Bergli Truckstop fyller 10 år!

Ris eller ros? Har du forslag til eller ønsker om endringer, forbedringer eller er det noe du lurer på angående forumet, eller bruk av forumet? Da er dette tråden til det!

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Bergli Truckstop fyller 10 år!

Innlegg Rubber Duck » Fre Aug 28, 2015 09:36

På dagen i dag er de 10 år siden Bergli Truckstop så dagens lys og startet sin reise på den virtuelle veien. Jeg hadde lenge hatt interesse for lastebiler og fotografering, ønske om å kunne ha et treffsted hvor det gikk å dele samme interesse med andre var tilstede, og en søndag for ti år siden satt jeg å kikket på ulike alternativer. Diskusjonsforum var et norsk og gratis nettsted som virket lovende, jeg opprettet noen få bildetråder og valgte brukernavn etter helten i Convoy, det måtte bare bli Rubber Duck.

Etter å ha glødet for dette i lang tid var det moro å se at jeg hadde et mulig alternativ, rett før klokken halv fire samme ettermiddag kunne jeg vri om tenningsnøkkelen, og Bergli Truckstop startet med et behagelig brum. Det meste så bra ut, det var gode muligheter for tekniske løsninger og funksjoner, skjønt hvordan jeg skulle få andre til å komme til og delta på forumet hadde jeg ikke tenkt så mye på. Faktisk gikk det noen dager før jeg logget meg inn igjen, og til min store overraskelse var det noen som hadde registrert seg som medlemmer! To herrer fra området i Østfold hadde kommet til og registret seg, den aller første som registrerte seg var «Sheriffen», kort tid etter kom «arne28», og den tredje var en hyggelig frøken med brukernavnet «Truckdama». I løpet av de neste to ukene kom «Robban», «kube» registrerte seg, det samme gjorde «alf», «birgerro» og «Gressenka». Alle sammen uten noen som helst informasjon eller reklame for forumet, de hadde funnet det mer eller mindre ved tilfeldigheter på nettet. Og derfra begynte vi å få opp turtallet, hvor vi skulle viste vi ikke, men det var sabla moro å sitte i samme bil og se hva vi kunne få til. Etterhvert begynte flere å registrere seg, fortsatt ingen reklamering for forumet, men noen sjåfører begynte å snakke litt rundt middagsbordet og det kom flere for øret at det fantes et sted på nettet hvor en lastebilsjåfører og de med interesse for lastebiler kunne møtes og diskutere sammen.

Det første året kom det drøyt 200 nye medlemmer til, ryktet om forumet gikk og til min store glede kom det stadig nye medlemmer til for å se hva dette var for et nettsted. Samtidig kom det også inn mange innspill på hva slags sted dette skulle være, hva ønsket den enkelte bruker og bransjen generelt at forumet skulle være og inneholde, og hvordan skulle vi drifte det hele. For min del var det fra starten av klart at det skulle være et grunnleggende demokrati og majoriteten som bestemte hva og hvordan Bergli Truckstop skulle se ut, brukerne kom med stadige ønsker og innspill som gjorde at forumet fort utviklet seg fra være et sted hvor en delte bilder av lastebiler til et nettsted som også tok opp alt fra spisesteder, parkeringsplasser, tekniske problemer/løsninger på bil, regelverk, arbeidsmiljø og helse og mange andre tema, i tillegg til at vi fikk laget en stor del for lastebilbilder. Vi innførte «Sjåførdagbok» som raskt ble veldig populært, her kunne den enkelte sjåfør ha sin egen tråd hvor en skrev og postet bilder fra sin egen arbeidshverdag. «Lærlingedagbok» ble også laget for den kommende garde sjåfører, og selv om det var litt humpete til tider hvordan vi skulle definere og hvem som hadde lov til å opprette en egen tråd i disse kategoriene, ble raskt en veldig populær og godt besøkt del av forumet. Dette var tiden før facebook hadde etablert seg, dermed var det en unik sjanse for den enkelte å kunne dele det de ønsket med andre. Etterhvert kom også flere litt mer etablerte miljøer til forumet, som modellbyggere, sjåførklubber og transporthistoriske foreninger, alle fikk sine egne tråder hvor de kunne dele informasjon, råd og innspill knyttet til den virksomheten de hadde. Med så mange medlemmer og aktivitet vokste det stadig frem nye ideer og behov for brukerne, mange kan nevnes og jeg vil spesielt trekke frem «Yrkessjåførombudet» som hadde en funksjon å skulle bistå sjåfører som hadde kommet opp i ulykker, juridiske problemstillinger osv. Et stort engasjement og nettverk ble etablert, noe jeg skal skrive mer om senere.

Tilhørigheten og identiteten ble sterk, folk hilste på hverandre og Bergli Truckstop ble et kjent begrep og nettsted i miljøet. Vi drøftet ulike klistremerker til bruk i frontruten slik at medlemmene skulle kjenne igjen hverandre langs veien, det ble etablert og gjennomført egne «Bergli julebord» rundt omkring, det sammen med små lastebiltreff og fester for sjåførene i vårt langstrakte land. I 2006 møttes mange av oss på Biri hvor Transportmagasinet arrangerte lastebilmesse, senere ble det mange flere treff rundt omkring i landet, jeg skal komme tilbake til disse og poste noen høydepunkt fra den tiden.

