Transporthistorie fra Sørlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Skredderen » Ons Jan 27, 2016 22:25

Er nok ett Hanomag-karosseri. Som ble med over til Daimler Benz på midten av '70 tallet.


https://de.wikipedia.org/wiki/Hanomag-Henschel

Mercedes D 309 http://dms05.dimu.org/image/012uNXPT8rg8
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from. ~ Charles Schulz.
Brukerens avatar
Skredderen
Lærling
 
Innlegg: 189
Registrert: Lør Feb 10, 2007 10:56

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg isak » Ons Jan 27, 2016 22:39

Ingen tvil om at dette er et Hanomag karosseri som egentlig kommer fra Mercedes, og ikke noe norskprodusert.... 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 792
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 28, 2016 07:31

Ja når det gjaldt busser med den størrelsen og det utseendet der så var vel karosseriene ofte bygd i sin helhet fra fabrikk -men ikke alltid.. I likhet med større busser så ble vel også disse -hvertfall Mercedes-utgavene levert med front fra fabrikk og så ble resten av karosseriet bygd på mer lokale karosserifabrikker rundt om.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg isak » Lør Jan 30, 2016 09:25

Torkil Ø skrev:Ja når det gjaldt busser med den størrelsen og det utseendet der så var vel karosseriene ofte bygd i sin helhet fra fabrikk -men ikke alltid.. I likhet med større busser så ble vel også disse -hvertfall Mercedes-utgavene levert med front fra fabrikk og så ble resten av karosseriet bygd på mer lokale karosserifabrikker rundt om.. :)


Du har rett Torkil, både datidens Mercedes T2, dens etterfølger Vario og for så vidt også Sprinter er levert som "front" hvor ulike påbyggere har kreert ulike busskarosserier. Jeg var i denne sammenheng fokusert på den aktuelle Hanomagen, som åpenbart er, eller helst var, en fabrikkbygd buss. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 792
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 30, 2016 16:40

Ja jeg har lett i diverse lister etter Hanomagen til ADS med regnr PC 31620 som det er bilde av nederst på forrige side for å se om det skulle stå noe om karosseriet, men finner som nevnt ingen data på den.. Derfor får det foreløpig bare stå som et åpent spørsmål hvor karosseriet kom fra og derfor kan det godt tenkes at minibussen var helbygd fra fabrikk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 02, 2016 07:46

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig og noe sliten kombinertbuss bygd på et Volvo L37507 lastebilchassis, og levert ny til Lillesand-Flaksvand Bilruter.. Kombien med enkelt hjulsett bak var 1958 mod og karosseriet bygd hos T. Knudsen Karosserifabrikk før den ble førstegangsregistrert på regnr I-3837 den 16.08.1958.. Lillesand Flaksvand Bilruter ble opprettet av Lillesand-Flaksvandbanen som var en 16,59 km lang smalsporet jernbane som i sin tur var i drift mellom 1896 og 1953. Passasjertrafikken på banen var ikke den største, slik at LFB fra 1928 begynte med busser i tillegg til jernbanedriften, og selskapet fortsatte med bussrutene fram til Arendal Dampskibsselskab overtok driften fra 1968. Er ikke sikker på hvilke farger det var på LFB's busser og lastebiler, men det er det sikkert noen som vet..
Bildet av kombien over her skal være tatt rundt 1970, den var blitt omregistrert til ADS den 21.05.1968, og i tillegg hadde den blitt omlakkert til ADS' farger.. :) Foto: R.P Hendry. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 05, 2016 20:14

Bilde
På dette bildet ser vi en flott Volvo B58-60 1971 mod tilhørende Flekkefjord Bilruter A/S i Flekkefjord.. Bussen hadde karosseri fra Br. Repstad Karosserifabrikk og ble førstegangsregistrert i Flekkefjord på regnr RA 11501 den 16.09.1971.. Bussen var i drift hos FB fram til 1988, og har fra den 16.03. samme år vært registrert på Arvid Sundvor fra Bjerkreim, noe den faktisk fortsatt er -sist eu-godkjent for 3 mnd siden..
Kan jo nevne litt om Flekkefjord Bilruter med det samme da dette rutebilselskapet kanskje er lite omtalt her på tråden fra før.. Ruteområdet til FB var vel i og rundt Flekkefjord by såvidt jeg vet, og i 1978 hadde selskapet en vognpark på i alt 21 enheter og disse var fordelt på 16 busser, 3 kombinerte busser/biler, 1 lastebil og 1 henger.. Til høyre på bildet ser vi en flik av stasjonsområdet på Flekkefjord stasjon med litt av en av NSB's stakevogner mens det enda var drift på Flekkefjordbanen.. :) Foto: Tore Jensen. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 04, 2016 19:34

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig Volvo B63508 1963 mod tilhørende L/L Setesdal Bilruter.i Byglandsfjord. Bussen hadde karosseri fra Føreland Karosserifabrikk og derfra fikk Setesdal Bilruter levert ganske mange busser -denne bussen har den karakteristiske grillen som både ble og blir kalt "haikjeft", det kan man jo egentlig forstå når man ser nærmere på den.. Bussen ble førstegangsregistrert på regnr I-27329 den 30.04.1963 og fikk internnr 29 hos SB, men noe mer ang utrangering og avregistrering er ikke kjent.. Den skal imidlertid ha vært en av 7 tilsvarende busser som SB fikk levert i årene 1962-1964, og mye brukt på den lange ruta Kristiansand-Hovden, og også brukt i ruter Byglandsfjord-Arendal og Byglandsfjord-Kr.sand.. :) Foto: R. P. Hendry. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 10, 2016 18:50

Bilde
På dette bildet ser vi fire busser fra Arendals Dampskibsselskab A/S, og den nærmeste var en Scania-Vabis B76-63 1967 mod med T. Knudsen-karosseri.. Bussen var anskaffet ny av ADS og ble førstegangsregistrert på regnr I-2149 den 09.06.1967, senere solgt til Jørgen Vindefjell på Sundebru og omregistrert til regnr PC 64705 i Arendal den 01.09.1987.. Siste eier fra den 06.06.2006 var Bjørn Otto Mjåland fra Audnedal og bussen ble avregistrert den 31.10.2011..
Neste buss var en Scania-Vabis B56-58 1967 mod med Føreland-karosseri som ble kjøpt ny av Tromøyruta som senere ble overtatt av ADS. Bussen ble førstegangsregistrert på regnr I-2298 den 13.12.1967 og omregistrert i Arendal til regnr PC 33084 da ADS overtok Tromøyruta og bussen i 1974. Fra den 06.10.1994og fram til bussen ble avregistrert for godt den 29.01.1999, var den eid av Ådne Pollestad fra Klepp..
Neste buss hadde også blitt kjøpt ny av Tromøyruta, og var en Volvo BB57-60 1972 mod, førstegangsregistrert i Arendal på regnr PC 18726 den 12.12 samme år. Karosseri fra Br. Repstad på bussen som ble solgt til Lillesand Idrettslag den 17.08.1982 og avregistrert for godt den 12.03.1987..
Siste buss er det ikke mulig å se noe regnr på i det hele tatt, men den hadde et sent T. Knudsen-karosseri, og trolig var dette en av tre Scania B110 1969 mod som ADS fikk levert samme år.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 15, 2016 20:47

Bilde
På dette bildet ser vi internnr 3 fra L/L Setesdal Bilruter som var en ganske stilig Volvo F86-49 1966 eller 1967 mod.. Et ganske så spesielt skappåbygg på denne bilen -av ukjent fabrikat, lurer nesten på at det kunne være bygd av selskapet selv, og kanskje var det også eldre enn bilen og hadde stått på en annen bil før.. Det var uansett typisk for SB med dyretransport-del framst og godsrute-del lenger bak ser det ut til.. Ukjent regnr på denne bilen som var lekkert i SB's farger rød og kremhvit.. :) Foto: Setesdal Bilruter.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg NeooplanN138Frank » Tir Sep 20, 2016 23:42

Setesdal Bilruter # 3 avbildet over er denne ; I-27303 Volvo F 86-49 4X2 med understellsnummer 193. Registrert 23/3-1966 og avregistrert så sent som 4/11-1986. I godt og vel 20 og litt over et halvt år holdt denne ut ;-) Det er jo noe "Føreland'skt" kombibuss over påbygget, men dette har jeg ikke fått bekreftet ennå......
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 526
Registrert: Fre Feb 08, 2008 04:24

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 21, 2016 08:47

Supert Frank -med andre ord en ganske så tidlig Volvo F86.. Ifht det du nevner med "Førelandsk" kombi-bygg, så har jeg fått et tips om dette, men det har jeg klart å glemme å skrive noe om.. Fikk en mail om dette, og forslaget gikk ut på at bilens skappåbygg opprinnelig kunne stamme fra en eldre kombinertbuss -m.a.o bakenden/godsenden på bussen som var blitt tilpasset Volvo F86-bilen.. Dette tror jeg slett ikke er en usannsynlig teori.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Man Nov 14, 2016 20:54

Bilde
På dette bidlet ser vi en Scania-Vabis BF76-59 1966 mod tilhørende Lillesand og Topdalens Rutebillag som ut fra det jeg vet hadde sitt ruteområde øst for Kristiansand, mellom Lillesand og Kr.sand og oppover Topdalen blant annet med flybussrute til Kjevik hvor også denne bussen skal ha gått.. Bussen hadde karosseri med byggnr 1152 fra T. Knudsen Karosserifabrikk i Kristiansand, og den ble førstegangsregistrert på regnr K-3012 den 04.03.1966.. Har litt mangelfulle opplysninger om bussens videre virke, men det ser ut som den ble solgt i 1982, og omregistrert til et PX-regnr i Mandal samtidig.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 02, 2017 19:51

Bilde
Det er ganske mange busser som har blitt eksportert ut av landet i løpet av de siste 20-25-årene, og her har vi et eksempel på det.. Bussen er trolig en Scania BF86S-59, den har tilhørt Risør og Tvedestrand Bilruter A/S, og den har VBK's M42-karosseri og årsmod fra andre halvdel av 1970-tallet.. Bussen har endt opp i Litauen, men det ser ut til at fargene til RTB har blitt beholdt selv om blåfargen kanskje virker noe lysere.. Bildet har jeg fått tilsendt på mail for en god stund siden, men fotograf er ukjent.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 07, 2018 19:31

Bussen på bildet over her er trolig en av to slike Scania BF86-busser som ble levert til RTB i 1978 og 1979.. Regnr på dem var KZ 25863 og KZ 26621.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21694
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest