13, 15 eller 16 timers dager?

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg formann » Fre Aug 17, 2007 17:58

"Når det gjelder å starte ukehvilen 1 og 2 timer hjemmefra....så kjør hjem... "

Har en bekjent, som bor her i Langangen, og som hadde en time for mye på skiva, ble stoppet på Solum kontrollstasjon og fikk kjøreforbud og måtte få en kamerat til å hente seg, å hente lastebilen dagen etter. Fra Solum og ned hit er det cirka fire minutters kjøring!

Jeg vet at vi har litt "slingringsmonn" for å finne en "hensiktsmessig" parkeringsplass og at det er rom for litt av hvert i regelverket. Det jeg er mere skeptisk til er om jeg ville klare å forholde meg rolig dersom jeg skulle bli stoppet og behandlet på en sånn måte av en kontrollør. Vet av erfaring at det er noen rørehuer som kontrollerer oss( joda, de fleste er flinke og fornuftige)! Men tenk dere selv i den situasjonen: Du har gledet deg hele uka til å komme hjem til hus og familie og en kald øl, har akkurat avtalt med kona/mannen/elskeren/elskerinna eller andre, maten er straks klar, og helga ser ut til å bli fantastisk, men ender istedet opp med høyt blodtrykk pga en stivbent kontrollør? JEG hadde kokt over tror jeg!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg r1morten » Fre Aug 17, 2007 18:06

Jeg hadde kjørt og møtt i retten senere ja.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg wingswest » Fre Jun 06, 2008 14:04

Jeg ble stoppet i kontroll. Har jo sjåførkort men det kan vel kalles "skivekontroll" likevel. Hadde startet dagen min for 14 timer siden, men han brydde seg ikke om det i det hele tatt. Og jeg kjørte videre uten at han sa et ord på det. Hadde litt andre ugler i mosen da, så jeg var inne i kontroll ca. 1,5 time, men kjørte derfra uten anmeldelse... hadde hatt hjelpesjåfør og sånt, og det skjønte ikke han seg på, så han trodde jeg hadde trikset med skriveren. Irriterende å bli heftet så lenge, men det gikk jo greit til slutt.
Mine biler: '07 MAN TGA XXL 26.480 med termotralle, og BMW E46 320d, personbil
wingswest
Hjelpemann

Innlegg terje » Fre Jun 06, 2008 21:51

ble stoppet i kontroll av politet en dag, å jeg hadde noen sp.mål om dette. Det viste seg at han hadde tat samme kurs som biltilsynets sine folk. Han kunne fortelle meg at "vi" sjåfører hadde misforstått dette med 13 timer. Det var fortsatt 15 timer som gjaldt men arbeidsmiljøloven begrenser det til 13 timer. Politiet gikk ut fra 15 timer sa han, brydde seg ikke om 13 timeren dem.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg oahaugen » Søn Feb 20, 2011 15:51

Tar denne fram igjen jeg...hvor finner jeg noe info om maks 15 timers dag?? diskuterte dette på jobb for litt siden å sa jeg skulle skjekke saken.
stolt sjåfør hos Posten Transport Steinkjer!
oahaugen
Distribusjonssjåfør

Innlegg OlavEmil » Søn Feb 20, 2011 15:57

Du finn ingenting om 15 timars dag. Det du finn er at du i løpet av dei siste 24 timane ALLTID skal ha hatt minst 9 timar døgnkvile. Dermed må du starte døgnkvila seinast 15 timar etter at du avslutta førre døgnkvil, elles vil du ha mindre enn 9 timar døgnkvile dei siste 24 timane (24 - 9 = 15). I det daglege blir det då sagt at ein kan ha maks 15 timars dag, heller enn å ramse opp heile denne regla.

Tok du den? :)
OlavEmil
Bileier

Innlegg oahaugen » Søn Feb 20, 2011 16:06

jepp, tok den :) men det har blitt sagt at om en bedrift har tariff avtale så har man lov til å jobbe 15 timers dager...mens om man ikke har det har man ikke lov å jobbe mer enn 13 timers dag.. ? vi kommer vel i Posten uansett ikke opp i så lange dager men synes det er greit å ha det klart om det skulle skje :)
oahaugen
Distribusjonssjåfør

Innlegg OlavEmil » Søn Feb 20, 2011 16:26

Det går på arbeidsmiljølova. Der står det at ein ikkje har lov til å jobbe meir enn 13 timar om dagen, med mindre verksemda har ein tariffavtale som inneheld friordningar o.l. (er fleire kriterier her, men eg kan ikkje alle i hovudet). Då har ein lov til å jobbe i 16 timar.

Dette er reglar for arbeidslivet generelt, ikkje for transporten spesielt. Vi har altså køyre- og kviletidene som kjem i tillegg til, og uavhengig av, arbeidsmiljølova. Då må vi sjølvsagt alltid følgje dei reglane som i kvart tilfelle er strengast. Verdt å merke seg er det altså at i dei transportbedriftene som ikkje har tariffavtale (og ryktet seier at det finst enkelte slike rundtom), har dei tilsette ikkje lov til å jobbe meir enn 13 timar, sjølv om køyre- og kviletidene tillet 15 timar...
OlavEmil
Bileier

Innlegg torsein » Søn Feb 20, 2011 16:37

det er en ting jeg ikke helt skjøner. så kansje noen kan hjelpe meg? når du har igjen 15min til du er hjeme og er tom for kjøre tid. er du noe farliger da på de 15mina det tar enn å ligge der til du har tat døgnvilen og kjører grinet og sur de siste 15 mina?
Brukerens avatar
torsein
Bileier

Innlegg OlavEmil » Søn Feb 20, 2011 16:51

Ja, det er kjempefarlig.
OlavEmil
Bileier

Innlegg Desperado » Søn Feb 20, 2011 17:38

OlavEmil skrev:Ja, det er kjempefarlig.
:knegg:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg oahaugen » Søn Feb 20, 2011 18:34

ok,takk for info Olav Emil :) Vet ikke om jeg til syvende og sist ble noe mye klokere for det er jo regelverk på regelverk som til enhver tid overvåker oss :roll:
oahaugen
Distribusjonssjåfør

Innlegg Alltid-offroad » Søn Feb 20, 2011 21:45

torsein skrev:det er en ting jeg ikke helt skjøner. så kansje noen kan hjelpe meg? når du har igjen 15min til du er hjeme og er tom for kjøre tid. er du noe farliger da på de 15mina det tar enn å ligge der til du har tat døgnvilen og kjører grinet og sur de siste 15 mina?

Blir det sånn, så kjører jeg hjem. 30min og, parkerer ikke bilen for å ta hvil på en grusplass når jeg kan kan gi f og ta ordentlig hvil hjemme...
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg torsein » Søn Feb 20, 2011 22:07

Alltid-offroad, joa tror de fleste sikkert kjører hjem da, men det jeg ikke fatter er at når du bare har igjen 15min hjem, så "må" du parker og sove der til du har fått hvilen din, hadde det ikke vert bedre å let han kjøre hjem da? for politiet kjører rundt i bilene sine. hva om dem skulle ha stanset 15 min hjemfra for så å vere 15 min fra hjem uten å komme hjem før dem har tatt "døgnhvilen" slik som en sjåfør hadde måtte gjort vist han skulle ha gjort det etter boka.
Brukerens avatar
torsein
Bileier

Innlegg OlavEmil » Man Feb 21, 2011 09:46

Jadajada, det er vi alle einige om. Men skal vi ha køyre- og kviletider, må det stå noko i dei. Om det hadde vore lov med 15 timar og 15 minutt, kva då med dei som trengte 15 timar og 30 minutt for å kome heim? Om vi hadde lov til å køyre 18 timar, kva då om du etter 18 timar berre mangla 45 små minutt for å kome heim? Eller om vi hadde fått drømmereglane, forbod mot å køyre mellom 22.00 og 06.00, og elles meir eller mindre fritt, så ville det likevel alltid vere nokon som kom heim 22.10 fredagskvelden.

Kvifor skal ein alltid ta alle problem på forskot, og konstruere fiktive problems om ein kan vere uheldig og kome opp i ein gong i (fjern) framtid? Ta problema etterkvart som dei kjem, så er det opp til kvar enkelt kor mykje hann eller ho strekk seg. Nokre stoppar etter 15 timar og 0 minutt, andre kan strekke seg 15-20 minutt, medan andre gjerne køyrer både to og tre timar ekstra for å kome heim. Det får du gjere som det passar deg, når den tid kjem.
OlavEmil
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest