Transporthistorie fra Sørlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 07, 2020 20:53

Bilde
denne siden starter vi med et virkelig flott bilde som jeg dessverre ikke vet opphavet til.. Har likevel veldig lyst å ha med bildet her på tråden, men det kan selvfølgelig fjernes om det ikke er ønskelig å ha det her.. Bildet viser en stilig Scania-Vabis B56-58 1966 mod kombinertbuss som tilhørte Kvina Bilruter i Kvinesdal -tettstedet kalles også Liknes.. Bussen hadde karosseri fra Br. Repstad Karosserifabrikk der den ble levert med byggnr 1197 den 16.11.1966, og det var 12 sitteplasser i den.. Bussen ble førstegangsregistrert på regnr K-11852 den 22.12.1966, og vet ikke hvilken rute den ble satt inn i som ny, men mener at Kvina Bilruter hadde kombinertrute innover landet mellom Kvinesdal og det gamle gruvesamfunnet Knaben.. Bussen ble utrangert og solgt til Orkesteret Astrid i Stavanger den 28.11.1984 og samtidig omregistrert til regnr RF 24062, og der ble bussen avregistrert for godt den 05.07.1993.. Når alt dette er nevnt har jeg lyst å si litt om fargene til Kvina Bilruter. Etter min mening var dette en stilig kombinasjon som jeg ikke tror noen andre rutebilselskaper her til lands hadde. Grønn og blå kombinert med andre farger og kanskje kombinert sammen med en tredje farge fantes det mange eksempler på, men kan ikke huske å ha sett kun grønn og blå sammen hos andre selskaper.. :) Foto: ukjent.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Re: Transporthistorie fra Sørlandet

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 01, 2020 17:26

Bilde
På dette bidlet ser vi en flott Scania BF86S-59 1981 mod som tilhørte Søolandsruta A/S i Mandal der den hadde internnr 69.. Bussen hadde Repstad-karosseri som veldig mange av Sørlandsrutas busser, det var 44 sitte og 22 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Mandal på regnr PX 17366 den 11.09.1981.. Deretter ble det bortimot 15 og et halvt års tjeneste for bussen og for Sørlandsruta fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 14.01.1997.. :) Foto: Tore Jensen. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest