PN18618, PN84566
Bilde

(Bildet har jeg lånt av Tommy Årikstad)
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør

Innlegg DeLutte » Søn Aug 09, 2009 22:31

Jeg vet at Harald Karlsen er her inne og leser :)
Når jeg har skrevet noe feil i min egen tråd, så får jeg snart høre det via diverse omveier :D

Men det er kjekt med slike personer. Vi ønsker jo at tingene skal være riktige.

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Tysnes`n » Man Aug 10, 2009 01:28

Her er et bilde av en Gammel Asbjørnsen bil (fra Volvo-Ringen 2-91),
1954 mod Volvo Viking, regnr. I 4535.
Bilen hadde i skrivende stund gått 1,7 millioner km.
Her med Kurt Asbjørnsen sittende på støtfanger`n.

Bilde

Waaler`n hadde vel bilde av denne bilen et stykke bak i tråden men tok det med alikevell. :D
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Hartly » Man Aug 10, 2009 07:25

PN93645= Ole Høiåsen. PN-19618 Kjell Kåre Homme og F16 til høyre tilhørte Harald Gundersen.Den siste ble overtatt av Odd Egelandså fikk bakmontert kran etterhvert. Dette er navnet på bileierne. Ole kjørte PN93645 selv, Tommy Årikstad kjørte PN-19618 da den var ny, senere overtok Ola Audun Frigstad(sønn til Svein). F-16 til Harald Gundersen ble kjørt av sønn til Harald, Arne Gundersen.

Hilsen
Harald Karlsen

="espen"]Hvem som er eier/sjåfør på disse kan sikkert Harald Karlsen svare på! Kjenner jeg han rett, så er han inne her og leser. Så jeg sender stafettpinnen videre til han, bare sett igang å lag deg en profil Harald:

PN93645, PN18618, PN84566
Bilde

(Bildet har jeg lånt av Tommy Årikstad)[/quote]
Sist endret av Hartly den Man Aug 10, 2009 08:12, endret 2 ganger.
Hartly
Lærling

Innlegg Skripis » Man Aug 10, 2009 07:27

espen skrev:
Bilen som står forrerst tilhørte Thorsland Transport, i Åseral (en del av Indre Agder Transport idag). PX41005 var en Scania 144, 2001 modell. Bilen gikk av veien på E18 ved Danebo. (Tror det var i 2003) Etter smellen var den så ødelagt at den havnet hos Jonny Tønnesland, dvs hugging :sad:

Bilde

Det der er vel bilen til Krokrenna mener jeg bestemt! :)
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg Hartly » Man Aug 10, 2009 08:29

--)) :D :D
te="DeLutte"]Jeg vet at Harald Karlsen er her inne og leser :)
Når jeg har skrevet noe feil i min egen tråd, så får jeg snart høre det via diverse omveier :D

Men det er kjekt med slike personer. Vi ønsker jo at tingene skal være riktige.

De Lutte[/quote]
Hartly
Lærling

Innlegg espen » Man Aug 10, 2009 13:14

Skripis skrev:
espen skrev:

Det der er vel bilen til Krokrenna mener jeg bestemt! :)

Krokrenna? Jeg vett om to personer som kjørte den. Først Rune Skuland, deretter Steinar Buksholt!
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør

Innlegg 52pedersen » Man Aug 10, 2009 13:17

krokrrenna var det en eldre kar som døde nar han hadde bilen?
52pedersen
Hjelpemann

Innlegg Skripis » Man Aug 10, 2009 13:36

52pedersen skrev:krokrrenna var det en eldre kar som døde nar han hadde bilen?

Stemmer det...han hadde vel hatt bilen ett halvt år tror jeg når han ble syk.

Håkon Andersen hette han på "ordentlig".
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Fiborg og 1 gjest