Gjennom de kommende årene vokste vi raskt, ikke helt uten problemer og voksesmerter, det ble mang en diskusjon om hvordan ting skulle fungere på forumet. Demokrati er bra, selv når det blir uenigheter på mange plan og rundt mange tema på forumet. En vårdag i 2008 fikk jeg en telefon fra Transportmagasinet, det var Bjørn Magnussen som tok kontakt og lurte på om vi kunne tenke oss et samarbeid med Transportmagasinet, og i april 2008 tok Transportmagasinet over Bergli Truckstop og den tekniske driften av forumet. Forumet fortsatte sitt daglige virke og antall medlemmer økte for hver dag som gikk. Vi hadde etterhvert funnet et passende turtall å ligge på, vi hadde moment nok til å komme oss over de kneikene vi av og til møtte og vi hadde alle en felles kurs og retning for forumet. I 2009 var Transportmessa på Gardermoen et faktum, i tillegg til å være et etterlengtet arrangement, ønsket mange av medlemmene å markere seg og Bergli Truckstop med å kjøre i convoy fra Oslo til Gardermoen, noe som siden har vært en fast tradisjon med rekordmange biler til årets messe. Mange andre arrangementer har vokst ut fra Bergli Truckstop også, litt for mange til å nevne alle her, men jeg skal skrive litt mer om også disse litt senere.

Nå er dette en rask oppsummering av ti spennende og morsomme år med Bergli Truckstop, tastatur og kamera er byttet noen ganger gjennom disse årene, nye venner og bekjente har kommet til og jeg har opplevd utrolig mye fint, morsomt og bra gjennom disse årene. Både på skjermen og i det virkelige liv.

Så, hva er status på Bergli Truckstop i dag?
Etter ti års drift har vi nesten 12000 brukere på forumet, det er opprettet over 8500 emner og det er postet over 729000 innlegg. Vi har med stor sikkerhet en svær bildesamling av lastebiler, en enorm samling av norsk transporthistorie både i bilder og skreven informasjon, og er muligens et av de største nettsamfunn for yrkessjåfører og lastebilinteresserte i Europa, om vi ser bort fra facebook. Og det er sistnevnte som har blitt vår «hovedkonkurrent» de siste årene. Det er ingen tvil om at Bergli Truckstop som forum har redusert aktiviteten betraktelig de siste årene, spesielt etter at facebook ble noe alle tar del i, hvor en kan være sin egen redaktør, poste hva en vil og få umiddelbar tilbakemelding på innholdet. På samme måte som Bergli Truckstop samlet folk i et sosialt nettsamfunn i 2005, har facebook gjort det samme de siste årene, det er en naturlig følge av den teknologiske og sosiale mediers vesen. Likevel lever forumet godt på sine områder, særlig når det kommer til transporthistorie. Der har vi noen svært kunnskapsrike og dyktige medlemmer som stadig henter frem og deler velvillig av sin kompetanse, historier og bildemateriale til stor glede for svært mange av oss, og det arbeidet pågår fortsatt.

Vi vet hva Bergli Truckstop har vært de siste ti årene, og selv om farten ikke er like stor som tidligere, lever vi i beste velgående og kjører videre med et behagelig turtall. Vi har fortsatt god lastekapasitet, god plass, hestekrefter og utstyr til å møte nye utfordringer, så får vi se hva slags muligheter og veier som åpner seg for oss fremover - jeg har iallefall ikke tenkt å slippe rattet med det første :)

De kommende ukene skal jeg prøve å få samlet, skrevet og postet en del høydepunkter fra de ti årene som har gått. Det har vært mye moro og spennende som har skjedd, så jeg skal prøve å lage noen verdige tilbakeblikk vi kan kose oss med.

Enn så lenge, gratulerer med dagen alle sammen!
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Bergli Truckstop fyller 10 år!

Innlegg The Cowboy » Fre Aug 28, 2015 10:30

Gratulere.. Trodde faktisk forumet var eldre..
Har jo hvert her i 8-9 år selv så..

Var mye morro her i starten, masse bilder, masse liv og dagbøkene var helgens høydepunkt..
Dessverre dabbet mye av dette vekk over tid.. Vil gi noe av skylden til FB, men vi må nok ta på oss litt av den grunnen selv og..

Får jeg kjøpt meg en kamera kan det hende man begynner å poster litt bilder igjen, dog ikke fra egen kjøring, da jeg ikke kjører lenger! Men det er jo mange fine biler rundt om kring man kan rekke å få et bilde av..

Historiene mine er nok ikke så ettertrakta lenger, da de er fortalt av andre før.. Men muligens man kommer på en i ny og ne, om man leser noe andre har skrevet!! 10 år bak rattet etterlot jo noen gode minner :)

Men, igjen, gratulere til forumet!! Takk for 10 fine år.. Håper på mange flere..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg formann » Lør Aug 29, 2015 13:36

Gratulerer RD og tusen takk! Takk også til alle som har gjort dette til hva det er.
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Trønderjet » Lør Aug 29, 2015 19:58

Hipp hipp!!
Brukerens avatar
Trønderjet
Bileier

Innlegg bokfraktern » Søn Aug 30, 2015 19:58

Gratulerer :) husker at jeg satt å leste og lo av dagbøker osv her før ja som the cowboy skreiv.
Kim Tommy Karlsen.
Brukerens avatar
bokfraktern
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Søn Aug 30, 2015 20:02

Takk! :D
Dagbøkene har utrolig mange høydepunkter og morsomheter ja, jeg skal gå gjennom etterhvert og få postet noen av disse høydepunktene både her inne og få lagt lenker til de på facebooksiden vår.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg shellbjørn » Søn Aug 30, 2015 21:45

Gratulere med 10 år jubileum Rubber Duck. :tommel:
shellbjørn
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Man Aug 31, 2015 08:46

Takk! :)

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Gå til Om forumet på Bergli Truckstop

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest