NorCargo-dokumentaren på nrk brennpunkt

Har du filmsnutter av eller fra lastebiler, får du vist dem her. Filmer kan lenkes enten direkte fra nettet, eller du kan lenke dem via feks Photobucket. Snurr film!

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

NorCargo-dokumentaren på nrk brennpunkt

Innlegg Tangen » Fre Nov 06, 2009 16:52

For de som ikke har sett NorCargo-dokumentaren som snudde landet på huet enda, så ligger den her.

http://www.turbomorley.net/Gallery/Last ... npunkt.wmv
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling

Er det egentlig så veldig mye bedre i dag?

Innlegg Stoppie_Master » Tor Nov 12, 2009 12:49

Som yrkessjåfør så blir vi jo fortsatt presset til mye, og har ingen rettigheter. Vi gjør jo det vi kan for å beholde jobben og tjene peng.

Godt Jon M enda lever.
Nu uten bart og hår på hode :)
Brukerens avatar
Stoppie_Master
Sykkelbud

Innlegg Mr.Crowley » Tor Nov 12, 2009 12:52

Stoppie_Master, bortsett fra å stå samlet, så vi kunne brukt den makta vi har i bransjen
Brukerens avatar
Mr.Crowley
Bileier

Innlegg Stoppie_Master » Tor Nov 12, 2009 19:41

Mr.Crowley skrev:Stoppie_Master, bortsett fra å stå samlet, så vi kunne brukt den makta vi har i bransjen

Jeg har prøvd å stå sammlet, men når det kommer til stykket, så har jeg aldri blitt støttet, og har rett og slett blitt dolket i ryggen. Selv når jeg har talt saken for de andre, fordi de ikke tør å si det selv, så har jeg mistet støtten. Helt ufattelig. Folk trekker seg ut når det kommer til stykket.
Stoler kun på meg selv!
Men jeg er ikke redd for å si i fra eller å støtte andre fordet, bare det at man kommer ikke like langt, og det har for min del endt opp med at man har bytte jobb noen ganger... Og da bare på grunn av at den aktuelle arbeidsgiver ikke klarer og gi arbeidstakerne de minste ting som er helt naturlig ellers i samfunnet.
Brukerens avatar
Stoppie_Master
Sykkelbud

Innlegg Tangen » Fre Nov 13, 2009 11:20

"Fagforening" heter det magiske ordet som mangler i transportbransjen. De fins, men uten medlemer har de ingen ting å jobbe for. Om alle ansatte i en bedrift er organisert, er det plutselig fagforeninga som bestemmer både lønn, arbeidstid og hva som skal tollereres av juks, fanteri og brudd på arbeidsmiljøloven. Når ingen eller få er organisert, så er det som det blir sagt, at sjefen bestemmer å hver å en må finne seg i alt for å ikke misste den jobbe de har.

Jeg har jobba i begge typer firma, å der hvor alle var organiserte het det at "ingen jobb er så viktig at det skal gå utover sikkerheten", skivejuks var HELT u-aktuelt å eksisterte ikke, jeg tjente 2-3 ganger så mye, hadde mennsklige arbeidstider, og ikke mins, så kunne man snakke NORSK med kolegaene. I cowboy-firmaet jeg jobba blei det snakka øst-europeisk, arbeidsmiljølov å sikkerhet var fremmed-ord og det fantes prosedyrer for skivejuks. De gangene det var norske sjåfører innom å jeg spurte hvorfor de ikke organiserte seg, så var svaret "ingen fagforening skal få ta av lønna mi. snakker heller litt med sjefen sjøl jeg å får et godt forhold til han så får jeg nok det jeg vil ha"....virka det? nope....

Så organiser dere dere om dere vil ha en bedre hverdag. 20 stk som står sammen er sterkere enn 20 stk som kjemper hver sin kamp aleine.
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling

Innlegg Eirik » Fre Nov 13, 2009 17:06

Nå var jo dette her som sagt en sjåfør som ikke var fast ansatt i NC. Og den lønna han sa han hadde fått på 363 døgn var bare oppdiktet fra han sin side. Og tilbudet om ekstrasjåfør hadde han fått men det var ikke plass i bilen til sjåføren for hytta var full av kameraer
Brukerens avatar
Eirik
Distribusjonssjåfør

Innlegg TobbeTimmer » Fre Nov 13, 2009 17:24

Blev hans tid som chaufför slut efter den dokumentaren?
Brukerens avatar
TobbeTimmer
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stoppie_Master » Fre Nov 13, 2009 19:02

Tangen skrev:"Fagforening" heter det magiske ordet som mangler i transportbransjen...

Jeg har vært fagorganisert og blitt valgt som tillitsmann/talsmann, der jeg har fått i oppdrag om å ta en sak som handlet om en kjøring som gikk på rundgang på kveldstid etter endt ordinær dagtidskjøring, der ingen fikk overtidsbetalt, fordi sjåførene takket ja til å kjøre og da fikk man ikke overtidstillegg mente arbeidsgiver. Bare under tvang ville det være ekstra betalt. Sjåførene hadde sett seg mektig lei på å kjøre uten overtidsbetaling. Da det hadde vært flere møter osv, så la jeg fram saken til arbeidsgiver. Det som skjedde da, var at jeg var idioten som krevde ekstra betaling, og de som hadde fått meg til å ta opp saken var de første til å takke ja til kjøring uten overtidstillegg. Og jeg ble aldri spurt flere ganger om å kjøre... Tak skal du f.. meg ha sier jeg bare. Etter og ha kontaktet de andre, og der vi var organisert, uten å få hjelp, så ga jeg klar beskjed om at jeg ikke var interessert i å betale 350kr i mnd for en ryggsekk med reklame på noe lengere.....
Brukerens avatar
Stoppie_Master
Sykkelbud

Innlegg Stoppie_Master » Fre Nov 13, 2009 19:05

TobbeTimmer skrev:Blev hans tid som chaufför slut efter den dokumentaren?

Jeg kjenner ikke til CV'en hans, men så vidt meg bekjent så har han kjørt stort sett hele tiden etter det, og i dag er han annsatt hos ACTC AS i Trondheim.
Brukerens avatar
Stoppie_Master
Sykkelbud

Innlegg Harald`s » Fre Nov 13, 2009 19:09

Eirik skrev:Nå var jo dette her som sagt en sjåfør som ikke var fast ansatt i NC. Og den lønna han sa han hadde fått på 363 døgn var bare oppdiktet fra han sin side. Og tilbudet om ekstrasjåfør hadde han fått men det var ikke plass i bilen til sjåføren for hytta var full av kameraer

Vist du følger med på den filmen, så sier han faktis at han har fått tilbudet, men mister 1000 kroner på og ha med ekstra mann. :roll:
"Transport er vårt yrke og service er vår styrke"
Brukerens avatar
Harald`s
Veteran

Innlegg Stoppie_Master » Lør Nov 14, 2009 10:15

Harald`s skrev:
Eirik skrev:Nå var jo dette her som sagt en sjåfør som ikke var fast ansatt i NC. Og den lønna han sa han hadde fått på 363 døgn var bare oppdiktet fra han sin side. Og tilbudet om ekstrasjåfør hadde han fått men det var ikke plass i bilen til sjåføren for hytta var full av kameraer

Vist du følger med på den filmen, så sier han faktis at han har fått tilbudet, men mister 1000 kroner på og ha med ekstra mann. :roll:

Ja, hvem ønsker å betale noen andre for å kjøre, for så og sitte på og jobbe gratis?
Brukerens avatar
Stoppie_Master
Sykkelbud

Innlegg karlsol » Man Nov 16, 2009 22:34

Harald`s skrev:

Mister 1000 kroner eller ikke. Ekstrasjåføren satt i en bil som NRK hadde med på reportasjen, for inne i lastebilen var det ikke plass til han. Å ekstrasjåføren ble også brukt på denne turen, men det kommer ikke frem i filmen.
Denne sjåføren kjører idag til et firma som har biler som går i kjøring for Bring. Møter han dagelig i trafikk i Trondheim.
Brukerens avatar
karlsol
Lærling

Innlegg james_83 » Fre Des 04, 2009 14:00

Får ju inte filmen till å virke!
31 svenskar kan inte ha fel - Kör MAN
Brukerens avatar
james_83
Distribusjonssjåfør

Innlegg ChevyV8 » Fre Des 04, 2009 14:07

james_83 skrev:Får ju inte filmen till å virke!

Har du høgreklikka på linken, og valgt "lagre mål som" eller "Save target as"?
Den fungerer ikkje ved å trykke på linken, men må lastes ned til PC'n din:)
ChevyV8
Langtransportsjåfør

Innlegg Harald`s » Fre Des 04, 2009 21:20

karlsol skrev:
Harald`s skrev:

Mister 1000 kroner eller ikke. Ekstrasjåføren satt i en bil som NRK hadde med på reportasjen, for inne i lastebilen var det ikke plass til han. Å ekstrasjåføren ble også brukt på denne turen, men det kommer ikke frem i filmen.
Denne sjåføren kjører idag til et firma som har biler som går i kjøring for Bring. Møter han dagelig i trafikk i Trondheim.

Spiller ingen rolle om NRK var med på den turen eller ei...Poenget var tilstanden i bransjen........Og den var dessverre ikke mye og skryte av :!:

En god repotasje som fremstiller galskapen som herjet i bransjen....Var vel ikke uten grunn at han NorCargo direktøren fekk sparken etter repotasjen.
"Transport er vårt yrke og service er vår styrke"
Brukerens avatar
Harald`s
Veteran

Neste

Gå til Film

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest