Quoting - En innføring

Ris eller ros? Har du forslag til eller ønsker om endringer, forbedringer eller er det noe du lurer på angående forumet, eller bruk av forumet? Da er dette tråden til det!

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Quoting - En innføring

Innlegg adri » Søn Jan 03, 2010 19:59

Jeg skjønner at mange sliter med quoting på forumet. Spesielt i starten av karrieren på Bergli. Og en kan vel si at 95% sliter med det i starten. Noe som kan være irriterende for mer drevne forumister.
Så her kommer en liten innføring om "How to quote"

Når du trykker på quote-knappen kommer hele det innlegget du vil quote med [quote= "brukernavnet til den som skrev innlegget"] foran og [ /quote] bak. Det er pga disse quote-tagene som det kalles at det blir slike adri skrev innlegg med kommentaren din etter.
Her er et eksempel på vinduet som kommer frem når du trykker på quote-knappen (med "den blåe der var den trekt innvendig som "din" kommentar på innlegget som ble quotet):

Bilde

I et slikt innlegg er det som oftest bare nødvendig å quote det ene bildet for å få frem meninga med kommentaren din. Da bare fjerner du resten av bildelinkene og tekst, slik jeg har gjort her:

Bilde

Om innlegget du quoter har blitt postet i nær fortid, slik at det f.eks er på samme side er det ofte like greit at du lager om bildet til en trykkbar link. Da slipper vi at samme bildet kommer opp i flere innlegg etter hverandre.
For å få til det fjerner du [img]foran%20bildelinken%20og[/img] bak bildelinken slik jeg har gjort her:

Bilde

Om flest mulig klarer å ta til seg dette, vil vi spare mange andre brukere for mye irritasjon, og moderatorene for mye arbeid med å rette opp i "feil-quotinger". Det er bare å bruke denne tråden til spørsmål, så skal vi svare så godt vi kan.

NB! Bare pass på at du ikke fjerner noe av [quote= "brukernavn"] eller [/quote] når du redigerer. Ellers blir det litt krøll.
Lykke til.
Sist endret av adri den Fre Jan 15, 2010 01:23, endret 4 ganger.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Re: Quoting - En innføring

Innlegg Mobilverk » Søn Jan 03, 2010 21:15

adri skrev: Ellers blir ikke blir det litt krøll.
Lykke til.

Kan du forklare ??? er nok litt tunglært :D :D
Beklager adri.. kunne ikke dy meg.
Men.. til saken... en glimrende rettledning.... :applaus: som du ser... så lærte jeg noe
Lærer, anlegg
Mobilverk
Lærling

Innlegg adri » Søn Jan 03, 2010 23:27

Huffda. Bestemte meg for å skrive om den setninga i siste øyeblikk. Ble litt feil, som nå er rettet opp.

Flott at det er noen som lærer noe. Da er det verdt det ;)

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg DeLutte » Man Jan 04, 2010 01:27

En veldig bra rettleding :)

Når folk skal svare på et innlegg, så trykker de quote og begynner straks å skrive.
Så snart innlegget er ferdig skrevet, så trykker de send og dett var dett,

MEN da siterer de hele innlegget en gang til, noe som blir helt feil.
Det står jo allerede like ovenfor.

Hvordan skal man unngå dette ?

Når du har trykket på quote for å svare, så visker du vekk alt som står der, slik at boksen er blank før du starter å skrive.

Da siterer du ikke noenting av innlegget ovenfor.

Sitering bør kun brukes dersom innlegget du svarer på, ligger på en helt annen side i tråden.
Men de aller fleste svarer på et innlegg som alt ligger på bunnen, eller i det minste på den siste siden.

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg adri » Tir Jan 05, 2010 00:18

Som DeLutte er inne på er quoting av innlegg som akkurat er postet både unødvendig og irriterende. Spesielt når det blir en lang samtale mellom 2 eller flere brukere som alle quoter i hytt og gevær. Dette er et eksempel på akkurat det:
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... 2&start=75

Her er et bittelite utdrag sakset fra den linken.
Bilde

Så her kommer en liten innføring om en alternativ måte å gjøre det på:
Du kutter helt ut å trykke quote. I stedet skriver du et vanlig innlegg der du oppgir HVEM SITT innlegg du ønsker å kommentere før du kommenterer.

Det kan f.eks. gjøres på disse måtene (Her later jeg som jeg er en annen bruker som ønsker å kommentere et innlegg "adri" har skrevet):
Bilde

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg KEVIN V-A-B-I-S » Ons Jan 06, 2010 00:20

Okei, skal huske på dette Adri !! ;) bra du bruker melby tråden som info da :flire:
Sjafør hoss Ruuds Transport AS !
Brukerens avatar
KEVIN V-A-B-I-S
Veteran

Innlegg dabj » Ons Mai 11, 2011 23:15

Da vil svaret bli slik ?

Har merket meg dette nå
dabj
Hjelpemann

Gå til Om forumet på Bergli Truckstop

Hvem er i forumet